SAECO SUP041 (R9840/01 Code 886984001010) Error 1

Beste kenniscentrum ;-)

Ik heb bovenstaande machine hersteld voor versleten koolborsteltjes van de bonenvermalermotor (wat een woord). Motor draait nu weer perfect. Echter na inbouw en heropstarten draait deze een seconde of wat en stopt ermee waarbij direct de rode sleutel met cijfer 1 verschijnt. Ik dacht eerst dat ik het sensorkabeltje was vergeten te monteren tijdens de assemblage, maar neen, ik had het wel degelijk goed gemonteerd. Ook de plus en de min zijn gerespecteerd op de motor. Ik ga dus de pulsen op de uitgang van de HAL506 moeten nameten, hoewel ik die sensor niet direct verdenk. Moet ik na de herstelling van de motor, de fout Error1 eerst wissen in een service mode of zo? Wie kan mij een linkje sturen van de service doc? Hartelijke dank bij voorbaat!
Grts, Marc

Volgens mij heet dat ding RI9840/01, dat helpt misschien bij het zoeken.

Edit: loopt de motor langzaam maar regelmatig als je 'm op 12V aansluit?

Groeten, Ron.

[Bericht gewijzigd door Rontronix op (30%)]

Dag Ron,

Ik heb de koffiemolen uitgebouwd en zoals je voorstelt, aan de 24V gehangen. Hij draait rustig rond en neemt daarvoor ongeveer 60mA op. Ik ga nu proberen de sensor te voederen en kijken wat hij afgeeft bij draaiende motor.

Edit (14:46): ik meet geen pulsen op de uitgang. Ik had eerder bij onderdelen-punt-nl al het sensor printje (181540900) besteld en deze zat al in de bus. Ik plaats het er vol enthousiasme in en error 1 is weg, MAAR: ik krijg nu een rood display met een doorstreepte druppel! De machine start niet door. Als ik de koffiemolenmotorsensor afkoppel, start de machine dan wel normaal op (waterpomp primen, opwarmen,...) zonder dat rood display met de doorstreepte waterdruppel, tot op het moment dat de bonenmolenmotor draait en hij weer als oorspronkelijk naar rood display met sleutel met in de rechterbenedenhoek Error 1 gaat wat normaal is zonder de molensensor. Pfff.... Alles nochtans goed aangesloten, plugjes op mainboard gecheckt etc. Misschien "trekt" de nieuwe sensor module iets naar beneden omdat hij mogelijks DOA is. Wat is dit nu weer... Ik laat de machine nu even rusten en ik ook...

Groeten,
Marc

Hall sensor "slikt" normaal weinig stroom en zit op de 5v lijn. Zoek uit welke GND, OUT en 5V is. Zet een 100ohm in serie met de 5v toevoer en meet de stroom met behulp vd spanning over de 100R. Mogelijks heb je voor de test een elco nodig over de hall.

Is de nieuwe sensor exact dezelfde? Mss de kabels/printbanen omgewisseld?

https://www.mouser.com/datasheet/2/400/Micronas_12142018_HAL_150y_DS-1…

[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]

Test je hem met bonen er in? mogelijk meet hij de stroom om te weten of er bonen aanwezig zijn, of heeft hij daar een andere melding voor?

[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op (19%)]

Op zaterdag 10 januari 2026 23:15:40 schreef EricN:
Hall sensor "slikt" normaal weinig stroom en zit op de 5v lijn. Zoek uit welke GND, OUT en 5V is. Zet een 100ohm in serie met de 5v toevoer en meet de stroom met behulp vd spanning over de 100R. Mogelijks heb je voor de test een elco nodig over de hall.

Is de nieuwe sensor exact dezelfde? Mss de kabels/printbanen omgewisseld?

https://www.mouser.com/datasheet/2/400/Micronas_12142018_HAL_150y_DS-1…

Dag Eric,

Bedankt voor je feedback. Ik ga dat checken. Er is duidelijk een relatie tussen de aangesloten bonenmalersensor en de watertanksensor: met de bonenmaler sensor losgekoppeld is er geen watertanksensor fout en loopt de opstartcyclus netjes door tot de molen draait (met of zonder bonen). Met de bonenmalersensor aangesloten, komt direct een rood scherm met een doorstreepte waterdruppel als ik het toestel uit stand-by haal. Ik vind het lastig werken zonder elektrisch schema, maar ga het deze namiddag checken wat ik kan.

NB: sensorkabeltjes had ik al extra gecheckt en connectoren nagedrukt :-)

Groeten!

Op zondag 11 januari 2026 13:47:28 schreef FrituurFrequentie:
Test je hem met bonen er in? mogelijk meet hij de stroom om te weten of er bonen aanwezig zijn, of heeft hij daar een andere melding voor?

Hallo FF,

Bedankt voor je feedback.
Het is de juiste sensorprint blijkbaar maar met een andere versie van hal sensor (HAL506 is blijkbaar obsolete bij Micronas maar vervangen door de HAL1503), maar zou hetzelfde moeten doen. Onderdelen punt nl is aangeschreven en zij verdenken toch de watertanksensor... Misschien zoals EricN voorstelt een extra elcootje plaatsen om de 5V beter te bufferen omdat één van beide sensoren rimpelgevoeliger is...
Ik heb deze morgen op de feedback van onderdelen punt nl gereageerd en wacht nu hun antwoord af.. (ze reageren relatief snel, dus dat is fijn).

Groet,
Marc

Kun je geen test mode vinden voor de machine, meestal heeft philips/saeco die wel?
Ik heb van een goede printplaat liggen van een Philips die er veel op lijkt.
Ik heb philips apparaten gehad die na een aardlek defecte sensoren hadden voor waterreservoir en defecte flowmeter.
Deze machines zijn defect op marktplaats vaak voor erg weinig te koop, je zou kunnen overwegen er eentje te zoeken zodat je wat kan uitwisselen.

Hallo FF,

Mocht ik aan de service manual geraken, zou het mij verder helpen. Ik heb één SAM mode uitgetest (toetsen combi) van een andere SAECO die ik op www vond maar die werkt niet, helaas. Maar met jouw ervaring zou ik dan toch na extra metingen overwegen die watertanksensor (+- 18€) bij onderdelen punt nl te bestellen. Ik heb vandaag echter nog geen feedback van hun gekregen ivm mijn toegeleverde molen sensor die de rode doorstreepte waterdruppel genereert (of tenminste uitlokt). Ik ga morgen proberen tijd te vinden om de machine weer open te gooien en eerdere suggesties proberen alvorens tot de bestelling van een watertanksensor over te gaan. Wordt vervolgd.

De watertank sensor kun je eens losgooien, ik meen dat als ze stuk zijn altijd een vol reservoir zien.
Moet ook wel te meten zijn of die het doet op de signaal draad.

Goeie middag FF,

Voedingsspanning +5V naar watertanksensor is ok, verrassend is wel dat het rood draadje = GND en het zwart draadje = +5V! Signaaldraad wit is altijd +5V, wordt dus nooit laag met volle of lege watertank en komt gelijk op met de +5V voeding. Vanuit standby naar on met watertankplugje los komt de machine eveneens direct op met de rode doorstreepte waterdruppel. Op het kabeltje (plug los) meet ik ook +5V op de witte signaaldraad (Pull-up op control board). Op het aangesloten bordje meet ik op quasi alle weerstandsplaatsen een vreemdsoortig signaal: zie foto. Herken je dit?

erg vreemd, ik heb eigenlijk nog nooit gemeten aan die sensor en zeker niet met een scoop.
Ik heb nog wel een losse sensor liggen die het doet maar wat gevoelig is, het reservoir moest erg goed aangedrukt worden anders gaf hij leeg aan.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat er toch iets mis is met die printplaat.
Wat deed de machine nog voordat je begon met de reparatie van het maalwerk?

Hallo FF,

Machine werkte normaal tot hij op een moment stopte wanneer die juist de bonen aan het malen was en er mee ophield en een rood scherm toonde met de sleutel en cijfer 1. Ik haalde de bonenmolen uit, reinigde deze zonder iets abnormaals te zien en keek dan naar de koolborstels en die waren echt op waarvan één op zijn uiterste stond. Nieuwe originele besteld, ingebouwd en opgestart. Weer de rode sleutelfout. Dus dan maar de molensensor gekocht. Die erin geplaatst en sindsdien is er de fout met de watertanksensor bijgekomen. Ik ga er van uit dat de displayfout (rode druppel) toch naar dat verwijst? Is lastig zonder service doc. Ik heb deze namiddag antwoord gekregen van onderdelen punt nl dat ze mij een nieuwe molensensor gaan opsturen. Maar ik vertrouw het niet dat dit dan toch die rode druppel gaat oplossen (+5V van molensensor en watertanksensor zijn OK ook als beide sensoren zijn aangesloten). Ik vrees zoals jij dat door één of andere storing ofwel de poort van de controller processor voor de bonenmaler mss is opgeblazen door de vonkende motor, dan wel ESD op de tanksensor. Wordt vervolgd :-)

Ik test maalwerken op een variac met een brugcel er tussen, die motoren gaan schokken en slecht lopen bij een hogere spanning. Als je hem nu test op 24 volt lijkt hij goed maar kan hij op een hogere spanning weleens erg slecht gaan lopen. Na een seconde merkt de machine wellicht dat er iets niet klopt en krijg je die foutmelding. Op de printplaat zie je die draadgewonden weerstand, die staat in serie met de motor en daar wordt de stroom gemeten.
Veel te snel versleten koolborstels zijn waarschijnlijk de oorzaak van een defecte motor.
Ik heb trouwens nog wel motoren liggen.

Ook nieuw zijn die motoren zeer best goedkoop wat mij betreft. Losse motor (996530002796) heb je voor onder de EUR 20 50 consumentenprijs. Kom daar maar eens om bij Jura!

Op dinsdag 13 januari 2026 19:08:15 schreef Roland11:
Ook nieuw zijn die motoren zeer goedkoop wat mij betreft. Losse motor (996530002796) heb je voor onder de EUR 20 consumentenprijs.

Dat is de motor voor de aandrijving, die is 12 volt.
Die voor het maalwerk is een stuk duurder 996530034337

Op dinsdag 13 januari 2026 19:19:17 schreef FrituurFrequentie:
[...]

Dat is de motor voor de aandrijving, die is 12 volt.
Die voor het maalwerk is een stuk duurder 996530034337

Sorry, ik zat scheef te kijken LOL
Ik bedoelde de andere inderdaad, deze (421945043971) is nog wat goedkoper dan. Maar ik koop meestal de vervanger, die is nog weer goedkoper (zie foto).

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (11%)]

Hallo allen,

Update: espresso machine is weer operationeel :-)

1. Oorzaak molensensor: defect door vonken van de motor door zijn versleten borstels vermoed ik. Nieuw geplaatste sensor defect on arrival (DOA). Nieuwe toegestuurd gekregen en error 1 verdwenen, molen deed het schitterend met de nieuwe koolborstels (zie begin topic)
2. Oorzaak rode doorstreepte druppel: watertanksensor defect geworden door mijzelf: kabeltje molen sensor heeft dezelfde connector als de watertank sensor, echter de voedingspinnen +5 en GND zijn geswapped tussen beiden! En kreeg ik de rode doorstreepte druppel fout.... In mijn enthousiasme na het ontvangen van de nieuwe molensensor niet goed opgelet en dus de oorspronkelijk goede watertanksensor hierdoor opgeblazen. Vandaag nieuwe tanksensor geïnstalleerd en hoera, alles ok nu.

Lesson learned from the past: I do not learn from the past!

Bedankt aan iedereen voor het meedenken!

Aaah, vond dat kabeltje al vreemd met de + en - omgedraaid. Heb hier nog even gekeken maar kon niet snel zien op het sensor bordje wat de aansluitingen zijn. En dus toch een goede motor!