Situatie:
Huurcamper voor een periode van ruim 3 maanden.
Geen Solar, wel huishoudaccu.
Doel: ruim 3 maanden reizen waarvan groot deel offgrid.

Wij zijn dus van plan een lange camperreis te maken na een aantal kleinere.
We hebben een Ecoflow Delta 3 1500 met een opvouwbaar zonnepaneel van 200 + 175 W (in theorie, in praktijk hooguit 250 W gehaald)
We trekken naar het noorden van Scandinavië en zullen veel in de rimboe zijn zonder mogelijkheden om elke dag aan een laadpaal te kunnen staan.
Nou zag ik daar in eerste instantie niet zo'n probleem in, adpterkabeltje van Schuko naar CEE en klaar is Hakar.
Maar gaandeweg bekroop me het gevoel dat er dan iets met aarding zou kunnen missen.
Daar wat verder op gezocht maar slechts weinig gevonden.
Wat ik wel vond op Youtube was een Duitse "elektricien" die daar iets op bedacht had en in elkaar gebasteld heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=BTDX4ZoCEpc

Waar het in het kort op neerkomt is dat hij vanaf 9.00 minuten ongeveer inwendig een brug in de CEE stekker heeft gemaakt en als ik het goed begrijp daar een losse aardkabel aan heeft verbonden.
Deze aardkabel zou je dan ergens buiten de camper of caravan aan een aardpunt kunnen bevestigen.
Idee lijkt me leuk, maar offgrid in noord Scandinavië lijkt me het vinden van een aardpunt nou niet voor de hand liggend, tenzij je er zelf eentje slaat, wat me in rotsachtige ondergrond ook geen vakantiebezigheid lijkt.
Los daarvan vraag ik me af of dit een veilige optie is.

Ik hoor graag of dit verantwoord is en of ik goed heb begrepen wat de beste meneer aan het doen is.

Strikt genomen is een camper een zwevend net, je 230V elektra wordt opgewekt dmv een accu/omvormer combinatie. Fase en nul maakt niets uit t.o.v. de aarde. Wat die elektricien doet, is de nul (of fase, afhankelijk hoe je de Schuko-stekker in de omvormer steekt) aan aarde leggen. Wat in mijn ogen geen nut heeft.
Immers, een fout in je 230V apparatuur tussen fase en nul, doet een aardlekschakelaar/automaat bij 30mA al trippen. Alles is dan al spanningsloos, een aarde heeft hier geen zin.

Wat je wel kan doen, is de camper aan aarde leggen met een aardpen in de vorm van een grondboor en daar de aardkabel op aansluiten om statische ladingen (EMP, bliksem, noorderlicht) af te laten vloeien naar aarde. Dat mag best wel een soepele aarddraad zijn van 10mm2 of meer.
Wat je ook als aarde kan gebruiken is een boom (staat met zijn wortels in de grond) en zo laag mogelijk bij de grond een rvs/messing/verzinkte-pen (houtdraad- of een tellerkopbout) in de boom draaien (wel door de bast heen) en daar je aardkabel op aansluiten. En dan niet zo'n lullig stukje kabel gebruiken, maar een meter of 5 - 10m, zodat je wat vrijheid hebt met het plaatsen van de camper.

Als je Ecoflow een aparte PE aansluiting heeft, kan je die daar ook op aansluiten.
Als je in de winter gaat, kan je de zonnepanelen wel thuis laten, de zon komt daar amper boven de horizon. Dan kan je beter een aggregaat aanslingeren.

Dank voor je uitleg.
De eerste alinea was al interessant, en deed me denken dat iemand met voldoende panelen op zijn camper en een flinke thuisaccu met omvormer naar 220 waarschijnlijk ook geen extra aardedraad of aardpen gebruikt.

De tweede alinea is zeer interessant, want daar komen opties naar voren waar ik nooit bij heb stilgestaan.

De derde alinea, het is de bedoeling dat het een voorjaar / zomer trip gaat worden met de hoop op toch wel wat zon.
Paneeltje hebben we toch, dus waarom niet meenemen.

Ik heb de vraag bij zowel Ecoflow NL als EU neergelegd.
L.S.
Uit de verstrekte informatie op de site maak ik op dat deze adapter niet geschikt is voor een Delto 3 1500.
Mijn vraag is of er iets van een adapter bestaat die een aardefunctie heeft voor de Delta 3 1500 wanneer ik daarmee de camper van stroom wil voorzien via de CEE walstroom aansluiting zonder gebruik te maken van een laadpunt op het net.
Bij voorbaat dank voor uw reactie;

Daarop kreeg ik de volgende reacties, eerst Ecoflow NL;
U hoeft een power station niet te aarden om deze op een veilige manier te gebruiken in een camper. De Grounding Adapter is bedoelt om een EV te kunnen laden met een power station. Dit heeft verder niets met veiligheid te maken maar de enige functie van de adapter is om het voortuig voor de gek te houden dat er een aarde is, zodat deze gaat laden.

Om niet teveel in details te treden waarom je een power station niet hoeft te aarden wil ik alleen even aanhalen dat het gebruik volledig veilig is. Een power station is een zogenaamd zwevend net. Dit in tegenstelling tot een aardgebonden net, zoals je thuis hebt. Bij een aardgebonden net voegt een aardlekschakelaar veiligheid toe maar bij een zwevend net niet. Daarom hoef je hier in de camper niets voor te regelen.

Ecoflow EU;
Hartelijk dank voor uw contact en uw feedback.
Met betrekking tot uw vraag over de adapter: op basis van de informatie op onze website bevestigen wij dat de momenteel officieel beschikbare adapter niet geschikt is voor de Delta 3 1500.
U vermeldt dat u een geaarde adapter wilt gebruiken om uw camper van stroom te voorzien via een CEE-kuststroomaansluiting (en niet via een gewone landstroomaansluiting). Wij wijzen erop dat de AC-uitgang van de Delta 3 1500 van nature „floating“ (niet-geaard) is en dus geen volledige aardingsbeveiliging biedt zoals bij traditionele kuststroom. Daarom is er momenteel geen officiële adapter beschikbaar die aan deze specifieke eis van aarding voldoet.
Indien u de Delta 3 1500 wilt aansluiten op een CEE-kuststroomaansluiting, wordt meestal een CEE-adapterkabel gebruikt om de CEE-stekker van de camping om te zetten naar de AC-stekker die de Delta 3 1500 vereist. Voordat u de aansluiting maakt, dient u er echter voor te zorgen dat het elektrische systeem van uw camper correct is geaard en dat een aardlekschakelaar aanwezig is. Op deze manier wordt de veiligheid zoveel mogelijk gewaarborgd, maar houd er wel rekening mee dat dit nog steeds verschilt van de standaard aardingsoplossing bij kuststroom.
Wij begrijpen dat u een veilige en betrouwbare oplossing wenst. Indien gewenst, kunnen wij u graag verdere adviezen verstrekken over een veilige aansluiting van de Delta 3 1500 op het elektrische systeem van uw camper, zodat u gerust kunt gebruikmaken van het apparaat.
Hartelijk dank voor uw begrip en geduld. Wij kijken uit naar uw reactie.
Succes en tot ziens!

Het lijkt er dus op dat er bij EU iets beter gelezen wordt dan bij NL.
Waar ik duidelijk aangeef de hele camper te willen voeden via de walstroom aansluiting heeft NL het over IN de camper.

EU gaat er ook dieper op in, en geeft aan dat er niet in aarding is voorzien.
Daarna slaan ze de plank in mijn optiek een beetje mis door over te gaan naar het aansluiten van de Ecoflow op een walstroom aansluiting.

We hebben alle voors en tegens eens afgewogen en besloten om gewoon twee verlengsnoeren te maken van ongeveer 5 meter, de Ecoflow ergens in te plaatsen waar we er zo goed mogelijk bij kunnen en vanuit daar de kabels eventueel weg te werken.
Voor het laden met het bifacial zonnepaneel moeten we dan nog bedenken wat waar en hoe wordt gepositioneerd en of aangesloten.

Tenzij iemand nog iets kan aandragen hoe de Ecoflow wel als walstrombron te kunnen gebruiken.

Dank voor de terugkoppeling.
De wal-aansluiting optie is door hun meer beredeneerd naar schepen, die over het algemeen wel een aardeaansluiting hebben, al dan niet geïsoleerd naar de metalen scheepshuid.

Dat er geen aardlekschakelaar gebruikt hoeft te worden heeft waarschijnlijk te maken dat de Ecoflow al een foutstroom detectiesysteem heeft.

De zonnepanelen meenemen is vooral aardig om er mee te experimenteren, maar verwacht er niet teveel van. Noorden van Scandinavië, iets van 70° NB, dus een lage zonstand plus het feit dat de zonnestralen door een dikkere atmosferische laag moeten prikken om bij je zonnepanelen te komen. Met als gevolg minder zonkracht (= minder energie opbrengst). Voor een maximale opbrengst van je panelen dienen de zonnestralen loodrecht op de panelen te vallen. Kijk bij het richten van de zonnepanelen naar de schaduw die de panelen veroorzaken. Die dient zo klein mogelijk te zijn, zowel horizontaal als verticaal. Ieder uurtje een beetje verplaatsen. Plat op het dak leggen geeft weinig opbrengst.

Alinea 1 duidelijk.

Alinea 2 ben daar naar aan het zoeken geweest online en in de handleiding, maar niet specifiek iets kunen vinden.
Wel weet ik uit ervaring dat bij overbelasting in gebruik van AC in wattage er een zekering uitklapt.
In de handleiding ben ik het volgende tegengekomen;
20. Aardingsinstructies: Dit product moet worden geaard.
Als het product niet goed werkt of defect raakt, zorgt de aarding voor een weg van de minste weerstand voor de elektrische stroom, zodat het risico op een elektrische schok wordt verkleind. Voor uw veiligheid levert EcoFlow een snoer met een aardedraad en een geaarde stekker.
De stekker moet in een correct volgens alle lokale voorschriften geïnstalleerd en geaard stopcontact worden
gestoken.

En;
Beveiligingen
Tegen overspanning, overbelasting, oververhitting, kortsluiting, lage temperaturen, onderspanning, overstroom

Alinea 3
Het opstellen van een zonnepaneel hebben we al mee mogen en kunnen experimenteren en zijn ons bewust van de beperktere mogelijkheden in het Noorden.
Er gaat dan ook een jampot, of blikje frisdrank mee om de schaduw exact te kunnen vaststellen.
Het paneel is voorzien van een soort zonnehoek meter, maar die is heel slecht af te lezen wanneer opgesteld.
Of je staat ervoor, of net teveel opzij, maar ik zag dat ding eigenlijk nooit in het midden staan.
Truk met blikje of jampot werkte wonderbaarlijk goed.

We zijn nog niet helemaal overtuigd of we continue op de Ecoflow kunnen en willen vertrouwen, maar zien op dit moment meer mogelijkheden dan onmogelijkheden.
Want o wat missen we onze kopjes Senseo na een week.
Voor ons het enige nadeel van off grid camperen.

P.S.
Ik zie dat er een mogelijkheid is om bijlagen te posten, en doe hierbij een Pdf met handleiding zoals ik hem heb staan.

Er bestaan ook 700 watt senseo's speciaal voor caravans en campers.

Hoe lang blijf je (offgrid!) op een plek staan en laad je je huishoudaccu niet op via de motor?

Als je elke 2 dagen een uurtje rijd heb je waarschijnlijk geen enkel probleem.

Zo te zien uit de documentatie is er geen aparte aarde-aansluiting. Wat je kan doen is een contrastekker met randaarde aansluiten op het meegeleverde en aangesloten netsnoer, en in de contrastekker alleen de randaarde aansluiten. Andere einde van de kabel vast monteren aan de massa van het voertuig.

Ander vraagje: Weet je de staat van de voertuigaccu (en boordaccu) is? Vooral de eerste is van groot belang, zeker als je zelfvoorzienend wil zijn. Als je het niet zeker weet, is dit de oplossing voor startproblemen in the middle of nowhere. Is een soort van powerbank maar dan voor je startaccu.

Ombouw van Senseo naar lager vermogen

@revado, nooit geweten, en beetje zoekend op het WWW weer wat opgedaan.

@blurp, geen idee, we hebben geen strakke planning maar wel een paar voor ons Highlights waar we de mogelijkheid hebben om wat langer te blijven.
Kan 2 dagen zijn, maar bij zeer goed bevallen misschien ook 4.

@keebrev, met die contrastekker met aardedraad is het kringetje us rond.
Ik ga er vanuit dat de overige polen in de contrastekker niet bedraad gaan worden. (Beter even extra vragen dan verkeerd aangesloten)
Wat de staat is van de boordaccu en huishoudaccu geen idee, als je daarmee bedoelt hoe oud en hoe vol ze onbelast volledig geladen zijn.
Ik heb wel een jumpstarter in de (Thuis)garage liggen, die onderhoudt een accu niet, maar zou in geval van nood ons wel uit het brandje kunnen helpen.

Inderdaad, er komt maar een draadje (aarde) uit.