Beste forum, gisterenavond de +15v van de voeding onder nominale belasting getest en inderdaad de spanning zakt naar +14.3v Probleem opgelost. Voeding werkt naar behoren. Qua zekeringen ben ik er nog niet uit. Op de trafo staat continue 230v. Is het misschien verstandig om deze te zekeren?

Ik zou er niks aan doen. De tuner werkt al 40 jaar op deze wijze

Het hangt ook van de uitvoering van de trafo af.

Als er een (eenmalige) temperatuurzekering in zit is een externe zekering nuttig om de trafo te sparen in geval van sluiting.
Ik heb ook trafo's gezien met een glazen bimetaal switch: dan is het niet nodig want die is auto-reset.

Die elco van 50V zou ik wel vervangen daar heeft een te hoge spanning opgestaan. En een zekering in de 230V leiding kan geen kwaad; dan maak je het apparaat beter dan dat de ontwerper en boekhouder het hadden bedoeld.

Vrijwel alle elco's (7 stuks?) aan de ongeregelde gelijkspanningskant hebben een te hoge spanning gehad.

Op maandag 9 februari 2026 18:58:28 schreef ohm pi:De transformator staat altijd onder spanning, net als een beltransformator. Die kan je niet vervangen door een waaibomentransformator, zie het driehoekje met uitroepteken boven de transformator.

Waarom heet een trafo die niet ontworpen is om aan de primaire zijde continue onder spanning te staan, een waaibomentransformator?

A-merk elco's worden in de fabriek op 2 keer de werkspanning geformeerd. Bij tantalen is het een ander verhaal.