Help...
Op de werkbank een 10 jaar oude 65PUS7600/12. Helemaal "dood" , zelfs geen standby_LED die het doet.
Bij controle blijkt mijn vermoeden juist: er komt géén 3.5V standby-spanning uit de voedingsprint.
"Dat kan niet moeilijk zijn" dacht ik nog bij het zien van het schema (bijlage 1). Voor de opwekking van die 3.5V is een relatief eenvoudige schakeling ingericht rond een FSB117H. Na de componenten rondom dit IC gecheckt en in orde bevonden te hebben (diodes, opto-coupler, elco's) een nieuw IC besteld. Zojuist ingesoldeerd en helaas; nog steeds zo dood als een pier.
Wat ik met de scoop zie is dat de FSB117H (U501) probeert op te starten. De voedingsspanning op pin 2 komt op naar een waarde rond de 12V, maar zakt dan vrij snel weer weg naar minder dan 5V. Dit herhaalt zich om de 1 à 2 seconde. Op de transformator T501 zie ik geen wisselspanning ontstaan m.a.w. het IC start niet op.
Welke ervaringsdeskundige helpt mij op weg? Wat zijn de componenten die ik het eerste zou moeten verdenken anders dan het IC?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat doet pin 5 (HV) volgens mij is dat de opstart pin. Als het IC eenmaal gestart is komt de voeding op Vdd binnen.
Kijk daarna naar de aansturing van Q106 en Q501 en bijbehorende zeners en weerstanden.
Wellicht een domme opmerking maar IC start, maar door overcurrent stopt. Is trafo nog OK en is er secundair geen sluiting??
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Fred101, smd, dank voor jullie feedback.
@Fred101: aan de primaire kant heb ik bijna alles al op component-niveau getest, zonder resultaat. Waarbij ik opmerk dat ik zeners niet specifiek getest heb op de correctheid van hun "doorslag"spanning.
En @smd: briljant. Ik ging er van uit dat het voor de werking van de FSB117H eigenlijk niet uitmaakt wat er secundair gebeurt. Maar je hebt helemaal gelijk; als er secundair kortsluiting is of sprake van overbelasting dan schakelt de FSB117H af ten gevolge van zijn overcurrent-detectie?! Wat die hypothese onderbouwt is dat ik met een scoop de spanning op pin 5 (HV) gemeten heb; ik zag daar dat op de piek van de (gelijkgerichte) sinusvormige spanning die spanning helemaal instort. En dat duidt op overstroom/overbelasting. Een kapotte trafo is dan niet het eerste waar ik aan denk, eerder een kapotte thyristor SCR201 die feitelijk over de secundaire winding staat.
Zodra ik vanavond thuis ben zal ik de hypothese van smd toetsen. Spannend!
fred101
Golden Member
Op donderdag 6 november 2025 15:49:25 schreef ChristiaanR:
Bij controle blijkt mijn vermoeden juist: er komt géén 3.5V standby-spanning uit de voedingsprint.
Is dat gemeten met of zonder aangesloten mainboard?
Op donderdag 6 november 2025 21:33:13 schreef william1967:
[...]Is dat gemeten met of zonder aangesloten mainboard?
Dat is in eerste instantie gemeten met aangesloten mainboard. En in tweede instantie ook gemeten zonder aangesloten mainboard. Maar @william1967 waaraan denk je dat je deze specifieke vraag stelt? Zie je sluiting in en/of overbelasting van het 3.5V circuit op het mainboard als mogelijke oorzaak?
Het vermoeden van @smd bleek juist: een kortsluiting aan de secundaire zijde triggerde de overstroombeveiliging van de FSB117H. De kortsluiting was het gevolg van een doorgeslagen gelijkrichter diode D202.
Nieuwe diode geplaatst en de TV komt nu weer in de benen.
@All en @smd in het bijzonder; dank voor het meedenken!