Vreemde spanning (stroomkabels van derden) in mijn meterkast

In mijn appartement zit de meterkast achter de voordeur. Nu lopen er 230V stroomkabels van de onderburen door mijn meterkast naar het dak (voor de PV installatie).

Bij onderhoud kan ik mijn eigen groepenkast uitschakelen waardoor het gehele appartement spanningsloos wordt maar op deze kabels van de onderburen blijft spanning staan.
Ik vraag mij wel af of dit mag volgens de NEN 1010?

De Scope -12 keurder zegt van wel maar ik betwijfel dit.

p.s. er loopt trouwens ook een dikke kabel van de nutsleverancier door mijn meterkast naar de bovenburen waarop ook altijd spanning staat.

beide kabels hebben toch geen aanraakbare delen of wcd's in jouw woning? en voor nuts voorzieningen geld dat sowiso niet.

en scope 12 voor een woning met PV? scope 12 is doorgaans voor bedrijven en dan dient de PV ook nog wel enig vermogen terug te leveren.

Dat is wel vragen om illegaal aftappen. Niet elke huurder is even netjes.

maar op deze kabels van de onderburen blijft spanning staan.
Ik vraag mij wel af of dit mag volgens de NEN 1010?

Ja dat mag het zijn doorgaande kabels.

Doorlopende kabels van het nutsbedrijf zitten in nagenoeg ieder appartenmentengebouw, doorlopend van beneden naar boven.
Ook zitten er wel eens leidingen van de galerijverlichting die door de meterkasten lopen.
Niets bijzonders en ook geen enkel probleem ( zolang je er af blijft :) ).

Op woensdag 10 december 2025 17:32:13 schreef Hoeben:
Dat is wel vragen om illegaal aftappen. Niet elke huurder is even netjes.

vaak worden er daarom grondkabels voor gebruikt. of ligt het in een buis. heb ook al gezien dat voeding voor de schuur vanuit de appartementen door alle ondergelegen meterkasten liepen, in elke kast ook een lasdoos. dat is wel vragen erom :P

Dat mag, geen bezwaar, mits er geen verbindingen (lasdozen etc) in de meterkast zitten die je zelf open kan maken. Verzegelde lasdozen etc mag wel.

BIj elk woonhuis is het zo dat als je de hoofdschakelaar uit zet, het gedeelte voor de hoofdschakelaar onder spanning blijft. Doorgaans is de kWh meter en de huisaansluitkast (kast onder de kWh meter) nimmer spanningsloos. De rest van de installatie, die dus van jou (of de huseigenaar is) is wel spanningslloos.

Er kan (en mag) ook nog een doorgaande aardverbinding zitten bij gestapelde bouw. De aarding voor je bovenbuur.

Op woensdag 10 december 2025 17:47:34 schreef Toeternietoe:

Er kan (en mag) ook nog een doorgaande aardverbinding zitten bij gestapelde bouw. De aarding voor je bovenbuur.

Die loopt in ons gebouw ook per strang naar boven, een 2,5 mm vertinde in 5/8 pijp.
Alleen jammer dat ze die met een T blokje hebben afgetakt in een ouderwetse lasdoos.
Dat had ik liever anders gezien , blokje los is bovenliggende woningen zonder aarde...
En 2.5 mm voor 11 woningen met 3x50 afgezekerd voor resp 5 of 4 wonigen ( etage 1 t/m 5 , en 6 t/m 11 hebben een eigen 16mm2 opvoer.)
De aarde loopt door alle 11 woningen.
Had ik liever ee 6mm2 in gezien.
Maar bouwjaar 1968 en toen had alleen de keuken groep en boiler maar een aarde.

In mijn meter kast zit van het nutsbedrijf een grote zekeringen kast met 4 afgaande kabels. waarvan er 1 naar mijn groepenkast gaat. Ik kan dus als het zegel verbreek dan gewoon in een kast waar altijd spanning op staat. En dat mag gewoon want ik heb in die kast niets te zoeken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Maar ik ze me net te bedenken eigenlijk moet je andersom denken. De meterkast is een ruimte waar kabels en andere zaken van buiten de woning binnenkomt het is eigenlijk al een ruimte die technisch geen deel van de woning is. Ook de kabel die naar je eigen groepenkast gaat kan je niet spanningsloos maken.
In je groepenkast kan je dan je huis spanningsloos maken waarbij de meterkast daar geen onderdeel van is.

Ligt eraan of het een huurappartement of koop is. Bij een koopappartement hoort iets in de eigendomspapieren te staan. Iets over erfdienstbaarheid.

Op woensdag 10 december 2025 17:56:27 schreef revado:
[...]

Die loopt in ons gebouw ook per strang naar boven, een 2,5 mm vertinde in 5/8 pijp.
Alleen jammer dat ze die met een T blokje hebben afgetakt in een ouderwetse lasdoos.
Dat had ik liever anders gezien , blokje los is bovenliggende woningen zonder aarde...
En 2.5 mm voor 11 woningen met 3x50 afgezekerd voor resp 5 of 4 wonigen ( etage 1 t/m 5 , en 6 t/m 11 hebben een eigen 16mm2 opvoer.)

2,5mm2 vertind is zeldzaam, meestal al een 4mm2. echter zijn de gas en waterleiding geheid ook van koper of ijzer. dus zolang de onderste woning of minstens 1 in het blok nog aarde heeft op de leidingen heb jij ook nog aarding..

op t werk weleens gehad in een flatgebouw. daar werd er een aardrail in elke meterkast gezet maar dat was doorgeregen steeds, dus aarding uit 1 stuk. echter was met een C klem steeds aftakken naar een railtje makkelijker geweest wrs, voer maar eens een stugge blanke 25mm2 door 4 verdiepingen..

Op woensdag 10 december 2025 17:56:27 schreef revado:
[...]

Dat zou een 6 qmm draad moeten zijn.
Toen deden ze de aftakking in een lasdoos die op de kop zat, dekselzijde dus naar de muur. Kun je tijdens de bouw makkelijk maken, naderhand moeilijk los te halen.

De hoofdzekering voor de 11 woningen, bij jou 3x50A, is NIET bepalend voor de dikte van de aarddraad en de maximale waarde van de aardverspreidingsweerstand, maar de waarde van de hoogste afgaande zekering in de woning, meestal 16 Amp.

Op woensdag 10 december 2025 18:40:33 schreef mvdk:
Ligt eraan of het een huurappartement of koop is. Bij een koopappartement hoort iets in de eigendomspapieren te staan. Iets over erfdienstbaarheid.

Daar heb ik het niet over. Het gaat erom dat de meterkast een technische ruimte is en je die apart moet zien van de rest van de woning.

Volgens mij is de meterkast zelf (de ruimte) gewoon eigendom van de huiseigenaar.
De ingevoerde voedingskabel in een (hoofd)zekeringkast tot en met de meter en de kasten waarop die gemonteerd is, zijn in eigendom van de netbeheerder.
Je betaald huur voor de meter.

Na de meter zit de de groepenkast, die is eigendom van de woningbezitter.

Je zal de netbeheerder op verzoek toegang moeten verschaffen tot die meter, dat staat in de voorwaarden voor een aansluiting. Dat kan zelfs afgedwongen worden. Heeft verder niets met eigendom of bezit te maken.

Tussen de Elektriciteitsmeter en de groepenkast loopt een denkbeeldige (horizontale) Leverancier / Afnemer grenslijn.
(vergelijkbaar met het (oude) ISRA punt uit de telecom wereld)

In een gebouw met appartementen is de VVE eigenaar van het gebouw, de individuele eigenaren hebben een appartementsrecht, dat is heel wat anders dan "eigen woning ".
Omdat iedere eigenaar verplicht lid is van de VVE is hij dus mede eigenaar.
Eigenaren moeten gedogen dat er dergelijke leidingen door de woning lopen, die zijn immers ook gezamenlijk, denk ook aan gas, water, riool etc.
De splitsingsakte geeft daar verder duidelijkheid over.

Op woensdag 10 december 2025 21:25:22 schreef revado:
In een gebouw met appartementen is de VVE eigenaar van het gebouw, de individuele eigenaren hebben een appartementsrecht, dat is heel wat anders dan "eigen woning ".
Omdat iedere eigenaar verplicht lid is van de VVE is hij dus mede eigenaar.
Eigenaren moeten gedogen dat er dergelijke leidingen door de woning lopen, die zijn immers ook gezamenlijk, denk ook aan gas, water, riool etc.
De splitsingsakte geeft daar verder duidelijkheid over.

onlangs kwam het lokale waterbedrijf hier met vernieuwde voorwaarden voor komend jaar. daar stond specifiek in vermeld dat je de waterleiding niet als aarding mag gebruiken. raar want menig oud huis op oude gietijzeren hoofdleidingen heeft dat wel nog zo zitten.

daar stond specifiek in vermeld dat je de waterleiding niet als aarding mag gebruiken. raar want menig oud huis op oude gietijzeren hoofdleidingen heeft dat wel nog zo zitten.

Nou? Is toch duidelijk? In Delft en ommelanden is er in de jaren 70 vorige eeuw een brief aan alle bewoner/eigenaren gestuurd, met daarin de aankondiging dat de in de toen komende jaren de aardfunctie van de waterleiding onbetrouwbaar kon worden. Plastic of asbestcement hoofdleidingen, tyleen of andere kunststof dienstleidingen. Alles wat niet geleidend is. Gevolg was dat veel huiseigenaren maar op de mantel van de aansluitkabel gingen aarden. Dat gaf met de ombouw van 220 naar 400 nogal wat problemen. Niet iedereen met een huisaansluiting liet zich een aardelectrode slaan.

Op woensdag 10 december 2025 22:24:03 schreef mvdk:
Niet iedereen met een huisaansluiting liet zich een aardelectrode slaan.

Er waren ook gebieden waar je als eigenaar of bewoner niet om een aardelektrode hoefde te vragen, het werd gewoon gedaan.
Ik ben opgegroeid in Noord-Holland en daar liet PEN bij elke woning een aardelektrode slaan. Was omstreeks 1960 als ik me goed herinner. Toen ik in Zeeland kwam was het net zo. Daar waren ze in 1970 bijna klaar met aardelektrodes bij elke woning.

In Vlaardingen was het ook zo. Iedere keer dat de waterleiding werd vervangen in de straat door kunststof, werd er bij iedere aansluiting , door het waterbedrijf betaald, een aardpen geslagen.

Op donderdag 11 december 2025 04:41:07 schreef mel:
In Vlaardingen was het ook zo. Iedere keer dat de waterleiding werd vervangen in de straat door kunststof, werd er bij iedere aansluiting , door het waterbedrijf betaald, een aardpen geslagen.

niet in deze regio of iig niet meer in deze tijd. in een straat waar 100 jaar oude huizen staan word de leiding vervangen en dan heb je er steeds een aantal als de werkzaamheden volgen die een aardpin moeten hebben. in die oude pre elektra huizen zit de meterkast vaak op een rare plek middenin het huis. leuk als je dan ook water en gas kunt aarden want dat zit niet bij elkaar in de buurt.

en hoe dat word gedaan kwa info van het waterbedrijf of aannemer is apart. ik sloeg een aardpin bij een huis in die straat. week later bij de overburen kwam ik voor een wcd bijmaken maar die wisten van niks over aarding en ook hun gebruiken die hoofdleiding nog als aarding. weerstand van die ouwe leiding was niet slecht overigens, 8 ohm van de waterleiding op zeg 70cm diep ( wel enorme lengte ) tegen 21 ohm van 6 meter diep geslagen aardpin. wel gezegd dat het nogal droog is momenteel.

Bij ons gebouw zitten de aardleidingen em de bliksemafleiders, op verschillende plekken uiteraard, aan de fundering gekoppeld.
Ik weet niet of er ook elektrodes mee zijn gegaan met de palen slaan , maar ik denk het niet.
KPN heeft voor de zendmasten op het dak wel een eigen elektrode laten slaan, de masten en kasten hangen aan het net van de bliksemafleiders , maar er is ook een aparte aarde naar boven gelegd, een dikke, iets van 50mm2 denk ik.

Gisteren het lasdoosje voor de aarde even open gemaakt, die doorgaande is wel 4mm2, dat is lastig te zien, maar hij meet dikker dan de 2,5 die naar mijn groepenkast gaat.
Ik had liever ook een 6mm2 gezien zoals Toet ook al zegt.
Bij mij zit er een aftakklem op, maar in een andere woning zat een t stuk heb ik ooit gezien.

In een appartementencomplex lopen meerdere collectieve leidingen door alle prive meterkasten:
- Gas
- Water
- Spanning
- Telefoon/internet
- Coaxkabel
- Glasvezelkabel
- Intercomkabel

Metname voedingskabels voor PV systemen of EV laders is tegenwoordig een vaker gehoorde discussie.
Bewoners willen uit hun eigen huis c.q. groepenkast een lader voeden die op de prive parkeerplek staat.

Vreemde voedingen door een meterkast heeft enkele kenmerken:
- Risico op EMC-problemen, of interferentie aan derden apparatuur.
- Bij brand of kortsluiting kunnen vreemde kabels bijdragen aan escalatie.

Extra voedingskabels voor derden toepassingen kan in een meterkast maar behoeft meestal regels:
- Collectieve toestemming van- en regelement door de VvE
- Toestemming van de opstal/gebouwverzekering
- Ononderbroken kabel in gesloten leidingbuis of kabelkoker
- Duidelijke labeling per meterkast/verdieping
- Aangelegd volgens de toepasbare norm (NEN1010/NEN2768)

Het wordt vervelender als er een WCD is die van een heel andere kast komt. Ik heb het meegemaakt dat er in een flat op 3 hoog op zolder een WCD zat die geschakeld werd door de algemene voorziening in de kelder.. Op dat WCD zat vroeger een antenneversterker van de tv installatie van de flat.. |:(

Bij oudere flats en appartement zit dit vaak zo. Maar tegenwoordig mag dat alleen als de meterkasten in de centralie hal zit of in een centrale leidingschacht! Veelal zijn de bewoners niet thuis , als er dan bv een storing is kan men niet in de woning.