Op zaterdag 22 november 2025 12:37:43 schreef FrituurFrequentie:
[...]

Je zou het relais voor de zekerheid even kunnen lossolderen om te controleren op plakken. Maar of dit die F04 verklaart.

Het verklaarde de foutcode dus niet :-) Te vroeg gejuicht.
Na montage printplaat verscheen de fout gewoon opnieuw. Volgens mij plakt het relais niet. Nog niet losgesoldeerd maar het staat nog open.
De printplaat van de andere oven gemonteerd en foutcode is weg + machine werkt terug.
We gaan het nu een paar dagen zo testen.

Er gaat dus nog ergens iets mis zijn (op de printplaat?)
Buiten testen van relais, weerstanden, condensatoren ben ik geen kei in elektronica.
Maar ik vind het wel boeiend. Dus wil er eventueel wel wat op meten.
Tips welkom

Wat exact bedoelen jullie met het Opto-circuit?

Misschien heeft de sluiting meer schade veroorzaakt, maar het was de printbaan naar een
relais contact. De processor stuurt alleen het relais aan.

Ik raak de draad kwijt. Over welke vd 2 ovens gaat het? De reserve?

Ventiel relais baan ontploft: welk ventiel is het? Maw: naar waar gaat die darm? Boiler vullen? Kuip koelen? Afvoer koelen?

Optocircuit. Dat zit in de hoek. Wit ic-tje. Met dikke groene weerstand er naast.

Op zaterdag 22 november 2025 18:20:30 schreef FrituurFrequentie:
Misschien heeft de sluiting meer schade veroorzaakt, maar het was de printbaan naar een
relais contact. De processor stuurt alleen het relais aan.

Zou wel kunnen hoor. De voedingsstroom naar het relais, die uiteindelijk richting dat ventiel gaat, komt van fiche X4.4 en die is eigenlijk rechtstreeks verbonden met fase 1. Je ziet ook dat de printbaan richting het relais wat te warm heeft gehad.

Op zaterdag 22 november 2025 18:49:39 schreef EricN:
Ik raak de draad kwijt. Over welke vd 2 ovens gaat het? De reserve?

Ventiel relais baan ontploft: welk ventiel is het? Maw: naar waar gaat die darm? Boiler vullen? Kuip koelen? Afvoer koelen?

Optocircuit. Dat zit in de hoek. Wit ic-tje. Met dikke groene weerstand er naast.

Excuses voor de verwarring Eric.

Oven origineel: Foutcode gehad, verbrande baan in printplaat, overbrugd en oorzaak verholpen maar foutcode is niet weg.

Reserve oven: Lekte uit de kuip na testen van machine.

Op dit moment heb ik een werkende combo: Originele oven met printplaat van de reserve erin.

Verbrande printbaan is baan X5.2 (Abflusskuehlung/Afvoerkoeling), maar ook de voedingsbaan voor de relais die via X4.4 van L1 komt heeft precies wat warm gehad (ik kan het vernis wat loskrabben).

De kortsluiting op de pomp zelf die je op de foto ziet was er met een grijze kabel die rechtstreeks van de hoofdvoeding komt van de machine. Ik vermoed de neutrale leiding.

Ah ok. Ik zou op de defecte print dan beginnen meten (ohms, spanningsloos dus) als je hiermee verder aan de slag wil. Alles dat aan de opto verbonden zit. Desnoods de reserve print terug demonteren en vergelijken.

Water bij testen kan soms komen als de darm vd afvoer met een kronkel naar boven ligt en het water vd darm na einde terug vloeit.

[Bericht gewijzigd door EricN op (24%)]

Hoi, ben je nog verder gekomen? Ik heb vandaag een print met die F04 in de test oven gezet, ik had gehoopt dat als ik de uitgang van de optocoupler doorverbond, de foutmelding zou verdwijnen, maar helaas dus niet.
Ik denk dus dat dat er iets mis is na dit opto circuit. En dat is wel jammer want dat is ingewikkelder, hoopte een reeks printen te herstellen met een nieuwe optocoupler.

Hallo
Neen. Ik heb eerlijk gezegd niet verder gezocht en met de werkende combo verder gegaan…
Ik vrees dat mijn kennis niet ver genoeg rijkt om deftig te kunnen foutzoeken.

Oké, ik ben net wat verder aan het zoeken geweest.
De OC zit direct verbonden aan de microcontroler, en zodra er spanning op komt trekt hij hem naar massa.
Hij komt binnen op poot 60 van de microcontroller , dat is (P5.7) een IO poort met geintegreerde pull-up weerstand.
Ik ga morgen eens meten op die poot 60...
UPDATE:
Poot 60 is inderdaad gewoon laag, dus zou geen F04 mogen geven.
Nu heb ik weinig ervaring met (defecte) controllers, maar vermoed nu dat dit de oorzaak is.
Ik denk dat hij na aanzetten een zelftest doet en dit het eerste is wat hij controleerd, als intern die IO ingangen defect zijn komt hij gelijk met een F04.
Het is een Siemens SAB-C515-LN

[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op (36%)]

En als je nu een externe Pull up weerstand monteert?? Wat doe de IO uitgang met de OC er uit??

Op donderdag 15 januari 2026 18:07:27 schreef smd:
En als je nu een externe Pull up weerstand monteert?? Wat doe de IO uitgang met de OC er uit??

Ik ben wel benieuwd wat ik meet al ik die poot 60 losgooi van de printplaat. Maar hij zou toch een fo4 moeten geven als hij hoog is, hij is laag en geeft al een f04.

Lees ik nu goed dat het kort leggen vd netsynchronisatie opto niet het gewenste resultaat heeft? Die behoort een 50hz blokgolfte maken, geen steady signaal.

Op donderdag 15 januari 2026 22:06:50 schreef EricN:
Lees ik nu goed dat het kort leggen vd netsynchronisatie opto niet het gewenste resultaat heeft? Die behoort een 50hz blokgolfte maken, geen steady signaal.

Eric je hebt helemaal gelijk, top opmerking!
Ik denk zelfs 100Hz want doe OC heeft twee diodes antiparalell.
Ga mijn scoop maar eens opzoeken om dat te checken.

Het gaat weer wat langer duren, mijn (vintage) scope heeft het begeven.
Heb hem nog maar een jaar of 35 en toen was ie al niet nieuw. Telequipment DM63.

Dan is het geen standaard optocoupler maar een AC optocoupler, dan moet je met een simpele multimeter wel een AC signaal achter de optocoupler moeten meten. Steady signaal is zeker niet OK. Ik weet dat ze in Bauknecht ovens ook stuk gingen..

Met de frequentiestand op de multimeter moet je de 50hz (of 100hz) mooi zien.

Opgelet met de bauknecht microgolfovens. Verlies op het grill element doet uitschijnen alsof de opto stuk is maar eigenlijk zit het in verliesstromen in de grill die de meting in de war brengt. 9/10 geen opto probleem dus.

Op vrijdag 16 januari 2026 18:23:07 schreef smd:
Dan is het geen standaard optocoupler maar een AC optocoupler, dan moet je met een simpele multimeter wel een AC signaal achter de optocoupler moeten meten. Steady signaal is zeker niet OK. Ik weet dat ze in Bauknecht ovens ook stuk gingen..

Voor de optocoupler kan ik wel wat normale waardes meten, over de weerstand van 150k staat meer dan 200v ac en over de OC iets meer dan een volt. Ik heb geprobeerd de spanning en frequentie te meten op die poot 60 maar de waardes op mijn meter springen alle kanten op. Ik heb een moderne scope besteld, komt van de week binnen...

Achter de Opto moet je ook een 50 of 100Hz signaal met een standaard multimeter moeten meten, dus secundair opto defect of sluiting...

Ja, klopt met de Bauknecht ovens dat element de grootste stoorbron was, aardfouten, bediening in de war etc. Maar er was een serie waar de opto's zorgde dat bediening geblokkerd was of geheel op zwart stond ( met de groene cijfers destijds)

[Bericht gewijzigd door smd op (48%)]

eigenlijk is iets meer dan 1 volt ook wel weinig aan de primaire kant, een LED heeft toch minstens een volt of 2 aan drempelspanning.

Nee. Bij 50hz krijg je de helft vd tijd 2v. De andere helft niets. Gemiddeld 1v dus.

Ja, maar er staan er twee antiparallel. Ik bestudeer de specs en zie dat het IR LED's zijn en dan is een drempelspanning van 1,2 Volt normaal.