Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Gelukkig Nieuwjaar allen!
Op donderdag 1 januari 2026 09:12:21 schreef bprosman:
[...]Voor t eerst in 9 jaar heeft mijn kat in eeen hoekje van de kamer geplast (leve de harde vloer) , durfde niet naar buiten, andere jaren nog wel
Vandaar een kattenbak....
En de honden heb ik gewoon omgekocht met heel kleine stukjes koek. Dan horen ze heel dat vuurwerk niet.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik wens ook iedereen "hier" het allerbeste voor 2026. Ik woon tegenwoordig in Denemarken, Svanninge bij Faaborg, het platte land zogezegd, maar dat is hier behoorlijk heuvelig. Ik had het niet verwacht, maar er werd net zo hard geknald (een rotje met 500 Ton TNT denk ik) als in Utrecht. Het klonk wel een stuk minder massaal. De katten die ik nu heb hebben er geen probleem mee gelukkig.
mvdk
Golden Member
@maartenbakker: dank. Maar ik hoop in stilte dat ik volgende oud en nieuw vreselijk ongelijk blijk te hebben. En ik zal er dan ook aan herinneren.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/oogarts-die-streed-voor-vuurwerkv…
Die ogendokter is te vroeg met pensioen gegaan.
Hier in Stilbaai Zuid Afrika niks geen geknal. De man die af en toe naar m'n flatje in Delft kijkt, zit nu ergens in Arlberg, dat schiet ook niet op. Hoop dat de ruiten nog heel zijn.
Nieuwjaarsdag hier in ZA aan de zuidkust is party dag. Braai en suip.
Maar lekker.
Ook vanuit Lima iedereen een fijn nieuwjaar toegewenst. Hier de laatste dagen wel erg veel vuurwerk overigens. En ook af en toe een klein aardbevinkje erbij.
Aan iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Eerst en vooral een goede gezondheid, en verder veel tijd en inspiratie om onze fijne hobby te kunnen beoefenen!
Marlon
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Ook vanuit het oosten de beste wensen.
Ik had de indruk dat er meer illegaal siervuurwerk was dan eerdere jaren. Vooral veel van die shells die uit een pijp worden afgeschoten. Wel mooi overigens.
Hoe zit het trouwens met carbid en het vuurwerkverbod? In deze regio, en in het Friese dorp waar mijn broer woont, is dat nogal een traditie….
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op vrijdag 2 januari 2026 10:05:42 schreef FastFolkert:
Ook vanuit het oosten de beste wensen.
Ik had de indruk dat er meer illegaal siervuurwerk was dan eerdere jaren. Vooral veel van die shells die uit een pijp worden afgeschoten. Wel mooi overigens.Hoe zit het trouwens met carbid en het vuurwerkverbod? In deze regio, en in het Friese dorp waar mijn broer woont, is dat nogal een traditie….
Er is (komt) geen verbod op carbid-schieten.
Alsof het uitmaakt?
Net als dat er volgend jaar geen cobra minder verkocht gaat worden
Al zouden ze carbid verbieden blijft die traditie ook gewoon doorgaan
Er verandert volgend jaar helemaal niks
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Het verschil gaat zijn dat als je vuurwerk afsteekt dat je per definitie fout zit, want, verboden.
Illegaal of niet.
En gezien dat het niet meer verkocht gaat worden in NL is al het vuurwerk per definitie illegaal.
Het gaat dus voor de politie een heel stuk gemakkelijker worden.
Vuurwerk?
Overtreding.
Klopt, uurwerk is dan is een overtreding .
Maar hoe moeten ze dat handhaven?
Nu worden de hulpverleners al mishandeld...
Carbid is geen vuurwerk idd, zit geen kruit in.
Dat zal niet verboden worden.
En is ook nog eens veel leuker dan knalvuurwerk
( spreekt hij uit ervaring)
Jinny
Golden Member
Op vrijdag 2 januari 2026 11:27:24 schreef revado:
Klopt, uurwerk is dan is een overtreding .
Nu worden de hulpverleners al mishandeld...Carbid is geen vuurwerk idd, zit geen kruit in.
Dat zal niet verboden worden.
En is ook nog eens veel leuker dan knalvuurwerk( spreekt hij uit ervaring)
Tja, de 'Law and Order' partij heeft onder het mom van kleinere overheid zoveel mogelijk lastige controlerende beroepen wegbezuinigd (en er gemakkelijke managerbaantjes voor terug gezet) en huilt nu krokodilletranen omdat er niet gehandhaafd kan worden wegens gebrek aan controlerende beroepen.
Het resultaat van 45 jaar VVD beleid.
Gefeliciteerd.
Op vrijdag 2 januari 2026 11:27:24 schreef revado:
Nu worden de hulpverleners al mishandeld...
dit dus, voor elke agent op straat lopen er 10/100? met cobra's
Die paar honderd die ze oppakken, druppel op de plaat
Waarvan 3/4 minderjarig is, en na 2 uur weer rondloopt
Cellen zitten te vol voor vuurwerk'misdrijven'
Op vrijdag 2 januari 2026 11:46:44 schreef Jinny:
[...]Tja, de 'Law and Order' partij heeft onder het mom van kleinere overheid zoveel mogelijk lastige controlerende beroepen wegbezuinigd (en er gemakkelijke managerbaantjes voor terug gezet) en huilt nu krokodilletranen omdat er niet gehandhaafd kan worden wegens gebrek aan controlerende beroepen.
Het resultaat van 45 jaar VVD beleid.
Gefeliciteerd.
+1
Op vrijdag 2 januari 2026 12:29:03 schreef Lambiek:
Bekeuring van € 1000,- doet wonderen. aanpakken die handel.
Werkt in Singapore ook met de "Kauwgom overlast" (vastgeplakt op straat).
1. - Verkoopverbod (Alleen verkrijgbaar bij de apotheek).
2. - Bezit = boete SGD 1000,- (~$800).
Op vrijdag 2 januari 2026 11:48:43 schreef DK:
[...]Waarvan 3/4 minderjarig is, en na 2 uur weer rondloopt
Meestal volgt bureau "Halt"
mensen met 600 cobra's hebben taakstraffen gehad van 250 uur
de gemiddelde 14 jarige met 5 cobra's op zak krijgt daar straffen van <50 uur, met een pakkans van 1%
het risico van de ontploffing is groter, en de meeste vinden het erger dat ze hun vuurwerk in moeten leveren dan de straf zelf
welkom in de praktische kant van het nederlandse strafstelsel
Op vrijdag 2 januari 2026 13:35:34 schreef DK:
mensen met 600 cobra's hebben taakstraffen gehad van 250 uurde gemiddelde 14 jarige met 5 cobra's op zak krijgt daar straffen van <50 uur, met een pakkans van 1%
het risico van de ontploffing is groter, en de meeste vinden het erger dat ze hun vuurwerk in moeten leveren dan de straf zelf
welkom in de praktische kant van het nederlandse strafstelsel
Daarom geen enkel medelijden met stukken ontplofte Cobra met vingers, handen of meer er aan vastgeplakt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ben sterk voorstander van "alleen carbid en siervuurwerk toestaan". Je kunt niet mensen hun pleziertje, uitlaatklep afnemen en verwachten dat dat goed blijft gaan tot we in het grauwe arbeidersparadijs wonen dat je terugziet in "Mijn Franse tante Gazeuse" van Burny Bos.
Nouja, als er in plaats van vuurwerk weer meer kerstbomenfikken terugkomen is dat ook al mooi.
Terzijde opmerking, er is een "narratief" gaande om politie ook onder hulpverleners te scharen zodat er in nieuwsberichten geen onderscheid hoeft te worden gemaakt in "geweld tegen hulpverleners". Natuurlijk verlenen ze wel hulp... Maar er is moreel en praktisch nogal een verschil tussen "is er een ambulancebroeder aangevallen of een politieagent".
Die eerste heeft hulpverlening als enige taak, die tweede heeft een geweldsmonopolie. Dat geeft echt een heel andere klank aan "geweld tegen hulpverleners".
Ik zeg natuurlijk niet dat dat een vrijbrief is voor geweld, maar ik vind het uitermate verwerpelijk dat die twee door tovenarij met woorden (propaganda) aan elkaar gelijk gesteld worden.
Laat ik het zo zeggen:
- als je een ambulancebroeder aanvalt, verdien je het dat zij jou de volgende keer gewoon dood laten liggen gaan (bij wijze van spreken) gevolgd door een werkstraf of boete (hier kunnen we de verdubbelaar voor hulpverleners uit de propaganda inzetten).
- als je een agent aanval, verdien je een knuppel in je nek (want geweldsmonopolie), een nachtje cel en een werkstrafje of boete (zelfs al worden er tegenwoordig ook agenten aangenomen dat je denkt, het is niet erg, bij wijze van spreken)
nonius
set SCE to AUX.
En is ook nog eens veel leuker dan knalvuurwerk
( spreekt hij uit ervaring)
Tsje, voetballen wegschieten uit oude melkvaten blijft verbazingwekkend leuk, het maakt toch ook wel een beetje het kind in mij wakker. Kan een grote grijns op m'n gezicht toch niet onderdrukken als ik het weer eens zie.
Maar op een weilandje in het platteland wat voetballen wegschieten is onschadelijk. Als ze nou in de grote steden besluiten allemaal hetzelfde te gaan doen, omdat vuurwerk verboden is (en ook niet of alleen zeer moeilijk te krijgen - wat me onrealistisch lijkt) denk ik toch dat er her en der wat ruiten gaan sneuvelen in de binnensteden door afgeschoten voetballen.
Het voordeel is dan weer wel dat je een melkvat niet in je jaszak meeneemt op straat. Overigens, als 'grensgeval' (als ik hard roep kunnen ze me in België horen) maakt een verbod in NL weinig uit. Net zomin als dat iemand zich hier erg druk maakt over een hogere benzineaccijns.... kan me niet heugen nog in NL getankt te hebben de afgelopen 25 jaar 
Je kunt niet mensen hun pleziertje, uitlaatklep afnemen en verwachten dat dat goed blijft gaan
Eigenlijk zijn er in NL zoveel pleziertjes afgepakt en weggeregeld dat het me altijd heeft verbaasd dat het door amateurs spelen met explosieven (tijdens een feest, dus vaak gepaard gaande met enige intoxicatie) juist *wel* toegestaan was! Het is niet logisch.
Als ik kijk hoeveel moeite en problemen dat ik heb om sommige chemicaliën of andere zaken te pakken te kunnen krijgen omdat het 'gevaarlijk' is, of voor stoute dingen gebruikt kan worden, dan vind ik het niet logisch dat stoeien met explosieven blijkbaar wel mag.
Van mij had vuurwerk al lang verboden mogen worden, de maatschappelijke baten wegen bij lange na niet op tegen de kosten, maar da's een puur economisch-rationele afweging. Van mij zou de samenleving veel vrijer mogen worden, met minder verboden; maar, logisch gezien, is het onverkoopbaar dat vuurwerk vrij verkrijgbaar is terwijl andere veel minder gevaarlijkere zaken zijn weggeregeld of verboden.
De tijd dat ik me vermaakte met (zelfgebrouwde) springstoffen ligt in elk geval toch al weer een tijdje achter me. Ik heb al m'n vingers nog, dus een carrière als concertpianist is nog altijd een optie! 
Zo, ik ben ook weer boven water na wat feestelijkheden rond oude nieuw.
Iedereen de beste wensen.
En voor volgend jaar: gewoon veel boa's tegen cobra's inzetten.