Ik heb een draadloze hoofdtelefoon MT logic HP84 .
Ik heb het de hoofdtelefoon al een paar jaar. De laatste tijd lijkt hij richting gevoelig.
Ik had last van drop-outs. Ik ontdekte dat het geluid weg viel bij het draaien van het hoofd. De stand waarin de ontvangst weg viel was reproduceerbaar. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
+15 jaar is een erg goede levensduur voor de accu van een low budget draadloze koptelefoon. Dus ik denk dat Mel wel eens goed zou kunnen zitten.
En anders zou het kunnen dat hij of de ontvanger een fractie in frequentie is verschoven tov elkaar. De antenne zal niet even sterk stralen in iedere richting. Als hij net op het randje staat kan dat dan net te zwak zijn in een bepaalde richting. (zoals wanneer je ontvanger net niet goed op de zender staat afgestemd) Uit jouw vorige topic over deze koptelefoon begrijp ik dat de frequentie bepaald wordt door een condensator.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Vergis je ook niet in het aantal apparaten wat ook dezelfde kanalen gebruikt.
Met Bluetooth ook, zowat ieder apparaat heeft wel een (vaak zinloze) bluetooth optie en dat staat allemaal maar te zenden...
Op woensdag 14 januari 2026 08:34:09 schreef fred101:
+15 jaar is een erg goede levensduur voor de accu van een low budget draadloze koptelefoon. Dus ik denk dat Mel wel eens goed zou kunnen zitten.En anders zou het kunnen dat hij of de ontvanger een fractie in frequentie is verschoven tov elkaar. De antenne zal niet even sterk stralen in iedere richting. Als hij net op het randje staat kan dat dan net te zwak zijn in een bepaalde richting. (zoals wanneer je ontvanger net niet goed op de zender staat afgestemd) Uit jouw vorige topic over deze koptelefoon begrijp ik dat de frequentie bepaald wordt door een condensator.
Er zitten penlite NiMH accus in, nieuwe veranderen niets. Ook gewone niet oplaadbare batterijen geven geen verbetering.
Op de Hoofdtelefoon zitten drie kanalen, dat geeft geen verandering.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er zal toch iets aan de hand zijn, misschien je zender zelf niet goed meer en geeft een zwak signaal, of je hebt hem verplaatst. Dan is er ook nog de mogelijkheid dat je ergens met een storingsbron zit in huis die het signaal wegdrukt. Als de ontvanger het goed doet met verse batterijen, denk ik dat het probleem niet bij je ontvanger zelf zit.
Probeer zender en ontvanger eens op een andere kamer of plaats om dit uit te vinden.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
In welke frequentieband zendt/ontvangt deze set? Het zou me niks verbazen als het nog D-band is (uit m'n hoofd 790 MHz - 8xx MHz).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 15 januari 2026 10:33:36 schreef Sine:
Daar zit tegenwoordig 5G, als dat werkelijk d-band is kon je daar wel last van hebben.
Ook 4G zit/zat al in die frequentieband. Indien deze set nog D-band is, is dat waarschijnlijk de oorzaak van je probleem/storing.
Op donderdag 15 januari 2026 10:14:25 schreef fred101:
Mag die frequentie in Nederland?
De D-band mag al sinds 2005 (rond die koers) niet meer gebruikt worden.
Met andere woorden: als deze set nog D-band is ben je zendpiraat en dat is strafbaar.
nonius
set SCE to AUX.
Volgens mij zit dat soort draadloze hoofdtelefoons gewoonlijk op ca. 868 MHz? Toch in elk geval de Philips draadloze hoofdtelefoon die ik vroeger had. 868MHz was en is (bij mijn weten) nog steeds een vrije band hiervoor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Short-range_device#SRD860
Buzzy, heb je al eens met een spectrum-analyzer (of desnoods een breedbandontvanger, scanner o.i.d.) het spectrum bekeken/beluisterd?
Kans lijkt me niet denkbeeldig dat één van de buren recentelijk een apparaatje heeft aangeschaft dat gebruik maakt van dezelfde band en de goede werking van de hoofdtelefoon verstoort.
De hoofdtelefoon al eens bij iemand anders (vrienden, familie) uitgeprobeerd, om lokale omgevingsinvloeden uit te sluiten?
Op vrijdag 16 januari 2026 12:25:39 schreef nonius:
Volgens mij zit dat soort draadloze hoofdtelefoons gewoonlijk op ca. 868 MHz? Toch in elk geval de Philips draadloze hoofdtelefoon die ik vroeger had. 868MHz was en is (bij mijn weten) nog steeds een vrije band hiervoor.https://en.wikipedia.org/wiki/Short-range_device#SRD860
Buzzy, heb je al eens met een spectrum-analyzer (of desnoods een breedbandontvanger, scanner o.i.d.) het spectrum bekeken/beluisterd?
Kans lijkt me niet denkbeeldig dat één van de buren recentelijk een apparaatje heeft aangeschaft dat gebruik maakt van dezelfde band en de goede werking van de hoofdtelefoon verstoort.
De hoofdtelefoon al eens bij iemand anders (vrienden, familie) uitgeprobeerd, om lokale omgevingsinvloeden uit te sluiten?
Dat is de E-band, die is inderdaad wel toegestaan. Ik ken meerdere voorbeelden van dit soort sets die in de D-band zaten, zo heb ik zelf een Sennheiser draadloze hoofdtelefoon gehad in de D-band.