Een nieuw uitdaging: een Philips PM3055 oscilloscoop.
Daar zijn in het verleden topics over geweest, maar alweer een hele tijd geleden.

Het apparaat doet niks. Ik heb de voedingsunit er uit gehaald en preventief alvast de eerste voedingselco's van 68 uF vervangen. De diodes zijn nog goed.
Op de voedingselco staat bij inschakelen 350V. Ik heb nergens een zekering kunnen ontdekken, ondanks dat er in de user manual over wordt gesproken.
De power plug gaan rechtstreeks naar de PSU print.
Het illuminatielampje brandt net, lampje is goed.

Ik heb een user manual, maar daar is heel lastig mee te werken, omdat de schema's in A4-pagina's portrait zijn geknipt.
Dat zal dan vermoedelijk eerst een potje PhotoShopping worden vrees ik.

Kent iemand dit ding?

Kent iemand dit ding?

Heb er hier eentje staan. De enige scope in m'n leven die ik daadwerkelijk haat. (onhandige userinterface). Ga hem één dezer dagen aan een neefje geven die beginnen electronicus is - hij blij en ik blij!

Heb hem ca. een jaar geleden uitgebreid onder handen genomen, er waren behoorlijk wat elco's met te hoge ESR. Grappig genoeg waren sommige waardes/spanningen allemaal slecht, en andere met een andere capaciteit en spanning allemaal goed. De vorige eigenaar had ook enkele hele knullige reparaties uitgevoerd die ik heb hersteld, waaronder de flatcable naar de beeldbuisprint.

Het was een leuk tijdverdrijf om de scope te herstellen, maar in de praktijk is het een vervelend apparaat om mee te werken - volstrekt niet intuïtief, zoals een 'normale' scope met draaiknopjes. Wèl erg mooi om te zien....

Het kunststof is trouwens erg breekbaar, vooral door ouderdom. Hou daar rekening mee en wees extra voorzichtig. En dan nog, ook bij de mijne zijn er flinke stukken van het frontpaneel afgebroken.

Bij mij was de omcirkelde spoel (linksonder) uitgebrand. En de omcirkelde elco's waren allemaal slecht (uitgebouwd en doorgemeten op ESR). De flatcable was vergaat tot alleen maar blanke draadjes (!) die een vorige eigenaar met een soort plakband had 'hersteld'.... heb ze vervangen door individuele, losse draden.

Ook op de andere boards zaten behoorlijk wat slechte elco's. Als u nog geen ESR-meter heeft is dit HET moment om er eentje te bouwen of aan te schaffen >:)

En vergeet de RIFA niet! (<-- wat Maarten dus ook al zei)

In elk geval, ik heb met die scoop toch een weekje lang m'n winteravonden kunnen vullen....

Over RIFA's gesproken... het meetlab stinkt hier nu nog steeds naar de papiercondensator uit een Schaffner-netentree/filter van een HP-scope die afgelopen zaterdag de geest gaf. Een hermetisch-gesloten netfiltermodule, maar de condensatorsappen zijn tegen de witte muur geëjaculeerd doorheen de nauwe spleet van de netschakelaar....

Vergeet bij reparatie de RIFA niet, helemaal links waar de netspanning aankomt.

Op woensdag 21 januari 2026 16:24:40 schreef maartenbakker:
Vergeet bij reparatie de RIFA niet, helemaal links waar de netspanning aankomt.

RIFA?

zie omcirkelde condensator bij de bruin-blauwe draad/connector, links op de foto uit m'n laatste post. (0.22uF)

Wel knap trouwens dat het gelukt is de voedingsprint uit te bouwen, daar heb ik me toch wel een tijdje het hoofd over zitten breken hoe dat nou moest.... (en daarbij en-passant ook nog wat verharde kunststof beugeltjes afgebroken)

Pas ook op bij het uit-en-inbouwen van de voedingsprint dat de connector rechtsonder, van de schermverlichting, niet beschadigd raakt.

[Bericht gewijzigd door nonius op (63%)]

Dat is C6001. Een ontstoor condensator van 0,22 uF. Die heb ik als eerste gecontroleerd (gelezen uit een oude post).
De omcirkelde spoel heb ik ook getest, die is nog goed.

De print ziet er overigens nog netjes uit, ik zie geen verbrande delen en ook geen nare geurtjes kunnen ontdekken.

Maar het feit dat het illiuminatie-lampje het niet doet moet al iets zeggen.

Op woensdag 21 januari 2026 16:31:08 schreef nonius:
zie omcirkelde condensator bij de bruin-blauwe draad/connector, links op de foto uit m'n laatste post. (0.22uF)

Wel knap trouwens dat het gelukt is de voedingsprint uit te bouwen, daar heb ik me toch wel een tijdje het hoofd over zitten breken hoe dat nou moest.... (en daarbij en-passant ook nog wat verharde kunststof beugeltjes afgebroken)

Ik kwam daar ook niet zo snel uit. En idd veel kunststof dingen. Daar was ik wel voorzchtig mee, ik zag ze al breken.
Ik heb gespiekt op een filmpje van YouTube en het meest belangrijke was nog dat je de draagbeugel van de scope iets uit moet trekken, anders zit die PSU loeivast. Hoe bedenken ze het...

Net m'n ouwe post over die PM3055 teruggevonden. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2571706#2571706

Bezint eer ge begint ;)

Oh ja, en het illuminatielampje deed het bij mij ook niet - dat was de allerlaatste herstelling, toen de scope verder al lang en breed goed werkte.

Bij het in-en-uitbouwen van de voedingsprint door de vorige eigenaar is die 2-pins connector beschadigd/verbogen geraakt. Bij het terugbuigen is één van de pinnetjes gebroken. Het heeft nog verdraaid lang geduurd eer ik snapte hoe het kon dat ik op de print, bij de soldeerverbinding van de connector, *wel* spanning had voor de lamp, maar op het pinnetje aan de andere kant van de print niet! 8)7

[Bericht gewijzigd door nonius op (65%)]

Als je de Rifa laat zitten, gaat die zonder meer vroeger of later kapot.
Preventief vervangen bespaart je de pyrotechnische effecten... ;)

Op woensdag 21 januari 2026 16:39:00 schreef Bavelt:
[...]
Ik kwam daar ook niet zo snel uit. En idd veel kunststof dingen. Daar was ik wel voorzchtig mee, ik zag ze al breken.
Ik heb gespiekt op een filmpje van YouTube en het meest belangrijke was nog dat je de draagbeugel van de scope iets uit moet trekken, anders zit die PSU loeivast. Hoe bedenken ze het...

Dat was vast een onderdeel van het slimme I&E beunhaasdetectiemechanisme. ;)

Op woensdag 21 januari 2026 16:45:19 schreef Arco:
Als je de Rifa laat zitten, gaat die zonder meer vroeger of later kapot.
Preventief vervangen bespaart je de pyrotechnische effecten... ;)

Hij gaat er NU uit...

Maar misschien een tip waar ik het beste kan starten? Het lijkt me een redelijk ingewikkelde voeding.

Op woensdag 21 januari 2026 16:21:05 schreef nonius:
Ook op de andere boards zaten behoorlijk wat slechte elco's. Als u nog geen ESR-meter heeft is dit HET moment om er eentje te bouwen of aan te schaffen >:)

Gatver allemaal lichtblauwe elcos ik ben er allergisch voor, ga er maar vanuit dat ze echt ALLEMAAL rot zijn en zo goed als niks meer doen.

Ook al is de rifa condensator nog goed, altijd vervangen.
Vroeg of laat zal hij exploderen.

Op woensdag 21 januari 2026 16:48:48 schreef henri62:
[...] Gatver allemaal lichtblauwe elcos ik ben er allergisch voor, ga er maar vanuit dat ze echt ALLEMAAL rot zijn en zo goed als niks meer doen.

En dan heb ik deze er al uitgehaald en vervangen..

Mijn PM3311 (met bubbletop displays :9 ) was ook een nachtmerrie om te repareren, en de Rifa gaf het na een paar dagen al op...

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310_2.jpg https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3311-1.jpg

Die blauwe 'deuk' elco's waren goede kwaliteit en zelden defect...

Ik meet ze ook op 61 uF (ik heb geen ESR meter).

Behalve het lampje en de beeldbuis doet ook het display niks. Er moet dus ergens een grote fout zitten.

Maar de HSP heeft het zo te zien wel gedaan...
Ik heb de netspanning er af. En de pluggen van de PSU. Pak ik de unit hem beet en krijg me toch een tik.. :'(
Blijkbaar is de BB nog goed geladen..

Op woensdag 21 januari 2026 16:48:44 schreef Bavelt:
Maar misschien een tip waar ik het beste kan starten? Het lijkt me een redelijk ingewikkelde voeding.

Ik zou eerst beginnen met het controleren van de elco's. En zonder ESR meter haal je alleen de hele slechte eruit, maar je haalt niet alle slechte eruit.

Bij een elco gaat de ESR eerst achteruit en later pas de capaciteit. Tenmiste dat zei fred101 een keer en heb dat onthouden.

Bavelt, die twee hoogspanningselco's waren nou juist één van de weinige die nog wèl goed waren bij mij :) Ze leiden ook niet zo'n zwaar leven.

Maar nogmaals, een ESR-meter is echt nodig voor dit apparaat. Anders niet aan beginnen! (of: ongezien alle elco's vervangen, maar da's een beetje een domme methode). Het is ook niet omdat bij mij één bepaalde elco slecht was, dat dat bij u ook het geval is. Oftewel, u zult echt moeten gaan meten bij uw eigen apparaat. Dat heb ik destijds ook bij de mijne gedaan.

Oh ja, bij het testen van de schakelende voeding heb ik een seriegloeilamp gebruikt om schade te voorkomen.

U houdt in elk geval van een uitdaging (denk aan de recente Z/W-tv), dus op deze scope kunt u uw tanden lekker stuk bijten. Ik zou eerst alle elco's doormeten op ESR (niet op capaciteit). Kans is behoorlijk groot dat dat alle problemen oplost. Zo niet, dan gericht gaan foutzoeken in de voeding.

De kathodestraalbuis is inderdaad de moderne variant van de Leidse Fles, de oer-condensator.... Die kan prikken. >:)

Kan best zijn dat de voeding probeert op te komen (seriegloeilamp kan die info verschaffen!) en de KSB toch gedeeltelijk oplaadt, voordat de voeding in één of andere beveiligingsmodus schiet. Als je hem een dozijn keertjes probeert op te starten kan de KSB op die manier mogelijk toch nog een flinke lading accumuleren....

Slechte condensatoren zullen zeker meespelen. Maar of dan het hele apparaat niks meer doet vraag ik me dan af.
Ik heb de C van 6800 uF er even uitgehaald (hoge waarde). Daar meet ik nu 7400 uF. Kunnen waarden van elco's in de loop der tijd zelfs stijgen? Ik dacht dat ze alleen achteruit gingen in waarde.