Graag jullie hulp, ben er al een tijd mee bezig.
Ik heb een aeg inbouw koffiemachine met Delonghi techniek. Het probleem is dat na aanzetten je alleen ok kan kiezen en dan gaat de spindel omhoog, soms eerst naar beneden, daarna omhoog en daar blijft hij staan brommen.
Ik heb de onderste switch gecontroleerd en die boven in de boiler, en een compleet andere aandrijving met hall sensor. Heeft geen invloed, ik heb de omkeer relais gecontroleerd op de printplaat en zelfs vervangen zonder resultaat.
Wat mij nog steeds onduidelijk is waarop de motor moet omdraaien, is dat op stroom omdat hij vastloopt tegen de bovenkant of toch de switch in de boiler? Of de hall sensor in combinatie met de onderste switch.
Ik heb geprobeerd hem in service mode te krijgen maar is nog niet gelukt.
Is de + en - niet omgedraaid van motor? Meten de schakelaartjes wel goed door in de eindstanden? Meet je pulsen vanaf Tacho sensor?
Vandaag een andere delonghi een erbij gepakt, tijdens initialisatie wordt de bovenste switch ingedrukt. Bij de AEG gebeurde dat niet. Helaas heb ik de zetgroep te ver naar beneden laten gaan om hem te kunnen demonteren en met een grote krak de kunstof pin afgebroken waar de zetgroep omheen zit, einde project...
Daar had hij dus wel genoeg kracht voor maar niet om de zuiger in te drukken. 
Op maandag 22 december 2025 18:16:29 schreef smd:
De pin is wel los leverbaar, dus nog te redden
Ik heb het al bestudeerd, is het geen onderdeel van de behuizing?
Ik weet het niet hoor, heb nog wel een zelfde soort machine als sloper staan, daar zou ik het kunstof in zijn geheel van kunnen overzetten. maar flinke klus alles omzetten. Eigenlijk op zoek naar dezelfde machine, kan ik ook wat uitwisselen om achter de storing te komen.
Roland11
Golden Member
De melding "druk op OK" bij aanzetten is erg ongebruikelijk.
Misschien dat hij die melding geeft bij tegengestelde informatie van bovenste en onderste switch? (de ene is een NC en de andere een NO)
Volgens mij moet de zetroep geplaatst zijn om de bovenste switch te kunnen laten werken, een andere machine geeft dat ook het bericht zetgroep plaatsen maar dat deed deze ook niet. Ik heb later helaas de onderste pin gebroken door bewust de motor andersom aan te sluiten.
Ik heb beide switches wel eerst gecontroleerd en die motorsensor uitgewisseld.
Met een labvoeding alles gecontroleerd laten draaien en dan kijken of alles werkt en zelfde schakelt als zijn broertje??
Andere machine gekocht, die bleek alleen een defect element van de boiler te hebben. Die had ik al uitgebouwd en heb ik overgezet van deze machine. Eigenlijk denk ik toch dat het in de elektronica zit, na aanzetten moet hij gaan initialiseren, hij moet detecteren dat er geen zetgroep in zit.
Roland11
Golden Member
Als je het zeker wilt weten, even de 'elektronica' omwisselen.
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (91%)]
Op woensdag 14 januari 2026 18:53:40 schreef smd:
Dus Toch een mechanische issue...
Nee, ik heb de verdachte printplaat in een goede machine gezet. Het is dus de printplaat aan de zijkant die defect is. Dus de rest van de machine is goed, dat is ook goed om te weten.
Genoeg gewisseld, de printplaat is defect en ik heb de kast zelf gesloopt. De boiler zit al ìn een andere machine. Ik zou de printplaat best willen repareren, maar momenteel geen tijd om me er verder in te verdiepen en eigenlijk ook geen idee wat precies, al heeft het met die stroommmeting te maken van de spindelmotor.
Roland11
Golden Member
Op donderdag 15 januari 2026 19:12:20 schreef FrituurFrequentie:
...al heeft het met die stroommmeting te maken van de spindelmotor.
De machine heeft een Hall sensor, zoals je eerder zelf ook al opmerkte. Hij meet daarmee het aantal omwentelingen van de motor. Hij doet geen stroommeting. Maar cruciaal is wel dat het signaal van de onderste en bovenste switch correct binnenkomt bij de MCU (PIC...) natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (22%)]
Als de zetgroep er niet in zit kan de bovenste switch niet ingedrukt worden, en toch keert hij om.
Hij gaat naar beneden detecteerd daar wel de onderste switch en meld dan: zetgroep plaatsen.
Hoe doet hij dat dan?
De printplaat is defect, dat is zeker want die geeft hetzelfde probleem in een verder goede machine.
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 16 januari 2026 19:46:42 schreef FrituurFrequentie:
Als de zetgroep er niet in zit kan de bovenste switch niet ingedrukt worden, en toch keert hij om.
Als hij veel te veel omwentelingen meet bij het naar boven gaan, concludeert hij: oh, de zetgroep zit er dus niet in en stopt de motor op tijd om de boel niet kapot te draaien.
Gaat vervolgens omlaag naar eindschakelaar, draait vervolgens ingesteld aantal omwentelingen zodat hij in de 'uitneemstand' van de zetgroep zit.
Als dat zo is heeft mijn printplaat een defect met het hallsensor circuit.
Maar dan zou hij dus altijd moeten beginnen de zetgroep in de onderste stand te zetten.
Als mijn nieuwe scoop binnen is ga ik eens meten op het signaal van die hallsensor.
Ik krijg deze machine ook nog niet in test mode, is normaal iets met twee knoppen ingedrukt houden en aanzetten. Iemand mischien die de service manual heeft of het weet?