Voor mijn Retro Chip Tester word er aangeraden de zener diodes voor te selecteren qua spreiding ivm de 5% tolerantie.
Ik heb 2 batches (Vishay) zeners , (van Farnell en Reichelt) in totaal ca 80 stuks die ik volgens deze methode test :
Ik heb nu ongeveer de helft getest en er zit er EEN op de 5.0V, een stuk of 10 rond de 4.8V, de rest zelfs op 4.6V (volgens bovenstaande gemeten) .
Doe ik iets verkeerd ?
Zeners zijn 5V1 , 1W - 1N4733A
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Bram,
Maak een stroombronnetje van de stroomwaarde waarbij de Zeners gebruikt worden.
Gewone Zeners hebben een vrij hoge Ri en bij jouw testen heb je ook nog de Ri van de batterij en de spanningsverloop door de belasting.
Met een stroombron (Neee niet je LAB voeding!) ben je de grootste onnouwkeurigheid van je huidige meetmethode kwijt.
Oja, denk aan de temperatuur, behalve speciale Zeners zijn normale Zeners redelijk temperatuur gevoelig.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Mel,
Ik kan hier ene lang verhaal gaan houden, maar in het kort is het dit:
Een LAB voeding is een slechte stroombron, vooral bij de kleinere stromen.
Ken de beperkingen van je meetgereedschap. 
Groet,
Bram
[Bericht gewijzigd door blackdog op (13%)]
De teststroom is te laag. Volgens het schema is de teststroom 4 mA. In de datasheet zie ik een teststroom van 49 mA.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik heb deze ooit gemaakt, werkt naar behoren:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/150/meten-en-testen/handig…
Op dinsdag 20 januari 2026 10:45:54 schreef marcob:
Ik heb deze ooit gemaakt, werkt naar behoren:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/150/meten-en-testen/handig…
Maar die zal ik nog wel iets aan moeten passen gok ik dan om op 49mA te kunnen testen.
Een labvoeding gebruiken kan wel, maar gebruik die dan enkel als spanningsbron en laat een weerstand de stroom begrenzen.
Zo kritisch is het niet dat er 5 of 5.02mA door die zener loopt, eigenlijk wat dat voorbeeld schema ook al doet. Hoe hoger je spanning hoe stabieler het vanzelf wordt.
Het is zoals KlaasZ aangeeft ook een beetje de fout van de stroom .. of van het vermogen van de zener. Hoe "dikker" de zener, hoe meer stroom er nodig is om bij de 'harde' zenerspanning uit te komen.
En dat is in dit geval tricky, je wilt dat ze betrouwbaar clampen net even boven de 5V, maar je wilt ook niet dat ze bij een te lage spanning al beginnen te geleiden. En dat wil je ook nog bereiken met een zener met voldoende vermogen.
Eigenlijk zoek je een vermogen zener met een zo scherp mogelijke 'knie'
Op dinsdag 20 januari 2026 11:01:54 schreef bprosman:
[...]
Maar die zal ik nog wel iets aan moeten passen gok ik dan om op 49mA te kunnen testen.
Nee, je wilt niet op 50mA testen, je wilt exact testen zoals je het nu aan het doen bent (9V - 5V / 1k = 4mA), het probleem is niet de testmethode maar de zener. Of beter ... wat je van een zener verwacht.
De teststroom is te laag.
+1
1W / 5,1V = 198mA
Dan moet je minstens 198mA / 10 = 19,8mA doen om uit het gebied van de "knie" te zitten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 20 januari 2026 10:39:13 schreef KlaasZ:
De teststroom is te laag. Volgens het schema is de teststroom 4 mA. In de datasheet zie ik een teststroom van 49 mA.
Ik denk dat je wilt testen bij de stroom die er in de praktijk loopt.
Ik weet niet welke stroom dat is, maar ik denk bij een chip tester aan de uitgangsstroom van IC’s en dat zal eerder 0.1 - 5 mA zijn dan 50 mA.
De teststroom is niet te laag voor wat het project voorschrijft. Die testmethode komt immers uit de handleiding van het project.
De stroom is wel (te) laag voor de gekozen diode, je zit met 4mA amper in de knie.
Vandaar dat men voorschrijft dat je ze moet uitzoeken bij een stroom van 4mA, NIET bij de IZT van 49mA
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Op dinsdag 20 januari 2026 11:34:01 schreef Sine:
De teststroom is niet te laag voor wat het project voorschrijft. Die testmethode komt immers uit de handleiding van het project.
De stroom is wel (te) laag voor de gekozen diode, je zit met 4mA amper in de knie.Vandaar dat men voorschrijft dat je ze moet uitzoeken bij een stroom van 4mA, NIET bij de IZT van 49mA
[bijlage]
Hm... maar dan is 5 op de 40 die voldoen wel een magere score.
Ik heb hier een aantal (oude gele philips) BZX79-C5V1 en die zitten op 2,5mA aan 5V. Maar die zijn maar 500mW dus die hebben een lagere IZT
-edit-
Ik zie dat die ook als mogelijke vervanger in het lijstje staan. Dus die 1W is blijkbaar geen harde eis.
-edit2-
Als je er geen 200 nodig hebt dan heb ik er wellicht genoeg voor je .. deze lijken allemaal te passen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]
Nee, want dan heb je weer lekstroom door de referentie weerstanden om het ding op 5V te parkeren.
Ik zou eerder een clamp-rail gemaakt hebben op 5.5V 4.5V en daar met diodes naartoe gaan. Dat is nog sneller ook. Maar dit is een bestaand ontwerp, dus daar doe je nu niet veel aan 
Op dinsdag 20 januari 2026 11:56:53 schreef Sine:
Ik heb hier een aantal (oude gele philips) BZX79-C5V1 en die zitten op 2,5mA aan 5V. Maar die zijn maar 500mW dus die hebben een lagere IZT-edit-
Ik zie dat die ook als mogelijke vervanger in het lijstje staan. Dus die 1W is blijkbaar geen harde eis.-edit2-
Als je er geen 200 nodig hebt dan heb ik er wellicht genoeg voor je .. deze lijken allemaal te passen.
U heeft mail (hoop ik dan).
Op dinsdag 20 januari 2026 12:02:48 schreef Sine:
Ik zou eerder een clamp-rail gemaakt hebben op 5.5V en daar met diodes naartoe gaan. Dat is nog sneller ook.
Mocht je tijd en zin hebben, gewoon ter leering ende vermaeck, hoe werkt dat dan ?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
5,5V lijkt me erg hoog als hij op 5,3V moet klemmen? Moet dat niet iets van 4,4V zijn?
Een clampdiode wordt in dit geval met de kathode aan een positieve spanningsrail gehangen zodat elke spanning vanaf 0,6V boven die spanning, direct wordt afgevoerd.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (49%)]
Op dinsdag 20 januari 2026 12:13:37 schreef maartenbakker:
5,5V lijkt me erg hoog als hij op 5,3V moet klemmen? Moet dat niet iets van 4,4V zijn?
Ja, dat is de verkeerde kant op. 0.5 a .6V onder de 5V uiteraard.
Op dinsdag 20 januari 2026 12:10:15 schreef bprosman:
[...]
Mocht je tijd en zin hebben, gewoon ter leering ende vermaeck, hoe werkt dat dan ?
Een rail die je op een vaste spanning houdt (eventueel met een zener die je alvast van voldoende stroom voorziet met een weerstandje) en daar ga je van elke lijn die je wilt clampen met een diode naartoe.
[Bericht gewijzigd door Sine op (43%)]
nonius
set SCE to AUX.
Om zeners te testen zou ik even een kleine 'octopus' (signature analyzer) in elkaar prutsen en met de (analoge!) scope naar de karakteristiek kijken. Het stelt weinig voor in de simpelste uitvoering: een trafootje waar ca. 12Vac uit komt en een weerstandje. https://sound-au.com/project119.htm
Of, indien u een Hameg scope heeft, dan zit een componententester waarschijnlijk gewoon al ingebouwd.
Zo'n curve zegt veel meer dan sec één getalletje, wat maar één punt is op één bepaalde curve.
Je ziet gelijk dat de ene zener 'anders' is dan een andere. Je kunt met de scope ook flink inzoomen om de knie te bekijken. En door de voorschakelweerstand te variëren kun je zien hoe sterk de scherpte van de knie variëert met de stroom.
Nadat op die manier de 'gezondste' zeners zijn geselecteerd zou ik daarna met uw schakeling (DC en een weerstand) de zeners op gelijke spanning selecteren.
[Edit: Jeever heeft er op V&A toevallig net eentje te koop staan. Maar een trafo + weerstandje werkt ook.]
blackdog
Golden Member
Hi,
Wat ik in mijn twee post zij klopt nog steeds wat betreft de beperkingen van 9V batterij en
LAB voeding als stroombron en serie weerstand.
Nu ik heb gelezen wat de toepassing is, zou ik voor een snelle visuele testschakeling van nonius gaan.
Ik heb de laatste twee weken een aantal testen achter de rug van Zeners.
Ook de wat betere zoals de 1N8xx serie die in de basis goed zouden moeten zijn, nop!
Blijf rekening houden met het temperatuur effecten en Ri, dit vooral bij de wat grotere stromen.
Als het goed is zie je dat direct op je scoopbeeld. 
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De stroom hangt sterk van het type zener af.
Ik gebruik bijvoorbeeld vaak de MMSZ468x zeners, hebben een IZT van maar 50µA... (prettig bij batterijgebruik...
)
hardbass
PE2BAS
Als het zo kritisch is, waarom dan een zener? Ik weet natuurlijk niet wat de exacte toepassing is, maar wellicht is iets als een tl431 beter geschikt.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 20 januari 2026 11:51:20 schreef bprosman:
[...]
Hm... maar dan is 5 op de 40 die voldoen wel een magere score.
values over 5.3V are not accepteble
Ik vind het een goed score. Volgens mij moet de zenerdiode het ic beschermen tegen een te hoge spanning. En bij jouw zitten ze allemaal lager
Op dinsdag 20 januari 2026 13:47:11 schreef benleentje:
[...][...]
Ik vind het een goed score. Volgens mij moet de zenerdiode het ic beschermen tegen een te hoge spanning. En bij jouw zitten ze allemaal lager
"But also no less than 4.8V". En er zullen best IC's getest worden die daar boven komen.