Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Op 16 februari 2021 01:16:49 schreef McAwesome:
https://www.youtube.com/watch?v=fdeMaWkJF2k >:)

Is ook niet zo erg ik zie dat iemand niet zo snel doen "voor het oog van de camera". Herinnert me aan de simpele cijfersloten op fietsen die er vroeger waren. Op lagere school leeftijd als kattekwaad maakten wij die open , haalden ze van een fiets en hingen die aan een willekeurige andere fiets voor de plaatselijke supermarkt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
LetterHenk

Golden Member

Op 5 februari 2021 20:50:22 schreef Roland van Leusden:
Via V&A een paar HY-214 bubble displays 8 Digits / 14 Segmenten gekocht, driver op het printje is de HT16K33.

Ik zag ze ook voorbij komen, prachtige look. Leuk dat je aan de praat hebt :)
Heb je er al een bestemming voor?

Action expresses priorities LH

@LetterHenk, ben bezig met een mp3 jukebox waar deze dan dienen als display voor nummer / volume informatie. Ik heb hiervoor via MP een oude jukebox radio op de kop getikt, echt corona / winter projectje.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 16 februari 2021 07:21:45 schreef miedema:
..
Een hele leuke en snelle "out of the box" oplossing, waar ik niet zo gauw aan gedacht zou hebben.

Dit is meer een "inside de box" oplossing. ;-)

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 16 februari 2021 19:57:17 (69%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Outside the box inside the box ;-) Met out of the box heeft het dan weer net niet te maken, dat is als je er niks meer aan hoeft te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

Hierbij nog een projectje van mij. Het is al even geleden omdat de meeste dingen commercieel zijn.

Het is een machine om Lichtenberg figuren in hout te branden. Op zich is dat niet de meest veilige bezigheid en van vele filmpjes op YouTube met transformators uit microgolfovens krijg ik de koude rillingen...

Het is de bedoeling om het proces toch wat veiliger te maken. In dit geval is de opgewekte hoogspanning niet gerefereerd aan het aardpotentiaal en de hoge frequentie van meerdere kHz is ook veiliger dan 50 Hz (of 60 Hz). Ik heb ook de indruk dat het eindresultaat fijner is met meer kleine vertakkingen bij deze hogere frequentie.

De hoogspanning wordt aan en uitgezet met een voetpedaal. Deze heeft geen elektrische verbinding met de machine maar bedient een pneumatische schakelaar (airswitch) die op zijn beurt een dubbelpolig relais schakelt wat uiteindelijk de voeding voor de hoogspanningsmodule schakelt. Het zwarte rubber van de luchtslang is niet geleidend (gecheckt met een megger).

Zolang de hoogspanning actief is (voetpedaal ingedrukt) hoor je een intermitterende buzzer en flitst een rode led.
Het geheel is losjes gebaseerd op de machine van Conestoga Works, een commercieel Lichtenberg apparaat.

Een allereerste test met alleen de hoogspanningsmodule bij gereduceerd vermogen zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=TeuMRXF3dl4

Lambiek

Special Member

Gaaf, mooi gemaakt. :)

Ik had er nog nooit van gehoord.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ziet er profi uit, hoewel dat niet een apparaat is wat ik commercieel zou willen aanbieden.
Al is het inderdaad stukken veiliger dan een MOT, dit brand meer dan het bijt ;)

Zo te zien is het een ZVS me een 'sappige' trafo er achter. En een setje dure connectors ... Lemo?

Vanwaar de ballast weerstanden? Kakt de driver in als je hem te zwaar belast?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 6 maart 2021 21:36:34 (20%)

Henk H.

Golden Member

Mooi gemaakt zeg! Ook netjes een plaatje over de weerstanden. Ik vind het soms jammer dat het ontwerpen en maken van een behuizing soms meer tijd kost dan de elektronica (voor mij het leukste deel). Als ik het doe, wil ik het ook goed hebben. Het heeft jou er niet van weerhouden er iets moois van te maken!

McAwesome

Golden Member

Op 6 maart 2021 21:34:52 schreef Sine:
Zo te zien is het een ZVS me een 'sappige' trafo er achter. En een setje dure connectors ... Lemo?

Vanwaar de ballast weerstanden? Kakt de driver in als je hem te zwaar belast?

De hoogspanningsmodule komt van https://highvoltageshop.com/ (verkoopt ook via eBay). Voor de prijs van het ding had ik geen zin om het zelf te gaan bouwen en het is ook al niet zo eenvoudig om aan zo'n trafo te komen. Het is inderdaad een ZVS driver met behoorlijk vermogen, eigenlijk teveel voor deze toepassing.

De ballastweerstand is om de stroom door de probes binnen de perken te houden en dit om twee redenen. Ten eerste veiligheid voor de gebruiker en ten tweede om te voorkomen dat als twee Lichtenberg figuren elkaar raken de stroom en het vermogen teveel oploopt. Als dat nu gebeurt krijg je een rood oplichtend koolstofspoortje. Zonder de weerstand kan het hout in brand schieten. Dat is trouwens ook een probleem als je met een MOT werkt en als je wat pech hebt ligt de stop er ook uit.

Ik heb gekozen voor 35 stuks standaard 5 W weerstanden i.p.v. een hoogspanningsweerstand. Ik heb hier zo van die rode HS weerstanden van zo'n 10 cm lang. Die kunnen wel de spanning aan maar kunnen niet zoveel vermogen dissiperen. Om corona tegen te gaan zijn de weerstanden onderaan de print met een overmaat aan soldeer gesoldeerd. Op die manier heb je geen scherpe uitsteeksels maar eerder ronde bolletjes soldeer.

De Lemo connectoren zijn inderdaad erg duur. Ik heb ze gelukkig meer dan tien jaar geleden voor weinig geld kunnen kopen via eBay, samen met enkele eveneens dure HS relais. De verkoper kende blijkbaar de waarde niet van wat hij verkocht...

Thevel

Golden Member

Netjes gebouwd!
Heb je de behuizing gekocht of zelf gemaakt?
Het font ziet er ook keurig uit, zit daar een sticker op geplakt?

De Lemo connectoren zijn inderdaad erg duur.

Alle Lemo connectoren zijn duur maar wel zeer betrouwbaar.
Een paar jaar geleden kwam een Lemo vertegenwoordiger op het werk, hij vertelde dat o.a de space shuttle vol met Lemo connectoren zat.
Hij had een koffer met gangbare connectoren maar ook een koffer met op specificatie gemaakte connectoren welke gebruikt worden in kerncentrales, prijs: vanaf 35k :)

KGE

Golden Member

Klein puntje van kritiek (letterlijk...)
De Lemo chassidelen (en daarmee ook de stekkers) zijn van het verkeerde 'geslacht', nu heb je een pin waar een paar kV op staat vlak aan het oppervlak. Ik neem aan dat de stekker die er in gaat het contact juist heel diep heeft zitten ?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi,

Netjes gemaakt!
Wat de Lemo connectoren betreft, als je niet anders hebt dan deze gender, dan is het nog steeds zeer goed. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 maart 2021 11:18:11 schreef blackdog:
Wat de Lemo connectoren betreft, als je niet anders hebt dan deze gender, dan is het nog steeds zeer goed. :-)

Zo ben ik (al even...) bezig met een laad- en ontlaad apparaat voor mijn Prius batterij. Ik heb al een XLR-female chassis aan de accu gemaakt.
Maar de voeding (250Vdc) moet daar* op aangesloten worden. En ondanks dat je deze pas aanzet of inplugt als de connectie gemaakt is, was me dit niet veilig genoeg. Dus ik ga alles naar Speakon ombouwen voordat ik het ooit echt aansluit. Als ik dit meteen bedacht had, had me dat wat werk gescheeld ;)

*Opzet is aantal aparte blokken:
accu=>Wh-meetapparaat=>ontlaad-belasting
oplaadapparaat=>Wh-meetapparaat=>accu

McAwesome

Golden Member

De behuizing is van Hammond, Farnell bestelcode 518890. Het front is gemaakt met wit vinyl stickerpapier wat je met een laserprinter kan bedrukken. Het bestaat ook transparant en aluminiumkleurig.
Ik heb dat ooit (lang geleden) bij MDA Elektronica gekocht.

Ik ben er mij terdege bewust van dat je de hoogspanning op het front kan aanraken als de Lemo stekkers niet ingeplugd zijn.
De stekker heeft inderdaad een diepliggend contact en andersom qua gender was beter geweest. Nieuw kosten dit soort connectors meer dan 100 euro voor een combinatie van stekker en chassisdeel en heb ik besloten om te gebruiken wat ik had liggen.
Eens ingeplugd kan je de stekker vergrendelen waardoor per ongeluk lostrekken onmogelijk is en de veiligheid gegarandeerd is.
Dit is ook een euvel bij sommige commerciële HV voedingen.

Ik ga binnenkort nog een vergelijkbaar toestel bouwen op kleinere schaal maar met een hogere uitgangsspanning voor Kirlian fotografie. Niet om esoterische ;) redenen maar gewoon om mooie foto's te maken. Met hoogspanning kan je trouwens prachtige foto's maken.

De eerste foto is van een gloeilamp op een teslaspoel. De tweede is een ontploffing van aanstekergas in een glas. De onsteking gebeurde via twee heel dunne draadjes en een vonk van een onsteektrafo. Zowel de draadjes als het vonkje zijn weggephotoshopt.

Tidak Ada

Golden Member

Compliment voor het foto idee met het aanstekergas !
Ik heb de foto doorgestuurd naar mijn fotogroep.

Je zou het gas ook kunnen ontsteken met een piëzoelementje uit een oude aansteker. Draadjes er aan en die in het gas hangen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Ik gebruik deze module van TME: https://www.tme.eu/be/nl/details/w09-2a/generatoren-hs/miflex/
Uiteraard gaat het met een piëzoelementje uit een oude aansteker ook.

Het Miflex pulsgeneratortje is wel vrij goedkoop en je kan er nog andere leuke dingen mee doen: https://www.youtube.com/watch?v=IpmhZSaMue4

Het blijft verbazen hoe zoiets "simpel" als een gasontploffing zo veel verschillende kleuren kan genereren.

Op 5 februari 2021 20:50:22 schreef Roland van Leusden:
Via V&A een paar HY-214 bubble displays 8 Digits / 14 Segmenten gekocht, driver op het printje is de HT16K33.

Oh, wat zijn die displaytjes gaaf!
Ik heb nog wat 7 segment varianten daarvan, maar de alfanumerieke, oef! Leuk om tweets of het weerbericht ofzo op te laten zien.
Ooit wil ik eens zoiets maken maar ik kan niet programmeren ;(

Maar eerst maar eens een klokje maken met de bubble displays.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 7 maart 2021 14:29:54 schreef McAwesome:
Zowel de draadjes als het vonkje zijn weggephotoshopt.

...

Ik ben rond 1982 uren en uren bezig geweest met een gloeilamp aan een vislijntje hangen en een laagspanning erdoorheen om de gloeidraad net te laten gloeien. Visdraad liep van de camera naar achteren en moest door zeer geringe scherptediepte instelling onzichtbaar worden. Geloof niet dat mijn Commodore 64 dat al weg kon photoshoppen...

Edit: nu vergeet ik door mijn 'trip down memory lane' je helemaal te complimenteren met die gave foto's!!!

haasje93

Golden Member

Ziet er echt prachtig uit McAwesome!
Heb wel eens filmpjes gezien van wat ze ermee maken, veel maakplezier gewenst!

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi!

Klein projectje om veiliger te meten aan mijn Variac.
Bij het testen van voedingen gebruik ik vaak een Variac, dit is geen hoogstaand model maar een China model van wat zij zeggen 1KVA, ja ja...

Maar daar wil ik het verder niet over hebben, het gaat er om dat ik met een goed meetinstrument de spanning wil meten die aan de uitgang van de Variac staat.
Dat doe ik bijna altijd met een van mijn handmultimeters daar ik dan zeker ben dat ik niets dom doen...
Nu ben ik vrij voorzichtig van aanleg, maar had een paar keer dat ik de stekkers uit de handmultimeter trok en de Variac stond nog onder spanning stond.
Gelukkig bleef beide keren mijn nog aanwezige haar nog strak in de Gel zitten :+

Hier zijn de twee gele aansluitingen zichtbaar die ik al eens een keer had aangebracht.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-01.png

.
Hier zijn ze wat beter zichtbaar, de tekst "AC Input" heb ik met Alcohol "hick" weggepoetst.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-02.png

.
Yep "High End" bedradingstechniek van onze Chinese vrienden.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-03.png

.
Dit zijn de geïsoleerde stekkerbussen die de twee andere gaan vervangen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-04.png

.
Met een trapboor heb ik de gaten bijna op maat gemaakt en daarna met een grote PB ruimer de gaten precies pas gemaakt.
Ja ik weet het, het is een schande, bij de eerste keer boren is de boor weg gelopen en de gaten zitten nu niet op één lijn, nu maar hopen dat de elektronen niet scheef in mijn multimeter aankomen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-05.png

.
Nu nog een extra laagje van die goede 3M tape aangebracht zodat de korte stukjes niet los kunnen komen.
Over de nog open aansluitingen heb ik een laagje conformal coating gelegd, net als over de moeren van de stekkerbussen om ze vast te houden.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-06.png

.
De blauwe draad aan de trafo winding, hier ook wat stukjes 3M tape gebruikt om het een beetje vast te zetten.
Als het bij een latere inspectie het toch los is gekomen door b.v. warmte , dan ga ik vast zetten met glastape van 3M.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-07.png

.
De eerste meting in de nieuwe opzet, de gele meetkabels kon ik niet kopen in de lengte die ik wou, 50cm of 75 cm was niet te koop
bij de leveranciers waar ik een bestellijstje had, dus nu zijn ze 1M lang.
Dat heeft ook een voordeel, dat als ik toch een van mijn tafel multimeters wil gebruiken, dan zijn de kabels lang genoeg.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-08.png

.
Dit is echt een "Wappie Meter" hij ontkend voortdurend de realiteit, hij geeft dus nooit de goede waarde aan. *grin*
Dit is 230V, op het metertje staat ergens in een hoekje dat hij 5% is, daar zou hij dan net binnen zitten bij deze stand.
Lineair is hij dat dan wel? hahhahahaha
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-09.png

.
Hier heb ik met de 3M glastape de meetkabels bij elkaar gebonden, zodat de kans nihil is dat ik b.v. de uitgang van de Variac zou kunnen doorverbinden met één kabel omdat ik zit te snurken.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-10.png

.
Missie geslaagd, zo kan hij weer de kast in tot zijn volgende klus!
https://www.bramcam.nl/Diversen/Variac/Variac-11.png

.
Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 maart 2021 18:42:41 schreef blackdog:
Dit is echt een "Wappie Meter" hij ontkend voortdurend de realiteit, hij geeft dus nooit de goede waarde aan. *grin*
Dit is 230V, op het metertje staat ergens in een hoekje dat hij 5% is, daar zou hij dan net binnen zitten bij deze stand.
Lineair is hij dat dan wel? hahhahahaha

Ik heb nog nooit een meter gezien die de goede waarde aangeeft. Een lineaire meter heb ik ook nog nooit gezien. Zie ook een item op CO over standaard deviatie. Die meter geeft ook maar wat aan. :+
Punt is: Voldoet de meter aan de gestelde eisen?
Mij maakt het niet uit of de spanning 220V of 230V is.
Gelukkig heeft je meter een grote parallax-fout, dus je kan je hoofd zo voor de meter zetten, links of rechts, dat de meter wel de goede spanning aangeeft.

blackdog

Golden Member

Hi ohm pi,

Mij maakt het wel uit of de netspanning 230V of b.v. 220V is als ik moet bepalen wat de dropout spanning is van een product.

En wat lineaire meters betreft, ik heb er hier een paar waarvan ik dat niet goed kan bepalen, niet omdat ze zo gaar zijn, maar omdat ze zo goed zijn!
De afwijking van deze meestal grote meters van b.v. Philips en HP zat binnen de naald dikte, en die naald is dat plat zodat je met de spiegel er achter heel goed kan aflezen.

Wat ik mij nog kan herrinneren van de technische school waar op ik zat, daar waren analoge meters beschikbaar van 0,5%.
Maar het meeste wat je tegenkomt is natuurlijk veel slechter.

Wat betreft de gestelde eisen betreffende de uitgangsspanning die dit metertje aangeeft, tja, wat zal ik zeggen, zal ik mijzelf herhalen? ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@blackdog,
Was een gebbetje van mij.
Een blind paard ziet zelfs dat die meter niet veel meer dan indicatief is.
Brede streepjes, dikke wijzer, geen spiegel achter de wijzer, kleine meter enz.
Dan heb je nog de vervorming van de schaal doordat de schaal in een rechte lijn loopt terwijl de wijzer een boog beschrijft.
Voor grof gebruik is de meter bruikbaar.

Dit topic is gesloten