Radioamateurisme is opzich een onderdeel van de elektronicahobby, maar "algemene elektronica" is het misschien niet.

Jammer dat de TS niet in het koffiehoekje kan, daar zijn ook discussies over bijvoorbeeld Poetin waar dit duidelijk verband mee houdt.

Op zondag 1 februari 2026 05:00:58 schreef mel:
De meeste zendamateurs daar, hebben iets met de overheid te maken, en ze zijn er wel, altijd geweest ook. Ze zijn meesters in de morsetelegrafie :)

Als ze iets met de overheid te maken hebben, is dit dus een 'purge'. President aardappel voelt zich kennelijk niet meer op zijn gemak.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Griezelig nieuws? Waarom? Het bevat toch geen nieuwe informatie dat je beeld over het land zou doen herzien?

Ik denk dat er in Wit-Rusland niemand met z'n ogen knippert over dit bericht.

Mogelijk is OP zendamateur en komt het nu toch wel erg dichtbij? Maar dan heb ik nieuws voor hem: als de Russen hier zouden binnenvallen dan zitten (o.a.) de zendamateurs bij de eerste groep die tegen de muur worden gezet, onder het motto 'better safe than sorry'.

Als je geluk hebt tenminste. Als je pech hebt word je eerst 'intensief ondervraagd'....

Ik zou zeggen, blaas het stof eens af van Solzhenitsyn (Goelag Archipel) en lees hem opnieuw, om uw beeld van de Russische volksaard (na 4 generaties van zuiveringen) weer eens op te frissen. Er gaat zelden een winter voorbij dat ik hem niet opnieuw lees. Eerste keer was toen ik 14 was.

Irritante click-bait titel trouwens.... gevolgd door geen enkele vermelding van het onderwerp in de eigenlijke startpost, afgezien van wat je kan afleiden uit de klikbare links.

De geweldige Belka ontvangers uit hetzelfde land zijn gelukkig nog te koop.
https://belrig.by/belka-DX

Op zondag 1 februari 2026 09:40:35 schreef Leo-Bolier:
Tja. In Nederland was het bij mijn herinnering in een ver verleden strafbaar om zomaar naar elke zender te luisteren. Precieze details weet ik niet meer.

Volgens mij is dat niet correct. In veel landen onder meer in Duitland en Japan is de FM-band op je radiootje korter vanwege die luisterbeperking. Volgens de oude NL-telegraafwet (en volgens mij is dat nog steeds zo) mag je nog steeds beluisteren, maar als het niet voor je bestemd is mag je die informatie niet delen. Zou heel lastig worden als je op straat boeven met elkaar hoort praten over hun intenties....moet je dan je oren dichtstoppen? Zo is het huidige AIS signaal dat schepen uitzenden met hun positie niet bedoeld om op internet te zetten zodat je 'vijand' (lastige ex-partner bijv.) je beweging kan traceren... Toen AIS verplicht werd zag ik daar wel eens een discussie over; Telecom instanties hebben daar nooit bij mijn weten op gereageerd. Die vangen liever radiopiraten. Luisterverbod is voer voor juristen.

In 40-45 was er een luisterverbod.Alle radiotoestellen waren verboden en moesten ingeleverd worden.

Op zondag 1 februari 2026 15:12:28 schreef nonius:
Griezelig nieuws? Waarom? Het bevat toch geen nieuwe informatie dat je beeld over het land zou doen herzien?

Ik zou zeggen, blaas het stof eens af van Solzhenitsyn (Goelag Archipel) en lees hem opnieuw, om uw beeld van de Russische volksaard (na 4 generaties van zuiveringen) weer eens op te frissen. Er gaat zelden een winter voorbij dat ik hem niet opnieuw lees. Eerste keer was toen ik 14 was.
.

Ik ben dat boek kwijt, maar herinner me recent ook Navalny. Kwam ook terecht in zo'n goelag. Hij durfde een martelaar te worden. Solzhenitsyn koos voor zijn leven en publiceerde zijn verhaal vanuit het westen...
'Horen, zien en zwijgen'.. kennelijk hielden die beschuldigde amateurs zich er niet aan.
@Maarten
Koffie hoekje is beter want dit forum gaat over techniek . Gelukkig zijn er ook leden die geen AI-gedreven chatbots zijn en de menselijke factor wel eens onder de aandacht willen brengen.

Radio-amateurisme is opzich techniek, meer "HF" dan "algemeen" trouwens, en bevat per definitie een menselijke factor. De politieke oorzaken en gevolgen dwalen daar natuurlijk wel van af dus op een gegeven moment gaat die kruik niet langer te water.

Laten we in elk geval blij zijn dat de discussie tot nu toe open is gebleven en bovendien niet verzand is.

Ik durf, zonder al teveel speculatie, wel te zeggen dat het arresteren van een groot deel (alle?) van de radio-amateurs net zo goed te maken kan hebben met zuiveringen als met daadwerkelijke spionage. Zeker als het zou gaan om aan de overheid gelieërde personen. Zo werkt dat nou eenmaal.

EDIT: Heet van de pers een echte technische vraag over HF in Belarus.

Lukashenko beweert kennelijk dat hij Rusland goedkoop gaat voorzien van een dienst die het uitgeschakelde Starlink kan vervangen. Ik moet daar nog naar gaan graven en verwacht dat het onzin is, maar iemand enig idee waar hij het over kan hebben?

Er is wel e.e.a. te doen over internet per sat. De EU en China zijn daar ook mee bezig, dus waarom de russen dan niet.

Bijna alle agenten/marconisten van het "englandspiel" waren zendamateur.Hoe dat afliep weten we ..

https://www.englandspiel.eu/pdf/Electron1946.pdf

Gelukkig hoeven wij zendamateurs niet bang te zijn voor het regime Jette.. :+

Op vrijdag 6 februari 2026 02:39:44 schreef harry64:
Er is wel e.e.a. te doen over internet per sat. De EU en China zijn daar ook mee bezig, dus waarom de russen dan niet.

Een klein arm land dat dat doet? Of het is een scam, of ze verkopen andermans technologie door aan Rusland (Eutelsat zou niet blij zijn, maar misschien China? Herkent iemand de getoonde ontvangers?).

Op donderdag 5 februari 2026 21:28:36 schreef Hubie:
In 40-45 was er een luisterverbod.Alle radiotoestellen waren verboden en moesten ingeleverd worden.
[bijlage]

De subtitel is nu denk ik bijna relevanter dan destijds...

"Bescherming van de Nederlandse bevolking tegen onjuiste berichten."

(bv. youtube, dat ik tijdens het wandelen met de hond vaak beluister, heeft een aantal kanalen die ik vertrouw (ondanks hun 'breaking news' titels) maar krijg over dezelfde onderwerpen ook klinkklare onzin voorgeschoteld. Soms is het net gepost en betreft het 'nieuws' van 2 jaar geleden (zonder ergens een datum te noemen), soms is het volledig uit de duim gezogen. Je moet bij berichtgeving verschillende bronnen gaan zoeken om te kijken of ze soortgelijk rapporteren en dat de overheid van het door mij vaak beluisterde onderwerp nauwelijks betrouwbaarder is dan Rusland helpt ook niet echt).

[Bericht gewijzigd door r-p op (14%)]

Dat was tijdens de pandemie het grootste probleem, een soort showcase van hoe de informatievoorziening ook uit betrouwbare (overheids)bronnen volledig de mist in kan gaan. Daarvoor en daarna nog aanwezig, maar op een iets 'normaler' niveau.

Ik volg zelf sinds een aantal jaar vooral (in die volgorde) China, de pandemie (nu nauwelijks meer), Oekraine, Rusland, Amerika en heb het geluk dat ik snel genoeg redelijke bronnen kon vinden zodat het algoritme me relatief weinig pulp voorschotelt. Dat ik China al volgde toen de pandemie ontstond, heeft ook geholpen. In het algemeen leer je hun stijl van propaganda begrijpen (zie Rusland) en specifiek volg je mensen die Chinese websites zoals van het instituut in Wuhan kunnen lezen en bronnen binnen het land hebben.

Maar omdat dit niet het koffiehoekje is, dringend terug naar een elektronica-onderwerp...

Heeft er nog iemand gekeken of die iets herkent van die Witrussische sattelietapparaten? Het zou goed kunnen dat het niet alleen lachwekkend maar een daadwerkelijke grap is. Ik ben nog wat in bronnen aan het duiken zoals https://www.news.de/politik/859325687/putin-verbuendeter-belarus-im-ne…

[bijlage]

Hier een illustratie vanuit de 'illegaliteit':

In 40-45 was er een luisterverbod.

Dat verbod kwam er eigenlijk pas relatief laat in de oorlog, medio 1943. Ik heb zitten zoeken of het specifiek alleen voor NL was, en of er in België ook een verbod gold. Heb over dat laatste in de gouwe geit niets kunnen vinden, dus ik vermoed van niet.

Het radio/luister-verbod heeft in deze regio ongeveer een dik jaar stand gehouden. In okt. '44 was deze regio bevrijd.

Tidak: grappig om ook deze tegen-propaganda te zien. De linker familie vadsig en naar "d'n Duits" luisterend via de radiodistributi, samen met een zwarte kat (symboliek), de rechter familie gezond en gezellig naar 'De Vrije Stem' luisterend. Niet minder propaganda, maar dan van de andere kant.

Ik heb de ironie van het beschuldigende vingertje naar de stoute Duitsers, terwijl wij een paar jaartjes later wat 'politionele acties' hebben uitgevoerd die niet onderdeden voor de grootste misdaden van de Duitsers, altijd wat tegenstrijdig gevonden.

Propaganda. 't Is niet alleen een Russische meidengroep.

En Wit-Rusland een satelliet-communicatie netwerk opzetten?.... _/-\o_

Een jaar of 15 geleden heb ik trouwens het boek 'Russland im Zangengriff' van Peter Scholl-Latour gelezen. Toen verdacht ik hem al van propaganda voor de Russische zaak, vanwege z'n toch wel héél begripvolle positie tegenover Rusland. En hij wordt toch algemeen beschouwd als een gerespecteerde journalist. Voor mij las het boek echter meer als propaganda voor Rusland.

[Bericht gewijzigd door nonius op (14%)]

Dat ondergrondse flyertje ondersteunt inderdaad mijn constatering in een ander topic dat propaganda gewoon betekent "hetgeen voortgezegd moet worden". Ook inhoudelijk (grotendeels) kloppende propaganda is propaganda.

Meestal gebruiken we het echter peioratief.

Peter Scholl-Latour ken ik niet, maar ik houd het in m'n achterhoofd. Er zijn wel meer bewuste of onbewuste Russenvriendjes in omloop.

Er is een hele familie van woorden: propageren (voort doen gaan), propagatie (voortbeweging), propagandist ('voorvechter'). Gek genoeg hebben die niet of nauwelijks negatieve connotaties.

Het allerbelangrijkste propagandamiddel in Duitsland in de aanloop naar WW2, en na de start daarvan in alle bezette landen, was... get this... het aanplakbiljet. Niet zomaar ééntje natuurlijk; je kwam zo'n boodschap dan om de haverklap en overal tegen.

Oeps, verzuimde om m'n punt te maken: de reden dat ik Peter Scholl-Latour erbij haalde was eigenlijk dat de kern van het boek is dat Rusland is omringd met vijanden, met als enige uitzondering Loekasjenko in Wit-Rusland. In het boek werd de 'misvatting' dat Loekasjenko een dictator is, aangepakt: Scholl-Latour stelde hem meer voor als een 'klassiek huisvader die zo goed mogelijk voor z'n kinderen zorgt', een regent in de Slavische traditie. Hij noemde het een misvatting Loekasjenko als een 'klassieke dictator' te beschouwen, met corruptie en machtsmisbruik.

Scholl-Latour is een gerenommeerd journalist die hoog aangeschreven staat, maar het hele boek las voor mij als propaganda voor de Russische zaak.

Maarten, inderdaad, 'propagandum est', 'datgene wat verspreid dient te worden'. Was dat nou een gerundium of een gerundivum? Ik haalde die twee altijd door elkaar :)

FET: ik had eigenlijk altijd gedacht dat de radio het favoriete (en effectieve) propagandamedium was in Nazi-Duitsland. Verklaart ook wel waarom er een radioverbod kwam in NL - dat de Duitsers beseften hoe effectief het medium 'radio' kon zijn.

(grappig - realiseer me nu pas voor het eerst: radio = ik straal )

Een goed gevulde junkbox loods.Junkloods.

Een loods vol met prima radiotoestellen.

Bron:https://www.verzetsmuseum.org/nl/kennisbank/radio

[Bericht gewijzigd door Hubie op (23%)]

Nu moet iedereen zijn telefoon inleveren >:)

Op zondag 8 februari 2026 20:03:29 schreef nonius:
Scholl-Latour is een gerenommeerd journalist die hoog aangeschreven staat, maar het hele boek las voor mij als propaganda voor de Russische zaak.

De gunstigste uitleg (voor hem dan) zou zijn, dat hij zich dusdanig in het onderwerp heeft ingeleefd dat hij zelf net zo is gaan denken.

Op zondag 8 februari 2026 20:03:29 schreef nonius:
FET: ik had eigenlijk altijd gedacht dat de radio het favoriete (en effectieve) propagandamedium was in Nazi-Duitsland.

In Nederland werkte de radio dus juist niet goed daarvoor, maar de aanplakbiljetten (geplakt door een Amsterdamse firma...!) wel. Ik bedoelde in NL, dat was niet duidelijk.

[bijlage]

Nu hebben wij een moderne versie ondanks dat wij niet door Nazi's zijn bezet (of toch wel?).
Probeer maar eens naar RT.com te surfen. Voor mij is dat sowieso een site die ik nooit bezoek, want die rare lettertjes kan ik niet lezen.

Net even geprobeerd. Rotstreek om het zaakje te blokkeren, maar waar een wilg was is een weg. TOR to the rescue.

Maar, eh, Ohm Pi, als je moeite hebt met die 'rare' lettertjes, hoe doe je dat dan hier op CO? >:)

De moderne versie is in dit voorbeeld precies omgekeerd, het houdt de vijand buiten in plaats van het volk dom. Een betere vergelijking zouden de ingaande internetblokkades in Rusland, Iran of China zijn. Die houden het volk dom zoals de Duitse censuur in WOII.

En ja, ik ben me ervan bewust dat je dit argument morsdood kunt proberen te slaan door het te 'bothsiden', maar ik denk dat je op basis van de geschiedenis een redelijk argument kunt maken dat de situatie niet symmetrisch is.