Op vrijdag 26 december 2025 10:26:35 schreef deeaiwai:
Voor de afmetingen van spoelen heb ik geen last van een bepaalde maat. Helaas geen afbeelding van de bovenkant.

Kun je wel aangeven waar die zitten ?

Je kunt namelijk wel een print tekenen door alleen de PCB te tekenen, zoals het pakket van Abacom. Professionelere pakketten gaan er van uit dat je eerst een kloppend schema tekent van de schakeling, het filter in deze. Maar daarvoor moet je wel weten waar ALLE componenten zitten. En welke componenten het zijn (steek / afmetingen), waarde is dan niet eens zo van belang.

Let even niet op mijn tekentalent... :- ) De rode componenten betreffen spoelen, de blauwe weerstanden en de groene condensatoren. Het klopt dat de spoel aan de rechterkant een 3e aansluiting heeft ( het is een spoel die opgedeeld is in twee en het midden doorverbonden )

Op vrijdag 26 december 2025 11:12:27 schreef deeaiwai:
Let even niet op mijn tekentalent... :- ) De rode componenten betreffen spoelen, de blauwe weerstanden en de groene condensatoren. Het klopt dat de spoel aan de rechterkant een 3e aansluiting heeft ( het is een spoel die opgedeeld is in twee en het midden doorverbonden )

Ik zal eens een poging doen, word wel morgen.

Dat zou heel fijn zijn. Dankjewel!

Ter info: die screenshot van mij was de import in KiCad.

Deze PCB is zo eenvoudig, dat moet wel handmatig te doen zijn. Met elk willekeurig programma.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (46%)]

Hoe graag ik het zelf zou willen doen, het lukt me niet.

Ik heb de print even met paint voorzien van contrastrijke lijnen en stippen. De afmetingen zijn nog niet juist. En de foto is scheef.

Deze bewerkte foto kun je vergroten naar de juiste maat. Vervolgens importeren in kicad. Die kun je dan als een grote footprint op de print van de juiste maat plaatsen. Je krijgt dan een vies plaatje. De gemaakte footprint verplaats je dan naar een andere laag dan de koper laag.

Op de blanke koperlaag ga je dan in het kicad raster en de geïmporteerde footprint tekening nieuwe pads en vlakken plaatsen.

Als je alle nieuwe vlakken en pads geplaatst hebt nog even de vier boorgaten plaatsen. Dan kun je de laag met de geïmporteerde teken verwijderen. En je hebt een exacte kopie van je originele print.

Je hoeft dan geen schema te hebben ofzo.

Kijk wel eerst even of je de juiste onderdelen nog wel kunt krijgen. Misschien moet je print wel aanpassen omdat de onderdelen er tegenwoordig anders van vorm en maat uitzien.

Met een GOEDE foto in kleur kun je hem gewoon in KiCad inlezen en maakt hij er een print van. Zonder enige werk, volledig automatisch. Ik zou echt voor een betere foto of scan gaan.

Hoe graag ik het zelf zou willen doen, het lukt me niet om nog aan een betere foto te komen. Het is een ontwerp dat ik via een kennis gekregen heb. Dankzij de Ex-fietser ben ik wel al een stapje verder. De vlakken heb ik ingekleurd in zwart waardoor een en ander beter is te zien.

Daarmee moet je een heel eind komen. Dit is wel in te laden. En dan in KiCad nog even de boorgaten netjes maken, koper rechttrekken, dat moet wel gaan. KiCad ziet nu:

Dus gratis KiCad downloaden, kies Image Converter en je bent op gang. Misschien dat iemand het hier voor je wil doen? Dan moet je nog wel even de diameter van de boorgaten weten. Even datasheets van de componenten (pin diameter) nakijken + wat extra ruimte.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (27%)]

Als er een pindiameter ter beschikking is van 2,5mm is dat voldoende. Kicad heb ik op mijn pc staan, maar dat gaat me te ver..

Edit; diameter aangepast.

[Bericht gewijzigd door deeaiwai op (10%)]

Op vrijdag 26 december 2025 15:18:33 schreef deeaiwai:
Als er een pindiameter ter beschikking is van 1,5mm is dat voldoende. Kicad heb ik op mijn pc staan, maar dat gaat me te ver..

Sorry maar kan je even niet verder helpen. Pas over een paar weken. Ben nu op vakantie in Peru en te druk met het verkennen van Nasca e.d.

Misschien dat iemand anders dit even kan doen.

Op vrijdag 26 december 2025 15:07:40 schreef Hoeben:
Daarmee moet je een heel eind komen. Dit is wel in te laden. En dan in KiCad nog even de boorgaten netjes maken, koper rechttrekken, dat moet wel gaan. KiCad ziet nu: [bijlage]
Dus gratis KiCad downloaden, kies Image Converter en je bent op gang. Misschien dat iemand het hier voor je wil doen? Dan moet je nog wel even de diameter van de boorgaten weten. Even datasheets van de componenten (pin diameter) nakijken + wat extra ruimte.

Weet je dat zeker ? 2.5 mm zijn wel echt grote gaten, denk eerder 1.5 mm max

Ik moet je gelijk geven. Een aantal zullen wel 2,5 mm moeten zijn voor het aansluiten van de bekabeling. De groen gemarkeerde pinaansluitingen dienen 2,5mm te zijn, de rest 1,5mm ( zie onderstaand )

Als j toch bezig bent kun je net zogoed de gaten aan de componenten aanpassen. Dat gaat goed in Kicad. Een paar uurtjes rommelen en het lukt je wel.

Ik ben er aan begonnen en het spul op schaal er in getekend, maar ik geloof nooit dat die hartafstand 170mm tussen de gaten is.
Eerder 150x80mm

De hartafstand is 170 x 85 mm van de gaten voor de bevestiging. Aangezien de oorspronkelijke foto niet geheel van boven is genomen kunnen de maten iets afwijken. De maat is echt 170 x 85 mm. De printplaat zal uiteindelijk iets van 180 x 95mm dienen te zijn. Deze heb ik deze bevestigingsgaten in het laatste overigens weggelaten.

[Bericht gewijzigd door deeaiwai op (12%)]

[message="2628405"De printplaat zal uiteindelijk iets van 180 x 95mm dienen te zijn.

Eerder zei je 180x100 , toch wel handig te weten wat ik nu moet tekenen, want als ik met een verkeerde outline maat begin klopt de rest van de verschaling ook niet.

180 x100 is ook prima! Ik heb ruimte

[message="2628226"

Je hoeft dan geen schema te hebben ofzo.

\\[bijlage]

Je zult dan wel een fake netlist in moeten geven anders bij het gebruiken van de "Filled zone" functie komt het gevulde vlak los van de eilanden te liggen

Om de printplaat goed na te kunnen teken na zijn de originele maten noodzakelijk. Want alles schaalt met de originele maten

Voor mezelf zou ik juist wel een schema maken en van daaruit de PCB. Maar rechtstreeks op het koper werken gaat ook.

Vanuit het schema heb je meteen de mogelijkheid tot footprints etc.

Zo iets (voorzetje) ? Ik heb er wel "Thermal reliefs" in zitten anders word solderen een uitdaging.

Dat ziet er goed uit als voorbeeld. Ik laat alle kennis en kunde aan jullie over.

Zo iets ?

LET OP !! Print moet nog gespiegeld worden , in Kicad teken je (meestal) gezien vanaf de componenten zijde.
De steek van de condensators (22.5mm en 27.5mm) heb ik als referentie gehouden.

Met de montagegaten kwam ik niet echt uit in de buurt van jouw maten.
Eventueel kan er ook nog een silkscreen met componentenopstelling en / of andere teksten op.

Cross-over.pdf