Beste leden,
Ik heb 8 raam markiezen met 230v buismotoren.
Deze zitten aangesloten op een relaisbord met afstandsbediening.
Nu werkt het opzich prima maar nu na een maand heb ik al 2 plakkende relais gehad. Paar tikken en het werkt weer.
Hoewel de relais geschikt zijn voor 10A en de buismotoren maar 2A vragen vermoed ik iets van piekspanningen waardoor het relais blijft plakken....
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
benleentje
Golden Member
Die relais kunnen in het meest gunstige geval 10A schakelen. En dat is enkel met verwarmingselementen.
Motoren zijn heel erg slechte belastingen voor een relais en dan moet je die stroom flink minder nemen. Als ze bij een motor van 2A al problemen geven zijn ze daar duidelijk niet geschikt voor.
vermoed ik iets van piekspanningen
Nee dat is het niet. Het is meer een combinatie van spanning en stroom. Relais vinden motoren schakelen niet zo leuk.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Een oplossing is om 9 wat zwaardere relais te nemen die deze motoren probleemloos kunnen schakelen. En die ertussen te zetten. Dan schakelen deze kleine relais de grote relais.
Zouden er geschikte relais zijn met dezelfde voetprint?
De Shelly 2.5 is gemaakt voor dit soort applicaties en is maar klein apparaatje en zal ook vrije kleine relais aan boord hebben....
In de datasheet lees ik dat bij een inductieve belasting de contactcapaciteit 3A is bij 120VAC.
Bij 230V zal de toegelaten stroom lager zijn. Een buismotor trekt bij het inschakelen een veelvoud van de nominale stroom dus ik denk dat je op de grens zit of net er over.
Een zwaarder relais kiezen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, ik denk dat benleentje bedoelt dat je geschikte relais zoekt een die er tussen zet, niet de relais op het board vervangt.
Je zou nog kunnen proberen snubbers over de relaiscontacten te zetten, 100nF en 100 ohm is vrij gebruikelijk. Een nadeel daarvan is dat er dan altijd een beetje stroom blijft lopen (ongeveer 5mA). Een TVS zou ook kunnen, maar dan moet je wel een voldoende groot exemplaar nemen om snelle veroudering te voorkomen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]
Op woensdag 3 december 2025 21:48:08 schreef SparkyGSX:
Nee, ik denk dat benleentje bedoelt dat je geschikte relais zoekt een die er tussen zet, niet de relais op het board vervangt.Je zou nog kunnen proberen snubbers over de relaiscontacten te zetten, 100nF en 100 ohm is vrij gebruikelijk. Een nadeel daarvan is dat er dan altijd een beetje stroom blijft lopen (ongeveer 5mA). Een TVS zou ook kunnen, maar dan moet je wel een voldoende groot exemplaar nemen om snelle veroudering te voorkomen.
Ja dat heb ik ook wel begrepen, waarop mijn vraag is of ik de bestaande relais niet kan vervangen voor een geschikte met dezelfde voetprint. Dan houd ik het nog enigszins compact.
Op woensdag 3 december 2025 21:48:08 schreef SparkyGSX:
Nee, ik denk dat benleentje bedoelt dat je geschikte relais zoekt een die er tussen zet, niet de relais op het board vervangt.
Ja dat snap ik. Maar dan krijg je weer een extra schakel.
Ik heb bij dezelfde fabrikant relais gevonden die zelfs 6A inductief kunnen schakelen, maar dat is bij max. 14V. Dat schiet dus niet op.
Met een beetje doorzoeken op de site van de fabrikant vind je misschien relais met dezelfde footprint maar met een hogere current rating.
Die blauwe relais komen mij wel erg bekend voor van ali printjes...
Ik zou voor de sturing een rijtje finder of omron in een voetje zetten en die aansturen met de printrelais.
Die voetjes kan je zo op een stukje hoedrail ( dinrail) zetten.
Op woensdag 3 december 2025 22:13:36 schreef PE1IDY:
Zou een snubber circuit over relais schakel contact niet kunnen werken?
Ik ben niet bekend met een snubber....
Ah ik heb me even snel ingelezen en ik begrijp dat deze parallel op de load gaat.
Dan zou ik er 2 per rolluik moeten hebben, 1 voor linksom en 1 voor rechtsom draaien.
Ik weet niet of een snubber goed gaat werken, het probleem zit hem in het materiaal van de contactjes van de relais.
En de inschakelstroom zal niet veranderen met een snubber, en het inschakelen "last" de contactjes juist vast.
benleentje
Golden Member
Op woensdag 3 december 2025 21:55:32 schreef klabam:
[...]Ja dat heb ik ook wel begrepen, waarop mijn vraag is of ik de bestaande relais niet kan vervangen voor een geschikte met dezelfde voetprint. Dan houd ik het nog enigszins compact.
Het is meer de vraag kan jij zo goed solderen om die relais te vervangen zonder de printplaat kapot te maken.
De Shelly 2.5 is gemaakt voor dit soort applicaties en is maar klein apparaatje en zal ook vrije kleine relais aan boord hebben...
In een veegmachine op 24V accu zat een relais van deze grootte die 70A kon schakelen, maar die had wel veel dikkere aansluitpinnen.
Het gaat bij relais niet altijd om de grote maar de kwaliteit van de contacten.
Als je relais gaat zoeken zoek dan voor de stroom bv AC3 = 3A. Vaak staat er niets over AC3 in, maar AC3 is de stroomwaarde die het kan schakelen voor motoren, heeft niets met 3 fasen te maken. MEt AC3 = 3A mag er een motor op die normaal 3A trekt.
Nu zijn deze Chinese blauwe blokje niet de meest beste relais, een betere vinden moet wel te doen zijn. De relais die zijn blijven plakken moeten toch al vervangen worden. Maar diezelfde blauwe blokjes bestaan er ook in betere kwaliteit van een ander merk.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Aan de bedrading te zien worden de buismotoren elk door 1 wisselcontact bediend en wordt dus op de eindschakelaars gerekend om de beweging te stoppen.
Dat betekent dat het breekcontact ook de motorstroom moet schakelen, en breekcontacten zijn door de -vaak- mindere contactdruk altijd het probleemkind. Dat is ook de reden dat voor wisselcontacten vaak een lagere stroom wordt opgegeven dan voor maakcontacten.
Het is gebruikelijker om beide richtingen een eigen relais te geven, dan worden alleen de maakcontacten gebruikt die -doorgaans- nèt wat meer kunnen hebben.
Met niet eens zo heel veel zoekwerk vond ik deze die een directe vervanger is (en van een heel wat beter merk), maar ook hier wordt geen opgave gedaan over het schakelen van inductieve lasten.
Erger nog: de electrical endurance wordt opgegeven (voor AgZnO contactmateriaal) als 6000 keer, da's niet zo heel veel (OK, bij 1x per dag toch nog iets van 18 jaar).
benleentje
Golden Member
Aan de bedrading te zien worden de buismotoren elk door 1 wisselcontact bediend en wordt dus op de eindschakelaars gerekend om de beweging te stoppen.
Dat betekent dat het breekcontact ook de motorstroom moet schakelen, en breekcontacten zijn door de -vaak- mindere contactdruk altijd het probleemkind.
Dat wist ik niet. Maar bij buismotoren gebeurt dit altijd zo en die contacten die in de motor zitten zullen daar wel op berekend zijn.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Er zijn 2 problemen met motoren:
(1) De aanloopstroom is hoog. Deze kan best 3 à 6 tot soms wel 10 keer de nominale stroom zijn. Meet andere gewoon de weerstand, dat geeft wel een idee.
(2) De inductiviteit geeft een vonk bij openen van de relais contacten, maar dit kun je dempen met een snubber.
Relaisproblemen:
(1) Verder kan een relais ook nog vastplakken als hij vaak met te weinig belasting wordt gesloten. Ik denk niet dat dit hier het geval is.
(2) Op het relais staat 10A bij alle spanningen, AC en DC. Ik vind dat op zijn minst vreemd. Vraagtekens..
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Met Google zoeken op “songle srd-12vdc-sl-c datasheet”
De verschillende datasheets (van hetzelfde relais!) zijn vaak met elkaar of zichzelf in tegenspraak: 'maximum switching power 300W' is niet te rijmen met 10A, etc, etc.
Als je een relais hebt met meerdere kontakten, zet er dan een paar parallel. dit scheelt voor de stroom per kontakt..
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/1131793/SONGLERELAY/SR…
De enige specificatie die er bij staat voor inductieve lasten is 3A bij 125VAC, dus kan je ervan uitgaan dat dit relais (de contacten) niet geschikt zijn voor betrouwbaar 230VAC inductieve lasten (motoren) te schakelen.
die relais bakken zich meermaals vast.
ik gebruikte die destijds om ene ebike lader te sturen. die lader is 2A. ook daar regelmatig vastzittende relais.
het maak of verbreek contact gebruiken loste niks op. ik gebruik nu een ander type relais dat 30A aan kan.
deze relais bestaan in 5V, 12V en 24V uitvoering.
dus in principe zou je zo een print onder je bestaande kunnen hangen, die kleine relais eraf en die 12V schakeldraden naar de grote relais brengen
je kan dan een 8ch + 4ch nemen.
of 3 van deze printen met 4ch
Op donderdag 4 december 2025 07:57:45 schreef fcapri:
die relais bakken zich meermaals vast.
ik gebruikte die destijds om ene ebike lader te sturen. die lader is 2A. ook daar regelmatig vastzittende relais.het maak of verbreek contact gebruiken loste niks op. ik gebruik nu een ander type relais dat 30A aan kan.
deze relais bestaan in 5V, 12V en 24V uitvoering.
dus in principe zou je zo een print onder je bestaande kunnen hangen, die kleine relais eraf en die 12V schakeldraden naar de grote relais brengen
[afbeelding]je kan dan een 8ch + 4ch nemen.
of 3 van deze printen met 4ch
[afbeelding]
Dit type heb ik idd ook gebruikt voor een zwembad dek en die loopt inmiddels al heel lang hiermee, opzich is dit een goeie toevoeging.
Hier nog een foto van de motor, het is maar 0,8A trouwens.
Ik heb al zeker 20 jaar een paar omron relais voor de zonneschermen, maar wel een aparte voor op en een voor neer.
Ik wil niet dat de eindstop bepalend is en er een fase op blijft staan.
Voor de zonneschermen heb ik 4 polige gebruikt, een contact per scherm.
Maar ik schakel ze niet los van elkaar, altijd gelijk met een zonne en wind sensor.