Schroef contacten zijn verdomd betrouwbaar als je vaak los moet halen.
Waar veerklemmen lam worden, doen schroefjes dat niet. En loslopen valt ook wel mee.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zondag 1 februari 2026 05:29:22 schreef High met Henk:
...
Waar veerklemmen lam worden, doen schroefjes dat niet.
...
Dat hangt af van de maat van de gebruikte schroevendraaier en het IQ van de installateur (die twee zijn geraleteerd): ik heb schroefklemmen grofstoffelijk vermangeld (tot voorbij het herbruikbare stadium) gezien...
Daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn, maar dan krijg je de draad er ook niet uit.
Bij veerklemmen is mijn ervaring dat je de draad er wel uit krijgt. Maar juist dan iets verneukt in de veerklem en dan sta je ineens: je had eennatoring, maar nu doet hij het helemaal niet meer...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wij leverden veel aan installatieboeren met sdchroefklemmen.
Die deden hun naam 'boeren' eer aan: kwamen vaak ter reparatie met afgebroken schroeven in de klemmen...
(iets wat mijzelf nog nooit gelukt is.)
Veerklemmen zijn prima (ik gebruik Wago) voor draden, worden echt niet 'lam'.
(het hele electriciteitsnet in huizen hangt tenslotte aan elkaar met klemlasdoppen.)
Wago klemmen hebben een zeer sterke veer...
Succes met de wago 750 series PLC met hun veerklemmen of de din rail rijgklemmen van Wago ca 15 tot 10 jaar geleden.
Dat was niet te vergelijken met de lasklemmen die wel goed waren. Weet niet hoe de rijgklemmen nu zijn de 750 series PLC veerklemmen zijn nog steeds waardeloos...
Verder is het een prima spul, maar de aansluitingen zijn waardeloos. Heeft Siemens met de S7 of Bachmann gewoon beter voor elkaar.
Omron en Fanuc hebben nog gewoon schroefklemmen en gaat ook prima.
Bachmann gebruikt trouwens de Phoenix connectoren
Mijn Intergas CV ketel ook.
Niets mis mee.
Op zondag 1 februari 2026 08:09:39 schreef fatbeard:
Dat hangt af van de maat van de gebruikte schroevendraaier en het IQ van de installateur (die twee zijn geraleteerd): ik heb schroefklemmen grofstoffelijk vermangeld (tot voorbij het herbruikbare stadium) gezien...
Tegenwoordig heb je van die mooie momentschroevendraaiers, dat hoeft dus echt niet meer. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zondag 1 februari 2026 16:10:20 schreef Lambiek:
[...]
Tegenwoordig heb je van die mooie momentschroevendraaiers, dat hoeft dus echt niet meer.
... in een ideale wereld ... [zucht]
Jij gaat uit van voldoende verstand bij de persoon die het gereedschap hanteert: ook met een momentschroevendraaier kun je de boel verzieken, je hoeft hem alleen maar niet te gebruiken, niet (tijdig) te calibreren, verkeerd in te stellen of gewoon de verkeerde pakken.
Verreweg de meeste 'monteurs' die ik als achteloos waarnemer ben tegengekomen hebben als basisfilosofie "als het niet past neem je een grotere hamer"...
Op zondag 1 februari 2026 16:10:20 schreef Lambiek:
[...]
een collega van mij in de binnendienst (ik zat altijd buiten) die had een grote maat schroevendraaier terug geslepen naar het formaat van weidmuller klemmen, die draaide hij dus flink strak aan met dat grote handvat.
ik heb regelmatig staan te tobben om die messing schroefjes weer los te krijgen, ging soms ook helemaal niet, dan was de kop helemaal verrot. dan zat er niks anders op dan de draad in de goot af te knippen en daar met een verleng kabelschoen (of hoe heten die dingen) een nieuwe draad aan te maken.
Op zondag 1 februari 2026 16:35:17 schreef Arco:
Ik gebruik altijd de (koppelbare) Wago 236, nog nooit problemen mee gehad, sterke veer...
[afbeelding]
ik ook, daar startte ik ook de openingspost mee.
benleentje
Golden Member
Op zondag 1 februari 2026 17:55:07 schreef fatbeard:
Verreweg de meeste 'monteurs' die ik als achteloos waarnemer ben tegengekomen hebben als basisfilosofie "als het niet past neem je een grotere hamer"...
Er bestaat geen hamer die niet groot genoeg is. 
Maar als je maar je heel erg je best doet kan alles kapot, vooral als engineers een handje helpen.
Op het werk hadden we hele dure EX temperatuur controllers voor elektrische tracing met alle toeters en bellen er op en via bluetooth in te regelen. Alle spanningen, stromen, vermogens waren uit te lezen en al het denkbare en ondenkbare was in te stellen. Koste zo 2100,- per kast.
En in de uiterste beneden hoek linksonder hadden ze de 6 veerklemmen waar de PT100's in moesten. En de openingen zaten uiteraard naar onderen toe,
Dat was op de werkbank al bijna niet te doen om daar 6 x 0,35mm2 erin te krijgen laat staan tussen de pijpleidingen op een stijger. En dan stond er bij deze ook nog een paal in de weg en was de kast half naar beneden gezakt. Uiteindelijk na lang ploeteren waren de veerklemmen kapot.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 1 februari 2026 18:47:13 schreef trix:
[...]
een collega van mij in de binnendienst (ik zat altijd buiten) die had een grote maat schroevendraaier terug geslepen naar het formaat van weidmuller klemmen, die draaide hij dus flink strak aan met dat grote handvat.
ik heb regelmatig staan te tobben om die messing schroefjes weer los te krijgen, ging soms ook helemaal niet, dan was de kop helemaal verrot. dan zat er niks anders op dan de draad in de goot af te knippen en daar met een verleng kabelschoen (of hoe heten die dingen) een nieuwe draad aan te maken.
En de echte luiaards nemen voor alles een schroefmachine.
benleentje
Golden Member
Op zondag 1 februari 2026 21:38:38 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
En de echte luiaards nemen voor alles een schroefmachine.
Ik heb ca 25 jaar gelden stage gelopen bij ABB waar ze allerlei schakelkasten bouwden. Daar moest alles met schroefmachine geschroefd worden. Maar dat waren toen nog echte accu schroefmachines met een instelbaar koppel. Het waren meer langwerpige staven maar ze schroeven wel heel lekker en niet te zwaar.
Al het gereedschap ook de kabelschoenperstangen werd wel regelmatig gecontroleerd om persdruk of koppel. En dan nadat alles was vast gedraaid met een speciaal tangetje aan elk draadje trekken. En daarna als een kast klaar was ging het zelf nog naar de test afdeling en daar werd ook aan elk draadje getrokken en alles nagelopen en daarna getest op goed functioneren.
Op zondag 1 februari 2026 16:35:17 schreef Arco:
Ik gebruik altijd de (koppelbare) Wago 236, nog nooit problemen mee gehad, sterke veer...
Compleet K*T in een trillende omgeving!
Die veer plaat is veel te dun en slaat in op je ader/huisje.
Probeer hem er dan maar eens uit te krijgen zonder je klem te vernaggelen..
De grootste klote klemmen die wago ooit gemaakt heeft. Een complete miskleun!
buckfast_beekeeper
Op zondag 1 februari 2026 22:21:02 schreef benleentje:
[...]Ik heb ca 25 jaar gelden stage gelopen bij ABB waar ze allerlei schakelkasten bouwden. Daar moest alles met schroefmachine geschroefd worden. Maar dat waren toen nog echte accu schroefmachines met een instelbaar koppel. Het waren meer langwerpige staven maar ze schroeven wel heel lekker en niet te zwaar.Al het gereedschap ook de kabelschoenperstangen werd wel regelmatig gecontroleerd om persdruk of koppel. En dan nadat alles was vast gedraaid met een speciaal tangetje aan elk draadje trekken. En daarna als een kast klaar was ging het zelf nog naar de test afdeling en daar werd ook aan elk draadje getrokken en alles nagelopen en daarna getest op goed functioneren.
Dan spreek je wel over het speciale gereedschap wat gebruikt wordt in een industriële omgeving en dan vaak nog op perslucht. In vele gevallen hangt het toestel dan ook nog eens aan een verende kabel. Even schroef vastzetten en loslaten.
Ik bedoel dit soort toestellen.
Op zondag 1 februari 2026 22:24:16 schreef High met Henk:
[...]Compleet K*T in een trillende omgeving!
Die veer plaat is veel te dun en slaat in op je ader/huisje.Probeer hem er dan maar eens uit te krijgen zonder je klem te vernaggelen..
Is het niet de bedoeling het juiste materiaal te gebruiken in de juiste omgeving? Deze Wago klemmen worden nog steeds geproduceerd. Dus is er een markt voor. Hoeveel toestellen zijn er echt geschikt in een trillende omgeving?
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (21%)]
Op maandag 2 februari 2026 10:38:21 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Is het niet de bedoeling het juiste materiaal te gebruiken in de juiste omgeving? Deze Wago klemmen worden nog steeds geproduceerd. Dus is er een markt voor. Hoeveel toestellen zijn er echt geschikt in een trillende omgeving?
Een schip zit alles in. Maar een wasmachine kan ook op een schip en daar gaat het dus ook mis...
buckfast_beekeeper
Een producent, van consumenten goederen, maakt nu eenmaal producten voor de markt die hij voor ogen heeft. Hoeveel % van de consumenten markt zijn de schippers? 0,1% of nog minder? Geen enkele producent gaat rekening houden met die niche markt. De wet van de grote getallen speelt een grote rol. Alles wordt tegen elkaar afgewogen. Kost het gebruik van andere connectoren 1€ meer, dan gaan ze die niet toepassen.
Produceer je producten, specifiek voor de scheepvaart, dan mag je hopen dat ze wel rekening houden met de gebruiksomgeving.
Arco
Special Member
Op zondag 1 februari 2026 22:24:16 schreef High met Henk:
[...]Compleet K*T in een trillende omgeving!
Die veer plaat is veel te dun en slaat in op je ader/huisje.Probeer hem er dan maar eens uit te krijgen zonder je klem te vernaggelen..
Wat een onzin!... 
We hebben er heel veel gebruikt (in 5 en 7.5mm), zelfs nooit een kapotte gehad (met schroefjes wel.
Veer is zeer sterk, en losmaken gaat ook probleemloos.
Je moet wel het betreffende tooltje gebruiken, en niet als een lompe (installatie)boer een schroevendraaier erin rammen...
(met geweld krijg je alles kapot)
Arco
Special Member
Wago heeft ze ook met kleinere pitch: https://www.wago.com/global/c/pcb-terminal-blocks-and-pluggable-connec…
Op dinsdag 3 februari 2026 12:11:37 schreef Arco:
Je moet wel het betreffende tooltje gebruiken, en niet als een lompe (installatie)boer een schroevendraaier erin rammen...
Naar mijn idee zit daar een pijnpunt. Waarom een speciaal tooltje?
Als fabrikant kun je verzinnen dat een monteur daar een (passende) schroevendraaier voor gebruikt, want die heeft hij al. Dan moet je er dus voor zorgen dat het met een schroevendraaier ook werkt.
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 3 februari 2026 12:49:02 schreef KlaasZ:
[...]Naar mijn idee zit daar een pijnpunt. Waarom een speciaal tooltje?
Als fabrikant kun je verzinnen dat een monteur daar een (passende) schroevendraaier voor gebruikt, want die heeft hij al. Dan moet je er dus voor zorgen dat het met een schroevendraaier ook werkt.
Dat is hetzelfde als zeggen waarom bestaan er torx, PZ, inbus en andere schroeven. met een gleufschroef werkt het toch ook. Of waarom een speciale tang om kabelschoentjes te knijpen? De universeeltang zit toch al in de koffer.
Arco
Special Member
Een lomperik krijgt alles kapot, ook schroefjes worden met een te grote schroevendraaier afgebroken alsof het luciferhoutjes zijn... 
Met een kleine schroevendraaier en zonder bruut geweld gaat het ook prima met die klemmen.
(maar waarom geen tooltje? Kost maar een paar dubbeltjes)
Die Wago klemmen bestaan ook met ingebouwde ontgrendelknop, maar die zijn A:groter en B:duurder...
Alles is tenslotte kapot te krijgen als je er moeite voor doet.
Zo kun je ook zeggen: "waarom is een richtingaanwijzerschakelaar in een auto zo gammel? Als je er te hard aan trekt breekt 'ie af"...
[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]
Op dinsdag 3 februari 2026 14:24:08 schreef buckfast_beekeeper:
Dat is hetzelfde als zeggen waarom bestaan er torx, PZ, inbus en andere schroeven. met een gleufschroef werkt het toch ook. Of waarom een speciale tang om kabelschoentjes te knijpen? De universeeltang zit toch al in de koffer.
Op dinsdag 3 februari 2026 14:27:44 schreef Arco:
(maar waarom geen tooltje? Kost maar een paar dubbeltjes)
Het gaat me niet om de prijs, maar om het feit dat je voor iets simpels weer een apart ding nodig hebt. Terwijl het ook kan met iets wat elke monteur in zijn koffer heeft.
Arco
Special Member
Zoals gezegd: ze zijn er ook met ingebouwde ontgrendeling, plobleem opgelost...
Op dinsdag 3 februari 2026 17:02:44 schreef KlaasZ:
[...]Het gaat me niet om de prijs, maar om het feit dat je voor iets simpels weer een apart ding nodig hebt. Terwijl het ook kan met iets wat elke monteur in zijn koffer heeft.
Dat hoeft ook niet, ik leg er eentje in elke geleverde installatie...