Hallo Allen,
Deze kwam ik tegen op Hacker News, en dit is denk ik voor CO ook een goed ding om te weten:
https://thehftguy.com/2026/01/22/doing-gigabit-ethernet-over-my-britis…
https://www.gigacopper.net/wp/en/home-networking/
Nee, ik heb geen aandelen... Maar het is mooi dat je over een tweedraads verbinding, die ook nog eens niet twisted-pair hoeft te zijn, dit soort snelheden kan halen. Ik vraag me af of dit ook met een luidsprekersnoertje zou werken 
Doe er je voordeel mee als je met het probleem zit dat je niet overal CAT6 naartoe kunt trekken , maar wel oude telefoonleidingen hebt.
Groet,
Fripster
Voor die prijs kun je al heel snel creatief worden met het trekken van kabel.
Zeker als er bestaande kabel ligt ... dan trek je gewoon nieuwe in die pijp. De oude heb je mooi als trekdraad.
Het voorbeeld uit je link is helemaal belachelijk, dat IS al twisted pair. over twee paartjes kun je zonder gekke dingen 100Mbit doen.
Met "I didn’t check the wiring before buying anything because it’s pointless. " ben je iedere verdere geloofwaardigheid kwijt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]
Er zijn helaas huizen waar het trekken van nieuwe kabel (door al te ruige bouwlieden (buizen geplet, geknikt)) niet meer tot de mogelijkheden behoort. Er zijn ook huizen waar kabels trekken moeilijk is. Daarnaast is de opmerking van een blogger niet gelinkt aan het product, maar aan zijn of haar eigen ervaring. Ik denk dat er echt wel toepassingsgebieden zijn hiervoor. Maar ieder zijn mening....
Klopt, over 2 telefoon aderparen, die twisted pair zijn idd kan je 100Mb halen als het niet te lang is.
Telefoonkabel is ongeveer cat 3.
Er zijn ook betaalbare adapters om over 1 aderpaar 100Mb te halen, die gebruik ik nog wel eens om een camera in een lift te monteren over 2 vrije aders in een sleepkabel.
En 100Mb is best wel snel, voor heel veel toepassinge maakt te geen r*k uit.
mail, internet, camera gaat prima.
Bij een klant zitten de seniorenwoningen via de stap 58 kabels ( die blauwe) via 2 aderparen, de kabels zitten in de stuc en er kunnen geen cat kabels in een buis.
Ieder appartement een eigen switchje in een eigen vlan op 2 aderparen naast het aderpaar van de analoge telefoon zonder balun of zo.
Werkt super.
benleentje
Golden Member
Op zondag 25 januari 2026 16:05:50 schreef revado:
Klopt, over 2 telefoon aderparen, die twisted pair zijn idd kan je 100Mb halen als het niet te lang is.
Ik heb voorlopig nog steeds internet over koper en ik heb dacht ik een 150Mb aansluiting. Ik dacht ook dat 100Mb gewoon haalbaar is en dat er in een telefoonkabel zelf paren zijn waarvan ze weten dat die nog een stuk hoger kunnen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 25 januari 2026 16:03:34 schreef fripster:
Maar ieder zijn mening....
Meningen hebben geen plaats in engineering zodra er natuurwetten en kostenplaatjes aan te pas komen. Dan heb je alleen met feiten en afwegingen te maken. Eenzelfde soort (onbewust) taalmisbruik zie ik bij de auteur van de column die je aanhaalt. Die schrijft 'research' terwijl hij 'searching' bedoelt.
Voor de context: Twisted pairs kun je flink opvoeren. DSL kan 100mbps aan dus voor korte stukken is 1gbps wel een behoorlijke prestatie maar zeker binnen het haalbare. Ik twijfel er ook geen moment aan of je kunt 12gbps video verzenden over een stukje RG-6 televisiekabel (kan ik wel eens proberen). Maar 1 gbps is gewoon "native" voor bestaande TV coax. Pas als je tientallen gezinnen van internet wilt voorzien kom je op docsis-terrein.
Het gaat er dus niet echt om of het technisch haalbaar is, maar meer om de afweging of het zinnig is om in specifieke situaties toe te passen. Ik geloof dat jij en Sine daar niets strijdigs over zeggen.
Sine suggereert bovendien (mening) dat de reviewer niet geloofwaardig is. Daar ben ik het opzich wel mee eens.
Op zondag 25 januari 2026 16:34:11 schreef maartenbakker:
DSL kan 100mbps aan dus voor korte stukken is 1gbps wel een behoorlijke prestatie ....
om misverstanden te voorkomen toch maar liever de M en de G als hoofdletter schrijven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is altijd zo makkelijk om anderen de maat te nemen of desgewenst af te branden. Er is altijd wel een mogelijkheid dat te doen als je graag wilt. Ik zelf wens mensen te helpen waar dat kan, en probeer niet te scherp te zijn. Ik dacht dat een suggestie voor een oplossing wel zou worden gewaardeerd, maar helaas niet...
benleentje
Golden Member
Op zondag 25 januari 2026 17:27:56 schreef Arco:
In Engeland hebben ze bij testen een snelheid van 1.2Gbps gehaald over telefoonkabels...
Ja telefoonkabels zijn toch best goed. Daar is volgens mij toen ook nog wel goed over nagedacht.
Als je mensen 100Mbps over koper wilt kunnen aanbieden dan moet je uiteraard ook eerst weten of dat wel haalbaar is het is dus ook wel logisch dat de werkelijke snelheid een stuk hoger ligt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En soms ook lager, maar dan gaat het vaak om kabels die beschadigd of ingewaterd zijn. Het hele wow-momentje kwam voor mij op het moment dat duidelijk werd dat ADSL een haalbare en relatief betrouwbare techniek was.
Op zondag 25 januari 2026 17:31:24 schreef fripster:
Het is altijd zo makkelijk om anderen de maat te nemen of desgewenst af te branden. Er is altijd wel een mogelijkheid dat te doen als je graag wilt. Ik zelf wens mensen te helpen waar dat kan, en probeer niet te scherp te zijn. Ik dacht dat een suggestie voor een oplossing wel zou worden gewaardeerd, maar helaas niet...
Absoluut wel gewaardeerd, het is een handige implementatie waarvan ik het in elk geval leuk vind om te weten dat hij er is, het is alleen niet het 8e wereldwonder zoals dat bijvoorbeeld door de comlumnist gepresenteerd wordt (betaalde reclamevibe, maar hoeft niet betaald te zijn, kan ook het enthousiasme van een leek zijn). Twee uitersten maken dat je in dat midden uitkomt.
Bijvoorbeeld het prijsargument dat Sine aanhaalt vind ik zelf best wel weer meevallen.
De reden dat ik wat heftiger reageerde dan nodig, is ook simpel. Jouw uitspraak "ieder zijn mening", bovendien nog voorzien van puntjes erachter, komt op mij over als het maat nemen of afbranden dat je anderen verwijt. Afdoen als "een mening" is in het publieke debat vaak de dood van elke technische of wetenschappelijke discussie. Voor de duidelijkheid: Ik maak jou dat verwijt niet, want het was waarschijnlijk niet jouw bedoeling! Ik probeer uit te leggen hoe het op mij overkwam.
Op zondag 25 januari 2026 17:31:24 schreef fripster:
Het is altijd zo makkelijk om anderen de maat te nemen of desgewenst af te branden.
Ik geloof niet dat dat ergens aan de orde was ...
Ik zelf wens mensen te helpen waar dat kan, en probeer niet te scherp te zijn. Ik dacht dat een suggestie voor een oplossing wel zou worden gewaardeerd, maar helaas niet...
Het zal vast ergens een oplossing voor zijn, maar zeker gezien de prijs ben ik nog niet zo overtuigd van de voordelen van dit spul.
En zo bestaan er overigens meer, er is een product dat ethernet over coax doet (MoCA Adapters) Maar ook die dingen zijn een niche product en daarmee (te) duur. En dan heb je nog de "homeplug"-achtigen. De vijand van elke zend/luister amateur, maar net iets breder verspreid en betaalbaarder.
'Te duur' is alles overigens al snel vergeleken met een stukje netwerkkabel.
maartenbakker
Golden Member
Als je de prijs van de arbeid meeneemt, geloof ik zeker dat er toepassingen zijn. Vandaar mijn nuancering hierboven van het prijsargument.
Op zondag 25 januari 2026 16:23:37 schreef benleentje:
[...]Ik heb voorlopig nog steeds internet over koper en ik heb dacht ik een 150Mb aansluiting. Ik dacht ook dat 100Mb gewoon haalbaar is en dat er in een telefoonkabel zelf paren zijn waarvan ze weten dat die nog een stuk hoger kunnen.
Ik bedoel niet via adsl/ vdsl, maar vanuit de eigen netwerk switch ader 1-2 en 3-6 op 2 aderparen zetten.
Dus in plaats van een utp kabel een stuk bestaande telefoonkabel gebruiken.
https://www.instructables.com/Ethernet-Over-Telephone-Lines-or-Whateve…
( even snel, zonder commentaar, opgeduikeld uit mijn aantekeningen )
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 25 januari 2026 18:20:24 schreef benleentje:
[...]Ja telefoonkabels zijn toch best goed. Daar is volgens mij toen ook nog wel goed over nagedacht.
Internet haalt hier 84Mbps/18Mbps op paired koper...
Patrick de Zeester
Golden Member
Op zondag 25 januari 2026 19:44:30 schreef maartenbakker:
Als je de prijs van de arbeid meeneemt, geloof ik zeker dat er toepassingen zijn.
Zeker als het hak-en-breek werk voorkomt.
Is dit niet een beetje het zelfde als Powerline Adapters, zoals Devolo tot 2400mbps claimt te halen over fase/nul/aarde?
Bij dit soort techniek is mijn ervaring dat het of gelijk goed werkt, of niet. Want de voorwaarden, of externe invloeden.