Ik ben op dit moment bezig om een oudere trafo om te wikkelen naar 2,5V
Aangezien de primaire voor 220V is bedoeld, wil ik die primaire bijwikkelen tot 235 á 240VV. Ik heb eerst geprobeerd daarvoor een deel van de oude sekundaire te gebruiken, maar het blijkt dat dat niet goed gaat omdat de laklaag met het herwikklelen beschadigd raakt en dus niet meer veilig is.
Nu heb ik een mooie lengte wirewrapdraad van de juiste dikte. Kan ik dat gebruiken? Het kevlar® heeft een smeltpunt dat vergelijkbaar is met die van de originrlr lakdraad.
Wikkeldraad (30 AWG) is moeilijk te krijgen voor een lengte van 12 meter. Een hele klos is veel te duur.

Vast bdankt voor de adviezen,

T.A.

Wikkeldraad (30 AWG) is moeilijk te krijgen voor een lengte van 12 meter. Een hele klos is veel te duur.

30AWG is 0.25mm. Heb hier nog een klosje 0.25mm staan....

Zou zelf gewoon het 'echte' spul gebruiken, dat is ervoor gemaakt. En dan benut je de beperkte wikkelruimte ook veel effectiever. Die dikke wirewrap-draad isolatie neemt relatief veel plek in beslag voor relatief weinig koperoppervlak....

12m draad weegt misschien wel 5 gram. Zelfs met de huidige koperprijzen ga je daar niet failliet van ;)

Klos staat hier klaar voor je.

Wire-wrap isolatie is een betere thermische isolatie en kan er ook voor zorgen dat de draad veel heter wordt. Of dat in jouw situatie uit maakt kan ik niet beoordelen, maar als de trafo vol belast wordt dan zou ik het niet riskeren.

Als je iets dikker lakdraad wel op voorraad hebt, en je hebt de ruimte, dan kan je dat ook gebruiken. Het hoeft namelijk niet even dik te zijn!

[Bericht gewijzigd door Benadski op (24%)]

Dat kan prima, ik heb ook al vaker gewoon geïsoleerd draad gebruikt als wikkeldraad.

Zolang je zorgt dat het niet te warm wordt is dat allemaal geen probleem.

Ik ben overigens nog wel steeds benieuwd waar je 2,5V voor nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

Op maandag 2 februari 2026 15:33:09 schreef Benadski:
Wire-wrap isolatie is een betere thermische isolatie en kan er ook voor zorgen dat de draad veel heter wordt. Of dat in jouw situatie uit maakt kan ik niet beoordelen, maar als de trafo vol belast wordt dan zou ik het niet riskeren.

Als je iets dikker lakdraad wel op voorraad hebt, en je hebt de ruimte, dan kan je dat ook gebruiken. Het hoeft namelijk niet even dik te zijn!

Ruimte is niet zozeer het probleem, maar beschadiging van het emailledraad, dat zo'n 120+ keer door een nauwe wikkelruinte gehaald moet worden wel. De isolatie van wirewrap-draad is een stuk afschaafbestendiger.
Die verlenging van de primaire komt vrijwel aan de buitenzijde, direct onder de laag van de 2,5V (1,5m2). De trafo zal sowiwso niet continue gebruikt wordenen 13,5W is niet echt veel.

@Sine: OK, bedankt voor de geruststelling.
Morgen drukke dag. Woensdag zal ik 12 á 15m draad door de kern halen en daarna nog eens een metertje of 3 1,52..... (Ben ik weer lekker zoet mee)

Op maandag 2 februari 2026 16:25:11 schreef Sine:

Ik ben overigens nog wel steeds benieuwd waar je 2,5V voor nodig hebt.

Tidak is al een ouwe man, hij mag niet spelen met spanningen die hoger zijn. :9

Ruimte is niet zozeer het probleem, maar beschadiging van het emailledraad, dat zo'n 120+ keer door een nauwe wikkelruinte gehaald moet worden wel. De isolatie van wirewrap-draad is een stuk afschaafbestendiger.

Kun je dan niet beter een stukje glaskous (of krimpkous, of een dun rietje, of...) over de draad heen schuiven, en ervoor zorgen dat dat rietje altijd tussen de trafokern en het buitenste been van het (scherpe) transformatorjuk zit?

(hoop dat het duidelijk is, anders maak ik wel even een schetsje)

Op die manier is de laklaag goed beschermd tijdens het wikkelen. En net voordat je de draad 'strak' trekt, schuif je het rietje een halve wikkeling verder, tussen het andere juk. Etc. etc.

Denk dat ik zelf die 220V-trafo gewoon zou durven gebruiken met de huidige 230-235V (die onder omstandigheden kan oplopen tot 253V). Of, als hij toch in verzadiging zou komen (bijv. te testen met een variac), dan een klein gloeilampje in serie om de overtollige 25V weg te stoken.

10% hogere spanning op de trafo valt wat mij betreft binnen tolerantie....

@nonius,

Ik geloof niet dat dat het doel is, want dan is 2,5V royaal te weinig.

Misschien dat Tidak 2,5V nodig heeft als gloeispanning voor een kwikdampertje (866 of zoiets) wel 5A secundair nodig.

Tidak kan wel meeliften in Nonius' mysterie topic... Waar heeft Tidak 2,5V voor nodig ;)

Ik geloof niet dat dat het doel is, want dan is 2,5V royaal te weinig.

Tidak Ada heeft een oude 220V-transformator waarvan hij de originele secundaire 26V-wikkeling heeft verwijderd en gaat vervangen door een 2.5V wikkeling. Daar heeft hij nu wikkeldraad voor van 1.5mm.

Tegelijkertijd wil hij de trafo geschikt maken voor de moderne 230V netspanning (die kan oplopen tot 253V), en daarom dus een extra wikkeling maken die in serie komt met de originele primaire. Volgens mij gaat z'n vraag nu over die extra primaire wikkeling; dus om de trafo geschikt te maken van 220V voor 230V. En dan zou hij een extra primaire wikkeling moeten aanbrengen die ca. 20-25Vac voor z'n rekening neemt (253V-230V)

Of ik heb het niet goed begrepen.

Edit: TA was 25 seconden sneller.

Op maandag 2 februari 2026 17:36:18 schreef nonius:
[...]

Kun je dan niet beter een stukje glaskous (of krimpkous, of een dun rietje, of...) over de draad heen schuiven, en ervoor zorgen dat dat rietje altijd tussen de trafokern en het buitenste been van het (scherpe) transformatorjuk zit?

[....]

Zoïets ben ik ook van plan. De oude secundaire draad blijkt hier en daar beschadigd te zijn bij het afwikkelen: Vooral de fixatielak is daaraan debet geweest. Die blijkt de lak beschadigd te hebben (losgertokken) ;(