henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
PS, als je iemand kunt vinden bij jouw in de buurt die de eprom kan uitlezen en je stuurt de bin file naar me op, dan wil ik die wel in het edit/programmertool inlezen en er een listing van maken zodat we kunnen zien of het programma nog enigsinds goed is.
Dat kan dan pas op zijn vroegst volgende week zondag of later.
Als die corrupt is, zijn direct een paar opties niet mogelijk.
Antwoord op je reactie: ik bedoel niet de oude plc opnieuw programmeren maar een moderne nieuwere, dat kan ook een logo zijn, maar ik denk dat die niet krachtig genoeg is.
Een koyo click + weintek hmi zou misschien een betere oplossing zijn. Relatief goedkoop en prima spul.
GJ_ weet meer van die kleinere Plcs en kan je beter van advies voorzien.
Het is ook de vraag voor wie dit is? Is het een eigen machientje oid. Hoe zit het met de safety etc.
Het is hier nu 00:40 dus ik reageer effe niet meer voorlopig......zzzzzzz
EricP
mét CE
Ik snap alleen niet waarom TS maar blijft hangen in 'er is wat met de EPROM' zonder daar ook maar enige reden voor aan te geven.
In de regel is EPROM best betrouwbaar. Dus tenzij er een reden is om die te verdenken... Waarom zou er niks anders aan de hand kunnen zijn???
Het concept om er snel een diagnose bij te hebben heb ik je reeds beschreven. DAT gaat je in no-time vertellen of er nog iets met dit ding te beginnen is of niet. Henri62 lijkt er serieus mee bezig geweest te zijn. Tevens verdenk ik Henri er wel van om een scope en een fatsoenlijke multimeter te hebben en daar ook nog mee om te kunnen gaan.
Als het een kwestie is van de (5V) voeding weer op de been helpen (wat met 20 jaar oude elco's zomaar eens aan de beurt kan zijn), dan is het voor een appel en een ei geregeld.
Blijven hangen bij 'de EPROM is stuk' zonder enige reden gaat het probleem in elk geval niet oplossen - zolang die processor niet draait, komt die hele EPROM niet eens aan bod!
De EPROM uitlezen... Ik heb er denk ik nog wel ergens een programmer voor zwerven. En daar ook vast de software nog wel voor. Maar of dat onder wine nog aan de gang te krijgen is? In het recept ontbreekt 'tijd'. Maar goed... een 2764 is erg gangbaar geweest. Er is vast nog wel iemand met een EPROM programmer. Of een hobbyist die ff met een Arduino wat in elkaar klust
(het hoeft tenslotte alleen maar te lezen, niks meer).
Als het rode run-ledje (zoals een aantal berichten terug beschreven) aan is, mag je er dan vanuit gaan dat de processor draait? Met het run-stop schakelaartje lijkt het mogelijk om de plc te starten en te stoppen.
Misschien is het een te snelle conclusie dat het dan de eprom moet zijn. Helemaal uit het niets komt deze diagnose overigens niet. Ik heb gisteren een paar uur met een oud monteur van ilpra vanalles nagemeten en getest. En hij kwam ook tot de conclusie dat het weleens de eprom zou kunnen zijn. Daarnaast is deze EPROM 6 jaar na de bouw van de machine vernieuwd of geupdate (feb. 08). Wellicht omdat deze toen ook al storing gaf?
EricP
mét CE
Als het rode run-ledje (zoals een aantal berichten terug beschreven) aan is, mag je er dan vanuit gaan dat de processor draait?
Nee, waarom? Het zou me niks verbazen als dat alleen de status van RUN or PROG weergeeft, gewoon aan de input pin van de controller. Als het controller-based zou knipperen dan lijkt die aanname gerechtvaardigd. Maar dat doet-ie dus niet. Als je een schema van de PLC hebt en het ding hangt aan een output pin van de controller dan zou je ook een punt kunnen hebben. Maar het ding knippert niet en het lijkt ook onwaarschijnlijk dat men daarvoor een I/O pin opoffert.
Met het run-stop schakelaartje lijkt het mogelijk om de plc te starten en te stoppen.
Wederom: neen. Het lijkt de RUN / PROG switch te zijn. Die controller blijft in beide gevallen gewoon lopen hoor!
En hij kwam ook tot de conclusie dat het weleens de eprom zou kunnen zijn.
Dat is mooi, maar op basis waarvan dan??
Wellicht omdat deze toen ook al storing gaf?
Of omdat er iets wat we nu 'software update' noemen voor handen was? Doorgaans zet je op een EPROM wat er in zit, niet nadrukkelijk wanneer het ding geprogrammeerd is. Dus als het hetzelfde 'programma' zou zijn, dan zou je er de datum van kort voor levering op verwachten, niet een datum in 2008.
Dus vooralsnog zie ik alleen maar aannamen die in mijn optiek allemaal onwaarschijnlijk zijn - en dus waarschijnlijk onterecht.
Nogmaals: de enige manier om daar achter te komen is nou eindelijk eens gaan kijken wat er gebeurt. Niet om door te blijven hameren op 'het zou de EPROM kunnen zijn' zonder verder enig onderzoek te (laten) doen. Het zou ook de controller kunnen zijn (zelfde verschijnselen) of RAM (zelfde verschijnselen) of de voeding (zelfde verschijnselen) of een address decoder die de mist in gaat (zelfde verschijnselen) of... en zo kan ik er nog wel 10 verzinnen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Helemaal mee eens.
Ik heb maar 1 keer meegemaakt in een device dat een eprom echt bitrot had.
En die was 40 jaar oud of zo.
Het is wel het belangrijkste onderdeel en een voorwaarde dat die nog heel is.
Een eprom kan wel sneuvelen door een rotte voeding.
Zoals ik al zei: voorlopig heb ik er geen tijd/gelegenheid voor om er naar te kijken. Maar kan zoiets op board level wel repareren als het moet, aparatuuur genoeg.
Er zijn meer CO ers die dat (makkelijk) kunnen.
henri62
Ben thuis: Ik heb hier een M1T type AFM6128CE Ver 2.0.
Dat is zo te zien een oudere versie dan de print die jij hebt.
Bij mij zit de runtime in een DIL28 EPROM (opdruk MT2.0) en bij jouw in een PLCC. De inhoud is wel een recente versie van de runtime.
De ram is bij mij een TC55257DPI-85L een DIL28 en zo te zien bij jouw een SOP32.
Dat wil niet zeggen dat de runtime incompatible is, kan prima hetzelfde zijn als ze alleen de componenten met een nieuwere onderdelen uitgevoerd hebben.
Dat bordje wat ik hier heb moet ik nog repareren, dan zou ik kunnen checken of inderdaad het run-ledje afhankelijk is van de software of dat die gewoon op de switch zit.
Dan heb ik nog een analog I/O board, AFB6920CE ook voor reparatie.
EricP
mét CE
Dat bordje wat ik hier heb moet ik nog repareren, dan zou ik kunnen checken of inderdaad het run-ledje afhankelijk is van de software of dat die gewoon op de switch zit.
Daarvoor hoeft het spul niet te lopen... Een multimeter en ff spoortje volgen vertelt het je in minder dan 5 minuten (als in: als het aan de schakelaar zit, dan is het zeer waarschijnlijk iets van schakelaar, weerstandje, LED of schakelaar, LED, weerstandje). Als het aan een I/O pin zit, dan zit het niet bij die schakelaar in de buurt.
henri62
Effe heel snel gekeken: Het run ledje zit inderdaad aan de switch, via een 1k weerstandje.
Dus daar schieten we niks mee op.
Een andere mogelijkheid om te kijken of de print iets doet (zonder scoop) is kijken of de stroom varieert als je die van prog naar run schakelt.
EricP
mét CE
Niet onverwacht met die LED.
Ik denk dat je met dat stroomgebruik niet veel verder komt. Immers, aangenomen dat de controller 'dood' is (of omdat er geen 'run' software is of om welke reden dan ook), dan zal het niet uit maken (behalve de LED die wel of niet brandt
).
Als de controller niet 'dood' is, dan is er leven op de bus. Immers, de ROMs en RAM hangen daar ook aan. Relais worden hoe dan ook niet aangestuurd (anders was dit topic er niet), dus daar zal ook geen stroomgebruik zitten...
Gezien het feit dat het display niet geinitialiseerd wordt, gok ik er voorlopig op de de controller niet loopt - om welke reden dan ook. Zoals gezegd: beginnen met voedingen controleren, kijken wat er op de RESET pin gebeurt, kijken of de piepsteen piept... het standaard werk zeg maar...
henri62
Hoe is de machine defect geraakt, door bliksem inslag?
Dit is zoeken naar een speld in een hooiberg...
EricP
mét CE
Spelt vind je niet in een hooiberg. Soms een speld 
Maar goed... dan is het in principe heel simpel: de ROMs uitlezen. Als daar nog wat in staat: in elk geval alle halfgeleiders vervangen. 'Gruis' als weerstanden en condensatoren... Hmz... Moet eigenlijk ook. Nou ja, of het dan nog lonend is? Maar goed... laat de TS er maar mee komen.
Of die is nog steeds op zoek naar een andere EPROM 
Op woensdag 19 november 2025 15:54:56 schreef EricP:
Spelt vind je niet in een hooiberg. Soms een speld
Dank, aangepast.
TS leeft nog hoor, echter de afgelopen dagen was ik met een ander project bezig.
Uit praktisch oogpunt zou ik de PLC eruit kunnen halen en daarmee bij henri62 langs kunnen rijden.
Ik weet niet in welke regio je woont en wanneer je daar eventueel zin en tijd voor hebt? Als je een andere optie weet dan sta ik daar ook voor open.
Mocht deze route niet gaan lukken, gaan we de oude PLC eruit halen en vervangen door een Koyo DL06 en een Weintek schermpje, van beide heb ik er nog een aantal rondslingeren.
Met hulp van een collega en AI moeten we de software wel kunnen schrijven denk ik.
Oorzaak van de storing is onbekend, na lange tijd niet gebruikt te zijn, wil de machine niet meer booten? dus te diep ontladen? back-up batterij leeg? geen idee. M'n samsung smartwatch kon er ook niet tegen om 6 mnd met een lege accu te liggen, na een vervangend moederbord doet ie het weer.
Op woensdag 19 november 2025 15:24:30 schreef henri62:
Effe heel snel gekeken: Het run ledje zit inderdaad aan de switch, via een 1k weerstandje.
Dus daar schieten we niks mee op.Een andere mogelijkheid om te kijken of de print iets doet (zonder scoop) is kijken of de stroom varieert als je die van prog naar run schakelt.
Z80 In-Circuit-Emulator ?
EricP
mét CE
Ik denk dat - als Henri daar interesse in heeft - dat wel de kortste klap is. Als ik de documentatie goed begrepen heb, dat loopt die controller ook wel zonder 'programma'.
En als het werkend is weg gezet en nu niks meer doet, dan kan dat prima duiden op een voeding die niet wil. Silicium gaat doorgaans niet stuk van 'niks doen'. Wat wel zou kunnen is dat ellende op de voeding het een en ander gemold heeft.
Voor als je wat nieuws moet maken: het is natuurlijk erg fijn als je weet wat er allemaal aan ingangen en aan uitgangen is. Zo'n machine is niet zo ingewikkeld, uitzoeken is soms een forse klus.
Ik ben benieuwd 
Op woensdag 19 november 2025 16:12:00 schreef Maurice77:
Een typo
Ah, AI bedoel je.
Ik geloof dat AI nog niet was uitgevonden toen deze machine is ontwikkeld en gefrabriceerd dus op AI zou ik niet vertrouwen tenzij je wilt dat AI er een koffiemachine van gaat maken of zoiets. 
Op woensdag 19 november 2025 16:16:19 schreef EricP:
Ik denk dat - als Henri daar interesse in heeft - dat wel de kortste klap is. Als ik de documentatie goed begrepen heb, dat loopt die controller ook wel zonder 'programma'.
En als het werkend is weg gezet en nu niks meer doet, dan kan dat prima duiden op een voeding die niet wil. Silicium gaat doorgaans niet stuk van 'niks doen'. Wat wel zou kunnen is dat ellende op de voeding het een en ander gemold heeft.Voor als je wat nieuws moet maken: het is natuurlijk erg fijn als je weet wat er allemaal aan ingangen en aan uitgangen is. Zo'n machine is niet zo ingewikkeld, uitzoeken is soms een forse klus.
Ik ben benieuwd
Er zit een E-plan bij waar alle in en uitgangen volgens mij op beschreven staan. De ingangen zijn allemaal IO, dus met name drukknoppen en positieschakelaars en uitgangen ook, aansturingen van relais en magneetventielen. Zover ik weet geen analoge in of uitgangen.
Er zullen wat counters geprogammeerd zijn om de sealtijd te regelen en de vacumeertijd. En wat voorwaarden.
De temperatuurregelingen worden door dedicated temperatuur controllers gedaan. Dus PID regelingen heb ik ook niet nodig.
Op woensdag 19 november 2025 16:16:26 schreef Bobosje:
[...]
Ah, AI bedoel je.Ik geloof dat AI nog niet was uitgevonden toen deze machine is ontwikkeld en gefrabriceerd dus op AI zou ik niet vertrouwen tenzij je wilt dat AI er een koffiemachine van gaat maken of zoiets.
Ik ben zelf niet zo thuis in plc programmeren, laat staan in ladderstructuur. Dan kan AI je wel een aardig eindje op weg helpen.
EricP
mét CE
Tsja... copy-paste zonder enig idee waar je mee bezig bent en je dan afvragen waarom het niet doet wat het doen moet...
Zo spannend is ladder niet. En nee, ik gebruik het veel te weinig om er in 'thuis' te zijn - het is niet mijn 'core business'. Maar ff een half uurtje puzzelen met de 'editors' van heden levert doorgaans het gewenste resultaat op. En evt. ff een paar minuten zoeken op internet of een keer een tutorial browsen doet de rest. OK, ik heb een programmeer achtergrond van ruim 40 jaar in inmiddels meer talen dan vingers (en tenen), misschien is dat een voordeel... Maar toch...
En ja, iemand die het dagelijks doet is zeer zeker sneller dan ik. Die wedstrijd is verloren voor dat-ie begonnen is.
Zo op het oog 11 inputs en 10 outputs. Als je dan ook nog weet wat die machine zou moeten doen, dan lijkt me dat geen rocket science.
Overigens komt de datum op dat schema wel redelijk overeen met de tijd waarin deze PLCs 'gangbaar' waren. Het zou zomaar kunnen dat ze dat spul ergens hebben laten ontwikkelen - extern - en het vervolgens zonder wijzigingen in elke machine die geproduceerd werd gedouwd hebben. De M1T koop je. Een EPROM programmer en een doosje met EPROMs doet de rest.
henri62
Ik moet een andere laptop opstarten met de VM spullen erin. Dan zou ik wel een testprogramma kunnen maken die de in->out maakt. Dat moet ik toch doen om dat board wat ik hier heb te kunnen repareren. Dan kan ik dat programmatje meteen testen.
Volgens mij 17 ingangen en 8 uitgangen als ik het aantal optos tel. De ene extra input 17 zal wel iets speciaals zijn.
Ik kijk nu even in de manual, als er geen backup batterij in zit of te lage spanning moet de alarm led (rood) knipperen. Die is continue aan als er een error is.
Daarmee kun je even simpel checken wat / of de CPU nog iets doet.
Dit is trouwens een typische Japanse PLC met NPN inputs en outputs: Alles schakelt tegen 0V ipv tegen +24V wat in europa standaard is.
Hoe staan dipswitch X16 t/m X19? Die hebben met de password protectie te maken.
Op woensdag 19 november 2025 16:16:26 schreef Bobosje:
Ik geloof dat AI nog niet was uitgevonden toen deze machine is ontwikkeld en gefrabriceerd dus op AI zou ik niet vertrouwen tenzij je wilt dat AI er een koffiemachine van gaat maken of zoiets.
AI is als zo oud als de PC. Zoek maar even op youtube naar de computer chronicles https://www.youtube.com/results?search_query=computer+chronicles+arifi…. Alleen was er toen nog geen mogelijkheid om quadziljen petabytes aan data te harken en was de energievoorziening nog niet in staat om het vermogen te leveren.
Maar AI zal je hier inderdaad niet veel bij helpen. Het kan misschien wat schoolvoorbeelden geven, maar dan houdt het wel op. In harksessies zullen er maar weinig PLC programma's meegenomen zijn zodat de algoritmen er weinig mee kunnen en B***s**t genereren.
henri62
Eindelijk tijd gemaakt om het M1T board wat ik hier heb (die van mijzelf) om die te testen.
Als het goed is zit er een alarm led op. Als er geen user rom in zit dan is de ALARM led continue aan heb ik gezien. Haal ik de systeem ROM eruit dan is de ALARM led ook echt uit, dus dat is wel een indicatie dat de systeem ROM wel wat doet.
Nu nog eens uitzoeken of ik een testprogramma kan maken en in een eprom stoppen dat ik de I/O kan testen.