Vreemde spanning (stroomkabels van derden) in mijn meterkast

Op donderdag 11 december 2025 11:14:15 schreef Hunebedbouwer:
Bij oudere flats en appartement zit dit vaak zo. Maar tegenwoordig mag dat alleen als de meterkasten in de centralie hal zit of in een centrale leidingschacht! Veelal zijn de bewoners niet thuis , als er dan bv een storing is kan men niet in de woning.

Waar het mij om gaat : stel je gaat verbouwen en jr zet alle groepen uit. Dan blijft er op 1 WCD gewoon spanning staan.. Dat is niet echt slim, denk ik..En er mogen geen 2 voedingen in 1 woning..

Op donderdag 11 december 2025 13:24:31 schreef mel:
[...]Waar het mij om gaat : stel je gaat verbouwen en jr zet alle groepen uit. Dan blijft er op 1 WCD gewoon spanning staan.. Dat is niet echt slim, denk ik..En er mogen geen 2 voedingen in 1 woning..

Mel ik volg je even niet welke WCD heb je het over?
Het ging toch om doorlopende kabels?

Er mogen geen meerdere voedingen in een lasdoos maar in een woning mag dat wel.

En zoals ik al eerder zij moet je de meterkast als een apart deel van je woning zien en zien als technische ruimte.

stel je gaat verbouwen en .... op 1 WCD gewoon spanning staan.

En op je netaansluiting en kwh meter blijft ook spanning staan. De gas en wateraansluiting blijven ook deels onder druk staan. Zo is het altijd al geweest.

Op donderdag 11 december 2025 16:10:48 schreef benleentje:
Er mogen geen meerdere voedingen in een lasdoos maar in een woning mag dat wel.

Ik denk dat hier sprake is van een misverstand. Wat Mel bedoelt: een woning mag maar 1 netaansluiting hebben.

Het toegang verlenen heeft welbeperkingen, Er moet een afspraak met de eigenaar gemaakt worden wanneer het past, je hoeft geen snipperdag op te offeren en ook geen sleutel af te geven om vreemden toegang te geven als er niemand thuis is.

Op donderdag 11 december 2025 16:54:23 schreef KlaasZ:
[...]Ik denk dat hier sprake is van een misverstand. Wat Mel bedoelt: een woning mag maar 1 netaansluiting hebben.

Zelfs dat is niet waar. Je mag er best meerdere net aansluitingen hebben maar het is wel duur.
Er zijn ook samengevoegde woningen die 2 net aansluitingen hebben. Meestal word er dan wel 1 afgesloten.

Waarom zouden niet meerdere invoeren, en dus groepenkasten, in een woning mogen zijn?
Ik weet er meerdere waar dat zo zit door bv samenvoegen van 2 flats of woningen.

En aansluitingen in een flatgebouw ( algemene ruimtes) zijn heel vaak op de centrale algemene meter aangesloten.
Net als de aansluiting van de CAS versterker in Mel zijn voorbeeld.
Wij hebben dat ook in het gebouw.
De aansluiting voor de verlichting in het ketelhuis ( op het dak) kwam van 40 meter lager uit de groepenkast van de VVE.
Dat heb ik al lang veranderd, een nieuwe onderverdeler in het ketelhuis met een 3 fase groep met tussenmeter voor de CV. daar verrekenen ze de stookkosten mee.
Een met tussenmeter voor de zwerfkast in die ruimte ( voor aannemers die elektra nodig hebben.
Een groepje voor de ICT , er zit een patchkastje met switch voor diverse doeleinden.
En een groepje voor de verlichting.

Ik heb wel eens begrepen dat een extra netaansluiting soms makkelijker en goedkoper kan zijn.
Ik herinner me een verhaal hier op dit forum van een boer die anders 250 meter kabel moest aanleggen voor een bronpomp en nog iets wat ik vergeten bent. Maar die pomp moest wel iets van 20 bar kunnen doen wat je nodig schijnt te hebben voor sproeien.

Op donderdag 11 december 2025 16:54:23 schreef KlaasZ:
[...]Ik denk dat hier sprake is van een misverstand. Wat Mel bedoelt: een woning mag maar 1 netaansluiting hebben.

Precies

Waar staat dat dan aangegeven ?
Ik weet meerdere appartementen in een flatgebouw met 2 netaansluitingen, en dus ook 2 elektrameters.

Het wordt niet aanbevolen, vanwege de onoverzichtelijkheid van de installatie

Op vrijdag 12 december 2025 08:15:27 schreef revado:
Waar staat dat dan aangegeven ?
Ik weet meerdere appartementen in een flatgebouw met 2 netaansluitingen, en dus ook 2 elektrameters.

Staat in één van de codes. Ik meen de Netcode, maar kan ook de Meetcode zijn.
Kan best zijn dat je woningen hebt aangetroffen met twee aansluitingen, maar dat zijn uitzonderingen waar een geschiedenis achter zit. Dateert misschien uit de tijd dat het nog mocht om de een of andere reden.

Net weer even de Netcode er op doorzocht. Het kán wel. Twee EAN codes, twee aansluitingen op één perceel. Maar ze doen het liever niet. Het gaat erom dat er geen verbinding tussen die twee installaties op die aansluitingen mag bestaan. En hoe kom je daar achter als netbeheerder? Vroeger had je installatie inspecteurs, dat is niet meer. Een Werkverantwoordelijke er naar laten kijken? Die hebben al genoeg andere zaken aan hun hoofd. De installateur laten verklaren?
Ik onthou een tuinder, paprikateler. Die hebben warmte nodig. Draaien elektriciteit en bufferen de warmte. Maar de man had aan één WKK niet genoeg. Bijstoken is onvoordelig. Er moest een tweede WKK machine komen, met een tweede aansluiting. Daarvoor werd een nieuw adres gecreëerd. Het had ánders gedaan kunnen worden, als ik de regels er op na sla. Maar de projectleider koos de makkelijkste weg, de tuinder moet nu wel gemeentelijke belastingen betalen voor dat extra adres.

Ik weet ook van woningen met 2 meters in de meterkast, dat is dan bv voor een EV.
Dan kunnen er 2 verschillende leveranciers worden gebruikt.
Even gezocht, max 5 meters op een adres.
https://www.liander.nl/meters-en-meterstanden/extra-meetpunt-aanvragen

Het voorbeeld wat ik weet ie een appartementencomplex waar ze een 2 appartementen hebben samengevoegd tot een grote.
een aantal hebben alles er nieuw in gemaakt met een grote groepenkast, maar er zijn er ook die gewoon de 2 bestaande installaties hebben gehouden met 2 groepenkasten en meters.

Maar wat Mel ook zegt, voor de duidelijkheid is het niet handig, eens.

Ja, maar wacht effe. Dat gaat om meetpunten, secundaire allocatiepunten. Nog steeds op die ene aansluitkabel. Die aansluiting(kabel) heeft een EAN code.

Dat is toch hetzelfde, dan heb je ook 2 groepenkasten, hoofdschakelaar op de ene uit, dan is kast 2 nog steeds onder spanning, dat was het uitgangspunt.

Op vrijdag 12 december 2025 08:27:37 schreef mel:
Het wordt niet aanbevolen, vanwege de onoverzichtelijkheid van de installatie

Dat heeft er niets mee te maken. Een overzichtelijke installatie is ook geen harde eis en dat mag je in je woning gelukkig ook zelf weten.

Het is gewoon duurder om meer dan 1 net aansluiting te hebben, maar soms is het om praktische redenen wel handig. Soms worden er ook woningen samengevoegd tot 1 maar is dat maar tijdelijk of heeft het verbouwen gewoon meer tijd nodig en dan heb je ook 2 aansluitingen op 1 adres.

dan is kast 2 nog steeds onder spanning, dat was het uitgangspunt.

JA precies en ik zie en snap nog steeds het probleem niet.
Er worden vooral wat regels van de NEN1010 verkeerd geïnterpreteerd. Het is nooit de bedoeling geweest dat je met maar 1 schakelaar alles spanningsvrij moet kunnen maken, dat is meer een regel van de brandweer. En soms is het ook onwenselijk dat je alles in 1 keer spanningsvrij maakt. Op het werkt is er later er een aparte hoofdschakelaar voor de IT afdeling erbij gemaakt.

Dus volgens de NEN 1010 mogen er stroomkabels van appartement 1 door appartement 2 lopen?

De NEN 1010 is een leiddraad en geen wet.
Dan zou het in het bouwbesluit van xxxx moeten staan , maar daar staat het ook niet in.
Laten we concluderen dat het gewoon is toegestaan.

Als je wilt weten of het MAG, dan moet je het bouwbesluit en wellicht de netcode er op na slaan.

In de praktijk komt het best vaak voor. In mijn vorige hut liep de voedingskabel alsmede warm water, koud water, CAI, telefoon van de bovenbuurman door mijn meterkast - waar niet eens meer een meter hing, maar dat terzijde.

Hier ff verderop 3 huizen op rij. Naast de rij 3 garages. Die dezelfde eigenaren hebben als de 3 huizen. In al die garages zit ook 'licht'. De voedingskabels daarvan lopen door de kruipruimte van de huizen ernaast.
Ik zou niet weten wat er 'fout' of 'onhandig' aan zou zijn...

Kortom: het is niet ongebruikelijk. Maar wat is het probleem nou eigenlijk?

Toen mijn PV aangelegd werd, wist mijn installateur dat de kabels van de benedenburen NIET door mijn appartement mochten lopen. Dat MOEST buitenom. De hint is natuurlijk dat er in het verleden incidenten zijn geweest met "aftappen" van de energie die aan de beneden buren toebehoort.

Maar ik krijg sterk de indruk dat het zeg 10 jaar geleden nog wel mocht. Dus als je het zo aantreft: dat is aangelegd toen dat nog mocht, maar het zou nu (bij mijn weten) niet meer mogen.

Nu is het in een flatgebouw een beetje "vaag" dat 1 iemand PV heeft en de rest niet. Mijn "appartement" is gewoon een bovenhuis. Ik heb een 60% aandeel in de VVE, de beneden buren de rest. En toen er PV kwam moest ik de beneden buren mee krijgen en moesten de zonnepanelen 60/40 verdeeld worden.

Op woensdag 10 december 2025 17:06:24 schreef doffer:
De Scope -12 keurder zegt van wel maar ik betwijfel dit.

Op maandag 15 december 2025 09:59:28 schreef doffer:
Dus volgens de NEN 1010 mogen er stroomkabels van appartement 1 door appartement 2 lopen?

Mag ik dat vertalen als "ik wil van die kabels in mijn meterkast af"?

[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]

Bij een flat liggen er toch al kabels van de netbeheerder..
En als je een eigen kelder hebt, en je woont op de bovenste verdieping, lopen er ook leidingen door naar jouw kelder..

Dat MOEST buitenom.

Of hij had er gewoon geen zin in he... De meuk opruimen. De boel netjes wegwerken. Langs de gevel en daar een omega profieltje op ziet er niet uit, maar is wel zo snel.
Die PV rommel zie je hier in de wijk ook best vaak buiten om lopen. Terwijl alle etages van dezelfde eigenaar zijn: die van de eengezinswoning... Teveel gedoe. Teveel zooi. En de installateur mag het allemaal opruimen.

Even voor de duidelijkheid: het BBL is een wet waaraan nieuwbouw moet voldoen. Het BBL stuurt de NEN 1010 aan waardoor alle elektrische installaties bij nieuwbouw moeten voldoen aan de NEN1010.

Hierom dat ik vraag of de NEN 1010 aangeeft dat stroomkabels van externe voedingen/appartementen/woningen wel of niet door een andere woning mogen lopen?

Daar is zelfs geen moeten bij.

VROM: Het Bouwbesluit geeft prestatie-eisen waaraan een bouwwerk moet voldoen...
...In zo'n geval wijst het Bouwbesluit naar een NEN-norm. Daarin staan één of meerdere methoden om aan het betreffende voorschrift te voldoen. Als u gebruik maakt van de NEN-norm weet u dus zeker dat op dat onderdeel aan het Bouwbesluit zal worden voldaan. Het gebruik van NEN-normen is echter niet verplicht.

Dan nog, de NEN1010 zegt niets over doorgaande voedingen.

Dus, probleem waar?

Als jouw voeding van een onderbuur komt heeft die overigens dezelfde situatie.

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]