@benleentje: dat al ik zeker doen, de eerste zaadjes gaan binnenkort in het apparaat en dan zal ik de werking eindelijk kunnen testen. Dus: beloofd!
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Amroh verkocht de holnietjes samen met een speciaal ponsje.
Nouja, speciaal...een stukje 4mm rondstaal met een 90° punt...
Een dikke centerpons kan ook dienstdoen, of je maakt het van een dikke spijker.
Amazon heeft complete setjes, of kijk bij AliExpres, dan krijg je een goed idee van de benodigde tooling.
Op zaterdag 28 februari 2026 19:33:39 schreef Piet elektro:
[...]
Offtopic, hoe was je ervaring met deze webshop? En is verzending naar Nederland mogelijk? Ik zie het op de website zo snel niet staan.
Die shop zit in Oostenrijk en verzendt gewoon naar België en Nederland. Ik heb daar in het verleden meermaals besteld en nooit problemen gehad. Ik heb ooit onder andere een machine voor Lichtenbergfiguren gebouwd met spul van die webshop, zie ergens in deze thread: https://www.circuitsonline.net/forum/view/147474/24
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 28 februari 2026 19:33:39 schreef Piet elektro:
[...]Offtopic, hoe was je ervaring met deze webshop? En is verzending naar Nederland mogelijk? Ik zie het op de website zo snel niet staan.
Semi-offtopic; @Maarten, hoe werd zo een 'coax-condensator' in de praktijk in een TV toegepast? Heb je misschien een voorbeeld van een tv waar ze dit deden?
Als de capaciteit van de buis zelf te laag - oppervlakte aquadaglagen aan de binnen- en buitenkant van de kolf te klein of geen (volledige) aquadaglaag aanwezig - was voor de gewenste stabiliteit van de hoogspanning, werd er een kabel van een aantal meter gebruikt tussen hoogspanningsgelijkrichter en beeldbuis. Deze kabel werd dan deels opgerold en aan de zijkant van de hoogspanningskooi bevestigd.