Op woensdag 11 februari 2026 01:06:15 schreef revado:
[...]Gewoon zo:
https://www.reddit.com/r/norske/comments/1of35es/det_er_slik_du_kj%C3%…
dat lijkt mij tamelijk efficient. alleen als die groep zo hard niet rookt natuurlijk.
een verbrandingsmotor heeft ongeveer een rendement van 30-35%. als je stilstaat voor een licht, is dat 0%.
een gascentrale om electriciteit op te wekken draait rond de 50-60%, maar met alle netverliezen over de kabels en de laders, gaat dat ook weer omlaag. de efficientie van een EV auto is heel hoog.
als je en EV voorziet van een aggregaat die electriciteit op wekt, dan draait die aggregaat op haar ideale toerental en heeft een efficientie van +40%. ook voor een rood licht is die efficient en laad de accu verder bij.
als je niet hybride rijdt (waarbij de brandstofmotor de wielen aandrijft), is dit wel het 2de beste systeem om op brandstof te rijden. een hybride schakelt ook al zijn motor uit voor een rood licht en dat bespaart ook al enorm
ik overweeg ook al heel sterk om voor nood situaties een aggregaatje in de koffer te hebben (kleiner dan onderstaande foto wel). zou handig zijn als die aggregaat dan ook direct de connector heeft naar de auto en dat er niet nog een ding tussen moet als laadpaal

continue 1700W, dus ideaal om met 6-8A je auto op te laden.
zoiets zouden ze toch gewoon ergens onder de motorkap kunnen inbouwen bij een EV, met ergens een tankje van 5liter ofzo. weegt 19kg
Logisch, dat is ook niet het doel van een aggregaatje met een elektrisch vermogen van 1,5pk 
Ik denk eerlijk gezegd dat het risico op een ongeluk door het lekken van benzine van dat aggregaatje in je auto groter is dan de kans dat je in een sneeuwstorm terecht komt, dagenlang moet bivakkeren in je auto, en gered wordt door je aggregaat.
Waarom ze er niet in zitten? Ze zijn niet NODIG. In ieder geval niet in de westerse wereld waar je nooit meer dan 10km wandelen van de dichtstbijzijnde stad bent, waar de ANWB meestal in 30-60 minuten bij je is om je een beetje stroom te geven om naar de volgende snellader te kunnen komen enzovoorts.
Misschien dat dat spul nuttig is in de uitgestrekte praktisch onbewoonde gebieden in bijvoorbeeld de VS, maar ik denk dat je dan uberhaupt geen elektrische auto gaat kopen.
Ten slotte: EV's met range extender zijn er een tijd geweest. BMW I8 bijvoorbeeld, of de Opel Ampera. De accutechniek is nu zo goed dat range extenders obsolete zijn. Mazda probeert wel nog weer eens wat met een wankelmotortje in een EV om iets heel lichts te maken maar of dat een succes gaat worden? Ik betwijfel het...
EricP
mét CE
https://www.reddit.com/r/norske/comments/1of35es/det_er_slik_du_kj%C3%…
Het doet me erg denken aan een ocean race of zo in Scheveningen: hoop bla bla over electrische bussen. Rijd je naar huis, zie je dat ze 5km verderop staan te laden aan een generator.
de efficientie van een EV auto is heel hoog.
Nou, ook dat valt wel mee... Als ik eens naar Victron kijk, dan haalt die met geen enkele lader meer dan 95%. We verwarmen het accupack niet, dan doet dat met een beetje mazzel ook 90% (je hebt verlies bij zowel laden als ontladen).Laat de motorbesturing ook eens 95% halen. En de motoren ook. Dan haalt dat rijdende accupack zeg 80% in optimale omstandigheden. Laat het distributienet eens 90% halen (doet het niet, maar goed...), de gascentrale zoals je zegt 55%... Dan zijn we bij (op de natte vinger) een 40% rendement. Ik ben niet onder de indruk.
zoiets zouden ze toch gewoon ergens onder de motorkap kunnen inbouwen bij een EV, met ergens een tankje van 5liter ofzo. weegt 19kg
Vast. En wat heb ik er aan met slechts 5l benzine? Dat ik best-case (je hebt tenslotte veeeeel meer verliezen dan bij directe aandrijving) nog 50km kan rijden?
hybride schakelt ook al zijn motor uit voor een rood licht en dat bespaart ook al enorm
Voor een boodschappenwagentje ben ik dat met je eens. Als je wat afstanden rijdt, dan kom je niet heel veel stoplichten tegen zeg maar... Die start-stop systemen doen dat trouwens ook. Het voordeel van die hybride zit vooral in de efficiëntere verbrandingsmotor. Het het 'plug in' verhaal is het groene sausje (want dat verkoopt).
mijn vorige hybride was geen plugin, enkel opladen bij afremmen en hulp bij vertrekken. dat vond ik nadelig want heb veel zonnestroom over. had handig geweest dat ik de zomer meer electrisch kon rijden.
het grote voordeel was de atkinson motor die veeeeeeeeeeeeel efficienter is.
zelf autosnelweg aan 139km/h op GPS zat die maar op een 5L/100km (1/20). en dat voor een 1600kg zware benzine automaat
Op woensdag 11 februari 2026 09:24:26 schreef EricP:
Ik ben niet onder de indruk.[...]Vast. En wat heb ik er aan met slechts 5l benzine? Dat ik best-case (je hebt tenslotte veeeeel meer verliezen dan bij directe aandrijving) nog 50km kan rijden?.
dat je aan een laadstation kan geraken. en dat tankje van 5liter kan je ook opvullen met wat extra dinosaurus sap in de koffer.
nu valt een EV stil en wordt het takelen of met een aggregaat naar de auto gaan. zo een aggregaatje kost 200-300€? hoeft ook geen uren te draaien, is een nood oplossing. ik zou geen problemen hebben om bij de aankoop van een 50K EV nog eens 500€ extra te batalen voor een nood backup systeem.
de eerste week werd mijn laadpas niet geleverd en de ford oval laadpassen waren uit dienst genomen. dan is het snel gedaan met opladen.
aan de lidl kan je met de app laden, maar die stekker was kapot. ben de eerste week dus gezakt tot 38% terwijl mijn doel altijd 50-80% is
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
Op woensdag 11 februari 2026 10:15:32 schreef fcapri:
nu valt een EV stil en wordt het takelen of met een aggregaat naar de auto gaan.
een EV valt echt niet van de een op de andere meter stil
Onder de 20% krijg je al navigatiemeldingen naar de dichtsbijzijnde paal
Onder de 10% gaat ie al naar noodloop, en wordt de actieradius nog eens opgekrikt, en dan nog is '0' nog eens 10km
Die 50km van je aggregaat dit zo al ingebouwd, maar eigenwijs doorrijden kent geen grenzen, dat probleem was met benzine ook al niet op te lossen
bij benzine kan het geen kwaad om volledig leeg te rijden. t is mij meermaals voorgevallen dat ik met uitgevallen motor nog naar een tankstation bol.
voor een EV is het wel schadelijk.
in belgie ga je idd vlot naar een laadpaal, in buitenland kan het nog al eens spannend worden. in duitsland heb ik vaak op reserve naar de pomp moeten rijden.
ooit eens afgekomen van luxemburg waar ik al 100km op reserve zat. heb toen 63L getankt (in een auto die volgens fabrikant 55L heeft). mijn tankkaart werkte ginder niet, dus moeten terugrijden naar de eerstvolgende shell (zuiden van brussel).
val je stil, dan los je dat op met wat benzine/diesel in te gieten. elke auto van mij heeft een minimum zitten. soms 1,5L in een colafles tot een bidon van 20L.
met mijn EV zie ik me geen powerbank meezeulen. de energie die daar maar in kan is in het niets met de EV accu.
daarom dat ik bij mij de 50% grens al neem om bij te laden (dagelijks verkeer). in absolute nood zou ik leegrijden tot 30%. als ik op reis ga zou ik me hier proberen aan houden maar kan 20% wel voorvallen (bv als ik kan laden aan hotel en ik er nog net geraak)
Op woensdag 11 februari 2026 11:17:31 schreef DK:
[...] een EV valt echt niet van de een op de andere meter stilOnder de 20% krijg je al navigatiemeldingen naar de dichtsbijzijnde paal
Onder de 10% gaat ie al naar noodloop, en wordt de actieradius nog eens opgekrikt, en dan nog is '0' nog eens 10km
Die 50km van je aggregaat dit zo al ingebouwd, maar eigenwijs doorrijden kent geen grenzen, dat probleem was met benzine ook al niet op te lossen
Precies dat dus. Ik (of de auto) plan de Supercharger stops rond 10% SOC. Is wel eens gebeurd dat ik met <10% voor een wegafsluiting naar het Autohof kwam en ik naar de volgende moest. Aankomst was voorspeld -2% oid. Gewoon rustig aan gedaan en de voorspelde SOC steeg weer boven de 0%.
Voor vortuigen met simpele BMS (zoals mijn Energica) is het van belang om regelmatig naar 100% te laden (goed te balanceren), want bij onbalans kan de SOC wel opeens sprongen van 10% omlaag maken, dan sta je dus wel stil.
nonius
set SCE to AUX.
Off-topic, maar:
soms 1,5L in een colafles
Zou ik niet doen. Los van het risico op vergissingen (nooit niet-dranken in een drinkwarenfles stoppen) is de kans groot dat benzine de kunststof aantast. Ik heb in het verleden in elk geval door benzine aangetaste PET-flessen gezien (ik deed vroeger ook wel eens domme dingen....)
Een kleine kunststof jerrycan is niet duur en veel veiliger.
die fles ziet er niet uit alsof je er nog van gaat drinken.
de labels zijn er af en er zit een geelachtige (zoals pipi) vloeistof in.
de fles is ook gedeukt omdat die ergens tussen het reservewiel wordt geduwt.
mijn pickup vroeger dronk 1liter olie elke 300km.
dus ik had 4 cola flessen (1.5L) zitten gevuld tot 1liter met olie. dat giet echt 100keer beter dan zo een 1L olieflesje uit de handel, want die kiepert bij het begin er eerst de helft naast. dat ga je ook niet uitdrinken want het ziet er stroopachtig uit. elke keer ik LPG ging tanken, ging er 1liter bij de motor.
mijn brommer vroeger was een ander verhaal, door de benzine te mengen met rode 2takt olie, zat dat eruit als een soort van grenadine.
ik goot dat spul dan ook in een lege grenadine fles. moet je de mensen nogal zien kijken als je stilvalt, een fles grenadine uit de rugzak haalt, die uitgiet in de tank en weer verder rijd 
Op woensdag 11 februari 2026 09:24:26 schreef EricP:
[...]Het doet me erg denken aan een ocean race of zo in Scheveningen: hoop bla bla over electrische bussen. Rijd je naar huis, zie je dat ze 5km verderop staan te laden aan een generator.[...]Nou, ook dat valt wel mee... Als ik eens naar Victron kijk, dan haalt die met geen enkele lader meer dan 95%. We verwarmen het accupack niet, dan doet dat met een beetje mazzel ook 90% (je hebt verlies bij zowel laden als ontladen).Laat de motorbesturing ook eens 95% halen. En de motoren ook. Dan haalt dat rijdende accupack zeg 80% in optimale omstandigheden. Laat het distributienet eens 90% halen (doet het niet, maar goed...), de gascentrale zoals je zegt 55%... Dan zijn we bij (op de natte vinger) een 40% rendement. Ik ben niet onder de indruk.[...]Vast. En wat heb ik er aan met slechts 5l benzine? Dat ik best-case (je hebt tenslotte veeeeel meer verliezen dan bij directe aandrijving) nog 50km kan rijden?[...]Voor een boodschappenwagentje ben ik dat met je eens. Als je wat afstanden rijdt, dan kom je niet heel veel stoplichten tegen zeg maar... Die start-stop systemen doen dat trouwens ook. Het voordeel van die hybride zit vooral in de efficiëntere verbrandingsmotor. Het het 'plug in' verhaal is het groene sausje (want dat verkoopt).
+1
Nog niemand heeft mij kunnen overtuigen waarom een EV ( voor mij) interessant is.
Ze zijn duur, en de laaddrama's ( zie alleen dit topic al) wil ik niet.
Vergeet niet dat de vervente EV rijders zoals KGE en DK deze waarschijnlijk op eigen terrein naast huis kunnen zetten en laden.
Dat kunnen heel veel mensen niet.
Ik woon, zoa,s heel mensen in een appartementencomplex, er zijn direct in de buurt een paar laadpalen waar ze elkaar bijna de hersens inslaan als iemand zijn auto weer eens niet heeft weggehaald.
Lekker idee om dat ding dan bij thuiskomst aan de paal te hangen als er al plek is en dan midden in de nacht weer weghalen... en met het nodige gereedschp er in zet ik die in de garage.
Of, en dat komt ook nogal eens voor, het laden snel gestopt is om een of andere reden en de wagen met een bijna lege accu staat.
En dan die armzalige actieradius.
Als ik heel netjes iets onder de 100 blijf rijden op de CC kan ik 1500 kilometer halen.
In de praktijk is dat natuurlijk wel minder, rijd ook ook stadswerk, maar 1200 is geen probleem.
En dan 2 minuten tanken en gaan.
Dat een auto gaat bepalen wat mijn rittenpatroon is te gek voor woorden.
Natuurlijk is het voor iemand die dagelijks wat woon werkverkeer doet , of wat boodschapjes en die overdag kan laden met eigen PV misschien wel interessant, maar het is geen alternatief.
Ik zet in op hybride, die worden steeds beter.
En als ze een keer de hetze gaan inperken is een combi van een hele kleine zuinige diesel met goede accu;s misschien wel een prima en echt zuinig concept.
Dan vind ik de laatste generatie EV 's net een karakterloze klomp klei met een paar ledstrips er op en een breedbeeld tv er in, zelfs het logo is verlicht.
Dan heeft Tesla ten minste nog een elegante lijn.
Maar dat is een kwestie van smaak uiteraard.
Voor mij ook "elektrisich rijden doe ik wel op de kermis".
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat is trowens in'hemelsnaam een Atkinson motor?
Nooit eerder van gehoord. Ik kan er ook niets over vinden bij Wikipedia....
Wikipedia verwijst naar Rowan Atkinson je weet wel van die Mini met het hangslot.
Verder is er in de 'pérhistorie' een vrachtwagenmerk geweest met de naam Atkinson, maar die gebruikten alleen motoren van allerlei andere stallen....
google kapot???
https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle
https://www.google.com/search?q=atkinson+motor
https://www.youtube.com/watch?v=WKKILW3Zj_Y
een normale motor op het otto principe werkt als volgt. je hebt bv een zuiger van 1liter om gemakkelijk te werken.
je zuigt 1liter lucht/brandstof mengsel.
je sluit de inlaatklep
je compresseert het mengsel
je maakt een vonkje, brandstof ontbrand en maakt veel hitte
de zuiger gaat sterk omlaag
de uitlaatklep gaat open en de uitlaatgassen gaan eruit.
dan sluit de uitlaatklep en gaat de inlaatklep open en we zijn weer bovenaan
het probleem is dat het mengsel nog veeeeeeeeeeeel kracht heeft als de piston helemaal omlaag is.
wat doet een atkinson:
die zuigt 1liter aan
piston gaat half omhoog en duwt het mengsel terug naar de inlaat.
daarna sluit de inlaatklep en compreseert die 0,5liter mengsel (helft verbruik)
de bougie geeft een vonk
de zuiger gaat omlaag en komt nog steeds helemaal beneden
de uitlaatklep gaat open en de uitlaatgassen worden naar buiten gestuurd.
je hebt met de helft van het benzine mengsel dezelfde compressieslag gemaakt
om te vertrekken heb je veel vermogen nodig
om snelheid aan te houden heb je veeeeel minder vermogen nodig.
maakt een 'zwakke zuinige motor' en help hem electrisch om te vertrekken vanuit stilstand, is wat een prius had.
om mijn EV thuis te laden (ik vond geen hybride naar mijn goesting) moet ik mijn garagebox 2meter opschuiven zodat de EV naast het huis kan staan en ik daar een laadpaal kan zetten.
momenteel moeten we die 1meter voor onze deur zetten, zodat de laadkabel van het stopcontact onder de deur kan, om zo in de auto te zitten. ferm in de weg nu.
ik kan er ook voor kiezen om telkens naar de lidl te gaan winkelen en daar opladen. het valt voor de rest allemaal goed mee, hebben al 400km gereden op 1,5week dat we hem hebben en hiervoor 15€ 'getankt' uit het stopcontact. auto staat op 58% nu.
ik rijd uitsluitend met oldtimers daily rond (mijn vrouw had de prius) en dit al meer dan 20jaar. doch vind ik die EV absoluut niet slecht rijden.
enorm, maar dan echt ENORM veel trekkracht. je voelt je darmen gewoon tegen je ruggegraat duwen als je dat gaspedaal indrukt.
dat ding weegt 1,9ton en doet 0-100 in 6,4sec.
mijn oude capri 2.0S van 990kg doet daar 10.8sec over, en zelf mijn 3.0V6 heeft nog minstens 8.5sec nodig
[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]
Het is geen echte Atkinson motor in de Prius en andere hybrides van Toyota, die echte Atkinson is zo gecompliceerd dat er vaak storingen aan zijn .
Toyota gebruikt een variabele kleptiming om een zelfde effect te krijgen.
Inderdaad gaat er een deel terug de inlaat in door de inlaatklep langer open te laten.
Het systeem van variabele kleptiming wordt veel vaker gebruikt.
Mijn Volvo diesel ( VEA motor) heeft het ook.
Het maakt de motor inderdaad veel efficiënter.
Toyota gebruikt het zeer slim door het mengsel lager te maken, dat betekent minder verbruik maar ook minder kracht.
Om weg te rijden is het te weinig met laag toerental en daar springt de elektromotor dan juist mooi bij.
Mooi systeem van Toyota.
Op woensdag 11 februari 2026 20:14:03 schreef revado:
[...]
Ze zijn duur, en de laaddrama's ( zie alleen dit topic al) wil ik niet.
Vergeet niet dat de vervente EV rijders zoals KGE en DK deze waarschijnlijk op eigen terrein naast huis kunnen zetten en laden.
je hoort gewoon nog een hoop cijfers van 5-10 jaar geleden
Ik rijd makkelijk 650km op een accu
Ik laad onderweg met 300kW of 300km/10min
En inderdaad voor de deur, dus elke ochtend vol
En ik rij nu €0.04/km zonder PV
En onderweg laden heb je ook geen laadpas nodig, dat kan gewoon met de betaalpas. En soms zelfs contant (binnen afrekenen, net als 'normaal'
).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 11 februari 2026 09:15:54 schreef Ledlover:
Ten slotte: EV's met range extender zijn er een tijd geweest. BMW I8 bijvoorbeeld, of de Opel Ampera. De accutechniek is nu zo goed dat range extenders obsolete zijn. Mazda probeert wel nog weer eens wat met een wankelmotortje in een EV om iets heel lichts te maken maar of dat een succes gaat worden? Ik betwijfel het...
Het vreemde hieraan, is dat Mazda niet de enige is maar er juist meer fabrikanten bezig zijn met een hybride waar de verbrandingsmotor niet meer mechanisch gekoppeld is aan de aandrijflijn. Het kan zomaar dat die oplossing nog dicht bij ideaal komt totdat bijvoorbeeld natriumaccu's een hogere energiedichtheid hebben of totdat er een haalbare solid state accu op de markt is en bovendien de netcapaciteit overal op orde is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 12 februari 2026 20:37:14 schreef maartenbakker:
[...]
Het vreemde hieraan, is dat Mazda niet de enige is maar er juist meer fabrikanten bezig zijn met een hybride waar de verbrandingsmotor niet meer mechanisch gekoppeld is aan de aandrijflijn. Het kan zomaar dat die oplossing nog dicht bij ideaal komt totdat bijvoorbeeld natriumaccu's een hogere energiedichtheid hebben of totdat er een haalbare solid state accu op de markt is en bovendien de netcapaciteit overal op orde is.
wat ik hoor als bedrijven verzwaard willen worden is 2030 als datum dat het energienet weer op orde is. hier lokaal is bijv geen probleem vond ik op een online kaart, maar het probleem zit hier in het hoogspanningsstation en het 150KV net en het 380KV koppelnet. net als 40 andere grote trafostations moet dat ruim uitgebreid worden. ik zie dat er her en der dikke buizen onder wegen door worden gelegd. ook worden wijken her en der een dag afgesloten van stroom om zo delen van de wijk op te kunnen splitsen. ook verschijnen er nieuwe trafo's dus er word echt wel aan gewerkt.