Hallo,

Ik ben momenteel bezig met oude VHS-banden te digitaliseren met behulp van een Scart-adapter naar HDMI. Ik gebruik hiervor OSB-studio als opnameprogramma.
Mijn beeld is zeer goed opgenomen, echter bij de audio hoor ik op regelmatige tijdstippen een harde krak. Deze krak is niet aanwezig wanneer ik de videobanden laat afspelen op een TV. Het lijkt me dus te liggen aan een instelling bij de audio maar ik vind zelf niet direct waar het fout loopt.

In bijlage heb ik een screenshot van de audio instelling toegevoegd.

Alvast dank voor jullie antwoorden.

Op zaterdag 8 november 2025 11:02:50 schreef JDW1:
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met oude VHS-banden te digitaliseren met behulp van een Scart-adapter naar HDMI. Ik gebruik hiervor OSB-studio als opnameprogramma.
Mijn beeld is zeer goed opgenomen, echter bij de audio hoor ik op regelmatige tijdstippen een harde krak. Deze krak is niet aanwezig wanneer ik de videobanden laat afspelen op een TV. Het lijkt me dus te liggen aan een instelling bij de audio maar ik vind zelf niet direct waar het fout loopt.

In bijlage heb ik een screenshot van de audio instelling toegevoegd.

Alvast dank voor jullie antwoorden.

Is de samplerate van converter device standaard 44.1 of 48khz? En klinkt het analoog of digitaal? (Harde tik of echt gekraak)

Misschien een beetje spelen met een offset.

Hallo,

Mijn beeld is zeer goed opgenomen.

Even terzijde van je vraag, welke hardware gebruik je om de beeld signalen te kunnen digitaliseren ? Ik dacht dat hdmi erg lastig/duur is om te kunnen opslaan.

Het is echt een harde tik. Ik denk dat dit inderdaad 48khz is. Ik heb reeds geprobeerd om in 48khz op te nemen maar ook hierbij komt de harde tik voor.

Dit zijn de technische gegevens van het apparaat LG V280:
Uitgangsvermogen (VCR)
Audio -6.0dBm, minder dan 1 kohms (SCART)
Video 1.0Vp-p, 75 ohms, niet uitgebalanceerd (SCART)
RGB-uitgang 0.7 Vp-p, 75 Ω

[
Dit zijn de technische gegevens van het apparaat LG V280:
Uitgangsvermogen (VCR)
Audio -6.0dBm, minder dan 1 kohms (SCART)
Video 1.0Vp-p, 75 ohms, niet uitgebalanceerd (SCART)
RGB-uitgang 0.7 Vp-p, 75 Ω

Die scartsignalen snap ik , maar naar HDMI en dan een PC in ? Heeft die PC een HDMI ingang ?

Is het een constante patroon of treed de tik random op?

Kan het zijn dat er iets wordt in of uitgeschakeld in de buurt welke de tik veroorzaakt?

Als het op de tv wordt weer gegeven gebruik je dan de zelfde uitgang (gok van wel ;))

Het is een Scart-adapter waarin ik een gele, rode en witte connector kan steken die alle drie uitkomen op een HDMI, die ik in mijn PC kan inpluggen. De adapter dien ik op output te zetten.

Als ik het op de TV afspeel behoud ik dezelfde hardware en steek ik de HDMI in de TV. De tik treed random op. Als ik in de software het balkje bekijk waar de decibelmeter opstaat zie ik wel dat de tik telkens samenvalt met een zwart balkje dat heel snel de hele decibelmeter afgaat en dan terugvalt naar 0. Als ik het goed voorheb staan alle andere geluiden die worden opgenomen uit (desktop-audio, microfoon, etc...).

ik vermoed een aardlus via hdmi die reageert op koelkast die inschakelt oid. je hangt een toestel zonder randaarde aan een pc die wel aarde heeft ( of zit je pc op een ongeaard wcd ) waar je dit soort storingen mee kunt krijgen.

Op zaterdag 8 november 2025 16:58:21 schreef JDW1:
Het is een Scart-adapter waarin ik een gele, rode en witte connector kan steken die alle drie uitkomen op een HDMI, die ik in mijn PC kan inpluggen. De adapter dien ik op output te zetten.

Ik ga met Ben2IC mee: dat lijkt me sterk. Of althans, het kán wel, maar het aantal mensen met een HDMI ingang op hun computer is zeer dun gezaaid. De meeste omzetters gaan naar USB en dat soort stickjes heb je in alle soorten en maten.

Ik weet dat je in Windows DirectSound en WASAPI (ASIO?) gezanik hebt. Daarnaast zijn er veel monitoren met speakers en zelfs microfoons tegenwoordig, maar die gebruik ik niet en zet ik niet alleen uit, ik verwijder ze ook volledig uit apparaatbeheer om rare conflicten te voorkomen.

Wat gebeurt er als je ZONDER connectie met de videorecorder een opname laat lopen? Als het dan nog voorkomt weet je dat je het in de PC of stick moet zoeken.

Heb je een programma als Audacity beschikbaar? Je kan dat programma een spectrum laten tonen van een audiobestand. Storingen, en vooral digitale, zijn daar vaak zeer goed zichtbaar als complete balken.

Voor wat betreft opnamekwaliteit is het aan te raden gewoon voor ruwe AVI te gaan, maar of dat zin heeft met uw omzetter is niet te zeggen.
Dan heb je zeer ruime mogelijkheden om te bewerken zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt. Nadeel is dat de bestanden gigantisch worden ;)

Wasapi is geen asio. Ik heb hier wasapi in al m'n devices omdat dit beter samenwerkt met VirtualDJ, radioDJ, Winamp, audacity, Stereotool, SDRplay e.d.

Asio werkt weer beter met m'n tascam 16 kanalen in/uit device.

met microsoftsoundmapper en kernelDMA krijg ik enorme vertragingen en conflicten in verwerking.

Hallo,

Mijn beeld is zeer goed opgenomen, echter bij de audio hoor ik op regelmatige tijdstippen een harde krak.
[...]

welke tijd zit er tussen de regelmatige krak? heb je op hetzelfde moment een sprongetje in het beeld. (een beeld dat ontbreekt, een zgn drop frame). Een VHS stuurt ongeveer 50 rasters per seconde, maar niet precies. een HDMI input verwacht dat wel. Om de zoveel beelden kan dat een probleem geven, waardoor er één beeldje gedumpt wordt, de audiosamples gaan dan mee de bak in, en het aansluiten van de niet passende audiosamples geeft dan een krak. Je kan het ontkennen of bevestigen door een tijdje beeld zonder geluid op te nemen, en bij weergave te luisteren of de krak er dan ook is.

Niet dat TS er iets aan heeft maar beter is het om het VHS analoge CVBS videosignaal via een DV-videocamera te converteren naar een DV formaat audio/video stream en die DV-stream via Firewire binnen te halen op de computer en op te slaan als een *.avi bestand in DV formaat (zonder kwaliteits verlies).
Let wel dat een analoge opname van 1 uur een DV *.avi bestand oplevert van ca. 12Gb.

Je kan de rood + witte tulp zeer waarschijnlijk ook via een 3,5mm line in op de PC aanbieden. Misschien gaat dat beter.

Je ziet op dat eerste scherm ook audio opname van mic én videoapparaat. Als het goed is kan je één van de twee uitzetten waarschijnlijk die mic/aux omdat je geluid via dat "videoapparaat" binnenkomt lijkt me.

Op de andere schermen zie ik ook nog dat je mono opneemt. Probeer ipv AAC een andere codec bv MP3 of zelfs PCM. De videocodec kan je ook nog wijzigen, eventueel alleen om te zien waar de oorzaak ligt. Ook een keer 640x480 / 1000kbps proberen om te zien of het tikken dan misschien nog voorkomt maar met grotere intervallen.

Als je bovenstaande 3,5mm ingang gebruikt dan moet je juist weer mic/aux audio opnemen en niet van het videoapparaat.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (74%)]