Naar aanleiding van de afgelopen koude periode zit ik mij af te vragen hoe je je kunt beschermen bij (stilstaande)files en pech tijdens fikse kou, zonder door een lege acu helemaal vast komen te staan.
Ik heb zelf ooit eens langdurig op pechhulp moeten wachten op de pechhulp. Gelukkig kon ik de diesel af en toe laten draaien om de cabine warm te stoken (maar een pretje was het niet!).
Hoe kun je je enigzinds warm houden in een EV, zonder dat je daarna niet meer weg komt en dus helemáál in de kou moet blijven zitten.
Hier in NL misschien niet zo,n probleem, maar er zijn landen waar dat zeker wel een ernstig probleem zal zijn.

Helaas heb ik hier op eht forum niets kunne vinden

Zak waxxine lichtjes?
Standkachel op diesel?
Nood aggregaat?
Biolite om vuurtje in te stoken? Die maakt ook gelijk 5volt om je smartphone mee op te laden.

Wellicht Noorse fora afzoeken of daar tips staan?

kan je met EV toch ook? smartphone nemen en 'climate' inschakelen. de auto zal dan voorverwarmen voor die gestart wordt. na 5min zet je die af.

verwarming in een EV is nu met een warmtepomp. de mijne verbruikt actief aan een rood licht 1,5kw. dus ook met lichten aan, radio aan....

neem nu 1KW voor enkel de verwarming. mijn accu is 77kWh, kan ik 3dagen nonstop verwarming aan houden.
als ik die 5min aanzet en 10min uit, zou ik dan al 9dagen verder geraken.
hoe lager de accu, hoe minder lang het kan.

als 2de optie zou je de zetelverwarming kunnen inschakelen en de rest uit.
als je je diesel telkens 5min start om warm te krijgen, ga je na een 20tal startbeurten toch ook met lege accu zitten. dus dat is ook een kwestie van tijd voor je stilstaat. op stationair laad je accu niet op, daarvoor moet je rijden of langere tijd verhoogd toerental aanhouden.

je brandstofauto zal uiteindelijk ook zonder brandstof vallen. zo ruw geschat denk ik dat je na een 24h ook gedaan hebt (ik schat 1,5-2liter per uur). diesels zijn ook heeel efficient, dus stationair warmen ze amper op. als ik niet goed gas geef met de pickup, blijft de boel gewoon koud.

mijn mercedes uit 2001 destijds, die had extra electrische verwarming in het watercircuit voor de verwarming. als die weerstanden sneuvelen, heb je kou. ik kon 30km naar het werk rijden en er kwam nog niet van warmte uit (2.2cdti)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

als je je diesel telkens 5min start om warm te krijgen, ga je na een 20tal startbeurten toch ook met lege accu zitten. dus dat is ook een kwestie van tijd voor je stilstaat. op stationair laad je accu niet op, daarvoor moet je rijden of

Een loodaccu laad ook prima bij op stationair toerental. En 5 minuten je motor laten draaien is genoeg op de accu weer bij te laden.

Maar dat moet de auto wel steeds normaal en snel starten. Als de auto moeilijk start is het een ander verhaal.

Even op de natte vinger: mijn vierwieler heeft een startmotor van 1.1kW op 12V. Die doet dan dus zeg 100A - de ontsteking zal ook wel wat trekken. Het ding is in goede staat, dus start in zeg 1 seconde. Doe ruig: 2 seconden.
Nu laat ik de motor 5 minuten lopen, zijnde 300 seconden. Als er met 1A geladen wordt, dan is dat al meer energie dan ik er met starten uit getrokken heb.
Goed, we vergeten Peukert. Maar er wordt ook met meer dan 1A geladen. Stationair, 950 rpm zit het boordnet op 13.1V. Dat is nog geen 14.4. Maar het is wel meer dan 'er gebeurt niks'.

Terug naar TA: ja, dat is een probleempje. Ik heb bij onze oosterburen wel eens een tijdje stil gestaan in de winter - voor 'ons' een vrachtwagen uitgegleden. Ja, die motor heeft gewoon een uur stationair gedraaid. Bij benadering een liter of 2 verstookt. Dan zou met zeg een etmaal de tank leeg zijn - aangenomen dat die vol was toen je begon (en die aanname gaat mank, als-ie echt zo vol is, dan kun je beter gaan lopen naar het tankstation waar je net getankt hebt :) ). Maar je kunt ook prima het ding stoppen en op een derde van die tijd zitten.

Of het probleem met een EV groter is... dat weet ik niet. Het zou kunnen dat je relatief veel energie kwijt bent aan de accu verwarmen.

Is het niet Canada waar wat kaarsen tot de standaard uitrusting behoort? - om deze reden... (aan de andere kant... een waxine lichtje doet meen ik iets van 100W en is met anderhalf uur ook wel 'op'. Niemand heeft er 20 in de auto liggen. Wel praktisch als de vierwieler niet verder wil door een motor probleem.)

Ik vind een hybride auto de enige goede oplossing zolang de electrische auto nog niet 'volwassen' is... (heb je altijd een 'backup')

Formule E races vind ik ook een lachwekkende vertoning: halverwege de race stappen de rijders over in een tweede auto.
(omdat de accu leeg is, en opladen te lang duurt... :o )

Ai gaf als tip ook nog dat je beter stoelverwarming en stuurverwarming aan kan zetten dan de warmtepomp/ airco

Ai gaf als tip ook nog

Je kon zelf niet verzinnen dat iets wat redelijk geisoleerd is minder vermogen nodig heeft om 'warm' te blijven? :+

Op zondag 8 februari 2026 18:05:57 schreef fcapri:
neem nu 1KW voor enkel de verwarming. mijn accu is 77kWh, kan ik 3dagen nonstop verwarming aan houden.

Dat klopt wel zowat. Mocht hier thuis de stroom uitvallen, dan kan ik de hele benedenverdieping (van een flink huis) ook bijna drie dagen verwarmen en verlichten met de 230V-uitgang van de auto (als die geladen was tenminste :)).
Het rijden met een auto (alle soorten) verstookt bizar veel energie. Alle rest is in vergelijking peanuts.

Hmmm, lijkt mee te vallen, tenzij je op korte termijn aan opladen toe bent.
Dus op je trip naar de wintersport (wordt steeds verder weg) toch maar regelmatig laden, dat wordt dan wel weer een hotelletje onderweg....

Maak het niet te ingewikkeld.
Als je met een volle lading 77 uur kunt stoken, dan kun je voor slechts 10% verbruik óók altijd nog bijna 8 uur stilstaan in de kou. Continu bijdruppelen lijkt dus niet echt nodig. :)

Op zondag 8 februari 2026 18:36:44 schreef EricP:
Een waxine lichtje doet meen ik iets van 100W en is met anderhalf uur ook wel 'op'. Niemand heeft er 20 in de auto liggen. Wel praktisch als de vierwieler niet verder wil door een motor probleem.)

Jawel hoor, met twee aanstekers, minstens één winterjas, plus een paar nooddekens, een paar liter water, en wat te eten, zoals speculaas brokken of iets anders met veel energie dat niet bederft.

Op zondag 8 februari 2026 18:55:24 schreef EricP:
[...]Je kon zelf niet verzinnen dat iets wat redelijk geisoleerd is minder vermogen nodig heeft om 'warm' te blijven? :+

Als je mij als pervent diesel rijder vraagt of de warmtepomp van een ev meer of minder verbruikt dan de stoelverwarming, dan nee dat weet ik niet. Is dat heel erg?

Op zondag 8 februari 2026 19:47:43 schreef Tidak Ada:
Hmmm, lijkt mee te vallen, tenzij je op korte termijn aan opladen toe bent.
Dus op je trip naar de wintersport (wordt steeds verder weg) toch maar regelmatig laden, dat wordt dan wel weer een hotelletje onderweg....

Volgens mij zie je problemen die er niet zijn, daar heb je snelladers voor, en dan heb je het hooguit over een half uur om je "tank" te vullen tot 90%

Of het erg is weet ik niet. Maar enig gevoel voor 'vermogen' is de gemiddelde techneut niet vreemd - ongeacht of die wel of niet rijdt.
Wel eens een 100W gloeilamp vast gepakt als die 5 minuten aan staat? Zo nee: probeer het ook maar niet :)

Volgens mij zie je problemen die er niet zijn

De 'buren' hier ff verderop huren een dikke diesel voor die 2x per jaar dat ze een eind gaan rijden. Inderdaad, geen enkel probleem...

Op zondag 8 februari 2026 20:31:44 schreef EricP:
Of het erg is weet ik niet. Maar enig gevoel voor 'vermogen' is de gemiddelde techneut niet vreemd - ongeacht of die wel of niet rijdt.

Meestal kom ik in mijn hobby niet boven de 5 volt uit.
Twee keer in de winter afgelopen jaren naar de Noordkaap gereden (jep met een VW bus diesel en later een Volvo V50 diesel)
Op die voertuigen extra lampen toeters en bellen en standkachel gemonteerd, dus veel 12volt.
Vermogens of voltages erboven blijf ik liever van af ;-)

Forum is om te leren van elkaar, gun een ander dat ie vandaag wat leert op het forum.

ken er meerdere die een EV hadden, maar oa de tripjes naar ski oorden was de reden om een hybride te nemen. de laadpalen zijn daar een stuk dunner gezaaid en de wagen zuipt een stuk meer bergop en volgeladen met zut. overigens is de stuurverwarming en de stoelverwarming zuiniger als de luchtverwarming in de wagen. de EV voor bedrijfs busjes gaat sneller merk ik, af en toe 3 achter elkaar EV busjes van grote bedrijven. op t werk wil geen hond een EV bus, actieradius is ruk met dat gewicht en lang niet iedereen heeft een eigen parkeerplaats, laat staan genoeg vermogen over om in 1 nacht weer op te laden. je hoort van bouwplaatsen waar een tesla staat te laden op een generator, want anders ging de bouwstroom steeds plat..

mijn auto laad op tot 80% en eens onder de 50% laad ik alweer bij. ik ga nooit leegrijden tot 0%. is veel gezonder voor een li-ion om tussen de 30 en 80% te blijven.
door de week thuis blijven we zelf tussen 50 en 80.
zou ik eens ver moeten rijden, dan laad ik even door naar 100% vlak voor we vertrekken.

Op zondag 8 februari 2026 21:01:07 schreef testman:
ken er meerdere die een EV hadden, maar oa de tripjes naar ski oorden was de reden om een hybride te nemen. de laadpalen zijn daar een stuk dunner gezaaid en de wagen zuipt een stuk meer bergop en volgeladen met zut.

ik ga mijn auto niet kiezen om per jaar voor 1keer naar een ver land te rijden en 300 ritjes rond de kerktoren te doen.
dan koop ik liever EV en huur ik wel iets anders voor die ene rit.

de laatste keer dat ik ver reed was naar barcelona. en voor de kinderen rijd ik max 5-6uur en boeken we een hotelletje voor een nacht. we deden er 3dagen over om er te geraken, weekje ginder gebleven en 2daagjes om terug te komen. we zagen oa ook parijs, toulouse en clairmont-ferrond.
met een EV zou ik die afstanden ook halen.

Bij een EV gaat de grootste verwarming naar de batterij.

Een standaard diesel gebruikt 0,6 liter/uur stationair. Dat is ook wat mijn 5kW standverwarming verbruikt. Daar wordt het lekker warm van.

Een hybride is een lachertje. Mijn oom heeft een VW Touareg hybride met 3.0 diesel motor. Met aanhangwagen van 3,5t haalt hij toch wel 10km op batterij. En dan begint hij benzine te slurpen. Vorige zomer naast een Duitser gestaan met een hybride en caravan. Verbruik >16 liter per 100km. Met een bakje van 30 liter kom je dan niet ver.

Is een EV problematisch bij koude? Blijkbaar wel. Zegt de titel genoeg? https://www.hbvl.be/regio/limburg/genk/meerdere-elektrische-autos-vall…

Op zondag 8 februari 2026 21:27:02 schreef fcapri:
[...]

ik ga mijn auto niet kiezen om per jaar voor 1keer naar een ver land te rijden en 300 ritjes rond de kerktoren te doen.
dan koop ik liever EV en huur ik wel iets anders voor die ene rit.

de laatste keer dat ik ver reed was naar barcelona. en voor de kinderen rijd ik max 5-6uur en boeken we een hotelletje voor een nacht. we deden er 3dagen over om er te geraken, weekje ginder gebleven en 2daagjes om terug te komen. we zagen oa ook parijs, toulouse en clairmont-ferrond.
met een EV zou ik die afstanden ook halen.

Met hoeveel huurwagens kan je een aanhanger trekken van 1500kg? Hoeveel kost dat voor 3 weken? En dan hopen dat je een huurwagen kan hebben.

Met hoeveel EV mag ik mijn aanhangwagen van 2t trekken? Hoe groot is dan het bereik? Ik heb eens naar een Ford Transit EV gekeken. Die met de kleinste batterij kost 10 000€ meer dan de diesel. Slechts 1 model mag het gigantische gewicht van 750kg trekken. Dat mag een Fiesta 1400 D ook. Al de anderen 0kg. De lichtste diesel mag nog steeds 2800kg trekken. De zwaarste mag 4250kg trekken.

Een EV inderdaad mooi om rond de kerktoren. Al wat minder als je een ganse dag op de baan bent om herstellingen uit te voeren. Een collega is al regelmatig een diesel komen ophalen om zijn dag wachtdienst rond te krijgen.

ik ken er al meerderen die terug zijn van een EV. Van een Tesla naar een Land Rover. Die persoon was het beu dat hij niet eens meer kon gaan vissen op de Ahr zonder ergens te moeten laden. Met een diesel doet hij dat 2 keer zonder tanken.

Op zondag 8 februari 2026 20:31:44 schreef EricP:

Wel eens een 100W gloeilamp vast gepakt als die 5 minuten aan staat? Zo nee: probeer het ook maar niet :)

Dat is iets wat ik met een 25w lampje altijd demonstreer in de klas :+

Die worden niet heet genoeg om je vingers letterlijk aan te branden maar het is wel een mooie manier om het verschil in efficiëntie tussen lichbronnen in de klas te demonstreren :)

De gemiddelde NL'er rijdt 22 km op een dag, dan zou je met 600km actieradius wel rond moeten komen zou je zeggen

Ik denk ook dat ik heel mijn leven nog niet 1x langer dan een uur stilgestaan heb, google maps stuurt je allang een alternatieve route op bij zo'n situaties

Het stilvallen door pech, dat geeft TS ook aan, zal een heel ander probleem op kunnen leveren.
Veel moderne wagens, zowel EV als ICE , hebben een enorm tv toestel op het dashboard hangen.
Daar moet je alles mee regelen.
Pas een test op tv met een raar van die dingen, op parcour Lelystad reden een aantal testrijders rond en die moesten de verwarming hoger zetten, en een functie aan of uit.
Was dat in het gewone verkeer geweest waren en mogelijk ongelukken voorgevallen.
En waar bestaan de meeste pechgevallen uit?
UItval en storing van de elektronika.
Dus daar sta je dan met pech in brullende koude en sneeuw, dan krijg je de verwarming ook niet meer aan.
Dikke plaid standaard in de auto leggen is denk ik een van de beste adviezen.
In mijn auto liggen standaard 2 verhuisdekens om spullen af te dekken dus als het zou moeten is dat ook een optie.
Hier ook gewoon een ( volvo) diesel, en bijna alles gewoon met knopjes bediend zonder breedbeeld tv...

Op maandag 9 februari 2026 06:56:24 schreef buckfast_beekeeper:

Een hybride is een lachertje. Mijn oom heeft een VW Touareg hybride met 3.0 diesel motor. Met aanhangwagen van 3,5t haalt hij toch wel 10km op batterij. En dan begint hij benzine te slurpen. Vorige zomer naast een Duitser gestaan met een hybride en caravan. Verbruik >16 liter per 100km. Met een bakje van 30 liter kom je dan niet ver.

Met hoeveel huurwagens kan je een aanhanger trekken van 1500kg? Hoeveel kost dat voor 3 weken? En dan hopen dat je een huurwagen kan hebben.

Met hoeveel EV mag ik mijn aanhangwagen van 2t trekken? Hoe groot is dan het bereik?

ik heb 7jaar met hybride gereden, een prius 3 van 2010.
die rijd 2-3km electrisch en dan op benzine. verbruik 4,2-4,8L/100km en dat voor benzine automaat. de voorloper was een mini cooper 1.6 die 8liter zoop. de electromotor is gewoon voor te vertrekken. een prius rijd met een atkinson motor en geen otto motor. een atkinson heeft veel minder koppel en kan niet van stilstand vertrekken. maar die is wel extreem zuinig (in de compressie slag stuurt die 50% van het mengsel eerst terug naar de inlaat. een 2.0 motor zuigt dus 1liter mengsel aan om te compresseren.)

zelf zwaar geladen in de bergen ging die goed. het hoogste verbruik haal ik door van barcelona af te komen en heel de baan in frankrijk 139km/h op gps te rijden. toen verbruikte die 5,08L/100km. de tank was iets van 40L en daar haalt die 800km mee.

huur een grote camionette, dan mag je wel veel trekken. maar ik hoef niks te trekken, ik ga op hotel of huur een appartementje. met 500km autonomie en op 28min kan ik 80% bijladen, lukt dat wel prima. ik rijd meestal maar een 400-500km en neem dan toch een hotel voor de kindjes. die willen ook geen 5-6uur in de auto zitten.

een capri EV mag 1800kg trekken. maar heb ook een pickup diesel thuis van de zaak (die in belgie de volle 220kg mag trekken). dus dat is ook geen probleem.
Verbruik is veel hoger met aanhangwagen, maar dat is bij elke auto.
mijn golf diesel destijds verbruikte 3,4L/100km (1400km met 1 tank), met aanhangwagen was dat 5,5-6L/100km (800-900km per tank).

die nieuwe transit is idd een lachertje, een autonomie van 250km ofzo, hoe komen ze erop

Op zondag 8 februari 2026 19:59:01 schreef SparkyGSX:
[...]Jawel hoor, met twee aanstekers, minstens één winterjas, plus een paar nooddekens, een paar liter water, en wat te eten, zoals speculaas brokken of iets anders met veel energie dat niet bederft.

en een fles whisky O-)