Oeps, verzuimde om m'n punt te maken: de reden dat ik Peter Scholl-Latour erbij haalde was eigenlijk dat de kern van het boek is dat Rusland is omringd met vijanden, met als enige uitzondering Loekasjenko in Wit-Rusland. In het boek werd de 'misvatting' dat Loekasjenko een dictator is, aangepakt: Scholl-Latour stelde hem meer voor als een 'klassiek huisvader die zo goed mogelijk voor z'n kinderen zorgt', een regent in de Slavische traditie. Hij noemde het een misvatting Loekasjenko als een 'klassieke dictator' te beschouwen, met corruptie en machtsmisbruik.

Scholl-Latour is een gerenommeerd journalist die hoog aangeschreven staat, maar het hele boek las voor mij als propaganda voor de Russische zaak.

Maarten, inderdaad, 'propagandum est', 'datgene wat verspreid dient te worden'. Was dat nou een gerundium of een gerundivum? Ik haalde die twee altijd door elkaar :)

FET: ik had eigenlijk altijd gedacht dat de radio het favoriete (en effectieve) propagandamedium was in Nazi-Duitsland. Verklaart ook wel waarom er een radioverbod kwam in NL - dat de Duitsers beseften hoe effectief het medium 'radio' kon zijn.

(grappig - realiseer me nu pas voor het eerst: radio = ik straal )

Een goed gevulde junkbox loods.Junkloods.

Een loods vol met prima radiotoestellen.

Bron:https://www.verzetsmuseum.org/nl/kennisbank/radio

[Bericht gewijzigd door Hubie op (23%)]

Nu moet iedereen zijn telefoon inleveren >:)

Op zondag 8 februari 2026 20:03:29 schreef nonius:
Scholl-Latour is een gerenommeerd journalist die hoog aangeschreven staat, maar het hele boek las voor mij als propaganda voor de Russische zaak.

De gunstigste uitleg (voor hem dan) zou zijn, dat hij zich dusdanig in het onderwerp heeft ingeleefd dat hij zelf net zo is gaan denken.

Op zondag 8 februari 2026 20:03:29 schreef nonius:
FET: ik had eigenlijk altijd gedacht dat de radio het favoriete (en effectieve) propagandamedium was in Nazi-Duitsland.

In Nederland werkte de radio dus juist niet goed daarvoor, maar de aanplakbiljetten (geplakt door een Amsterdamse firma...!) wel. Ik bedoelde in NL, dat was niet duidelijk.

Op donderdag 5 februari 2026 21:28:36 schreef Hubie:
In 40-45 was er een luisterverbod.Alle radiotoestellen waren verboden en moesten ingeleverd worden.
[bijlage]

Nu hebben wij een moderne versie ondanks dat wij niet door Nazi's zijn bezet (of toch wel?).
Probeer maar eens naar RT.com te surfen. Voor mij is dat sowieso een site die ik nooit bezoek, want die rare lettertjes kan ik niet lezen.

Net even geprobeerd. Rotstreek om het zaakje te blokkeren, maar waar een wilg was is een weg. TOR to the rescue.

Maar, eh, Ohm Pi, als je moeite hebt met die 'rare' lettertjes, hoe doe je dat dan hier op CO? >:)

De moderne versie is in dit voorbeeld precies omgekeerd, het houdt de vijand buiten in plaats van het volk dom. Een betere vergelijking zouden de ingaande internetblokkades in Rusland, Iran of China zijn. Die houden het volk dom zoals de Duitse censuur in WOII.

En ja, ik ben me ervan bewust dat je dit argument morsdood kunt proberen te slaan door het te 'bothsiden', maar ik denk dat je op basis van de geschiedenis een redelijk argument kunt maken dat de situatie niet symmetrisch is.