Dag, weet iemand nog hoe de wiskunde formule van philips voor de cd speler heet?
Ik ben het kwijt.
Eddy
Aan de hand van de uitkomst dat een cd speler geen hogere frequenties kan weer geven dan 2200herts.
Philips heeft toen formule ontwikkelt, die terug in de tijd kijkend de volgende frequenties kon voorspellen.
Eddy
Pieter Moncrief van international audio review omschreef het heel mooi, maar ook dat kan ik niet terug vinden.
Eddy

[Bericht gewijzigd door Knut1 op (16%)]

Een CD speler is geen wiskundige grootheid dus hoe je dat uitrekent zie ik zo snel niet. Iets als kast + motor+ optische unit+ electronica = CD speler ?
Kun je je vraag toelichten.

Een beetje wazige vraag, maar bedoel je misschien de Fourrier transformatie? Die bestond al voor Philips hoor.

2200herts.

Dat was 22.05 kHz. Philips was iets slimmer dan de andere ontwikkelaar, Sony. Luisterproeven bewezen dat de allereerste CD speler van Philips ook beter klonk met de oversampling en digitaal filter.
... Een mix van het Nyquist-Shannon samplingtheorema én de Whittaker–Shannon interpolatieformule (met de bekende sinc-functie). Philips heeft dat destijds praktisch toegepast in hun CD-spelers met oversampling en digitale interpolatiefilters...
Met dank aan ChatGPT

Dus jullie weten het ook niet meer, jammer.
Eddy

Jawel, dat is het "Nyqvist sampling theroem" zoals al eerder gezegd.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2%80%93Shannon_sampling_theorem

En aangezien een CD werkt met een sampling frequentie van 44100Hz, kun je dus maximaal 22050 Hz vastleggen in theorie. En dan moet je wel goede filters hebben dia alles daarboven wegfiltert, anders krijg je flink vervorming.

Op donderdag 12 februari 2026 17:17:38 schreef fred101:
Een CD speler is geen wiskundige grootheid dus hoe je dat uitrekent zie ik zo snel niet.

Daar kun je op afstuderen ...

Er komen vragen voorbij waar ik denk dat er een antwoord op gegeven kan worden, maar soms komen er ook vragen voorbij die vragen oproepen.

Ik ken ook alleen jet woord oversampling.
Als er al een wiskundige formule zou zijn dan zal Philips die echt niet vrijgeven.

[Bericht gewijzigd door revado op (98%)]

Ik heb een poos geleden op archive.org een serie (Philips) documenten geplaatst uit de ontwikkeltijd / begintijd van de CD. Ook over de keuze van de sampling rate, discussies met Sony, enzovoorts.

https://archive.org/details/1981-compact-disc-color-leaflet-2/1983%20b…

Op vrijdag 13 februari 2026 08:11:36 schreef revado:
Ik ken ook alleen jet woord oversampling.
Als er al een wiskundige formule zou zijn dan zal Philips die echt niet vrijgeven.

Natuurlijk wel, de patenten staan er bomvol mee.

De belangrijkste bijft toch Nyquist en aangezien de TS 22kHz aanhaalt, is het eigenlijk wel zeker dat hij die bedoelt.

Op https://www.bramjacobse.nl/wordpress/ staat erg veel, ook interne documentatie.

Op donderdag 12 februari 2026 17:17:38 schreef fred101:
Een CD speler is geen wiskundige grootheid dus hoe je dat uitrekent zie ik zo snel niet.

Van wat ik nog van weet wou men zoveel mogelijk uit een CD halen. En dan bedoel zoveel mogelijk tijd voor muziek en zo goed mogelijke kwaliteit.

Het blijkt dan dat als je nog 2 samples hebt dat je daar nog een sinus uit kan herleiden. Aangezien er op een cd met 44kHz gesampled is kan je er maximaal 22kHz uithalen.
Ze hadden uiteraard ook met 88kHz kunnen samplen maar dan halveer je de totaal tijd van de muziek.

En de audio frequenties nabij 20kHz denderen op en neer in amplitude met maar twee a drie samples per periode...

Op aandringen van de Sony directeur heeft Philips de oorspronkelijke diameter van 11.5cm naar 12cm verhoogd.
(dit omdat anders zijn favoriete 9e symphonie van Beethoven (74min) er niet op paste...)

Niet alles is alleen zuiver technisch bedacht... ;)
Zo heeft het centergat een diameter van... een Nederlands dubbeltje... (omdat dat bij het bedenken toevallig voorhanden was)

sprak onlangs nog een oud philips medewerker die destijds mede verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de kunstof samenstelling voor de CD. die is medio 70's in het natlab ontwikkeld.

Daarom werd de populariteit van de CD dus minder na de invoering van de Euro.

Er wordt gezegd dat de bedenker van het CD doosje als beloning kon kiezen uit een eenmalig bedrag, of 1cent per 100 verkochte doosjes.
Hij koos toen voor zekerheid: een vast bedrag.

Daar zal 'ie wel spijt van hebben gekregen later: er zijn meer als 220 miljard cd doosjes verkocht... :+

Misschien 'Eight to fourteen modulation'...? Dit is de encoding techniek die ervoor zorgt dat de foutcorrectie goed werkt. Dit zou je misschien wel wiskunde kunnen noemen?

Waren daar geen "boekjes" over? Het "Red", "Blue"... book. Met alle tech details over CD's.
Of vergis ik me en ging dit over data CD's.

Op vrijdag 13 februari 2026 19:32:02 schreef fred101:
Daarom werd de populariteit van de CD dus minder na de invoering van de Euro.

Ja precies dat had niks met MP3 of zo te maken, hoewel trump er ook aandeel in heeft gehad, beweert hij zelf.

Of vraag je naar het verband tussen sample frequentie, aantal bits en de audio filter bandbreedte?

S/N(max) in dB = N*6,02 + 10*LOG{(sample_frequentie)/lowpassfilterbandwidth}+ een kleine correctiefactor

Zoek je dit? Want hiermee kun je bij oversampling en een kleinere woordlengte de S/N limiet berekenen.

Op vrijdag 13 februari 2026 20:14:58 schreef eSe:
Waren daar geen "boekjes" over? Het "Red", "Blue"... book. Met alle tech details over CD's.
Of vergis ik me en ging dit over data CD's.

Elke kleur gaat over een ander type CD.