Ik had er al een 2e link bij gezet, de 79 pinout is anders dan de 78.
78 is het huisje ground, bij de 79 niet.
[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]
De normalisering in de elektronika moet beter kunnen.Ik heb nooit begrepen waarom bij negatieve regelaars de pinning anders moet zijn dan bij de positieve.
RAAF12
Golden Member
Het substraat van een chip zit (vrijwel) altijd aan de laagste spanning die gebruikt wordt. Bij een 78xx is dat GND, bij een 79xx is dat Vin. Bij de meeste driepootsbehuizingen zit het substraat standaard aan een bepaalde poot vast. Dus een verschil in pinning is in dit geval onvermijdelijk.
Inderdaad het grootste oppervlak van de chip zit eigenlijk altijd aan het huisje omdat dat mechanisch beter te monteren is en de warmte afgifye het beste te realiseren is.
Op donderdag 22 januari 2026 04:45:13 schreef mel:
De normalisering in de elektronika moet beter kunnen.Ik heb nooit begrepen waarom bij negatieve regelaars de pinning anders moet zijn dan bij de positieve.
Dat is speciaal gedaan om hobbyisten te pesten 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is wel begrijpelijk (hoewel vreemd):
Daar input/gnd zijn omgedraaid bij de 79xx, kun je bij een symmetrische voeding 78xx/79xx op hetzelfde koelblok schroeven zonder isolatie...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Niet in een gangbaar schema dan toch.
Het substraat en de thermische eigenschappen moeten inderdaad de reden zijn geweest voor deze constructie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (47%)]
Op donderdag 22 januari 2026 10:26:17 schreef Arco:
't Is wel begrijpelijk (hoewel vreemd):
Daar input/gnd zijn omgedraaid bij de 79xx, kun je bij een symmetrische voeding 78xx/79xx op hetzelfde koelblok schroeven zonder isolatie...
Volgens mij ben je abuis. Het ging er toch over dat bij de 7800 en 7900 series de ground op verschillende pinnen (en het huis) zit.
Wat hier eerder al geschreven is over substraat verbinding en warmte-ontwikkeling snijdt hout. Blijkbaar zijn de inwendige transistoren in de 78x en de 79x hetzelfde (NPN). Bij toepassing van PNP's in de 79x zou je inderdaad de 'ground' (de gezamelijk pool van de in- en uitgang dus) aan het huisje kunnen knopen.