Hi!
Klein projectje om veiliger te meten aan mijn Variac.
Bij het testen van voedingen gebruik ik vaak een Variac, dit is geen hoogstaand model maar een China model van wat zij zeggen 1KVA, ja ja...
Maar daar wil ik het verder niet over hebben, het gaat er om dat ik met een goed meetinstrument de spanning wil meten die aan de uitgang van de Variac staat.
Dat doe ik bijna altijd met een van mijn handmultimeters daar ik dan zeker ben dat ik niets dom doen...
Nu ben ik vrij voorzichtig van aanleg, maar had een paar keer dat ik de stekkers uit de handmultimeter trok en de Variac stond nog onder spanning stond.
Gelukkig bleef beide keren mijn nog aanwezige haar nog strak in de Gel zitten
Hier zijn de twee gele aansluitingen zichtbaar die ik al eens een keer had aangebracht.
.
Hier zijn ze wat beter zichtbaar, de tekst "AC Input" heb ik met Alcohol "hick" weggepoetst.
.
Yep "High End" bedradingstechniek van onze Chinese vrienden.
.
Dit zijn de geïsoleerde stekkerbussen die de twee andere gaan vervangen.
.
Met een trapboor heb ik de gaten bijna op maat gemaakt en daarna met een grote PB ruimer de gaten precies pas gemaakt.
Ja ik weet het, het is een schande, bij de eerste keer boren is de boor weg gelopen en de gaten zitten nu niet op één lijn, nu maar hopen dat de elektronen niet scheef in mijn multimeter aankomen.
.
Nu nog een extra laagje van die goede 3M tape aangebracht zodat de korte stukjes niet los kunnen komen.
Over de nog open aansluitingen heb ik een laagje conformal coating gelegd, net als over de moeren van de stekkerbussen om ze vast te houden.
.
De blauwe draad aan de trafo winding, hier ook wat stukjes 3M tape gebruikt om het een beetje vast te zetten.
Als het bij een latere inspectie het toch los is gekomen door b.v. warmte , dan ga ik vast zetten met glastape van 3M.
.
De eerste meting in de nieuwe opzet, de gele meetkabels kon ik niet kopen in de lengte die ik wou, 50cm of 75 cm was niet te koop
bij de leveranciers waar ik een bestellijstje had, dus nu zijn ze 1M lang.
Dat heeft ook een voordeel, dat als ik toch een van mijn tafel multimeters wil gebruiken, dan zijn de kabels lang genoeg.
.
Dit is echt een "Wappie Meter" hij ontkend voortdurend de realiteit, hij geeft dus nooit de goede waarde aan. *grin*
Dit is 230V, op het metertje staat ergens in een hoekje dat hij 5% is, daar zou hij dan net binnen zitten bij deze stand.
Lineair is hij dat dan wel? hahhahahaha
.
Hier heb ik met de 3M glastape de meetkabels bij elkaar gebonden, zodat de kans nihil is dat ik b.v. de uitgang van de Variac zou kunnen doorverbinden met één kabel omdat ik zit te snurken.
.
Missie geslaagd, zo kan hij weer de kast in tot zijn volgende klus!
.
Groet,
Bram