Vandaag plaatste RTL nieuws dit bericht over pakketjes uit China.
De hogere heffing is voorlopig van de baan.
Ik denk goed nieuws voor vele knutselaars/hobbyïsten.
Goedkope Chinese pakketjes blijven goedkoop: Nederland stelt extra heffing uit: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5554471/waarom-nederland-ni…

Er was dacht ik wel sprake van een Europese heffing.

Ik heb vorige week een pakketje binnengekregen. Geen naheffingen of zo. Was net voor de jaarwisseling besteld.

inderdaad, europese heffing van €3 gaat in juli in
er is even gediscusseerd over om een tijdelijke NL heffing van januari tot juli, maar dit zal wel meer gekost hebben dan het oplevert, die is nooit heel serieus overwogen

Op woensdag 14 januari 2026 17:44:34 schreef maartenbakker:
Er was dacht ik wel sprake van een Europese heffing.

Klopt, de verwachting is dat het medio dit jaar ingevoerd wordt. Maar nog steeds veel onduidelijk.
Nederlandse extra heffing is voorlopig van de baan, omdat Frankrijk en België er ook niet aan beginnen.
Wat dat er mee van doen heeft, geen idee, maar wel gunstig. :-)

Wat dat er mee van doen heeft, geen idee, maar wel gunstig. :-)

Dat noemen ze het waterbedeffect, als België en Frankrijk het wel doen en Nederland niet worden alle pakketjes via Nederland gestuurd.

Ali en anderen zullen dan gewoon het minimum bedrag voor bestellen wat ophogen zodat het weer vrij verstuurd wordt en zij de kosten voor rekening nemen. Ali kennende zullen ze er zeker wel wat op vinden, want de bestellingen naar Europe zijn een goudmijn voor hun.

Ik verwacht dat ze het in bulk naar Europa gaan versturen, en vanuit een pakhuis ergens in Europa verder gaan distribueren. Dan gaan we allicht wel verzendkosten betalen, maar dan per pakket in plaats van per product, verwacht ik.

Je ziet dat o.a. Ali en Temu al steeds meer gaan doen vanuit distributiepunten in Europa.
Dit scheelt op de heffing per zending en de klant geniet het voordeel van snelle en goedkope levering.
Ik vraag mij af of de EU dit ook wil gaan belasten, want deze heffing lijkt hiermee omzeild te worden.

Lijkt me van niet want dan valt het onder de normale bedrijfsmatige importregels in plaats van de nieuwe regels op privé-import.

Op woensdag 14 januari 2026 22:38:41 schreef SparkyGSX:
Ik verwacht dat ze het in bulk naar Europa gaan versturen, en vanuit een pakhuis ergens in Europa verder gaan distribueren. Dan gaan we allicht wel verzendkosten betalen, maar dan per pakket in plaats van per product, verwacht ik.

Dat stond in de Noorse krant, dat de EU dát juist wil. Dan heeft de douane minder werk. Een hele container belasten met BTW, (Mva, VAT etc) ipv elk pakketje apart te moeten behandelen.

Precies wat ik in het andere topic al riep. Een importeur ertussen, liefst een Europese maar eventueel een in Europa gevestigde Chinees, lijkt me niet persé ongewenst. En als je dan iets wilt hebben wat niet geïmporteerd wordt, heb je de luxe van een paar euro extra uitgeven voor zelfimport.

Op donderdag 15 januari 2026 09:13:29 schreef Ledlover:
Lijkt me van niet want dan valt het onder de normale bedrijfsmatige importregels in plaats van de nieuwe regels op privé-import.

Zou het hierdoor dan niet zo zijn, als men volle containers massa voorraden vanuit China naar de EU verscheept, dit ondanks zakelijke importheffingen netto-netto toch goedkoper is dan 3,00 Euro per kleine zending?
Wat zou anders de reden zijn dat de grote Chinese webshops steeds meer depots in de EU hebben?

Stel een container kost 15000 euro. Hoeveel kleine pakjes liggen er in?

Op woensdag 14 januari 2026 22:38:41 schreef SparkyGSX:
Ik verwacht dat ze het in bulk naar Europa gaan versturen.

Dat doen ze al lang, ik krijg regelmatig pakketten via Schiedam en er staat ook een groot centrum in Luik.

Veel pakketjes komen uit Polen door het "Belt & Road" initatief.

The Poland–Belarus frontier is a main artery of the Belt and Road Initiative, carrying goods from China to the EU. Disruption threatens delivery schedules and undermines Beijing's claim that Eurasian rail is a reliable alternative to sea routes.

https://www.rferl.org/a/poland-belarus-border-reopening-china-trade-ro…

Dat zijn losse pakketjes, die in bulk naar Europa vervoerd worden. Ze worden echter nog steeds individueel bij de douane aangemeld. (En zijn de-facto dus niet te controleren, want waar in die enorme pak kleine k*t pakketjes zit het pakje met cadmium-rammelaartjes voor Bea-Bleer-Baby?)

Als een importeur een container vol rammerlaars importeert is het veel simpeler voor de douane, dan is het gewoon 1 container met 10000 rammelaars.
Nu zijn het 10000 containers met elk 1 rammelaar. En 9999 andere producten.

Vroeger kwam er 1 container met 10000 dezelfde dingen en een paklijst met 1 regel, die controleerden ze ook niet alle 10000 individueel.

Nu komt er 1 container met 10000 verschillende dingen en een mooie paklijst met 10000 regels. En nu willen ze ze wel allemaal individueel controleren.

Want ze moeten per regel worden ingevoerd, dus 10000x zo veel werk.

Dat is het probleem.

In de praktijk zal er vroeger steeksproefsgewijs gecontroleerd zijn of er 10.000 dezelfde spullen in zaten. Tegenwoordig of een aantal dingen overeenkomen met een van de 10.000 regels op de vrachtlijst.

Dat gezegd, zal het aantal verschillende artikelen op 10.000 regels vaak veel minder zijn, misschien 100 of 1000. Er wordt gewoon lokale voorraad aangehouden van hardlopers.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Dat laatste denk ik niet omdat vaak zaken verzameld worden in een zak. De kans dat iemand anders ook die combi heeft gekocht is erg klein.

Dat is zoals het op dit moment gaat inderdaad. Als ze dat zo blijven doen dan zit je zoals je zegt met 100.000 regels op je paklijst. Voor de steekproeven zal het geen verschil maken, behalve als er verdachte zaken op de paklijst staan.

AD vandaag gisteren:

https://www.ad.nl/economie/eu-pakt-temu-en-shein-aan-met-historisch-ak…

De heffing, waarvan de hoogte later wordt bepaald, gaat uiterlijk 1 november in.

Om bulkzendingen te stimuleren, die gemakkelijker door de douane te controleren zijn, worden verkopers aangemoedigd om hier magazijnen te openen. Nu worden veel pakketjes afzonderlijk verstuurd.

Dat doen ze al volop...(magazijnen)

Er zijn genoeg wegen voor de Chinezen, en als het eenmaal in de EU is, staat de douane machteloos.

The commercial logic is straightforward once you understand what sits at the southern end of the corridor. In 2009 COSCO, the Chinese shipping company, acquired the licence to operate Piraeus’ Pier II for 35 years. In 2016 COSCO bought a 67 percent stake in Pier I, and since then Piraeus has functioned as the commercial anchor for Asian companies importing products to Europe. The Budapest-Belgrade railway is the critical overland link between that port and Central Europe — part of Beijing’s wider Belt and Road strategy to build a seamless China-Europe land-sea freight corridor that bypasses western European ports entirely.

https://europeanbusinessmagazine.com/european-news/china-just-built-a-…

Ik vroeg me al af wat "Tradematesports" in het bericht deed, maar dat is dus een referentie-link waarvan er meerdere staan in het originele artikel.
Zeer lezenswaard, overigens.

GLS bezorgde gisteren bij de buren, de trace vanaf Madrid niet meer bekeken maar dat zal wel over land gegaan zijn. Tussen de groente en fruit trucks uit Almeria is er veel traffic richting N-Europa. Anyway, de spotwelder packed.
Waarschuwing erop inzake de accu's :-)
en Poolse tekst ivm de EC rules

Bestelling geplaatst op: 14 mrt 2026 Ontvangen 26 mrt 2026