Hallo Allemaal
Heb sinds een tijd een probleem met mijn spectrum analyzer en hoop dat jullie wellicht wat mij de goede richting kunnen insturen,
kan er een lang verhaal van maken maar had hem een tijd niet gebruikt en na het aanzetten kwam ik erachter dat de kalibratie weg was, das niet zo ramp maar de freq wat die aangeeft van de eigen calibratie output is ook helemaal niet correct helaas hij is behoorlijk van het padje af. op het moment denk die dat een 300mhz signaal op zo 90mhz zit waardoor die een eigen calibrati ook niet kan uitvoeren en geeft die no cal signal found aan.
Heb de voeding een revisie gegeven er waren meerdere condensatoren aan het lekken en uiteindelijk nu ook de processor board vervangen omdat ik daar ook problemen mee had met corrupte data wat die opslaat in de s ram na de batterij te vervangen. er zit een nieuwere type bord in waarvan ik de firmware een downgrade heb gegeven om het te laten werken.
Maar nou loop ik vast op de rf gedeelte en kan ik alleen maar gissen waar het probleem zit. Heb zelf het vermoeden ergens in de front end of wellicht de yig oscillator? die gaan wel vaker stuk als ik het zo begrijp maar heb geen andere meet apparatuur waarmee ik kan checken waar het fout gaat. de 10mhz ref signaal lijkt wel goed te zijn, en de 300mhz calibratie output lijkt zover ik kon zien op 300mhz aanwezig te zijn op een sdr ontvanger.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha cupido,
Is de 90 MHz je eigenlijke 300 MHz en hoe kom je aan 248.xx dBm dat is heftig 
Maar goed het instrument is dan ook niet helemaal lekker.
Kan je een foto van de achterkant maken dan zie ik welke opties er in zitten en, hoever kan je SDR ontvangen?
Dit voor het speurwerk.... een schot voor de boeg om dat je een foutmelding krijg geen cal. signaal gevonden denk ik aan het 21,4 MHz middenfrequent filter,
dit is een combinatie van LC en kristal zeer ingewikkeld afregelen.
Maar als je het voor de pak hem beet 30 x doet geen probleem meer.
Groet,
Henk.
Op zaterdag 29 november 2025 23:54:06 schreef electron920:
Ha cupido,Is de 90 MHz je eigenlijke 300 MHz en hoe kom je aan 248.xx dBm dat is heftig
Maar goed het instrument is dan ook niet helemaal lekker.
Kan je een foto van de achterkant maken dan zie ik welke opties er in zitten en, hoever kan je SDR ontvangen?
Dit voor het speurwerk.... een schot voor de boeg om dat je een foutmelding krijg geen cal. signaal gevonden denk ik aan het 21,4 MHz middenfrequent filter,
dit is een combinatie van LC en kristal zeer ingewikkeld afregelen.
Maar als je het voor de pak hem beet 30 x doet geen probleem meer.Groet,
Henk.
Ja indrukwekkende nummer inderdaad de 248dbm, hij heeft optie 001 en 021.
weet ook niet precies hoe hoog de sdr ontvanger gaat. ik heb ook nog ergens een HackRF sdr ontvanger slingeren maar die heb ik nog niet weer terug gevonden, Weet inmiddels wel waar die niet ligt 
mijn scoop die gaat ook maar tot 100mhz. een 2e spectrum analyzer was nu wel makkelijk geweest denk ik.
Ben ook aan het spieken geweest bij de 3e converter en de BW filter maar heb visueel niks kunnen zien.
electron920
Op zondag 30 november 2025 00:47:08 schreef electron920:
Ha cupido,Mij ging het om de connectoren aan de achterkant is er ook een Lo uit?
Groet,
Henk.
Er is op de achterkant geen Lo connector helaas.
electron920
Ha cupido,
Helder dank, nee er zit geen Lo uit op anders kon je op harmonische met de SDR het signaal beluisteren.
Je kunt nog wel de aux IF out 21,4 MHz beluisteren op de SDR maar omdat je niet op frequentie staat heeft dat geen zin.
Op het front end (intern) zit een afsluitweerstand SMA die is bedoeld om naar de tracking generator optie te gaan hier zou je op kunnen luisteren mits je SDR 2 tot 4 GHz aan kan.
Tja zonder meetinstrument RF kom je niet verder denk ik, niemand in de buurt?
Is je lokatie ver van Rotterdam ? en voorzichtig met dat middenfrequent filter daar moet je jumpers omzetten in een bepaalde volgorde en geen sluiting maken.
Ik zal morgen het handboek er bij pakken misschien kan ik je toch nog op weg helpen.
Groet,
Henk.
Op zondag 30 november 2025 01:17:42 schreef electron920:
Ha cupido,Helder dank, nee er zit geen Lo uit op anders kon je op harmonische met de SDR het signaal beluisteren.
Je kunt nog wel de aux IF out 21,4 MHz beluisteren op de SDR maar omdat je niet op frequentie staat heeft dat geen zin.
Op het front end (intern) zit een afsluitweerstand SMA die is bedoeld om naar de tracking generator optie te gaan hier zou je op kunnen luisteren mits je SDR 2 tot 4 GHz aan kan.
Tja zonder meetinstrument RF kom je niet verder denk ik, niemand in de buurt?
Is je lokatie ver van Rotterdam ? en voorzichtig met dat middenfrequent filter daar moet je jumpers omzetten in een bepaalde volgorde en geen sluiting maken.
Ik zal morgen het handboek er bij pakken misschien kan ik je toch nog op weg helpen.Groet,
Henk.
Bedankt voor je input henk, die afsluiter zit er inderdaad, en heb ook wel wat verloopjes liggen hier en daar om ertussen te zetten maar daar heb ik ook niet veel aan op het moment ja. mijn Hackrf one zou tot 6ghz kunnen dacht ik maar weet ook niet hoe betrouwbaar dat is als ik hem al terug kan vinden heb al een tijd naar zitten zoeken zonder resultaat.
woon zelf in het hoge noorden maar als iemand wil helpen om hem te maken wil er best wel een stuk voor rijden op zich als het nodig is.
Kleine correctie, Heb de HackRF ontvanger gevonden inmiddels, Als ik er morgen tijd voor heb zal ik eens kijken of ik daar wat signalen mee kan opvangen.
electron920
Ha cupido,
Dat is een stuk weg van Rotterdam ik heb er hier nog een stuk of 6 staan ook die jij heb en 1 tot 26 GHz.
Een vraag ik heb er in een tien tal jaren zo'n 50+ gerepareerd , maar ik heb nog nooit een CPU board moeten vervangen 
Toen ik vanochtend opstond dacht ik gelijk ik ben wat vergeten te vragen, je schrijft dat je dat CPU board hebt vervangen en de firmware aan het model jaar hebt aangepast, maar er is geen kalibratie uitgevoerd ander staat er niet zo'n gekke waarde.
Alle waarden die het apparaat nu leest is rommel of op een ander toestel gebaseerd !
Waar gaat het om het instrument is in staat om zich zelf te controleren en afteregelen het doorloopt alle filters (deze zijn adaptieve) en de amplitude en counter.
De laatste is van belang voor de VCO deze werkt op het principe van een counter lock.
Je heb zelf geen meetapparatuur nodig, en ik neem aan dat je na vervangen van de Elco's in de voeding de spanningen en brom/ruis gecontroleerd heb.
Het apparaat is zo ontworpen dat een standaard service afdeling bij b.v.b. HP de werkzaam heden kan uitvoeren dus spanningen meten met een 4,5 digit voltmeter is prima.
Voor de brom en ruis een standaard scope is goed wel is het beter om een laagdoorlaatfilter te gebruiken maar geen must.
Weet je hoe je het apparaat is service stand zet?
Groet,
Henk.
weet ook niet precies wat er gebeurd is maar denk dat de oude cpu board een opdonder gehad heeft heb niet gemeten aan de psu voor de revisie maar gezien de lekkende condensatoren kon er best wel eens rommel uit zijn gekomen op verschillende voeding lijnen.
na de revisie van de psu had ik ook 2 firmware eeproms met corruptie ineens(hij wou niet meer opstarten Lampjes op de cpu board U6 en U24 bleef branden), en nadat hersteld te hebben wou die dingen niet goed meer opslaan in de geheugen en kreeg ik elke keer rommel op het scherm na een reboot(zie foto), zelfde effect als ik preset knopje drukte dan reset die zich en kreeg ik rommel op het scherm en moest ik de supercap weer ontladen om hem te resetten, maar met de oude cpu board met firmware Rev C of rev F erop gaf die de zelfde vreemde dingen op het scherm weer met de frequentie zo afwijkend dus daar zit hem niet in denk ik. en ja heb de pal chip u114 ook uitgewisseld anders werkt het niet met de firmware upgrade.
De nieuwere cpu board die erin zit draait nu op firmware Rev F 17.7.91 en is de nieuwste firmware voor de 8591A zover ik weet wat moet werken. Misschien kan ik hem ook wel downgraden naar de Rev C maar de waardes op de scherm veranderen er niet mee zover ik heb gezien, de oude cpu board geeft ook helemaal geen video output meer inmiddels, weet niet wat er precies aan mankeert hij lijkt wel op te starten maar als er al wat niet lekker was is het nu helemaal overleden op de oude cpu board.
Met in service stand je bedoeld de 37 hz wachtwoord of 2001 hz passcode? Heb ook de default calibratie wel paar keer ingeladen maar dat brengt het niet dichterbij helaas, zover ik weet kan hij de calibratie ook pas uitvoeren als hij ook daadwerkelijk de cal signaal ziet op 300mhz maar hij denkt dat die heel ergens anders zit gek genoeg, de span is ook 1.8ghz op het scherm dat klopt verder wel weer. de verwakker klikt ook normaal als ik die aanstuur, de resolutie van de crt scherm lijkt wel beetje anders te zijn met de nieuwe cpu board maar dat kan nog wel iets bijgesteld worden daar ligt ook niet mijn prioriteit op het moment. Kan nog wel eventueel kijken op de scoop als er rommel op de voeding lijnen zijn,de spanningen zijn goed verder die eruit komen heb alle condensatoren en de rifa caps maar vervangen in de psu want wou hem niet weer uit elkaar halen aangezien het geen pretje is met die 2 printen die er zo ingepropt zitten met al die verbindingen ertussen
Rotterdam is ook voor mij wel een eind rijden helaas henk, maar goed eventueel als het nodig is rolt een auto zo die kant op, je hebt een mooie verzameling apparatuur staan daar ben ik wel jaloers op
Hopelijk is die van mij nog te redden maar weten welke onderdeel er nu defect is zou ik graag willen weten, er zijn online ook nog wel wat onderdelen te krijgen maar wel prijzig dus zomaar random onderdelen kopen wordt een prijzige hobby zo en kan je op den duur net zo goed een andere spectrum kopen.
electron920
Ha cupido,
Dat is een geheel andere storing, ik ga er van uit dat je beeld op de eerste foto nog actueel is?
En voor wat de voeding betreft daar twijfel ik niet aan dat de reparatie nodig was gezien de Elco's mijn vraag is heb je daarna de voeding spanningen nog gecontroleerd.
Dat een apparaat aan gaat om het zo te noemen wil nog niet zeggen dat de spanningen goed zijn.
Nu het echte probleem je hebt de HackRF gevonden als die tussen de 2 en 4 GHz kan ontvangen dat zou mooi zijn.
Je kunt op de plaats van die weerstand je SDR aansluiten en kijken of je de juiste frequentie er is amplitude is niet van belang.
Als je in het bezit ben van een 21,4 MHz signaal dan kan je de middenfrequent trein doorfluiten.
Kijk wat er mogelijk is met je apparatuur.
Op jou vraag welke code dat weet ik niet meer maar volgens mij moest ik altijd een jumper omzetten, ik heb al wel geprobeerd het service manual er bij te pakken dit is een iets ander manual als je misschien op internet zal aantreffen.
Ik zou zeggen probeer of je het signaal van de YTO kan detecteren.
Groet,
Henk.
Ben even bezig geweest met de sdr ontvanger.
Dit is met een koppelstukje tussen de LO, De signaal is nogal wild en jumpt alle kanten op wat je ook kan zien in het spectrum daar beneden, Bij de LO output zie ik ongeveer het zelfde gedrag,
bij de 10mhz ref output lijkt wel op freq te zitten, krijg wel veel harmonischen maar dat ligt eerder aan de sdr vermoed ik.
De 300mhz output van van de 3e converter module lijkt ook wel spot on verder als ik de harmonischen negeer, zelfde is voor de 600mhz output.
als ik kijk naar de 2e converter output in de front end naar de 3e converter toe waarop staat 321mhz input daar zie ik een signaal wat eerder bij de 8mhz ligt.
electron920
Ha cupido,
Goed gedaan man prima zo kan je toch wat meten
kan je vertellen op welke frequentie de spectrumanalyzer staat in relatie met het Lo signaal?
PS: Wat ik wel een grote afwijking vindt is de RTXO dit is een speciale oscillator en dient twee ledig als 10 MHz referentie maar tevens als een soort thermometer.
Je gemeten waarde is 10.500 MHz terwijl de 300 MHz netjes 300.00.00 MHz is
de spurs rond die 300 MHz komt van de YTO die zwabbert.
Kan je ook nog de ingang van de tweede converter meten 2.1214 GHz ?
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (52%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Effe muggeziften: Je zegt overal mhz terwijl het MHz moet zijn. Geen milli Hertz. Leest heel raar.
Verder success met de reparatie. Zijn complexe apparaten die je niet zomaar effe fixed.
electron920
Ha henri62,
Dat is een goede opmerking van je dank, maar ik lees daar glad overheen misschien omdat ik weet wat er bedoeld wordt maar voor een meelezer uit een andere discipline wel zo handig.
Groet,
Henk.
Op zondag 30 november 2025 21:33:52 schreef electron920:
Ha cupido,Goed gedaan man prima zo kan je toch wat meten
kan je vertellen op welke frequentie de spectrumanalyzer staat in relatie met het Lo signaal?
Groet,
Henk.
yes dat was ik ook vergeten ja om een frequentie in te stellen,Als ik center frequentie van 300MHZ pak zie ik op de lo output nergens een duidelijk signaal, maar wel een dat er iets heen en weer jumped rond de 2GHZ. is nogal breed en jumped op de spectrum. Maar de apparaat is ook niet happy ergens mee, hij reset zich regelmatig nu ook, en gaat nu ineens helemaal uit.
niet zeker wat er loos is, spanningen zijn niet anders dan ik eerder heb gemeten. Misschien wordt het wel tijd voor een andere apparaat
de verrassingen blijven maar komen.
5.154 volt
11.93V
14.96v
-15.19v
electron920
Ha cupido,
Geen paniek wel jammer want dan kan je niet verder of het werkt weer?
Die 10 MHz dat is je master frequentie, dat is niet goed die afwijking is veel te groot..... dat de rest van de signalen bibberen is logies een ontvanger is een frequentie transfer systeem (converter) dus als je Lo niet stabiel is is het voor de rest ook over en uit.....
Ik vergeet te noemen dat je de span/div. > 10 MHz moet zetten dan wordt de discriminator niet gebruikt.
Je voedingspanningen zijn prima misschien ook als het kan op brom bekijken.
Ik wacht even af of er weer licht in de buis komt.
PS: Je zou kunnen overwegen om het apparaat in te pakken kosten DHL € 20,- dat is heen en terug + de onderdelen dat is alles.
Groet,
Henk.
electron920
.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (100%)]
Op zondag 30 november 2025 22:43:27 schreef electron920:
Ha cupido,Geen paniek wel jammer want dan kan je niet verder of het werkt weer?
Die 10 MHz dat is je master frequentie, dat is niet goed die afwijking is veel te groot..... dat de rest van de signalen bibberen is logies een ontvanger is een frequentie transfer systeem (converter) dus als je Lo niet stabiel is is het voor de rest ook over en uit.....
Ik vergeet te noemen dat je de span/div. > 10 MHz moet zetten dan wordt de discriminator niet gebruikt.
Je voedingspanningen zijn prima misschien ook als het kan op brom bekijken.
Ik wacht even af of er weer licht in de buis komt.Groet,
Henk.
Het is allemaal maar vreemd, omdat die nou besluit om regelmatig uit te gaan of resetten heb ik eens de originele pal chip en firmware erin gedrukt voor deze board, hij reset en valt nog steeds wel uit, maar zag wel dat die hem nu herkend als 1.8ghz apparaat en niet meer als 3ghz wat die eerder wel deed misschien zat er nog iets in het geheugen opgeslagen maar heb de batterij wel los gehad ook en onder de knop frequentie kan ik ook freq offset doen, hij ziet nu de cal signaal op 250mhz ongeveer, had een offset van 52MHZ gedaan en nou wou die wel de calibratie proces doorlopen tot dat hij weer uitviel ineens, misschien toch nog wel een probleem in de psu wellicht lijkt mij een beveiliging die ingrijpt. zal de scoop nog eens aanslingeren straks of andere dag eens. Misschien werkte de oudere firmware niet helemaal lekker ook toch met de nieuwere cpu board 
1 stap voorruit en 3 terug zo voelt het ongeveer
@henri62
Sorry als ik niet helemaal de juiste termen gebruik, hopelijk wordt mij dat vergeven hier 
electron920
Ha cupido,
Dit is toch wel vooruit misschien net als de analyzer niet stabiel maar goed ik zie nu licht en een plaatje.
Kijk even naar de dubbel print hoogspanning bij je buis is er iets niet goed terug gestoken ?
Ik moet van mijn kant misschien simpele vragen stellen (ik hoop niet irritant) maar als het apparaat uitval is dan ook alles uit of geen beeld meer?
Groet,
Henk.
Op zondag 30 november 2025 23:06:54 schreef electron920:
Ha cupido,Dit is toch wel vooruit misschien net als de analyzer niet stabiel maar goed ik zie nu licht en een plaatje.
Kijk even naar de dubbel print hoogspanning bij je buis is er iets niet goed terug gestoken ?
Ik moet van mijn kant misschien simpele vragen stellen (ik hoop niet irritant) maar als het apparaat uitval is dan ook alles uit of geen beeld meer?Groet,
Henk.
De hele apparaat schakelt zich dan helemaal uit, het begon eerst met een reset van de spectrum alsof je de preset knop indrukt maar nu ook dat die helemaal uitschakelt random
Voor je SDR zou ik nog een 20 dB verzwakker hangen. Mijn SDR's gaan vaak i.i.g. 'spooksignalen' laten zien als de input boven de -50 dBm komt.
Misschien is er nog wel hoop, heb hem even laten rusten en de CRT iets minder helder gezet, en weer de calibratie laten doorlopen en tot nu toe is die niet uitgevallen weer
en de offset van 52MHZ lijkt die niet boos om te zijn tot zover maar kan mij niet voorstellen dat het helemaal normaal is dat die er zover vanaf staat voor de calibratie aan? nou die de cal heeft doorlopen hoef ik de offset ook niet weer in te voeren en staat die gewoon rond de 300mhz met de cal signaal als ik hem opnieuw opstart.
@henk
Misschien is dat opsturen nog wel een goed idee wellicht, ondanks dat er voorruitgang in zit ineens vertrouw ik het zaakje niet helemaal. de stekker verbindingen had ik ook nog gecontroleerd en zitten er allemaal goed in verder, kan geen andere oorzaak vinden van het uitvallen tot nu toe, maar morgen weer eens kijken dan met de scoop erbij wellicht.
@harry64 zo vermoeden had ik ook al wel dat ik hem overstuurde de sdr ontvanger, heb er wel een 10DB verzwakker nog voor gezet dat leek wel wat te helpen 20DB heb ik niet liggen hier.
electron920
Ha cupido,
Misschien ben je er nog anders voor morgen je probleem zit ergens in de voeding, als het apparaat helemaal uitgaat zal (indien geen los contact) de overload protection in werking treden.
Dit wordt gemeten door een stroom trafo zeg maar een stroomtang hi die meet uit mijn hoofd de primaire van de schakelvoeding.
Dat kan je controleren maar dat zal wel gebeuren, als die in werking treed dat is heftig dan zit ik te denken aan een Elco of een tantaal die (op dit moment) zo nu en dan in sluiting treed.
Maar ik heb ook wel gehad dat de hoogspanning de oorzaak was je kunt de voeding buiten het apparaat testen.
Als er maar voorzorg dat de ik dacht 5V met 50% belast is dan komt het goed, je kunt misschien een verleng kabeltje maken voor de 39 polige sub connector.
Omdat het nu weer (even) werkt begrijp je dat het zoeken niet zo moeilijk, maar wel tijd rovend kan zijn.
Heb je alle Elco's en tantaal condensatoren gecontroleerd ?
Ik hou je draadje wel in de gaten wat je beslist.....
Groet,
Henk.