Hi All, ik heb een 9 jaar oude Renolad vaatwasser (PNC 911434434/02) die al een tijdje stil staat. Een van de rubbers van het doorstroomelement was gescheurd waardoor er water in de bak terecht kwam. Deze heb ik vervangen. Dit was het rubber dat verbinding maakt met de hoeveelheidsregelaar. Alles weer aangesloten, het korte programma gedraaid 45 min. op 60 graden en deed het weer.

Als ik het automatische programma draai stand 1 en 70 graden, komt er na een half uur draaien ineens weer water uit de door de afdichting gedrukt. De kuipafdichtingsring is prima in orde, maar wordt een rare druk op gebouwd waardoor hij begint te druppen. Kan niet goed zien waar het vandaan komt maar vermoed de hoeveelheidsregelaar. Heb deze eruit gehaald. Hoe kan ik deze testen of hij naar behoren werkt?

Vriendelijke groet,
Joost

Er is maar 1 methode. Observatie. De eigenschap van water is dat ze van boven naar beneden loopt. Het enige wat je kan doen is de visibiliteit verhogen. Dus zet de vaatwasser hoog met de onderzijde en zijkanten toegankelijk zodat je van alle zijden kan kijken

De hoeveelheidsregelaar is een waterwissel ventiel.

Als 1 rubber rot is zijn meerdere rubbers rot. Rubber absorbeert vet en wordt zo rot. Er is dus teveel vet geabsorbeerd. Mogelijke redenen zijn:
Meerdere keren daags opgestaan. Dan is ze dus 18 of 27 jaar ipv 9j.
Te veel restvet op de vaat
Te lichte programma gebruik
Te goedkoop afwasproduct
Dampkapfilters...

De waterwisselaar zorgt ervaar dat de sproeiarmen om beurten water krijgen. Dus om de paar minuten moet je de sproeiarmen horen wisselen. Je kan ook het foutregister uitlezen of er een melding in zit. Of via het testprogramma de onderdelen testen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Dank je wel Eric, ik ga eens kijken!