Wat ontvangen jullie op de scope op 1 meter draad met 50 ohm ingangsimpedantie .... ik schrik!

De laatste tijd hebben al mn ontvangers een vreemde tik of brom. Ik dacht eerst aan enorme spikes
op het 230v net ... maar nu heb ik een draadje van 1 meter gehangen aan de scope .....

200 mV/div
10 us

Zie video: https://youtu.be/U_um4zj9ZoY?si=hJwFUmJKTuQKvzBu

Bij de overburen was dit ook zo .... wat zien jullie?

PS Uiteraard ook met andere scopes getest en ook met batterij gevoedde

Dat ziet eruit als een interval van ongeveer 28us, dat is ongeveer 35kHz. Lijkt het wat laag voor een schakelende voeding, zou een inverter van een warmtepomp o.i.d. kunnen zijn, of misschien een inductie kookplaat?

Het gaat vrijwel 24 uur per dag door ..... maar inderdaad de basis lijkt een geschakelde voeding ,.,.,. maar hoe kan dat zo sterk zijn als het niet in eigen huis is?

Hi,

EgbertG, welkom bij de club! :+

Men vind mij op CO nogal eens een zeur omdat ik regelmatig op het EM veld van schakelende voedingen wijs.

Het is een horror scenario, als je b.v. low level metingen doet, of b.v. tussen 10KHz en 30MHz naar AM modulatie signalen wilt luisteren.

En als ik dan redelijk vaak mensen zie die schakel voedingen kopen voorhun home lab, echt onbegrijpelijk.
En voor de meelezers, ik ken al jullie uitzonderingen. :+

En weer voor de duidelijkheid, de schakelende voedingen zijn vaak nodig en ik ben er niet tegen, maar wel dan graag goed afgeschermd.

In een ander topic door Aart al aangehaald, je ontkomt niet aan Commonmode problemen bij schakelende voedingen.

Ieder stuk draad aan een apparaat dat een schakelende voeding heeft, is een antenne...
Jammer maar je ontkomt er niet meer aan.

Ik denk met smart terug aan mijn middengolf piraten tijd, Grundig Radio met! RF voortrap en 25 meter draad op dak.
Geweldige ontvangst zonder storing, dat werd toen snel minder door de TV dag uitzendingen, dikke switcher voedingen en de harmonische van de 15625Hz... van de tv's

je kan met een portable scoop en b.v. een Tiny SA op onderzoek gaan.
Denk er aan dat de storing ook van de andere kant van de muur kan komen of beneden en boven muren.
Meestal uit de drie dimensies. :(

Groet,
Bram

Een paar jaar geleden ben ik geholpen door Agentschap Telecom vanwege een buurtbewoner die niet wilde meewerken. AT vond daar een schakelende voeding .... maar nu zijn de signalen in de piek zodanig dat ieder apparaat een ontvanger is en als 1 meter al +11 dBm oppakt .....

Maar is het bij jullie in een dergelijke opstelling wel een schoon signaal?

Kapot lichtnetfilter. Ik heb hier een Dell laptopadapter liggen die tot op 400 meter nog op de autoradio te horen is tussen MW 1.503 en 1.602 KHz. Hier in huis stoort ie zelfs op wifi, bluetooth en de gewone FM radio ontvangst. Op de RSPduo gooit ie alles dicht van 25 KHz tot 1 GHz.

Fout aangelegde PV installatie of gare omvormer in PV kan dit ook. Ook snachts nog.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (13%)]

https://youtu.be/HZkcdIVVV8o

Metertje meetsnoer (ongeveer), metertje tweelingkabel (ongeveer), splitter en 50 Ohm afsluiting. 20 mV/Div (staat je 'scope niet per ongeluk op x10?), 10 us/div. Verlicht met een gewone ledlamp en een TL met een EVSA (Maar die uitdoen verschilt weinig).

Dus hier is het een stuk "stiller" of mijn 'scope is doof. (Ik woon in een betonkolos, dus er zit nogal wat ijzer in de muren, er is binnen ook nauwelijks radio ontvangst.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (14%)]

@LuckyLuke ... je doet je naam eer aan ... het is inderdaad gelukkig een stuk stiller bij jou!
Nee, ik meet t helaas echt goed. Op de middengolf ontvang ik ook helemaal niets dan troep.

Toevallig op de radiomarkt afgelopen zondag wat 2 transistor AM ontvanger printjes gekocht.
Hier kan ik wel een signaalmeter op zetten en dan eens wat gaan wandelen in de buurt.

Ik denk dat je met alleen veldsterkte moeilijk dat vinden waar het vandaan komt, met alle materialen in de buurt die het signaal kunnen dempen of reflecteren. Ik denk dat je met 2 antennes op een vaste afstand en een fase detector meer kans maakt.

Je kunt dan eerst gaan lopen totdat je de fase snel ziet veranderen, en rondom dat punt op een aantal plaatsen de richting bepalen, met een GPS ontvanger en een kompas erbij. Die metingen zouden allemaal ongeveer op één punt moeten kruisen.

Alleen de echte basisfrequentie van het signaal bepalen is al een uitdaging .... de harmonischen zorgen voor het probleem.

Het is de tijd van het jaar, het zou zomaar de (buiten)kerstverlichting in de straat kunnen zijn. Dat Chinese spul stoort enorm, beetje rondlopen/peilen met een portabel MG-radiootje brengt je 9 van de 10 keer bij de veroorzaker.
Die kerstverlichting schakelvoedinkjes (0% EMC) in combinatie met een sliert lampjes (antenne) is 100% kans op HF-storing.

Ik zit S7... S9 in de 'ruis\ op de HF banden, Voor niet zendamateurs: heel veel storing. Voorheen was het alleen overdag (zonnepanelen?) maar nu ook 's avonds (ladende auto's?) Ik heb mijn zonnepanelen welleens uitgezet, maar dat was een beetje een lastig experiment. de meeste buren hebben zonnepanelen (tevens zelfde merk).

Ik heb een opgevouwen end-fed antenne. Ik wil een andere antenne proberen, mijn eerste idee was om een richtantenne te maken, zodat je de antenne weg kan draaien van de ruisbron. Maar ik hoorde laatst van een dorpsgenoot dat zijn problemen opgelost zijn doordat hij van een end-fed is overgestapt naar een dipool antenne. Dienzijn symmwteisch en pakken daardoor minder common-mode noise op. Ik kan een echte dipool niet kwijt, dus het wordt een opgevouwen variant,

Het liefst zou ik natuurlijk een Yagi-Antenne hebben voor de HF banden, maar dat is in een moderne tuin nogal onpraktisch.

Ik heb pas in de auto eens afgestemd op 1008 Khz. Rit door paar drukke steden en overal ontvangst ... tot ik mn eigen straat inreed .....

Ha EgbertG,

Ik dacht dat jij in een ander draadje een dynamische analyzer had laten zien als je die nog heb kan je daar mee meten.
Je kunt dan de twee kanalen gebruiken voor correlatie tussen twee sensoren.

Groet,
Henk.

Op maandag 22 december 2025 20:55:36 schreef EgbertG:
@LuckyLuke ... je doet je naam eer aan ... het is inderdaad gelukkig een stuk stiller bij jou!

To be fair, dat draadje ligt behoorlijk uit de buurt van "alles": er liggen niet eens electraleidingen in de muur op dat punt en er staat ook geen apparatuur bij. En ik denk dat gewenst signaal ook niet zo makkelijk binnenkomt (voornoemde betonkolos).

Op maandag 22 december 2025 21:51:16 schreef necessaryevil:
Ik zit S7... S9 in de 'ruis\ op de HF banden, Voor niet zendamateurs: heel veel storing. Voorheen was het alleen overdag (zonnepanelen?) maar nu ook 's avonds (ladende auto's?) Ik heb mijn zonnepanelen welleens uitgezet, maar dat was een beetje een lastig experiment. de meeste buren hebben zonnepanelen (tevens zelfde merk).

Ik heb een opgevouwen end-fed antenne. Ik wil een andere antenne proberen, mijn eerste idee was om een richtantenne te maken, zodat je de antenne weg kan draaien van de ruisbron. Maar ik hoorde laatst van een dorpsgenoot dat zijn problemen opgelost zijn doordat hij van een end-fed is overgestapt naar een dipool antenne. Dienzijn symmwteisch en pakken daardoor minder common-mode noise op. Ik kan een echte dipool niet kwijt, dus het wordt een opgevouwen variant,

Het liefst zou ik natuurlijk een Yagi-Antenne hebben voor de HF banden, maar dat is in een moderne tuin nogal onpraktisch.

Ik heb hier wel aardige resultaten met een loop die met de zijkant naar het huis/de huizen staat. dat scheelt heel veel in storing oppakken.

Bij mij lijkt het mee te vallen. Op de Tek TDS210 scope zie ik 13.4 mVpeak-peak (met 50 ohm termination):

Met FFT op dezelfde scope krijg ik dit beeld:

Op de HP8558b spectrumanalyzer alleen een piekje rond 13.7MHz (heeft echter passieve diodemixer, dus is niet zo gevoelig (lees: 'zo doof als een kwartel')).

(geen idee waarom bij de SA het 13.7MHz-signaal >20dB boven de ruisvloer uitkomt en bij de Tek TDS210 slechts 6-7dB boven de ruis. Lijkt geen intern-gegeneerde ruis te zijn want bij loskoppelen van de antenne valt de ruis helemaal terug. Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag.)

Let wel, hier zit in de spouwmuur steenwol-isolatie met een reflecterende aluminiumlaag. De ramen zijn van niet-gemetalliseerd glas.

De ironie is wel dat ik het draadje aanvankelijk over een LED-lampje gedrapeerd had, tot ik me de domheid hiervan realiseerde en de draad verlegde; de storing werd hiervan echter niet minder, ook niet met LED-lamp uit. Da's veel beter dan ik had verwacht van die lamp (toegegeven, mijn verwachtingen waren sowieso al niet hoog).

Hoewel ik officiëel m'n F-papiertje heb luister ik nooit op de KG (en tegenwoordig zelfs niet meer op VHF/UHF), dus het ruisniveau stoort me weinig. Omroepradio-ontvangst doe ik ook al jaren niet meer aan - de ruis/storing van PV-panelen en schakelende voedingen is in elk geval een stuk plezieriger om naar te luisteren dan naar de inhoud van de reguliere omroepprogramma's.... >:)

Tegenwoordig vind men, wie die men ook moge zijn, radioontvangst niet meer belangrijk.. Ze maken alsmaar meer zooi die stoort, en er wordt ook teveel bouwmateriaal gebruikt wat hf-afschermt.

We leven in een soort hele grote magnetron.
4g internet, 5G ( nog erger) een absurde berg WiFi zender en signaalverkrachters ( signaal versterkers)
Dect, en dan alle storende SMPS zooi, vooral chinese meuk.

Ik woon in een flat op ong 35 meter hoog.
Als ik een scan doe in mijn WiFi ap dan zie ik probleemloos 50-60 SSID's die vechten om een kanaal.

Ik zal morgen ook even een draad aan de scope hangen, maar weet het resultaat nu al :'(

Hi Revado,

Dan is het bij jou rustig, bij een aantal klanten hier in Amsterdam zit ik ruim boven de 200 WiFI SSD's die ik meet...

Groet,
Bram

Dat kun je doen, je zou een ingespoelde dipool variant kunnen toepassen. Een soortgelijke dipool heeft eens in electron gestaan ergens in de jaren 80 of 90.
Een symmetrische antenne is veel minder gevoelig voor common noise. Datzelfde heb je bij een loop of raamantenne, door de symmetrie cancel je common noise uit.

Ik heb wifi omgevingen beheerd van grote retailketens (Cisco-Meraki) en zag regelmatig meer dan 200 "vreemde" SSID's. En toch bleef alles (meestal) gewoon werken. Soms moest je wat devices naar 5GHz forceren.

Op dinsdag 23 december 2025 04:51:44 schreef mel:
Tegenwoordig vind men, wie die men ook moge zijn, radioontvangst niet meer belangrijk.. Ze maken alsmaar meer zooi die stoort, en er wordt ook teveel bouwmateriaal gebruikt wat hf-afschermt.

Met een paard en wagen van Rotterdam naar Den Haag kunnen rijden vind men ook niet meer belangrijk... Ik zie het maar als een nadeel van de moderne beschaving.

Een overheid kan wel zeer strenge stralingseisen op gaan leggen, maar wat gaat dat de maatschappij kosten? Die 2 euro die nu opgelegd worden op ali-meuk zou er bij verbleken.

En zou je weer terug willen naar die grote, zware, warm wordende knollen van lichtnetadapters? Weetjewel, die dingen die door hun eigen gewicht nauwelijks in de wcd bleven zitten?

Op dinsdag 23 december 2025 04:51:44 schreef mel:
Tegenwoordig vind men, wie die men ook moge zijn, radioontvangst niet meer belangrijk..

? FM DAB 4G 5G GPS komt allemaal prima binnen
Het enige waar 'men' niks om geeft zijn die paar hobbyisten banden

Hier valt het ook wel mee. 1m meetsnoer in BNC-4mm adapter, verticaal, led verlichting in huis aan.

Ik heb ooit heel lang lopen zoeken naar een stoorbron ... mijn TEK scope pikte een signaal op, gewoon met een open probe ... niet eens een draad er aan.

Na zo ongeveer alles in huis gekilled te hebben bleek het van de scope zelf te komen, specifieker van de beeldbuis. Het OSD wordt tussen de normale traces door geschreven, en de 'zooi' had dezelfde frequentie waarmee die werd geupdate.

Grrr :P