Beste,

Laat ik vast beginnen: dit is een probleem dat op m'n werk speelt, waardoor ik ook niet alles kan delen al zou ik dat wel willen. Maar ik wil er wel van leren én bijt me graag in deze dingen vast.

Het probleem: het controleren van de testkast voor beeldbuis-displays en daarbij zeer uitvoerige metingen doen aan het staircase signaal dat dat ding uitstuurt.

Ik durf gerust te zeggen dat alle metingen de grenzen van de apparatuur bij ons opzoeken: 1 mV/div verticale instellingen, offsets tot op microvolts, cursors tot op tientallen microseconden, tijdbasissen van 5 microseconden en nanosecondes vertraging instellen doe ik bepaald niet dagelijks.

De TDS540D scoop die ik ervoor moet gebruiken is een oudje, maar intimiderend beest qua complexiteit, maar ik hou wel van een uitdaging, tegelijkertijd is het triggeren van die scoop veel minder een uitdaging dan op de enige (capabele) digitale scoops die we hebben, waar je al snel met 'geestbeelden' te maken krijgt (geen idee hoe dat precies heet, dat er naast het hoofdsignaal gespiegelde of 'kopie-signalen' zichtbaar zijn)

Bij het staircase-signaal, een van de eerste metingen, ging het al mis. De maximum-waarde viel geheel binnen specificaties en was mooi vlak, maar bij de minimale waarde leek de scoop een probleem te vormen: het signaal was geen plat vlakje van de staircase, maar een sterk piekje naar onder en daarna oplopend. En zelfs het piekje viel ruim buiten specificaties.

Na meerdere keren overnieuw beginnen en even zovele vruchteloze pogingen later besloot ik te gaan twijfelen aan de scoop. Maar ik hield ook een slag om de arm wat betreft de aansluitingen: via een BNC-kabel met vrouwtje-vrouwtje adapter gaat de laatste 15 centimeter over in twee draadjes met krokoklemmen om op de testconnector op diverse pinnen te kunnen meten. Met dat soort draadjes kan ik me gezien de hoge frequenties en lage toleranties die op de gemeten waardes zitten, voorstellen dat dat een rol gaat spelen, maar een andere methode is er niet.

Om even de scoop uit te sluiten een Tektronix DPO 3052 (2 kanaals) gepakt en warempel, toen ging het vlekkeloos (ook leuk om te ontdekken: de signal path compensation uitvoeren gaat dus gewoon NIET als het ding bovenop de TDS540D staat, teveel storing). Ter verdere uitsluiting van andere metingen de tweede TDS540D die we hebben gepakt.

Maar nu wil ik de scoop eigenlijk aan de tand voelen, even vooropgesteld dat ik daar ooit de kans voor krijg (tijd...).

Maar gezien de hoge frequenties en extreem lage toleranties vermoed ik dat er zomaar een functiegenerator en een leuke blokgolf of staircase inprogrammeren en aan die scoop hangen bijzonder veel aandacht vereist om fouten te vermijden.

Mocht iemand nog wat leuke info hebben wat betreft delayed timebase ('delayed runs after main' heet het geloof ik), middelen (averaging 40 samples zoals ik moet doen) en hoe de record length zich verhoudt tot het aantal ingestelde punten hou ik me aanbevolen.

Ik wil dit soort dingen graag diep begrijpen, maar de handleiding is niet in alle opzichten duidelijk (en dat ik die alleen maar digitaal kan inzien maakt het erg op een rustig moment doorbladeren niet makkelijker op)

aan het staircase signaal

staircase=blokgolf in goed NL. Maar verder is het schema's bekijken, redeneren, meten, deduceren ect. Het gewone foutzoekwerk, dus. Kan best een weekje ofzo duren, maar je leert het meest door het zelf te doen. 30 jaar geleden werden die dingen ook zonder externe hulp gerepareerd. Maar wellicht zijn er anderen die er anders over denken.
Ik had een kennis die als uitzendkracht voor Tek in Heerenveen werkte :-) /memory lane

Op donderdag 13 november 2025 20:34:19 schreef RAAF12:
[...]staircase=blokgolf in goed NL.

Nee hoor, dat is iets heel anders, het is letterlijk een getrapt signaal.

Bij de Tek Ct 576 heet het een step generator. (maakt oa de Ibc en Vgs)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Haha de stairway to heaven :-) Maar het is 1-0 voor jou <grin>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]

Meerdere periodes van een complex signaal over elkaar heen is allicht te voorkomen door een gepaste hold-off na de trigger te gebruiken.

Verder eerst zorgvuldig bevestigen dat het probleem in de scope zit, en niet in interferentie, bediening, een smerige connector, foute kalibratie, een kabel etc.
Eenvoudigst is mogelijk de kalibratie en de relevante tests in de service manual uit te voeren.
Controleer ook of men binnen de specificaties van de scope bezig is, of niet. Het is een beetje flauw, maar...

Aangezien er geen probe toegepast wordt zal de 50Ω terminatie in de scope toegepast worden, en mag het signaal flink belast worden.
In dat soort gevallen houd ik er zelf wel van iets customs te maken (RG316, 50 Ω of 450 Ω weerstanden, break-out printjes met SMA's etc.) in een poging het reproduceerbaar te houden.

Voorzichtig met averaging. Het is een mooie techniek, maar ik moet soms zes keer nadenken wat ik nu (niet) zie.

Op donderdag 13 november 2025 20:34:19 schreef RAAF12:
Maar verder is het schema's bekijken, redeneren, meten, deduceren ect. Het gewone foutzoekwerk, dus. Kan best een weekje ofzo duren, maar je leert het meest door het zelf te doen.

Nou, ik wou beginnen met uitwendig testen en het aansluiten van apparatuur met bekende specificaties in plaats van een berg elektronica die juist gekalibreerd moet worden en waar dus mogelijk zaken aan mankeren. Functiegenerators en analyzers genoeg op de afdeling, dus daar kan het 'm niet in zitten ;)

Inwendig repareren, als dat zou moeten, ligt gevoelig daar dat de kalibratie ongeldig maakt. Daarnaast vraag ik me serieus af of we de spullen hebben dat ding juist af te regelen, mocht het zover komen, het is absoluut een heftige scoop kwa specificaties.

Er bleek ook 'iets' te mankeren aan het te testen apparaat: enkele signalen, die de helderheid bepalen van het videosignaal, helemaal aan het einde van de test natuurlijk, vielen 500 tot 800 uV buiten specificaties.

Maar het staircase-signaal meten ging op de DPO 3052 wél gewoon in 1 keer goed, reden dat ik de TDS540D ging verdenken.
Daarvan is waarschijnlijk de HVPS al niet helemaal zuiver meer, want het beeld is nooit geheel stabiel: het varieert geregeld iets in de hoogte en stuitert bij vlagen ietwat op en neer. Ook de helderheid van de buis laat wat te wensen over. De andere TDS540D is wél gewoon stabiel en geeft helderder beeld.

De DPO3052 gebruiken ter vrijgave van het onderzochte apparaat moet eerst grondig op papier gezet worden voor we die echt in mogen zetten en het was voor nu een uitsluit-methode, die daadwerkelijk een probleem aan het licht bracht.

Ter info: de kalibratiehandleiding die ik moet volgen om die testkast te kalibreren is zo gruwelijk belabberd geschreven dat het me de vorige keer óók 3 dagen (en 8 pagina's aantekeningen) gekost heeft om te ontcijferen wat de schrijver nu precies bedoelde.

Daar komt bij dat de handleiding uitgaat van een Tektronix 7904 met een hele berg insteek-kaarten: daardoor kunnen bepaalde instellingen uit de handleiding wel gevolgd worden met de 7904 die met de TDS540D alleen met omwegen kunnen, waaronder een offset boven de -1 of +1 Volt bij 100 mV/div, terwijl de handleiding dan vrolijk plaatjes toont van 10 mV/div en een offset van iets van 4,5 Volt. Voor je dáár achter bent...

Deze keer dacht ik dat het zo gepiept zou zijn met m'n eigen, zeer grondige aantekeningen, maar niets was minder waar, niet geholpen door dat signaal wat dus niet lekker weergegeven werd.
Als de handleiding niet zo ongelooflijk slecht te volgen zou zijn zou ik 'gewoon' even kanaal 3 en 4 gebruiken om een defect in kanaal 1 en 2 uit te sluiten, maar dat is gewoon niet te doen.

Wel een knap ding overigens dat 'ie zich tegen gebruikersfouten kan beschermen. Bij het meten van een spanning maakte ik klaarblijkelijk sluiting met de scoop, daar de spanning in de testkast aan massa hing ter verkrijgen van een negatieve spanning.

Binnen een paar seconden een duidelijke PING! uit de scoop en een relais dat opende, met een waarschuwing op het scherm dat mijn meting de ingangsweerstand te heet had laten worden en de scoop m'n meting beëindigd had om beschadiging te voorkomen.

@ Aart: nu valt het kwartje volledig. Ik had al een vermoeden wat hold-off deed, maar met de iets van 3 of zelfs 4 verschillende vertragingen die je op de 540D in kan stellen was het me niet helemaal duidelijk.
Dat moet ik de volgende keer eens proberen.

Ik heb nog een poging gedaan de metingen te herhalen, maar na de signal path compensation en probe calibration was er van het plaatje zoals dat in het boek stond (en dat bij het begin van de metingen wel goed ging) ineens niets meer over.

Komende week eerst eens de BNC'tjes en verloopkabels eens aan de milli-ohm meter hangen om te kijken of daar soms wat mis zit. Hoewel de rest van de metingen wel goed gegaan is en de toleranties eerder af- dan toenemen verwacht ik er geen probleem, maar ja, 'dat kan het niet zijn' denken is de grootste fout die ik op m'n werk zou kunnen maken.

Ik ga er vanuit dat de scoop binnen specificaties gebruikt wordt, daar dezelfde serie metingen vorig jaar vlekkeloos doorlopen is met dezelfde scoop.

De afsluitweerstand weet ik zo even uit m'n hoofd niet: er zit een of ander menu in waarmee ik die per kanaal in kan stellen, maar ik zou nu in de war kunnen zijn met de ingangsweerstand, zoals gezegd, het is een heftig beestje ;) .

Eens wat betreft zelfbouw, maar voorlopig blijft het bij uitwendig testen.

Eens wat betreft averaging: Dat is op die TDS540D echt een psychedelische instelling: draai alles 1 tikje naar links of rechts, druk een kanaalknop in, stel een cursor bij of nou ja, eigenlijk wat je ook doet, het signaal wat je ziet slaat in meerdere seconden langzaam om in iets anders, wat het verrekte lastig maakt om te meten.

Op de DPO 3052 is er gemakkelijker te spelen met die instelling, wordt het beeld amper beïnvloed door wat dan ook en ben ik er ook achter dat ik niet volledig begrijp waarom er zo rigide aan 40 samples vastgehouden wordt bij die meting. De 3052 heeft alleen digitale veelvouden (8, 16, 32 enz...) van het aantal monsters-te-middelen, waar de 540 volledig vrij instelbaar is.
Maar op de 3052 maakt het niet echt uit wat je instelt, het signaal blijft zoals het is, maar ja we praten over dik 30 jaar verschil in scoop-techniek, zo niet meer.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb volgens mij een keer zo'n scoop op de bench gehad. (was van HmH) Als ik het goed onthouden heb zijn er versies waar je iets van 80 smd condensators moet vervangen voordat ze het PCB opgevreten. Zover ben ik nooit gekomen, het ging mis bij schoonmaken. Met een doekje wilde ik het stof van de bandkabel achter het frontpaneel afvegen. (de schakelaars matrix) En ik veegde zo in een keer alle traces eraf. Dat is het meest bizarre wat ik ooit heb meegemaakt.

Ik heb een 7704 met een berg plugins en een extender. De mijne is een speciale versie met een hogere bandbreedte. (High pulse response optie en gaat tot 280MHz) Ik ben meer dan een week bezig geweest met de afregeling. Ik heb genoeg apparatuur daarvoor maar het manual gaat uit van een speciale plugin die ik niet had, dus ik heb iedere stap met de schema's erbij moeten uitvlooien. Maar daarna haalde hij dan ook zijn bandbreedte weer. Enige nadeel van die scoop zijn de voetjes waar de torren inzitten. Zodra ik hem na een tijd niet gebruiken aanzette, stopte hij er weer mee en moest ik weer de nodige torren uit/in/uit hun voetjes doen (van het deel wat de fout in ging)