Goedenavond ,
Heb even een vraagje ik heb in mijn schuur een dieselkacheltje staan ik heb hiervoor een bureck thermostaat aangeschaft wat op zich goed werkt
Bij aanschaf kan je kiezen 1 met accu welke je kan opladen of zonder accu met de gedachte dat deze met usb gewoon aan een telefoonlader laat hangen
Ik heb voor het laatste gekozen
Maar nu gaat de thermostaat steeds uit
Op de thermostaat zit een functie dat na een aantal minuten het beeldschermpje uit gaat dit waarschijnlijk om stroom te besparen (accu model)
Nu heb ik begrepen dat een telefoon lader eigenlijk communiceert met de spanning vrager en zodra er geen spanning meer gevraagd wordt de telefoonlader ook geen stroom meer zal leveren
Ik vermoed dat hierdoor de thermostaat niet meer uit ruststand komt
Zodra ik de usb los koppel en hem er weer insteek springt deze direct weer aan
Ik wil de kachel ook gebruiken om de schuur vorst vrij te houden maar dat gaat zo niet ook heb ik al een paar keer gehad dat de kachel aan gegaan was en de thermostaat uit is gegaan waardoor de kachel de hele nacht is blijven draaien
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor ?

Die 'laders' zijn eigenlijk geen laders, maar adapters met regelbare spanning/stroom. (het laadgedeelte zit in het aangesloten apparaat zelf)
Als je een 'domme' USB voeding gebruikt zal die altijd 5v @ 0.5A leveren ongeacht of er communicatie is.

Nu heb ik begrepen dat een telefoon lader eigenlijk communiceert met de spanning vrager en zodra er geen spanning meer gevraagd wordt de telefoonlader ook geen stroom meer zal leveren

Dat geld alleen voor een USB-c lader. En zoals arco al zegt doet een gewoon USB lader dat niet, maar zal de thermostaat dan alleen langzamer opladen.

Je zou ook een tijdklok kunnen gebruiken, maar ik zou eerst een gewone USB lader proberen, want hoe meer je er tussen stop hoe meer er kapot kan gaan.

Als je zo'n slimme lader hebt die zichzelf uitschakelt als er geen stroom meer wordt afgenomen, dan moet je de 5V van de lader belasten met een weerstand van ergens tussen de 47Ω en 470Ω.
Met een beetje mazzel blijft de USB-lader dan in de lucht.

Even voor de duidelijkheid deze thermostaat heeft dus geen accu of zo
Dus stekker er uit apparaat uit
Ik heb nu verschillende opladers gebruikt met allemaal het zelfde resultaat usb -C
Als ik de usb lader uit het stopcontact haal met de kabel nog aan de thermostaat en steek hem dan in het stopcontact gebeurd er niks , als ik de lader in het stopcontact laat zitten en trek de kabel uit het usb gedeelte dan start de thermostaat weer op
Dus een tijdschakelaar zal niet helpen denk ik

Wat is dan eventueel een domme usb lader?
Of zit het probleem dan toch in de software van het thermostaat zelf ?

Op maandag 29 december 2025 23:27:48 schreef Taxi Feiken:
Even voor de duidelijkheid deze thermostaat heeft dus geen accu of zo
Dus stekker er uit apparaat uit
Ik heb nu verschillende opladers gebruikt met allemaal het zelfde resultaat usb -C
Als ik de usb lader uit het stopcontact haal met de kabel nog aan de thermostaat en steek hem dan in het stopcontact gebeurd er niks , als ik de lader in het stopcontact laat zitten en trek de kabel uit het usb gedeelte en stop hem daarna weer terug dan start de thermostaat weer op
Dus een tijdschakelaar zal niet helpen denk ik

Of zit het probleem dan toch in de software van het thermostaat zelf ?

Een USB adapter met USB A er aan en dan een kabel naar USB C.
Of de thermostaat is kapot, dat kan natuurlijk ook.

Ja dit moet ik dus effe uitzoeken of het nou aan de thermostaat ligt (welke verder prima werkt) of aan de lader
Ik heb hier eerlijk gezegd niet al te veel verstand van
Maar begreep dat de meeste telefoonlader zich zelf uit schakelen als er geen spanning meer gevraagd wordt
En als dat zo is verklaard dat een hoop

Ik ben wel bereid om een zogenaamde domme usb lader te kopen om te proberen maar hoe weet ik wat een domme usb lader is ?

En anders zit het inderdaad in het apparaat zelf want het apparaat zal toch spanning nodig hebben ook al is het in ruststand om de temp te meten

Contact met de leverancier opnemen.

We are a small US based startup. If you have any issues, you will speak directly to us and we will make it right.

https://bureck.company.site/

Als ik de usb lader uit het stopcontact haal met de kabel nog aan de thermostaat en steek hem dan in het stopcontact gebeurd er niks

Hoe veel tijd zit er tussen "uit het stopcontact halen" en "terugsteken"?
Als die thermostaat weinig verbruikt kan het best dat 'ie een korte periode kan overbruggen op de lading in de afvlakelco's/bufferelco's.

Idealiter meet je de voedingsspanning van de thermostaat == uitgangsspanning van de lader om te kijken of dat aan de hand is. Of je wacht een keer een minuutje, dan moeten ze wel leeg zijn.

Oké zal het morgen is proberen

Ik trek hem uit het stopcontact en stop het meteen weer terug dit werkte dus niet
Wel aan de usb kant overigens

Ps excuus maar vergiste mij de opladers zijn usb A en de thermostaat heeft een usb C aansluiting
Ik zal morgen nog even kijken of het toevallig wel met een usb C oplader lukt dus met C aan beide zijde

Contact opnemen met bureck

Ben ik ook al wel mee bezig alleen dit gaat zeer moeizaam duurt soms dagen voor dat je antwoord krijgt vandaar

Ik heb in het verleden al eens contact gehad ze hebben mij al eens andere firmware toegezonden omdat de thermostaat niet goed communiceerde met de kachel
Het zou dus ook nog kunnen dat daar het probleem zit

Een lader waarop staat dat dat er enkel maar 5V uit komt.
Uit een USB-c lader komen meer spanningen dan alleen 5V.

Op dinsdag 30 december 2025 13:50:06 schreef benleentje:
[...]Een lader waarop staat dat dat er enkel maar 5V uit komt.
Uit een USB-c lader komen meer spanningen dan alleen 5V.

Ook uit oudere modellen, deze bijvoorbeeld is van ver voor de USB-C tijd, en werd geleverd bij een 2015 Samsung S6 telefoon.

Ja dat is waar ze waren er al eerder.
Maar ook een mooi voorbeeld om te laten zien of er enkel 5V uit komt of meerdere spanningen.

Dit lijkt me een 'domme':

En zo word het nog verwarrender wat nu een USB-c lader is :?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]

Een USB-C lader hoeft niet hetzelfde te zijn als een lader met USB-C plug... ;)
(nog daargelaten dat het eigenlijk helemaal geen laders zijn, maar (eventueel intelligente) adapters...)

RPi voeding? 2A nog wel een USB-A=>USB-C kabeltje nodig.

Ja this zeker verwarrend allemaal

Ik gebruik nu gewoon een telefoonlader met usb A aansluiting de bureck heeft een micro usb aansluiting
Ik vraag me nog steeds af als er geen spanning gevraagd wordt de bureck heeft immers geen accu of z’n “domme lader “ wel spanning blijft leveren als de bureck in slaapstand gaat en niet of nauwelijks stroom vraagt ?

Ik heb bureck vandaag nog even gemaild of zij een oplossing hebben hiervoor ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg

Het is denk ook wel handig als je link hebt naar de thermostaat dan kunnen we ook meelezen wat het ding zou moeten kunnen.

Even resumeren
Het is een thermostaat zonder accu die continu spanning nodig heeft.
Als het een slaap stand zou hebben dat het display uitgaat dat kan.
Maar hij mag nooit stoppen met werken en als je dan op de thermostaat een knop aanraakt dan zou het display weer wakker moeten worden.

IK mis een duidelijke omschrijving van het probleem
en dan bedoel ik het echte probleem, niet wat je denkt dat het is.

Blijft de thermostaat verder wel werken?
Word het display wakker als je een knop aanraakt?

Als die laatste 2 niet gebeurt dan is de thermostaat in mijn ogen een niet werkend product en is er iets mis mee. Zo simpel is het eigenlijk.

Want de thermostaat mag niet de voeding uitschakelen want het zou moeten weten dat het geen accu heeft. Als dat het wel doet heb je een niet goed werkend product.

En dan stuurt die thermostaat ook nog draadloos die kachel aan.
Zit er niet een aansluiting op die kachel om een bedrade thermostaat aan te sluiten?
Dan kan je gewoon een mechanische kamerthermostaat nemen.
Dat lijkt mij betrouwbaarder dan draadloos... zeker als die thermostaat niet betrouwbaar werkt.

De thermostaat werkt prima als hij wakker is
Is hij in slaapstand en het duurt niet te lang ( afhankelijk van de temp en hoelang het duurt voor dat de thermostaat inschakelt of uitschakelt ) dan gaat het ook goed
Maar duurt het wat langer doordat de kachel langer brand of juist andersom de kachel blijft langer uit
Dan blijft de thermostaat in slaapstand en krijg je hem niet meer wakker ook niet als je een knop in drukt
Ik moet dan de usb kabel los nemen en er weer instoppen op het apparaat weer werkend te krijgen

De thermostaat werkt gewoon op Bluetooth en neemt de functie van de afstandsbediening over welke bij de kachel mee geleverd wordt

Op dinsdag 30 december 2025 18:42:00 schreef Taxi Feiken:
Ja this zeker verwarrend allemaal

Ik gebruik nu gewoon een telefoonlader met usb A aansluiting de bureck heeft een micro usb aansluiting
Ik vraag me nog steeds af als er geen spanning gevraagd wordt de bureck heeft immers geen accu of z’n “domme lader “ wel spanning blijft leveren als de bureck in slaapstand gaat en niet of nauwelijks stroom vraagt ?

Ik heb bureck vandaag nog even gemaild of zij een oplossing hebben hiervoor ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg

Een RPi voeding zoals getoond blijft gewoon spanning leveren. Het is niet meer maar ook niet minder dan een schakelende voeding. Er is geen communicatie tussen wat aangesloten is en de voeding. Bij de nieuwere C voeding is dat wel maar die kan dan ook andere spanningen genereren op vraag van het aangesloten toestel. Dat zit in de C standaard vervat.

Bijna zeker dat alle USB adapters met alleen een USB-A aansluiting 5V blijven geven.

Maar is volgens jou de telefoonlader met gewone usb aansluiting gewoon ook een zogenaamde RPI voeding of bedoel je die hierboven al een keer afgebeeld is met een vast draad er aan ?

Inmiddels heeft bureck ook gereageerd zij geven ongeveer de zelfde oplossing aan

Ze geven ook aan dat de slaapstand nodig is omdat de behuizing intern anders warm kan worden waardoor de thermostaat verkeerde waardes gaat meten