magnetron krijgt binnenin op plafond blaas onder de verf

hallo
mijn magnetron krijgt binnenin op plafond een blaas onder de verf.
ik kan dat wegsteken en kaal laten of menie opzetten en aflakken
wat doen acties bij gebruik en is dat gezond?

Menie is dat verf met metaal delen er in zoals de vroegere loodmenie?

Dat lijkt me geen goed plan. Door de metalen delen kan de verf gaan branden onder invloed van microgolf straling. Verder lijken me de giftige dampen ook niet erg smakelijk in je eten.

Gewoon schoonmaken en verder laten zitten lijkt me het handigste. Maar onder garantie laten herstellen lijkt me het beste.

Dat met metaal in de verf, dat zal wel loslopen - het zit op metaal...

Ik zou die blaas eraf steken en het lekker zo laten. En dat eens in de gaten houden.
Het wordt hoe dan ook warm daarbinnen. En ook nog nat. Blank laten zou kunnen betekenen dat het gaat roesten. Dat is ongewenst. Maar als je er wat op smeert, dan zou dat ook zomaar vanalles kunnen 'uitdampen' als het warm / nat wordt waarvan een deel gegarandeerd in je voer terecht komt. De gemiddelde verf is niet geschikt voor consumptie, zoals Ex-fietser ook al opmerkt.

Mocht het gaan roesten, dan krijg je het met wat fosforzuur wel weer blank. En dan is de vraag... Wat ga je er wel op zetten dan? Dan vereist dan wel een klein beetje onderzoek.

Tung-olie werkt goed op metaal. Het wordt ook wel Chinese houtolie genoemd. Gebruik het in de zuivere vorm, niet "gekookt", zonder toevoeging van droogmiddel. Het droogt ook vanzelf, alleen duurt dat iets langer. Heel dun aanbrengen met een doekje, warmte versnelt het droogproces. Doekje na gebruik uithangen of onder water bewaren, drogende oliën kunnen spontaan ontbranden in een doek of stuk papier.

Lijnolie zal ongeveer hetzelfde werken. Dus net wat je makkelijker of goedkoper te pakken kunt krijgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (52%)]

(Leuk, ik kom net terug gelopen uit de werkplaats met de lijnoliegeur nog aan m'n handen en lees nu hierover op nota bene een electronicaforum :) )

Voor houtwerk dat met voedsel in contact komt wordt lijnolie altijd afgeraden en (ongekookte/zonder siccatieven) Tungolie geadviseerd.

Let wel op dat 'ongekookte'* lijnolie en tungolie zeer langzaam drogen. Vandaar dat het vroeger werd gekookt en/of droogmiddel (siccatief) aan werd toegevoegd. En die siccatieven zijn vaak erg ongezonde metaalverbindingen, dus niet geschikt voor voedingsmiddelen.

Overigens ben ik er verbaasd over dat er lak aan de binnenkant van die oven zit; ik kan me niet herinneren een magnetron te hebben gezien waar het niet gewoon blank RVS was.

Voor de rest zou ik me er überhaupt niet te druk om maken. Losse lak afsteken zodat het niet afbrokkelt en in het eten terecht komt. En voor de rest gewoon laten zoals het is. Als de ovenruimte ooit wat gaat roesten: c'est la vie. Van wat ijzeroxidde gaat men niet dood :)

* de term 'gekookt' is niet meer correct: de olie wordt niet meer gekookt (op een hoge uitzondering na), maar er worden siccatieven aan toegevoegd.

Op vrijdag 2 januari 2026 15:58:07 schreef nonius:
Voor houtwerk dat met voedsel in contact komt wordt lijnolie altijd afgeraden.

Frituurolie of zonnebloemolie?

Overigens ben ik er verbaasd over dat er lak aan de binnenkant van die oven zit; ik kan me niet herinneren een magnetron te hebben gezien waar het niet gewoon blank RVS was.

Mijn goedkoopste van de goedkopere magnetrons heeft een mooi witgelakte binnen- en buitenwerk.
Magnetron bestaat uit 4 delen.
- behuizing
- dikke magnetrontransformator
- de magnetronbuis
- de eierenwekker.

Op vrijdag 2 januari 2026 07:40:19 schreef EricP:
Dat met metaal in de verf, dat zal wel loslopen - het zit op metaal...

Dat is dus net het probleem. Het zit juist niet op of tegen het metaal maar in de buurt van, en, geïsoleerd van de metalen wand. De metaal delen zijn immers omhuld door de verf. En de kleine metaal delen worden door het in de magnetron aanwezige extreem sterke magnetisch veld rood gloeiend. Daardoor kan de verf weer gaan verbranden en de metaaldelen zelf overigens ook. Gevolg zal zijn dat er wat schadelijke dampen vrijkomen. Je cake zal dan toch wel een extra aroma krijgen.

Het is overigens een misverstand dat het niet mogelijk is om metalen delen als metalen kommen of temperatuurvoelers in de magnetron te plaatsen. Het kan wel zolang de metalen voorwerpen maar geen scherpe punten bevatten en je moet de voorwerpen aarden. De metalen voorwerpen zullen echter wel het veld in de magnetron beïnvloeden waardoor voedsel ongelijkmatig verwarmd zal worden. En een metalen kom is niet erg handig omdat die het voedsel zal afschermen en het waarschijnlijk helemaal niet warm zal worden.

Ik zou de magnetron bovenkant alleen schoonmaken en niet meer verven. Door het gebruik komt er vanzelf een vettige laag op. Die zal het eventuele roesten voorkomen. Gewoon tijdens de regelmatige schoonmaak de bovenkant niet superschoon maken maar een beetje vettig laten.

Definieer 'in de buurt van'. Met een laagdikte van zeg 40μm (best gebruikelijk voor een primer) kan het nooit ver weg zijn. Tevens zal de grootste afmeting daar in elk geval onder zitten - waarschijnlijk zeer ruim onder.
Verder is het vooral 'loodwit' wat in loodmenie zit, al zal er ook vast wel een verdwaald stukje lood in zitten. Daar gaat echt niks mee gebeuren met de golflengte die je in een magnetron tegen komt.

Of je een dergelijke verf bij je voer in de buurt wilt hebben, is een andere vraag natuurlijk...

De afstand tot het metaal (met 0.2 mm verflaag: max 0.2mm) is vele malen kleiner dan de golflengte (8cm). De metalen wand vormt dan een node voor de ge-injecteerde microgolven. Dat is dus 0.2mm verderop nog steeds een node. Dat gaat dus niet vonken of roodgloeiend worden.

Ik koop tegenwoordig wel eens magnetron-of-oven maaltijden. Die zitten in een alu bakje. Die gaan gewoon in de magnetron met het advies: zorg dat het niet gaat vonken. Gewoon in het midden zetten.

Die vonken ga je zien als een "antenne" buiten de kwartgolflengte vanaf de wand zit, en dan geleidend is tot binnen een paar mm van de wand.

De afstand tot het metaal (met 0.2 mm verflaag: max 0.2mm) is vele malen kleiner dan de golflengte (8cm)

Bij mijn weten werken magnetrons normaal op 2450MHz, da's toch een golflengte van 13cm? (net als de 13cm amateurband). (eigenlijk: 12.2cm)

In een waveguide is de golflengte trouwens wel anders dan in de vrije ruimte, realiseer ik me zojuist.

Plaats eens een foto van de plek met de verf er nog op en er vanaf. Is plaatstaal doorgeroest zal je afscheid moeten nemen van de Magnetron, dat is niet best, je krijgt dan RF lekkage..

zie foto,s
plek is blank, de bult is plastiek laag.
hoe komt het dat ijzer plafond wat magnetich is niet warm wordt?
magnetron staat niet geaard

Lijkt poedercoating waar vocht onder gekomen is. Dit gaat alleen maar erger worden, want het vocht kruipt onder de coating verder. Een magnetron verwarmt water, geen ijzer.

Op vrijdag 2 januari 2026 16:54:01 schreef rew:
De afstand tot het metaal (met 0.2 mm verflaag: max 0.2mm) is vele malen kleiner dan de golflengte (8cm). De metalen wand vormt dan een node voor de ge-injecteerde microgolven. Dat is dus 0.2mm verderop nog steeds een node. Dat gaat dus niet vonken of roodgloeiend worden.

Ik koop tegenwoordig wel eens magnetron-of-oven maaltijden. Die zitten in een alu bakje. Die gaan gewoon in de magnetron met het advies: zorg dat het niet gaat vonken. Gewoon in het midden zetten.

Die vonken ga je zien als een "antenne" buiten de kwartgolflengte vanaf de wand zit, en dan geleidend is tot binnen een paar mm van de wand.

Je hebt natuurlijk gelijk REW. Het grootste spannings en dus veld verschil zit op een half π . Ook de nodes zijn te klein voor dit. Maar hoe geleidend is dat soort verf zoals loodmeni zelf? Het hoeft echt geen super geleider te zijn hoor. Ik wel vaker coatings en verf zien knisperen in een RF veld zonder dat de coating warm werd.

Op zondag 4 januari 2026 22:47:06 schreef gerard1:
zie foto,s
plek is blank, de bult is plastiek laag.
hoe komt het dat ijzer plafond wat magnetich is niet warm wordt?
magnetron staat niet geaard

Met geaard wordt hier niet bedoeld of er via het stopcontact een aardaansluiting aanwezig is. Het gaat hier om de metalen (electrisch) geleidende kast die een kortsluiting vormt voor het elektrische veld. Dus niet voor het magnetisch veld. Dat staat los van dit verhaal. De binnenzijde van die kast kun je dan als een aarde zien t.o.v. het veld. Elk (scherp) uitsteeksel t.o.v. de (geaarde) wand vormt dan als het ware een soort antenne (of kleine bliksemafleider). Als de spanning in die antenne hoog genoeg wordt en dat wordt hij bij een half λ kan er vonkoverslag plaatsvinden naar een punt waar de de spanning lager is. En die is een half π verder weer op zijn laagst. Een scherpe punt op je rooster zal op deze manier best kunnen gaan vonken.

Als je alle metalen delen heel goed afrond zal de overslag al minder zijn. De ladings dragers worden dan niet meer geconcentreerd in een punt maar uitgesmeerd over het afgeronde oppervlak

Je kunt een magnetron ook best wel uitrusten met bijvoorbeeld een NTC die je in je kip steekt. Het enige dat je doen moet is een dicht geweven afgeschermde kabel gebruiken en een metalen huls waarin je de de NTC stopt. Uiteraard met een stompe afgeronde punt en aan de ander kant van de NTC moet je dichtgeweven afscherming goed aan de metalen kast aarden.

Dan gaat dit gewoon goed.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (43%)]

De roest valt mee dus behandelen met hittebestendige verf.

Ik ben groot voorstander van repareren waar mogelijk. Een beetje afhankelijk van merk, type en leeftijd van de magnetron en de vulling van de portemonnaie, zou ik hier denk ik eerder voor vervanging gaan. Liever dan er wat opsmeren en af te wachten hoe het gaat, met jezelf en eventuele gezinsleden als proefdieren. Tenzij je een voedselveilige en magnetronbestendige verf kunt vinden. Een simpele magnetron kost niet de wereld. Maar dit is niet mijn beslissing.

Zolang er geen gaten in staal gerot is, kan het nog wel ff aan, bij veel roest en gaten, archiveren!