nonius
set SCE to AUX.
Is het alleen maar de electronenstraal die knippert? Of ook het LCD-scherm en de schermverlichting?
Maar nogmaals, ik zou eerst alle elco's controleren en, waar nodig, vervangen. Als er daarna nog fouten in het apparaat zitten kunt u altijd nog gericht gaan foutzoeken.
Zou misschien ook nog eens met wat warme lucht kunnen proberen op diverse plekken, om te kijken of het probleem dan verdwijnt. Dat kan evt. elco-problemen wat gerichter lokaliseren.
Op de XYZ-print zaten bij mij ook 4 elco's die slecht waren, ik zou die bij u zeker óók controleren! Mogelijk dat er een probleem is bij de Z-modulatie?
Edit: ik zie in de video dat er, gelijktijdig met de lijn op het beeldscherm, ook 'iets' knippert op het LCD-scherm. Kan niet goed zien wat dit indiceert. Net even gekeken bij mijn eigen scope, het is 'not triggered'. Helpt spelen met de instelling van het trigger-niveau? Doet het probleem zich nog steeds voor wanneer u een signaal toevoegt op de ingang?
In dat geval zou ik het eerder in het trigger-circuit gaan zoeken. En weer eerst elco's checken daar (we beginnen in herhaling te vallen 
Op vrijdag 23 januari 2026 21:44:09 schreef nonius:
Lukt het niet om de beeldbuis te ontladen terwijl de connector/zuignap nog bevestigd zit, door met een geaarde schroevendraaier onder het rubber te schuiven?
Ja, dat lukt. Schroevendraaier geaard, en de schroevendraaier met een geïsoleerde tang beetgehouden, je weet maar nooit.
Tussen de zuignap en.. <knetter>.
Die is dus ontladen, ook de HSP-Unit.
Ik vroeg me wel af, op die unit staat een grote rode sticker met "CMOS". En dan daar een beetje om heen te gaan staan knetteren zal ook vast wel niet bevorderlijk zijn.
Maar ok, dan kan ik tenminste de print er weer uithalen. Die constructie is overigens niet fijn, dat ding schuif je er niet zomaar uit en in..
Op vrijdag 23 januari 2026 22:29:42 schreef nonius:
Is het alleen maar de electronenstraal die knippert? Of ook het LCD-scherm en de schermverlichting?Maar nogmaals, ik zou eerst alle elco's controleren en, waar nodig, vervangen. Als er daarna nog fouten in het apparaat zitten kunt u altijd nog gericht gaan foutzoeken.
Zou misschien ook nog eens met wat warme lucht kunnen proberen op diverse plekken, om te kijken of het probleem dan verdwijnt. Dat kan evt. elco-problemen wat gerichter lokaliseren.
Op de XYZ-print zaten bij mij ook 4 elco's die slecht waren, ik zou die bij u zeker óók controleren! Mogelijk dat er een probleem is bij de Z-modulatie?
Edit: ik zie in de video dat er, gelijktijdig met de lijn op het beeldscherm, ook 'iets' knippert op het LCD-scherm. Kan niet goed zien wat dit indiceert. Net even gekeken bij mijn eigen scope, het is 'not triggered'. Helpt spelen met de instelling van het trigger-niveau? Doet het probleem zich nog steeds voor wanneer u een signaal toevoegt op de ingang?
In dat geval zou ik het eerder in het trigger-circuit gaan zoeken. En weer eerst elco's checken daar (we beginnen in herhaling te vallen
Het is alleen de beam die knippert. Maakt niet uit of je er een signaal op zet.
Wat wél uitmaakt, is de helderheid. Als ik de intensiteit terugdraai dan is dat geknipper er niet meer.
Maar het is niet zomaar een geknipper, het zijn meer 'schokjes', flitsen. Dat begint als een heldere groene puntpunt links op de beam.
Net of het apparaat gedurende een heel korte tijd wordt uitgeschakeld.
Generiek elco's meten/vervangen is iets wat zeker speelt.
Maar hier is toch iets anders aan de hand.
Het werkte toen ik de voedingscondensatoren C007 en C6008 ('blauwe deukers') van 68 uF door Alie-Elco's had vervangen en ook C6101 van 6800 uF.
Ik mat ze met de ESR meter en die leken me goed (alhoewel een van de 68 UF-ers een hogere ESR aangaf, maar wel binnen de marge).
Met die originele C's doet hij nu dus weer raar.
Ik moet maar weer de print eruit halen die andere elco's er weer in en dan maar eens zien of hij het nu wel weer doet zonder flitserij.
In dat geval zou een van die 3 elco's, ondanks de meetgegevens, misschien toch stuk zijn.
Losse contacten zijn het niet, ik heb op diverse pekken tegen de print getikt, daar reageert het ding niet op.
-
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (100%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij mijn scoop had ik ook allerhande problemen door rotte solderingen.
Als ik iets uit en inbouwde kwamen er weer andere fouten bij door rotte solderingen.
(draden en ic pinnen die na al die tijd niet goed meer contact maakten)
Heb ik ook al aan gedacht. Die printplaten zijn dubbelzijds. Dan zit bv de aansluiting van het soldeereilandje aan de bovenkant. Dan gaat de elco er op en als je hem niet goed doorsoldeert vanuit de onderkant, maakt-ie geen of slecht contact.
Bij mij moet er een verband zijn met de intensiteit, ergens loopt er dan meer of minder stroom. Ik zal alle solderingen nog eens goed nalopen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het goed is, zijn die solderingen doorgemetalliseerd dus hoef je ze niet nadrukkelijk aan beide zijden te solderen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
Het is alleen de beam die knippert.
Ik zie op de video ook het 'NOT' (TRIGGERED) verdwijnen wanneer de beam dooft. Oftewel, het lijkt erop dat hij zich af en toe toch triggert waarbij dan de beam wegvalt. Zonder triggersignaal valt de beam in een soort vrijloop, en dat is het lijntje wat je ziet.
Bij mijn scope heb ik het heel af en toe ook dat de beam een fractie van een seconde wegvalt en de 'NOT'-indicatie wegvalt, i.e. de scope is triggerd.
Wat wél uitmaakt, is de helderheid. Als ik de intensiteit terugdraai dan is dat geknipper er niet meer.
Bij mij waren er inderdaad ook wat slechte contacten in de schermpotmeters op het front (focus, intensity). Een paar keertjes flink heen en weer draaien had dat verholpen, contactspray was niet nodig bij mij.
Het feit dat het probleem zich voordoet bij hoge schermintensiteit (i.e. zwaardere belasting van de voeding) wijst mogelijk op toch nog een probleem in de voeding dat zich alleen voordoet bij zwaardere belasting.
Met die originele C's doet hij nu dus weer raar.
Het komt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet door die 68uF hoogspanningselco's. Maar mogelijk is er bij het in-en uitbouwen toch iets gebeurd waardoor het probleem zich voordoet (wat Arco dus ook suggereert)? Of misschien dat het probleem zich nu pas toont, nu de scope en voeding wat langer achter elkaar draaien.
Los van dit alles zou ik zeker ook de 4 elco's op de XYZ-print checken (dubbel omcirkeld in de foto). Bij mij hadden die allemaal een ESR (uit-circuit gemeten) van rond de 8-9 ohm.
[Edit: Eh, Bavelt, het valt me zojuist pas op bij onderstaande foto dat de zilverkleurige radiale elco (C6800?) wel degelijk aanwezig is op de voedingsprint van je scope?! ]
Je kan met je je andere scoop even meten of de voedingspanningen stabiel zijn ( in de DC stand) en rimpelarm (in de AC stand en met een grotere versterking). Dan weet je of je al dan niet verder in de voeding moet graven..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk dat die originele elco doorslaat , of af en toe doorslaat, het gaat niet altijd in 1x. Ik heb er een gezien die gezien het gedrag van apparaat waar hij inzat, een probleem moesten hebben maar goede D en C had en op de lektester ook goed was als ik kort zou testen. Ik had hem op de lektester laten zitten en die in het zicht gezet en af en toe zag je de naald ineens de hoek in slaan en weer terug. Die sloeg af en toe door.
Het was geen restauratie maar gewoon een kalibrator van een klant dus formeren speelde niet. Hij was gewoon aan het overlijden. Dat veroorzaakte steeds een reset van het stroom kalibratie circuit.
Op zaterdag 24 januari 2026 01:54:58 schreef maartenbakker:
Als het goed is, zijn die solderingen doorgemetalliseerd dus hoef je ze niet nadrukkelijk aan beide zijden te solderen.
Op zich wel, maar bij het in-en uithalen van die dingen is het wel de vraag of die doorsolderingen nog wel heel zijn gebleven.
Ik heb ze tot nu toe wel doorgemeten met een meetpen en dat leek goed.
Als de doormetalisering van de print los laat, zit hij in 9 van de tien gevallen aan de draad van het component. Dus een check hoe component draad er uit ziet na het los solderen is een aardige graadmeter of het desolderen goed is gegaan.
Op vrijdag 23 januari 2026 13:06:25 schreef nonius:
Haalt die Peak-tester kortgesloten elco's er ook uit?
Zoals revado al schreef krijg je een waarschuwing bij kortsluiting (of laagohmig) en open circuit.
Kortgeloten elco's kom je niet alle dagen tegen. Het prettige aan de peak tester is: ESR kan je er vaak mee in circuit meten. (niet nodig om de elco los te maken). Is het circuit rond de elco te laagomhig wordt je gewaarschuwd dat je met een onbetrouwbare meting zit. Dan soldeer je hem alsnog los langs een kant.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gewoon DMM in doorpiep/weerstand/diodetest functie. Een probe op het soldeer eilandje aan de bovenkant, een op de onderkant en je weet of de via/doormetalisering nog goed is.
Bij in situ metingen wel goed naar het schema kijken. Als er meer condensators parallel staan op die rail (meestal bij professionele apparatuur) dan staat de ESR van al die condensators (elco's, film condensators, keramische) want al die ESR staan parallel en verlagen dus de ESR. Als de foute elco 10 ohm is en totaal rot, maar er tien 1uF filmcaps parallel staan (bij ieder IC op die rail bv) Dan zal de ESR heel laag lijken terwijl de elco rot is.
Op zaterdag 24 januari 2026 08:31:50 schreef nonius:
[...][Edit: Eh, Bavelt, het valt me zojuist pas op bij onderstaande foto dat de zilverkleurige radiale elco (C6800?) wel degelijk aanwezig is op de voedingsprint van je scope?! ]
Ja, dat klopt. Die zilveren elco is C6101. Ik keek op een gegeven moment naar de printlayout (met schaar en plakband op papier samengesteld uit de flarden van de manual die ik had), en zag he daar mankeren 2 elco's.
C6100 en C6101. De laatste had ik evenwel zelf er uitgehaald en weggelegd in afwachting van de ESR meter, dat was me even ontschoten.
Die C1 van 6800 uF gaf een goede waarde en daarom er maar weer ingezet.
Eigenlijk is nu alles weer origineel. In die toestand deed het ding helemaal niks en nu heb ik een beam die 'flitst'.
Inderdaad het 'flitsen' loopt synchroon met de '(NOT) Triggert' melding op het schermpje.
Maar ook al voeg ik een signaal toe, dan flitste het nog. Het is wel zo dat het ca 5-10 seconden duurt voordat dit begint, daarna zit er een redelijk vast patroon in.
Dus heb ik vanmorgen die C's eruit gehaald, de 'Alies' er weer in (iets anders heb ik even niet).
Even aan de achterzijde van de print gesoldeerd om die print niet al te veel te vermoeren.
En nu houdt hij het al een tijdje vol zonder geflits.
Zou het dan toch een van die 3 elco's zijn?
Ik zou dat wel graag willen weten. stel dat zo'n elco gaat lekken bij een bepaalde spanning.
Is dat nog eenvoudig te testen? bv via een brugcel er dikke spanning op te zetten en kijken wat er gebeurt?
.
fred101
Golden Member
Alles over elco's op DC lek testen: https://www.pa4tim.nl/zelfbouw/elcos-testen-op-dc-lekkage/
Op zaterdag 24 januari 2026 13:09:57 schreef fred101:
Alles over elco's op DC lek testen: https://www.pa4tim.nl/zelfbouw/elcos-testen-op-dc-lekkage/
Die heeft een heel apparaat daarvoor gebouwd..
Op zaterdag 24 januari 2026 12:33:25 schreef kris van damme:
[...]Zoals revado al schreef krijg je een waarschuwing bij kortsluiting (of laagohmig) en open circuit.
Kortgeloten elco's kom je niet alle dagen tegen. Het prettige aan de peak tester is: ESR kan je er vaak mee in circuit meten. (niet nodig om de elco los te maken). Is het circuit rond de elco te laagomhig wordt je gewaarschuwd dat je met een onbetrouwbare meting zit. Dan soldeer je hem alsnog los langs een kant.
Maar 'in circuit' meten geeft toch wel onbetrouwbare resultaten.
Als ik bv C 6119, 22 uF, 63V meet dan
In circuit geeft hij 41 uF, ESR = 1,61 Ohm
draad doorgeknipt wordt het: 12, 79 uF , ESR=1,56 Ohm
Zonder een waarschuwing.
Ik heb de blauwe elco's op de print maar aan een kant losgeknipt.
Maar wat ik daar meet ziet er toch niet best uit.
De meeste hebben minimaal de helft van hun waarde verloren...
Op zaterdag 24 januari 2026 14:10:37 schreef Bavelt:
Ik heb de blauwe elco's op de print maar aan een kant losgeknipt.
Maar wat ik daar meet ziet er toch niet best uit.
De meeste hebben minimaal de helft van hun waarde verloren...
tja, daar ben je al meermaals voor gewaarschuwd, enige dagen geleden.. (zie bvb hieronder) waarom geloof je ons niet? 
Op donderdag 22 januari 2026 08:15:09 schreef kris van damme:
voor de scoop van Bavelt zal het gros van de kleinere elco's wel terziele zijn, zeker gezien de schakelende omgeving.
Op zaterdag 24 januari 2026 13:28:13 schreef Bavelt:
[...]
Maar 'in circuit' meten geeft toch wel onbetrouwbare resultaten.
Als ik bv C 6119, 22 uF, 63V meet danIn circuit geeft hij 41 uF, ESR = 1,61 Ohm
draad doorgeknipt wordt het: 12, 79 uF , ESR=1,56 Ohm
Zonder een waarschuwing.
de gemeten ESR waarde is toch kwasi gelijk? Ik schreef duidelijk ESR kan je vaak in circuit meten, uiteraard niet de waarde vd capaciteit zelf...
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (28%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik weet niet of er in dit model op kritische plaatsen ook elco's zitten met (rode) epoxy dichtgegoten uiteinden? Die kun je doorgaans ongezien laten zitten. Dat zijn de axiale versies van Philips onvolprezen solid aluminium elco's.
Op zaterdag 24 januari 2026 14:15:07 schreef kris van damme:
[...]tja, daar ben je al meermaals voor gewaarschuwd, enige dagen geleden.. (zie bvb hieronder) waarom geloof je ons niet?
Vertrouwen is goed, controleren nog beter..<lol>..
: 
Maar je hebt wel gelijk...
de gemeten ESR waarde is toch kwasi gelijk? Ik schreef duidelijk ESR kan je vaak in circuit meten, uiteraard niet de waarde vd capaciteit zelf...
Twee keer gelijk...Ik geef toe...
Dus ja, ik ga die dingen maar gewoon vervangen. Nog even en het was goedkoper een nieuw scope te kopen... 
Ik heb nog even gekeken naar de prijzen van elco's bij de plaatselijke handel. Het blijkt dat sommige uitvoeringen een stuk duurder zijn dan anderen. De prijs die ik zag voor € 6,25 is voor een duurder exemplaar (met schroefjes onder aan de elco's of zo).
Hun huismerk is overigens Panasonic.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (84%)]
nonius
set SCE to AUX.
Die heeft een heel apparaat daarvoor gebouwd..
Tsja, onze lieve heer heeft vreemde kostgangers 
(overigens, 'die', dat is Fred101 en zijn website. Erg leerzame site. Ik beweer niet dat ik alles op z'n site begrijp, maar ik leer er regelmatig wat bij - al lang vóór ik actief op CO was.)
Ongeveer twee weken geleden heb ik ca. 30 elco's gereformeerd met een voeding en een 10k weerstand in serie. Langzaam de spanning opdraaien. De spanning op de condensator werd gemeten met een voltmeter, de stroom door de weerstand en elco werd ook continu gemonitord. Er zaten ook 4 non-polarized hoogspanningselco's bij (4uF/250V).
Gewoon langzaam de spanning opschroeven en kijken wat er gebeurt met de stroom. Door de voorschakelweerstand wordt de stroom begrensd zodat er geen vuurwerk kan ontstaan.
Je kunt er ook een apparaat voor bouwen, als je heel regelmatig dit soort dingen moet doen. Maar voor die enkele keer dat het bij mij voorkomt improviseer ik eventjes met een voeding, weerstand en twee meters.
[MaartenBakker] Ik weet niet of er in dit model op kritische plaatsen ook elco's zitten met (rode) epoxy dichtgegoten uiteinden?
Ik ben er in mijn PM3055 toen geen tegengekomen....
Nog even en het was goedkoper een nieuw scope te kopen...
Het is niet voor niets dat oscillopen zoals deze tweedehands nauwelijks iets waard zijn. Ik heb vorig jaar voor een bananendoos met twee exemplaren (een PM3055 en een PM3302, die nu allebei weer werken) 15 euro betaald. En dan zaten er ook nog wat andere, kleinere en veel interressantere dingen in die doos.
Maar je moet het leuk vinden om te doen. Het is leerzaam en je leert je eigen apparaat grondig kennen. Maar verwacht niet jezelf rijk te repareren