Beste forumleden,
Weet niet of ik de goede sectie gekozen heb, excuses als dat niet zo is:
Ik zat vanochtend te denken, nadat ik het foldertje "Bereid je voor op een noodsituatie" had gelezen of het mogelijk is om een fietsaccu te gebruiken voor bron van stroom voor bijvoorbeeld het opladen van de telefoon - pad, gebruik van kleine radio of laptop.
Ik heb op het forum en via Google gezocht maar vond geen echt antwoord. Het moet toch veilig kunnen om 36 V naar 5 V te converteren. Je vindt op de Chinese sites zat DC converters maar ik ben niet zeker genoeg om zonder me voldoende geïnformeerd te hebben dit soort projectjes aan te gaan, en bovendien wil ik mijn fietsaccu's niet verprutsen. Ik heb een Shimano BT-E6001 36V, 14,0 Ah, 504Wh.
Ik kan natuurlijk een stel powerbankjes halen, maar aangezien ik de accu's in huis heb en als het niet te lastig is een converter geschikt te maken voor het gebruik op een fietsaccu lijkt me dat best een aardige oplossing.
Eigenlijk begrijp ik niet dat zoiest misschien al niet standaard in de handel is.. of ik heb het niet gevonden.
Graag lees ik jullie reacties, tips of aanbevelingen
Greoten, Tim
Dat moet kunnen.Of het slim is, is weer een tweede, want al doet je telefoon het, de zendmasten zullen het na een paar uur stroomuitval niet meer doen. Dan heb je er dus niks aan.
Niet elke fietsaccu levert direct zijn spanning aan de + en - polen.
In bijna alle gevallen is er communicatie nodig met de controller (het display) aan het stuur. Al is het maar om hem aan te zetten.
Wat Mel zegt, wie denk je nog te bellen en wat wil je met een laptop etc als er geen internet meer is?
Iedereen hangt maar aan die apparaten.
De GSM zenders zijn zo plat, zeker als iedereen er massaal gebruik van gaat maken, dus internet en bellen is heel snel over.
Bij een echte serieuze power uitval zijn er andere zaken om je zorgen om te maken.
Een radio is wel zinvol, zorg voor een batterijen radio en paar pakjes verse batterijen.
Zorg voor water en wat eetbaars, wat kaarsen ( en lucifers!) en dekens in huis voor langere termijn .
1)ja dat kan, maar sommige batterijen weigeren starten als ze niet geconnecteerd zijn op een fiets. als het voor een gsm ofzo te laden is, kan je beter een zonnepaneel nemen. zelf bewolkt komt daar spanning uit.
je neemt dan dezelfde omvormer, bv een 10-60V naar 5V en klaar
2) wil je echt een fiets accu misbruiken daarvoor? ik denk dat je fiets bruikbaarder is om achter een brood ofzo te gaan dan een gsm/laptop op te laden. als de electriciteit echt weg is, vermoed ik dat je laptop of gsm ook nog weinig bruikbaar gaan zijn.
Jullie hebben helemaal gelijk, in zo'n situatie zijn andere zaken belangrijker. Heb me even laten meevoeren door het verhaal...
Nog een oude radiootje gevonden op zolder, kleine wereld radio met 14 banden en hij werkt nog. Meteen even afgesteld op de regionale noodradio zender.
Okay, bedankt voor de reacties en laten we maar hopen dat het nooit op grote schaal gaat gebeuren.
Fijne zondag gewenst
benleentje
Golden Member
Op zondag 30 november 2025 14:57:55 schreef revado:
Wat Mel zegt, wie denk je nog te bellen en wat wil je met een laptop etc als er geen internet meer is?
Ja in het ergste geval wel, maar ook wel kans dat Telefoon verkeer blijft werken.
Maar ik twijfel ook of een fietsaccu buiten de fiets wel wilt werken.
Op de fiets gebruiken zou dan wel kunnen, maar zit er niet gewoon al daar een aansluiting voor ergens in de kabelboom?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]
Op zondag 30 november 2025 15:23:49 schreef benleentje:
[...]Ja in het ergste geval wel, maar ook wel kans dat Telefoon verkeer blijft werken.
Maar ik twijfel ook of een fietsaccu buiten de fiets wel wilt werken.
Op de fiets gebruiken zou dan wel kunnen, maar zit er niet gewoon al daar een aansluiting voor ergens in de kabelboom?
Ik heb zo'n idee dat de GSM zenders dan zo zwaar belast worden dat ze het "gewone" verkeer er af kiepen en de hulpdiensten alle voorrang geven voor het gebruik.
Hier een e-bike accu die wel power op de plus en min polen kan leveren zonder dat deze op de fiets-controller aangesloten hoeft te zijn.
De e-bike accu laat zich belasten totdat de BMS in de accu de power voorziening uitschakeld wanneer de accu nagenoeg leeg is.
Dus ja, in principe kun je een e-bike accu gebruiken als (nood)stroomvoorziening maar het zal niet met elke e-bike accu kunnen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 30 november 2025 15:35:05 schreef revado:
[...]Ik heb zo'n idee dat de GSM zenders dan zo zwaar belast worden dat ze het "gewone" verkeer er af kiepen en de hulpdiensten alle voorrang geven voor het gebruik.
maar weinig gsm zenders hebben een backup generator aan boord, alleen het sterpunt welke de straalverbinding heeft naar andere masten in bereik. nu met het 5G netwerk is de afstand tussen de masten nog kleiner geworden dus de vraag wat er nog is gebackupt. leeuwendeel is gsm verkeer intussen, ook bedrijven hebben minder en minder nog vaste toestellen staan.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 30 november 2025 14:57:55 schreef revado:
[...]
Een radio is wel zinvol, zorg voor een batterijen radio en paar pakjes verse batterijen.
Zorg voor water en wat eetbaars, wat kaarsen ( en lucifers!) en dekens in huis voor langere termijn .
Die radio zal ook heel beperkt zijn in gebruik. Zodra FM wordt vaarwel gezegd is het allemaal DAB(+). Voor NL zijn er nog licenties tot 2035 en in België wordt 1/1/2031 voorop gesteld als einde. Of de licenties worden gehonoreerd tot 2035 is wat anders. Ze kunnen het beweren maar voor hetzelfde geld zeggen ze het vroeger vaarwel.
DAB(+) loopt allemaal via GSM masten en netwerken. Als de GSM mast plat gaat, stopt ook de DAB(+) uitzending. Dan zal het, zoals in oorlogstijd, rekenen worden op de zendamateurs.
Wat batterijen betreft zal ik niet snel in de problemen komen. Een 6Ah 18V batterij houdt het in een Makita werfradio wel wat uren uit. Er zijn er ook voldoende om het enkele dagen uit te zingen.
Op zondag 30 november 2025 21:31:33 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
DAB(+) loopt allemaal via GSM masten en netwerken. Als de GSM mast plat gaat, stopt ook de DAB(+) uitzending.
Geen idee waar ze allemaal staan, maar in ieder geval ook op de Gerbrandy toren in IJsselstein, en daar hebben ze wel een noodstroomvoorziening.
edit: lijstje gevonden, zitten ook Smilde, Goes en nog wat andere bij.
https://www.rdi.nl/site/binaries/site-content/collections/documenten/2…
[Bericht gewijzigd door JoWi op (24%)]
brains
Special Member
Je vindt op bv aliexpress wel kleine convertortjes om van gereedschap accu naar usb te gaan. Dat is mogelijk ook handig in noodsituatie als je zelf wat gereedschap Accu's hebt. Net als een led zaklamp op zo'n gereedschap accu.
In geval van nood heb ik wel voldoende e-waste om wat nuttigs te bouwen 
En een soldeerbout op accu.
En simpel 12v zonnepaneel.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In februari 1953 waren het de amateurs met hun eigengemaakte spulletjes, die de communicatie met de overheid in stand hebben gehouden.
Misschien iets voor de VERON om daar eens over mee te denken....?
In ieder geval lijkt het mij zinvol om eens na te denken om met een passend zonnepaneel een noodstroom-accu, of (grote) UPS op peil te houden
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]
benleentje
Golden Member
Op zondag 30 november 2025 15:35:05 schreef revado:
[...]Ik heb zo'n idee dat de GSM zenders dan zo zwaar belast worden dat ze het "gewone" verkeer er af kiepen en de hulpdiensten alle voorrang geven voor het gebruik.
Ik snap dat we techneuten zijn en ook weten dat er veel meer kan uitvallen maar ik vind dat wel een beetje negatief denken.
En stel de telefoon blijft werken maar er is geen stroom en je telefoon raakt leeg dan is het reuze handig als je bijna elke willekeurige andere accu kan gebruiken en daar je telefoon mee op te laden. En dat is wat TS wil. Soms moet je het niet moeilijker denken en beren op de weg plaatsen.
.
IK ga me ook niet voorbereiden en waarom moet je een zaklamp en een radio hebben dat zit allemaal al in je telefoon. Ik ga geen dubbele dingen doen. Maar laaghangend fruit zoals zorgen dat je een DCDC converter hebt om je telefoon op te laden is wel handig.
En simpel 12v zonnepaneel.
IK heb een 240V zonnepaneel, of beter gezegd ik heb 8 panelen en ca 240V gelijkspanning. Ik heb daar gewoon direct op de panelen parallel aan de omvormer er een victron acculader bij gestoken. Ik heb dus altijd 12V en max 10A ter beschikking ook als die accu die eraan hangt leeg is. De acculader is een standaard 230V model maar die kan je ook met gelijkspanning voeden en de omvormer heeft er geen last van.
Dat heb ik gedaan zodat mijn kelderpomp nog kan doorwerken. Ik had er nog niet aan gedacht om er nog een 5V aansluiting bij te maken en dat kan ik ook nog wel doen.
Op maandag 1 december 2025 00:07:12 schreef Tidak Ada:
In februari 1953 waren het de amateurs met hun eigengemaakte spulletjes, die de communicatie met de overheid in stand hebben gehouden.Misschien iets voor de VERON om daar eens over mee te denken....?
In ieder geval lijkt het mij zinvol om eens na te denken om met een passend zonnepaneel een noodstroom-accu, of (grote) UPS op peil te houden
DARES.
buckfast_beekeeper
Op maandag 1 december 2025 00:48:37 schreef benleentje:
[...]
IK ga me ook niet voorbereiden en waarom moet je een zaklamp en een radio hebben dat zit allemaal al in je telefoon. Ik ga geen dubbele dingen doen. Maar laaghangend fruit zoals zorgen dat je een DCDC converter hebt om je telefoon op te laden is wel handig.
Met deze kom ik al een eind. Heeft 12V aansluiting. Is op te laden via 12V en USB. Heeft een lamp en een 5V USB aansluiting (2,1A). Geraakt de batterij leeg? Even de auto starten en een rondje rijden.
kan je evengoed een groot zonnepaneel op je garage leggen, binnen een dikke accu eraan en klaar.
kan je er ook een inverter naar 230V op zetten en bij normaal gebruik kan je er ook een solar omvormer aan zetten om stroom aan je huis te leveren als de accu vol is. en dan heb je ineens een thuis batterij gemaakt 
ik heb ongeveer 230Ah op 36V in de garage zitten als thuis batterij.
nog ergens 100Ah aan geladen ebike batterijen,
nog 12V 100Ah aan mijn ups hangen.... en genoeg electronica en printjes om zelf nog wat te knutselen als het nodig lijkt.
maar als het zover is gekomen dat je enkel nog radio hebt, zit ik volgens mij met het gezin allang in een auto een paar 1000km verder. ze mogen het land zelf lamleggen met een EMP, één van die oude rakkers krijg ik nog wel gestart
[Bericht gewijzigd door fcapri op (43%)]
Op maandag 1 december 2025 00:07:12 schreef Tidak Ada:
In februari 1953 waren het de amateurs met hun eigengemaakte spulletjes, die de communicatie met de overheid in stand hebben gehouden.Misschien iets voor de VERON om daar eens over mee te denken....?
We hebben DARES, zoals Ledlover al opmerkte, die is speciaal voor deze dingen opgericht
buckfast_beekeeper
Op maandag 1 december 2025 11:22:53 schreef fcapri:
kan je evengoed een groot zonnepaneel op je garage leggen, binnen een dikke accu eraan en klaar.
kan je er ook een inverter naar 230V op zetten en bij normaal gebruik kan je er ook een solar omvormer aan zetten om stroom aan je huis te leveren als de accu vol is. en dan heb je ineens een thuis batterij gemaakt[...]
Moet dat zonnepaneel wel eerst mogen op het dak. Tot nader order is het niet toegestaan op een dak met asbest leien een PV installatie te monteren. De leien een erfenis van >40 jaar geleden. Een nieuw dak zou me >50 000€ kosten volgens een offerte. Daar koop ik vele kWh elektriciteit voor. Dan is er ook nog geen PV installatie op gelegd.
De jumpstarter ligt altijd in de auto. Al vaak er mensen mee geholpen. Met dat PV paneel op de garage ga ik niemand helpen.
een aanhangwagen met een frame op met 2 zonnepanelen,
2 zonnepanelen in de tuin
2 zonnepanelen tegen de gevel...
mogelijkheden genoeg.
jumpstarters heb ik ook liggen, startkabels ook en 3 autos op de oprit die een volle accu hebben
benleentje
Golden Member
Het rare vind ik dat iedereen alles in huis moet hebben iedereen een zaklamp, radio enz. Maar dat is helemaal niet nodig, waar is de mensen helpen elkaar gebleven?
Klinkt een beetje alsof je het een hele opgave vindt om een wat heel gewone spullen in huis te hebben.
Op maandag 1 december 2025 15:10:23 schreef benleentje:
Het rare vind ik dat iedereen alles in huis moet hebben iedereen een zaklamp, radio enz. Maar dat is helemaal niet nodig, waar is de mensen helpen elkaar gebleven?
Als iedereen zo denkt, dan heeft straks niemand een zaklamp of radio in huis en dan valt er niet veel meer te helpen.
Ik heb een porto daar zit een zaklamp op en een radio.. Hoezo niet voorbereid?
Zelfs op die oude CQP512 van Storno zat een lampje...(was wel voor batterijcontrole, maar toch)