Hallo forumers.
Dank voor het accepteren op dit forum.
Ik heb een vraag over de massa onderbreker die ik op de min pool van mijn oldtimer heb geplaatst.
Het ding voldoet uitstekend en zorgt ervoor dat mijn oldtimer stroomloos wordt. Wel zo veilig in de garage.
Het is natuurlijk zo dat geen enkele functie in de auto aan gaat. Ook het geheugen van de radio en het klokje niet.
Hoe kan ik de radio en het klokje toch van massa voorzien zonder de massaonderbreker in de war te sturen ?
Extra massadraad van de accu naar alleen de radio en klokje? Werkt de onderbreker dan nog?
Graag jullie hulp.
Welkom bij CO!
Dat lukt bijna niet...
Dan zou je de radio en klokje volledig moeten isoleren van het chassis en dat gaat niet (makkelijk) lukken.
Bij het klokje misschien nog wel als het een losse unit is , maar de radio hangt via de antennekabel ook aan massa...
nonius
set SCE to AUX.
Geen idee over wat voor soort onderbreker het gaat (handmatige schakelaar, of een electronisch apparaat), maar is het niet mogelijk om het klokje aan de negatieve accupool te hangen via een weerstand van, zeg, 100 tot 470 ohm? Zodat er net voldoende stroom kan lopen om het klokje te voeden?
't Is maar een wilde gok, zonder de installatie verder in detail te kennen. Hangt er ook erg van af hoeveel stroom het (digitale?) klokje trekt.
Werkt de onderbreker dan nog?
Daarvoor is meer informatie nodig over het soort onderbreker. Merk, type, specificaties....
Ik zie eigenlijk een oplossing.
De radio en klok voedt je via een diode vanaf de plus van de accu. Parallel aan de radio en het klokje (dus achter de diode) plaats je een (kleine) hulpaccu.
Als je nu de onderbreker losneemt dan wordt de radio en klokje gevoed door de hulpaccu en de rest is stroomloos.
Op zondag 18 januari 2026 19:31:07 schreef nonius:
Geen idee over wat voor soort onderbreker het gaat (handmatige schakelaar, of een electronisch apparaat), maar is het niet mogelijk om het klokje aan de negatieve accupool te hangen via een weerstand van, zeg, 100 tot 470 ohm? Zodat er net voldoende stroom kan lopen om het klokje te voeden?
Dat was mijn eerste gedachte, maar zodra je de radio aanzet dan zit de weerstand je in de weg.
Misschien is een oplossing een accu schakelaar in de plus en dan klokje en radio via een klein zekeringetje direct op de plus voor die schakelaar?
Maar er blijft dan toch weer spanning staan op 2 apparaten wat je eigenlijk niet wil...
[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]
En hoe zorg je dat de min van de radio actief blijft en de rest van de massa gescheiden van de min van de accu blijft ?
Op zondag 18 januari 2026 19:21:46 schreef revado:
Welkom bij CO!
Dat lukt bijna niet...
Dan zou je de radio en klokje volledig moeten isoleren van het chassis en dat gaat niet (makkelijk) lukken.
Bij het klokje misschien nog wel als het een losse unit is , maar de radio hangt via de antennekabel ook aan massa...
Dank voor je antwoord revado. Het analoge klokje is een losse unit, dus dat moet lukken. Als ik de radio ook als losse unit maak(door de antenne te isoleren van massa) moet dat ook lukken. Maar er loopt dan wel stroom van de, voor de radio en het klokje, extra aangelegde massadraad (buiten de onderbreker om) naar de accu plus. Dan blijft de rest van de auto toch uit denk ik of zie ik dat verkeerd?
Op zondag 18 januari 2026 19:51:42 schreef ohm pi:
En hoe zorg je dat de min van de radio actief blijft en de rest van de massa gescheiden van de min van de accu blijft
Dank voor je reactie Ohm Pi.
Ik dacht dat te doen door de radio en het (analoge) klokje te voorzien van een aparte massadraad direct naar de accu en zo de electronische onderbreker (relais schakeling ) te omzeilen.
Op zondag 18 januari 2026 19:54:38 schreef JeanDam:
[...]Dank voor je antwoord revado. Het analoge klokje is een losse unit, dus dat moet lukken. Als ik de radio ook als losse unit maak(door de antenne te isoleren van massa) moet dat ook lukken. Maar er loopt dan wel stroom van de, voor de radio en het klokje, extra aangelegde massadraad (buiten de onderbreker om) naar de accu plus. Dan blijft de rest van de auto toch uit denk ik of zie ik dat verkeerd?
Wat Ohm pi ook zegt.
Niet doen, het is gevaarlijk, als er ergens isolatie stuk gaat ( isolatie van bv de antennekabel die doorschuurt) hangt de hele auto alsnog aan massa op dat punt , en wie weet wat er dan inschakelt... !
Dat wil je helemaal niet.
Je wil juist alles afkoppelen met die schakelaar.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Het lijkt mij dan handiger de onderbreker in de plus draad te maken.
Zo kan je dan het klokje en de plus van de radio via aparte zekeringen direct op de accu zetten. Maar als je zuto lang stilstaat zal de accu wel leeg raken.
EricP
mét CE
Even terug: waarom zou je die hele vierwieler spanningsloos willen maken? (buiten dat het 'hip' is in die scene)
Juist bij een oldtimer zou die auto in ruste helemaal geen stroom moeten gebruiken. (en als-ie dat wel doet, dan moet je DAT probleem oplossen).
Mocht die massasleutel om enige reden dan toch 'noodzakelijk' zijn (als-ie noodzakelijk zou zijn, dan had de fabrikant dat wel gedaan...), dan is de oplossing van Nonius wat ik ook verzonnen had. Als het werkelijk een mechanische klok is (zo eentje die zichzelf electrisch opwindt), dan zou je daar nog een behoorlijke elco over kunnen plakken: door de weerstand kan er nauwelijks stroom lopen en de energie die nodig is voor 'opwinden' komt uit de elco. Als het ding electronisch-met-wijzers is, dan speelt dat hele probleem niet.
Voor wat betreft die accu: een normale startaccu heeft iets van 25% zelfontlading per maand (uiteraard afhankelijk van temperatuur en staat). De 2 youngtimers hier (ze halen de 50 nog niet) staan regelmatig 2 maanden stil en komen dan nog op eigen kracht weer weg. Niks aan verbouwd qua 'massasleutel' of ander gedoe.
Ik heb ook een oldtimer met vijf accu's er in. Ik heb een 24 volt boordnetwerk om te starten, gloeien, rijverlichting enz. Ik heb een tweede 24 volt boordnet voor het huishoud gedeelte en radio apparatuur. Voor nood kan ik systemen koppelen voor het geval een van de twee leeg is. En dan heb ik ook nog een 12 volt boordnet aanboord voor de 12 volt dingen. Ik heb ook een 12 volt en een 24 volt dynamo aan boord. Het enige dat de drie systemen gemeen met elkaar hebben is de massa bedrading.
Om de boel veilig te stellen heb ik drie massa schakelaars aan boord. Elk systeem heeft dus zijn eigen massa schakelaar. Dat is enige veilige manier. Ooit had ik omdat ik maar 1 massa schakelaar had een relais op de plus zitten dat mee schakelde met de massa schakelaar. Dat ging prima maar omdat dat gewoon niet echt veilig is heb ik dat veranderd.
Maar kort gezegd gaat mijn radio dus ook gewoon uit en staat mijn klok dus ook nooit gelijk.
Hier is maar een echt veilige oplossing voor. Een oldtimer buizen radio die geen geheugens nodig heeft en een opwindklokje. Iets minder veilig is een volledige galvanisch gescheiden voeding die je via een aparte draad gaat voeden.
De radio semi isoleren lijkt me een prima recept om die old timer af te branden. Zou ik niet doen dus.
Het idee van Hugo Welther is het beste.
Eigenlijk zou ik er gewoon helemaal geen massasleutel in zetten. Volgens mij is dat nutteloos bij een oude auto.
EricP
mét CE
Om de boel veilig te stellen
Wat is er onveilig aan de spanning er op laten staan? Dat heeft nog niemand kunnen vertellen...
Op maandag 19 januari 2026 07:39:13 schreef GJ_:
De radio semi isoleren lijkt me een prima recept om die old timer af te branden. Zou ik niet doen dus.Het idee van Hugo Welther is het beste.
Eigenlijk zou ik er gewoon helemaal geen massasleutel in zetten. Volgens mij is dat nutteloos bij een oude auto.
Helaas gebruikt mijn inmiddels 50 jaar oude auto dus wel altijd een beetje stroom. Dat doet de clignoteur. En na een paar maanden wordt het starten toch echt wel lastig. Standaard af fabriek zit er dan ook een massa schakelaar in de auto. Waarschijnlijk om deze reden.
Dat kunnen eigenaren van een oldtimer die is omgekomen bij een caravan/ oldtimer stalling die is uitgebrand je wel degelijk vertellen!
In veel stallingen moet de accu in een caravan / oldtimer los of er uit en gasflessen uit de caravan.
TS zal er dus zeker een reden voor hebben.
De oplossing met een schakelaar in de plus ( die ik ook al eerder in het topic adviseerde) is de meest haalbare.
Veel oudere Franse auto's hadden standaard op de plus klem een soort knop die je los kon draaien om de accu af te koppelen.
Sommige iets nieuwere auto's kunnen overigens ook vreselijk in de war raken van een losgekoppelde accu. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat een gang naar de dichtstbijzijnde dealer noodzakelijk was om een auto uit noodloop te halen.
Bij echt oude auto's is het prima, bij auto's jonger dan 25 jaar zou ik de accu alleen loshalen als het moet.
Er bestaan zelfs nieuwe auto's waar een nieuw lampje met de computer moet worden aangemeld. Even langs de kant van de weg een lamp wisselen is dan onmogelijk.
en waarom niet een onderhoudlader om het boordnet op spanning te houden? dan voorkom je het leeglopen.
mijn capri van 1978 reed 1 rit per jaar met de trekhaak en caravan naar een treffen. die stond 11maand en 3weken stil en mijn accu was NIET leeg in die periode.
het enige dat stroom verbruikt is het klokje en dat is net heel weinig. het zijn pas autos na 2000 die zoveel stroom trekken dat ze geen maand kunnen overbruggen.
in mijn pickup van 1989 zit de usb GSM lader constant op de sigaretteplug en die trekt de accu ook niet leeg, net als de double din radio die ik heb ingebouwd
mijn golf diesel van 1988 stond in de zomer ook 3-4maand stil en ook die had geen lege accu dan.
als je dan toch persé wil onderbreken, zou ik ook de + kabel afkoppelen en hetgeen die moet blijven draaien een parallel circuit geven.
maar mijn inziens is de radio ook de hoogste verbruiker die je accu zou leegtrekken. de auto op zich verbruikt niks tenzij er ergens een lampje blijft branden.
5mA lek zal na 1week al ongeveer 1Ah uit je accu trekken. een 50Ah accu houd dat dus 1jaar vol.
50mA lek trekt na 1week 10Ah uit je accu en na een maand start je dus niet meer. dat is dus slechts 0,6W verbruik dat constant je accu leegtrekt op een maand. een radio zijn standby verbruik zal ergens tussen de 5 en 50mA zijn. als dat dus teveel is, moet je overschakelen naar een stokoude radio met draaiknoppen. die verbruiken niks
als die buiten staat kan je ook een klein zonnepaneeltje aan het raam leggen en inpluggen in je sigaretteplug. die houd de accu dan ook vol
Op maandag 19 januari 2026 09:29:52 schreef GJ_:
Sommige iets nieuwere auto's kunnen overigens ook vreselijk in de war raken van een losgekoppelde accu. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat een gang naar de dichtstbijzijnde dealer noodzakelijk was om een auto uit noodloop te halen.
Bij echt oude auto's is het prima, bij auto's jonger dan 25 jaar zou ik de accu alleen loshalen als het moet.Er bestaan zelfs nieuwe auto's waar een nieuw lampje met de computer moet worden aangemeld. Even langs de kant van de weg een lamp wisselen is dan onmogelijk.
Klopt, veel garages zetten een kleine boostaccu over de accupolen bij wisselen van de accu om die reden.
Eigenlijk is het trieste dat na zoveel jaren techniek "vooruitgang" veel merken dat niet eens voor elkaar hebben.
Ik weet van auto's waar de accu leeg gestart is die met een hulpstarter of nieuw accu niet meer willen vanwege een demente ECU en afgesleept kunnen worden.
Zelf niet meer in noodloop.
[Bericht gewijzigd door revado op (43%)]
Op maandag 19 januari 2026 09:58:28 schreef fcapri:
als die buiten staat kan je ook een klein zonnepaneeltje aan het raam leggen en inpluggen in je sigaretteplug. die houd de accu dan ook vol
Dat is nog eens een goed idee. Zijn er ergens kant en klaar druppelladers te krijgen met een zonnepaneeltje?
Op maandag 19 januari 2026 10:02:31 schreef revado:
vanwege een demente ECU en afgesleept kunnen worden.
Zelf niet meer in noodloop.
En probeer bij een nieuwe Golf maar eens een nieuwe xenon lamp te plaatsen, die gaat gewoon niet branden, dan moet je naar de dealer.
Op maandag 19 januari 2026 07:39:13 schreef GJ_:
De radio semi isoleren lijkt me een prima recept om die old timer af te branden. Zou ik niet doen dus.
Eens, als het enige overgebleven massa-pad de touwtjes naar je radio is ... dan is het afwachten tot een ander onderdeel via de radio een massa-pad gaat vinden.
Op maandag 19 januari 2026 08:34:37 schreef revado:
Veel oudere Franse auto's hadden standaard op de plus klem een soort knop die je los kon draaien om de accu af te koppelen.
Nu is dat bij Franse elektronica ook nog wel te begrijpen 
Op maandag 19 januari 2026 10:11:13 schreef Sine:
[...]
Eens, als het enige overgebleven massa-pad de touwtjes naar je radio is ... dan is het afwachten tot een ander onderdeel via de radio een massa-pad gaat vinden.[...]
Nu is dat bij Franse elektronica ook nog wel te begrijpen
Op maandag 19 januari 2026 10:11:01 schreef GJ_:
[...]Dat is nog eens een goed idee. Zijn er ergens kant en klaar druppelladers te krijgen met een zonnepaneeltje?
Als dat paneeltje niet te groot is dan heb je zelfs geen laadregelaar nodig.
Nadeel is dat je de meeste accuproblemen in de winter hebt, en dan heb je ook niet heel veel aan de zon.
veel regelaar zit er niet op, dat zijn kleine paneeltjes die 12V 50-500mA ofzo leveren, genoeg om wat sluipverbruik te compenseren
de osram OSP500 bv
https://www.osram.com/ecat/BATTERYcharge%20SOLAR%205W-Solar%20Battery%…
deze beweert dus 0.28A te kunnen leveren. deel in de winter door 10 kom je op 28mA uit. met een paar zonnige dagen per maand zou het je accu op punt moeten houden.
het sluipverbruik is ook minimaal. stel dat je 10mA hebt gedurende 24h, dan is 6uur zon met 40mA genoeg om dat te compenseren
een andere van amazon
ze beweren 30W, maar 3W zal realistischer zijn met die afmetingen
Bij veel oldtimers is de isolatie van de bedrading hard en broos geworden op sommige plekken (vaak in de motor ruimte waar het warm en vettig is, vaak niet eens goed te zien in de kabelbomen). Dat alleen al is genoeg reden om de boel spanningsloos te schakelen bij stalling. Tel daar bij de inwerking van vocht, temperatuur wisselingen, knagende muizen en insecten. Dus zo'n schakelaar is zeker geen nutteloos iets en ik zou hem er niet tussenuit halen. Er branden al teveel stallingen af.
Ik heb eens een dergelijk dilemma opgelost bij een vooroorlogse Renault, daar zat (weliswaar vernieuwde) bekabeling met linnen isolatie in. Ik heb toen de hoofdschakelaar in de pluskabel gezetten, en wel direct naast de accu zodat er alleen een 20cm lange kabel van pluspool naar de schakelaar continu aan de prik hing. Er zijn zelfs schakelaars te krijgen die geïntegreerd in de poolklem zitten, maar daarvoor moet je dan wel de ruimte hebben.
Dan een apart kabeltje vóór de schakelaar aansluiten op de pluspool. In die kabel plaats je een zekeringhouder, weer zo kort mogelijk bij de pool met een hele lichte zekering, 2A is al genoeg. Dat kabeltje voer je op deugdelijke (!) wijze naar binnen om de radio en klok te voeden.
Wil je helemaal zeker spelen, kan je ook nog een 5W weerstand van een ohm of 100 in serie met de zekering zetten, dan kan de zekering ook terug naar 200mA of zo. Als je een weerstand toepast, moet je wel de radio via een dikke diode op de oorspronkelijke plus van de radioaansluiting aansluiten zodat deze bij ingeschakelde hoofdschakelaar via die weg genoeg stroom kan trekken.
Ik had er ook nog een apart gezekerde aansluiting voor een druppellader bij gemaakt, maar veel stallingen willen niet dat je druppelladers gebruikt (niet zo gek vanwege de stortvloed aan chinese meuk).