Ik was op zoek naar wat betere afgeschermde kabels, ik kom bijvoorbeeld de LAPP LiYCY tegen (beter als CY). Die heeft een CPR Eurobrandklasse volgens EN 13501-6: klasse Eca

Voor zover ik begrijp mag je Eca niet meer gebruiken toch, behalve als die zich in "onbrandbaar" materiaal bevind, zoals een leiding in de beton of zo?

Maar hoe kun je nu iets aansluiten met een goede afgeschermde kabel als je aan bijna niet iets kunt komen wat beter is? (Dit moet gewoon in een ladderbaan komen)
Bij LAPP blijkbaar niet, TKF heeft wel Dca in het programma maar lastig te vinden. LAPP LiHCH is zelfs ook Eca.

Hoe zit dat nu precies? Wat mag nu wel en niet? En waar zou ik dat kunnen vinden?

Locatie is bepalend voor de toe te passen CPR normering.
Dus wat wordt vereist op de specifieke locatie en aan de hand daarvan zoek je de bijpassende kabel.

Bijvoorbeeld: https://www.lapp.com/nl/nl/kabelzoeker/e/089001?query=kabel:relevance:…

Via die tool kun je type kabel ook op CPR uitzoeken.

idd die brandklassen zijn erg afhankelijk van de plaats waar deze loopt. algemene ruimte of vluchtwegen maakt wel verschil. maakt het goedkoper om dan de kabelgoot te verplaatsen naar een andere ruimte ( bij nieuwbouw ) omdat je dan Dca kunt toepassen.

ook in een bestaand pand waar de goot volligt met kabels van 15 jaar of ouder maakt 1 kabel Eca erbij ook niet meer uit. je ziet vaker de aircoleidingen erbij liggen en die isolatie voldoet nergens aan, ook nogal scheef.

Op maandag 2 februari 2026 06:41:39 schreef help:
de toe te passen CPR normering.

Voor de duidelijkheid, de CPR zelf is geen norm maar een verordening.

Locatie is inderdaad bepalend: de regels zijn per land erg verschillend. De CPR is uiteraard geldig in alle landen van de EU, de brandklassen zijn ook identiek, maar de toepassing is verschillend.
Daarmee is de CPR eigenlijk een beetje mislukt.

Terugkomend op de vraag: in machines word meest Eca gebruikt.

Diverse Lapp Ölflexen (maar niet alle) worden aan boord veel gebruikt. Brandeisen zijn daar doorgaans zwaarder dan 'aan land' - maar ongetwijfeld volgens een andere methode vastgelegd :)
Lapp is een serieuze fabrikant, dus het zou me verbazen als ze niet ook wat 'voor op land' gedaan zouden hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar Ölflex 110 CH. Die is er shielded in diverse varianten. Of het daarmee voor jouw toepassing (andere parameters) voldoet weet ik natuurlijk niet.

Ohja... neem het niet te dun. Al zou je electrisch gezien met 0.14mm2 kunnen volstaan, is onder 0.75 of desnoods 0.5mm2 vaak naar vanuit mechanisch opzicht.

Da's gelijk een paar stappen extra: B2ca.

Kabels inderdaad nooit te dun nemen. Motokabels bijvoorbeeld neem ik nooit onder de 1,5mm en het liefst zelfs 2,5mm.
Communicatiekabels neem ik alleen onder de 0,5 als dat nodig is voor de aansluitingen en/of doorvoeren.

Da's gelijk een paar stappen extra: B2ca.

Zou zomaar kunnen. Maar dat mag Henri zelf bekijken :) Ik ken het van aan boord. Daar moet het vanuit de klasse rules vaak aan IEC 60332-nogwat voldoen, dus dat is (oa.) selectie criterium. Dat soort dingetjes zijn doorgaans met goede reden best serieus en strenger dan 'aan land'.

@help: Daar was ik gisteren ook mee aan de slag geweest, had een 6 aderige kabel gekozen met shielding en >=Dca en toen kreeg ik 0 hits! Alleen Eca kabels.

Wat blijkt, als ik alleen Dca kies is net er GEEN 6 aderig beschikbaar, tsja zoiets verwacht je niet.

Ik krijg nu wel resultaten Olflex classic 110 CH of (135). De 135 is dunner lijkt zo als ik die vergelijk. Is Dca, en en goedkoper.
Raar dat er een enorm prijsverschil zit in die twee, een factor 2,2 ongeveer.

@EricP: B2ca wordt denk ik wel erg prijzig en is ook helemaal niet nodig, het is geen openbaar gebouw.

Zoals ik zei moet de kabel in een open ladderbaan komen in een fabrieks loods, naar een besturingskast. Volgens mij is dan Eca toch niet wenselijk/toegestaan of wel?

Ik wilde ook gaan voor 0.5 mm2 omdat het in een Siemens PLC weegmodule moet (vandaar geen gewone CY), ervaring leert dat 0.75 toch wel proppen wordt.

Deze van lapp zou het dan worden: 1123208100 ÖLFLEX® CLASSIC 135 CH 7G0,5

@GJ_: Volgens mij is voor motorkabels >= 1.5 mm2 een eis in de machine richtlijn?

Op maandag 2 februari 2026 13:06:42 schreef henri62:
@GJ_: Volgens mij is voor motorkabels >= 1.5 mm2 een eis in de machine richtlijn?

Nou eh, nee? De richtlijn is niet zo heel specifiek hier in. Ik kom wel eens 4G0,75 en 4G1 tegen, maar dat zijn m.i. een beetje sneue touwtje om een motor mee aan te sluiten. Tot de jaren 90 was het goed gebruik om minimaal 4G2,5 te gebruiken. In de jaren 90 werd voor heel kleine motortjes, tot bv 0,75kW, vaker 4G1,5 gebruikt.

Op maandag 2 februari 2026 13:06:42 schreef henri62:
Zoals ik zei moet de kabel in een open ladderbaan komen in een fabrieks loods, naar een besturingskast. Volgens mij is dan Eca toch niet wenselijk/toegestaan of wel?

Dat scheelt dus per land en per toepassing.
Het is nog steeds zo dat Dca veel minder verkrijgbaar is dan Eca, en dat geeft al wat aan denk ik. Ik kom zelf overal voornamelijk Eca tegen in fabrieken, ook op ladder. In machines zelf is Eca geen probleem.

Dat prijsverschil zal deels fabrikage zijn, maar ook deels gewoon marketing: er is niet zoveel keus, dus weinig concurrentie.

Een gewone classic 110 voldoet voor aan boord (de CH is niet nodig). Maar ja... Het zal dan wel weer geen markering hebben waar jij wat mee kunt. En dan struikelt het paard.

Neem een stukkie scheepskabel TXFI ofzo. En schrik van de prijs. Ik geloof er geen moer van dat dat zoveel lastiger te produceren is. Maar zoveel fabrikanten zijn er niet, er zit in vergelijking met andere kabel niet zoveel omzet in. Dus is het schreeuwend duur. Als je dan zoiets ook nog 'met functiebehoud' wil hebben (die blijft werken, ook als-ie smelt) dan ben je helemaal aan de beurt.

Voor wat betreft kabel uitzoeken: je begint met de belangrijkste parameters. Bij jou is dat dus een brand dingetje. Dan komt iets van ader doorsnede - en meestal klik ik alles wat bruikbaar is aan. Daarna komen de aantallen aders. Soms is het een 'nice to have', soms heb je het echt allemaal nodig en neem je dus resp. 1 maat kleiner en 1 maat groter / 1 maat en 2 maten groter. En daar zoek je dan de goedkoopste uit. En dan loont het vaak ook nog om ff te shoppen.
[offtopic]Ik moest ooit voor een klant een stukkie 28 aderig (minimaal) van 1mm2 (minimaal) hebben. Dat moest nog aan wat andere dingetjes voldoen qua olie bestendig en temperatuur. Al met al een moeilijk stukje kabel. Ik kon het in NL vinden. €1400 ex voor 50 meter. Dat vonden we allemaal een hoop geld. Uiteindelijk heb ik ff bij de oosterburen geshopt. Het werd een 32 aderige (handelsmaat) van 1.5mm2. Die moest €700 ex kosten. Maar wel voor 100 meter. Nou, weet je, doe die maar. Had alleen een levertijd van een week (nou, die hebben we toevallig). En die overgebleven 50 meter? Die is wel weer ergens anders verdwenen, het was tenslotte al betaald...

Jij kan ook prijzen vergelijken zeg: een standaardkabel met een special :-)

Overigens is er best keuze en concurrentie, er zijn meer dan drie fabrikanten natuurlijk. En vooral dikkere stugge kabel is best een werk om te maken. Dat gaat nou niet echt met meters per seconde. Bovendien staan er meerdere mensen rond zo'n lijn. Al minimaal één bij het ophaspelen en één of twee bij de inspectie tijdens het maken.

Jij kan ook prijzen vergelijken zeg: een standaardkabel met een special :-)

Definieer 'standaard' en 'special'. Voor de scheeps-vonkentrekker is scheepskabel 'standaard' en een stukkie RG214, Ecoflex10 of mooier 'special'. Voor de zendamateur zal het andersom zijn :)

Maar goed... de kern van mijn boodschap: shoppen loont echt de moeite wat kabel betreft. Soms zelfs voor dezelfde kabel van dezelfde fabrikant, alleen uit een ander land besteld.

Je vergelijkt twee verschillende types kabel met elkaar. Shoppen kan nooit kwaad, maar je moet ook eerst bij je eigen leverancier zorgen dat je condities op orde zijn. Juist met kabel is dat van belang, waar de kortingen behoorlijk kunnen oplopen.

olflex word op t werk voor veel toepassingen gebruikt, 100V omroep installatie oa. menig haspel staat er van die kabel. idd korting vragen als je het vaker nodig hebt. koper prijzen zijn in de laatste maanden al weer over de 12% gestegen.

Op maandag 2 februari 2026 18:43:50 schreef testman:
olflex word op t werk voor veel toepassingen gebruikt, ..

Bijna alle flexibele kabel van Lapp heet Ölflex toch?

Op maandag 2 februari 2026 19:04:56 schreef GJ_:
[...]Bijna alle flexibele kabel van Lapp heet Ölflex toch?

Daar heb je inderdaad helemaal niks aan ;)

Maar ik kan er ook gewoon Eca in gooien, de enige vraag is eigenlijk of dit een scope 10 keuring overleeft?

Bijna alle flexibele kabel van Lapp heet Ölflex toch?

Of Hitronic, Etherline of Unitronic. En dan hebben ze ook nog draad met onuitspreekbare namen...

Ik had eerst de 0034606100 LAPP UNITRONIC LIYCY 6X0,50 op het oog maar toen zag ik dat het Eca was.
En daarom kwam de vraag hierover. Volgens mij mag dat niet meer dus.

ik denk van wel. Maar niet 100% zeker. Zoals ik al zei, de regels hier gewoon vreselijk onduidelijk.
De CPR is een verordening, dus daar kan weinig mis gaan zou je denken. Alleen staat er bijna niks concreets in, voor de invulling word naar normen verwezen en de uiteindelijke toepassing van die normen is in ieder land anders.

Als het allemaal zo vaag is... Je zou je ook stilletjes eens af kunnen vragen wat er gebeurt als er een keurdruif over zeurt. Als die kabel in een uur te vervangen is, dan zou je kunnen overwegen om dat risico te nemen. Als het een 'spannend' traject is (we zijn met 2 wel eens een dag bezig geweest voor 10m...), dan is het risico best groot.

Echter, gevoelsmatig is 6x0.5mm2 op een kabelladder wel wat dunnetjes (als in: kwetsbaar). Uiteraard hangt het er sterk vanaf waar die ladder hangt en wat er verder op zit - en of 'dikker' qua montage überhaupt een optie is.

6x0,5 afgeschermd is al weer wat minder kwetsbaar. Maar voor communicatie signalen is 0,5 vaak het maximum. En soms zelfs 0,34. Voor de meeste bussen heb je trouwens dikkere kabels met dunne aders, bv een stugge kabel met dikke isolatie van 8mm diameter en twee afgeschermde adertjes van 0,34mm.

En het is inderdaad vaag, ongelofelijk knap voor een verordening. Ik denk dat ie volledig mislukt is.

Ik heb eens wat dingen proberen te vinden over "Scope 10" / NTA8220 en criteria van kabels. Alles is lekker wazig en je kunt niet veel vinden (eigenlijk niks) wat kabel typen betreft.

Het gaat scpecifiek over een verhoogd brandrisico, alleen dat!
Dus geen verhoogde rookontwikkeling en/of druipende isolatie als er eenmaal brand is (Wat voor B2ca wel belangrijk is).

Afkeur items van kabels zijn oa:

Beschadigde isolatie.
Oververhitting.
Slechte verbindingen.
Niet correcte kabeldoorvoeren.
Onjuiste kabeltypes: Gebruik van niet-geschikte bekabeling voor de omgeving (bijv. in vochtige ruimtes of bij machines).

De eerste zijn logisch, die laatste is interessant, ik zou op grond hiervan geen afkeur verwachten. Wel als je bijvoorbeeld een kabel buiten gebruikt in de felle zon en die dan "uit elkaar" zou kunnen vallen. Of een stugge kabel in een kabelrups.

Deze kabel is een signaal kabel er lopen geen noemenswaardige stromen doorheen omdat het een loadcel betreft. Dus naar mijn mening zou Eca dus best mogen zou ik zeggen.
Het gaat trouwens over een traject van ca 30-40 meter, 2 stuks, gelegd naast andere signaal kabels en motorkabels.

Het lijkt dus toegestaan om Eca te gebruiken in situaties waar de spanning < 50V is en er geen sprake is van brand compartimenten waar de kabel doorheen loopt.

De kabel kan namelijk een "lont" worden als er brand onstaat en door evt doorvoeren extra brand veroorzaken.

Ik kwam nog deze plaat tegen: https://www.vekto.nl/info/wat-is-dca-cca-en-b2ca wat ook interessant is.

Kortom in mijn geval is Eca geen probleem.

Een artikel dat begint met CPR richtlijnen die in een norm zijn opgenomen hoef je niet serieus te nemen, dat artikel is geschreven door iemand zonder kennis van zaken.
Ten eerste zouden het geen richtlijnen zijn maar een richtlijn. Ten tweede is het geen richtlijn maar een verordening. Dat is een fundamenteel verschil.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (48%)]

Tsja, er staat wel een redelijk flow diagram bij waar je misschien wat aan hebt.

Het verhaal dat Eca mag, in mijn geval, komt in ieder geval niet daar vandaan maar van een Scope 10 keurder waar ik het aan gevraagd heb.