Op woensdag 25 februari 2026 13:47:36 schreef Zeeuwsekees:
Want zoveel is me wel duidelijk: er zit een dom relais in.

Relais? Welnee. Daar zit een dikke IGBT in met bijbehorende driver. Die word gewoon gepulst. En ja, dat tikt ook.

[Bericht gewijzigd door Sine op (45%)]

Op woensdag 25 februari 2026 11:09:06 schreef ohm pi:
Ik zie geen probleem om per periode te bepalen of de oscillator/vermogensdeel wel of niet ingeschakeld moet worden.

Precies, het is allang geen oscillator meer (die tenslotte ook een starttijd heeft), maar gewoon bitjes uit een processor. Die kun je instant oproepen en stoppen wanneer het jou uitkomt. Ik zie niet wat daar ingewikkeld of moeilijk aan is om te maken.
Als bijv. een elektrische loc het kan, moet een inductieplaat het ook kunnen. In een loc mag het mss iets meer kosten, maar de uitdagingen zijn ook een paar klasses groter.

Op woensdag 25 februari 2026 13:51:57 schreef Sine:
[...]

Relais? Welnee. Daar zit een dikke IGBT in met bijbehorende driver. Die word gewoon gepulst. En ja, dat tikt ook.

In geval van mijn Atag hoor je een zoemend/brommend geluid, maar bij in en uitschakelen een duidelijke tik. Die tik hoor je overigens ook als de plaat in bedrijf is, er een pan op de kookzone staat, maar de kookzone niet aan staat. Vermoedelijk creëert de plaat steeds kortstondig een magnetisch veld om de pan te detecteren.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je voor een effectieve overdracht van energie een bepaald minimum vermogen nodig hebt en dat dat minimum vermogen te hoog is voor de lagere standen van de kookplaat.

De eerder door mij vermeldde Siemens produceert ook lichte tikjes en wat gebrom, maar het verschilt per pan. Bij de koekenpannen is het effect duidelijker en voel je ook veel duidelijker bij de splitsing van het handvat dat er spanning op dat stukje staat: hetzelfde trillende effect van een vinger over een niet-geaarde metalen behuizing waar een netfilter aan geknoopt is is daar waarneembaar.

Ik ben al lang blij dat de Siemens op het tikken na praktisch stil is: je hoort wel intermitterend gebrom (50 Hz) en alleen als je de boost-stand inschakelt gaat de boel griezelig brommen en kan het deksel op een pan mee gaan trillen door de enorme magnetische krachten die er dan inwerken op de pan.

Het is in ieder geval heel wat beter dan het inductiegeval waar ik in het huis van een collega mee geconfronteerd werd. Allereerst volledig tiptoets-werk (ik haat dat voor kookplaten, reden dat ik zo blij ben met m'n Siemens) maar verder een verschrikkelijk, constant gegier van de elektronica als de platen aangaan.

Wat betreft het de pan uit schuimen van pasta: ook hier zijn dat soort ervaringen niet aan de orde, ik denk echt dat de pan hier het verschil maakt, want eenmaal aan de kook gaat de plaat naar 5,5 of 5 en dan is het een seconde aan en 1,5 seconde uit of zo (als het niet meer is). Maar een constant bijna-overkoken en dan weer niets heb ik hier nog nooit gemerkt.

Op woensdag 25 februari 2026 17:51:28 schreef weardguy:
Het is in ieder geval heel wat beter dan het inductiegeval waar ik in het huis van een collega mee geconfronteerd werd. Allereerst volledig tiptoets-werk (ik haat dat voor kookplaten, reden dat ik zo blij ben met m'n Siemens)

Als koker-op-aardgas ben ik nog een leek op dit gebied, maar heeft Siemens geen tiptoets dan? (daar houd ik ook niet van)

De Siemens die ik en mijn ouders hebben kan allebei: tiptoetsen als je alleen de plaat hebt, maar met gewone draaiknoppen als je ook de bijbehorende oven neemt.

De tiptoetsen voor de instelling van het vermogen werken dan niet meer, alleen de booststand werkt dan nog met aanraaktoetsen op de plaat en de ingebouwde timer eveneens, maar dat vind ik een rotding ;)

Mijn ouders hebben 7 jaar terug of zo stad en land afgezocht naar een model zónder tiptoetsen. Keukenzaken hadden die of helemaal niet, moesten 'm speciaal bestellen (m'n ouders willen zoiets zien en even proberen, dus dat werd 'm ook niet) en uiteindelijk bij 1 zaak van de 31 modellen die er waren waren er 2 met fysieke knoppen.

Het is al een wat ouder model hoor ;)

Haha! Grappig, ik wou net een berichtje plaatsen met dat ik ook "stad en land" afgezocht heb voor een inductieplaat met draaiknoppen. Bora maakte er een tijdje nog eentje, maar die zijn er ook mee gestopt. Ik heb ook een hekel aan tiptoetsen, maar ik snap de fabrikanten wel: voor het schoonmaken en waterproofen is het natuurlijk een zegen. Neff (ook Bosch-Siemens groep) heeft wel een soort losse draaiknop die er magnetisch op zit. Vrienden hebben zo'n ding, het voegt weinig toe: je moet alsnog draaien om elke pit afzonderlijk te kiezen. Niet handig met een plaat met veel zones.

Nog even een update over het nieuwe enkele inductiekookplaatje dat volgens de specs (een een review waarbij dit expliciet getest werd) wel wat preciezer het vermogen terug zou moeten kunnen regelen.

Dit plaatje gaat wel degelijk pendelen op laag vermogen, maar... doet pas vanaf ± 600W (en niet 1200W, zoals het plaatje in mijn openingspost). Het resultaat is een veel rustiger gedrag bij iets dat al aan de kook gebracht is. Het is een wereld van verschil, maar ik moet iedereen hier wel gelijk geven dat dit pendelen volstrekt normaal is (al heb ik nu geleerd, en lees ik in bovengenoemde review dat er wel een groot verschil zit tussen pendelen, en pendelen). Maar als het op laag vermogen is, merk je er amper wat van, en zeker als je pan niet te dun is.

Vanaf stand 20 omlaag:

Pas vanaf stand 7 begint het pendelen (op ±600W), daarboven is het vermogen continu, traploos.

Meer info (die ik helaas eerder had willen vinden): https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-portable-induction-coo…

Als ik er nog aan toekom, ga ik toch ook even onze grote Bosch kookplaat checken.

Wel toegevend dat de el cheapo kookplaatjes wel agressief tikken...

Op dinsdag 24 februari 2026 23:19:54 schreef Hensz:
Ik heb het ook al eens gehad in een oppashuis. Heel irritant. Je krijgt 'm niet ingesteld dat iets gewoon constant blijft koken. Bij piepers kan dat mss nog, maar bij bijv. pasta schuimt het eerst de pan uit en daarna is het en paar seconden rimpelloos water. :(

Komt inderdaad voor...

Op woensdag 25 februari 2026 00:04:06 schreef Kortsluiting_Online:
voor zover ik weet doen ze dit bijna allemaal. Net als de magnetron, die staat ook bijna altijd te pendelen op laag vermogen.

Inderdaad...
Bij de magnetron stoort dit gedrag me niet, in de pauzes kan de warmte zich dan door de voedingswaar verspreiden.

En heel vaak maakt het ook niet uit. Maar soms is het erg vervelend. B.v. als je melk wilt doorkoken, dan kookt het over tijdens de pieken, en gaat het van de kook af in de dalen.

Ook al een paar maal meegemaakt.

Bij een kookplaat kun je ook pannen nemen met een dikke bodem. Dan wodt het vermogen beter uitgemiddeld.

Tja, als je enkel gietijzeren pannen gebruikt zal het zeker meevallen...

Op woensdag 25 februari 2026 10:10:14 schreef dokterbibber:
[...]
De meningen zijn nogal verdeeld. In tegenstelling tot wat ik had verwacht, nemen nogal wat techneuten hier genoegen met een nogal lompe manier van vermogensregeling. Ik denk: anno 2026 mag je toch wel wat knappers verwachten? In de EV van m'n meisje kun je het "gas" heel mooi doseren, maar zelfs van gasgestookte CV-ketels verwachten we al minstens 30 jaar dat ze netjes hun vermogen terugmoduleren.

Op woensdag 25 februari 2026 13:52:42 schreef Hensz:
[...]
Precies, het is allang geen oscillator meer (die tenslotte ook een starttijd heeft), maar gewoon bitjes uit een processor. Die kun je instant oproepen en stoppen wanneer het jou uitkomt. Ik zie niet wat daar ingewikkeld of moeilijk aan is om te maken.
Als bijv. een elektrische loc het kan, moet een inductieplaat het ook kunnen. In een loc mag het mss iets meer kosten, maar de uitdagingen zijn ook een paar klasses groter.

Vind ik ook!

Heel mijn leven heb ik gasgekookt.
Behalve het onderhoud van en rond de gasbranders vond ik dit ideaal.
Analoog/staploos regelbaar en altijd het volle vermogen van alle branders beschikbaar.
(Ik ben daarbij persoonlijk nog nooit een restaurant tegengekomen waar men op inductie kookte...(wel als aanvulling))

Soit, ca. 4.5 jaar geleden in ons koophuis moesten we de beslissing nemen:
- Of koken op propaangasflessen (geen aardgas aanwezig in de straat)
- Of inductiekookplaat
Ik heb indertijd daarvoor op CO een topic opgestart.

De beslissing is toen gevallen voor inductie (Whirlpool 4/8 zones, 7.4kW), 3-fasig aangesloten op eigen 3-fase groep maar gebruikt intern maar 2 fasen).
7.4kW/230V=32A, dus theoretisch 16A/fase.

Kan iemand mij uitleggen waarom deze kookplaat dan begint te pulseren/switchen tussen zones zodra ik meer dan 2 zones intensiever gebruik? (wij gebruiken meestal 3 of 4 kookzones tegelijkertijd)
Elke zone is instelbaar tussen 0 en 18, als ik (geschat) in totaal boven ca. 25 kom begint het (zichtbaar/hoorbaar!) pulseren/switchen...
Quasi onwerkbaar voor mij.

En dan spreek ik nog niet over het feit dat als er een paar kookspatten/druppels op de tiptoetsbediening vallen er een discolichtshow met bijhorende piepjes volgt en heel de kookplaat vervolgens uitgeschakeld wordt (met verlies van alle ingestelde timers!).

In elk geval twijfel ik of de volgende kookplaat nog inductie zal zijn...

Kan iemand mij uitleggen waarom deze kookplaat dan begint te pulseren/switchen tussen zones zodra ik meer dan 2 zones intensiever gebruik? (wij gebruiken meestal 3 of 4 kookzones tegelijkertijd)
Elke zone is instelbaar tussen 0 en 18, als ik (geschat) in totaal boven ca. 25 kom begint het (zichtbaar/hoorbaar!) pulseren/switchen...
Quasi onwerkbaar voor mij.

En dan spreek ik nog niet over het feit dat als er een paar kookspatten/druppels op de tiptoetsbediening vallen er een discolichtshow met bijhorende piepjes volgt en heel de kookplaat vervolgens uitgeschakeld wordt (met verlies van alle ingestelde timers!).

In elk geval twijfel ik of de volgende kookplaat nog inductie zal zijn...

Ik ken heeeel veel mensen met een inductie kookplaat en jou genoemde punten zijn niet allen mee eens.

Koken op gas is oertraag, pan met water aan de kook brengen duurt wel 8-10 min, op inductie 3-4 min, biefstuk dichtschroeien is met inductie zo gepiept, bij gas kakt temperatuur snel in. Ik heb zelf ook jarenlang op gas gekookt, dus kan het weten. ( ook op keramisch gekookt, ook k) Ik kook sneller op inductie dan op gas/ keramisch. Daarnaast is op gas koken de warmte alleen aan zijkant van de pan, bij inductie over volle bodem van pan.

Reataurants gaan meer en meer overstappen naar inductie, zegt al genoeg, OK wel zwaardere apparaten.

Het bij jou pendelen van vermogen doet de electronica om te zorgen dat IGBT eindtrap niet te overbelast word, wellicht een ontwerp misser in jou plaat( Het is tenslotte een Indesjit bouw). Bij onze Bosch/ Siemens geen last, alles blijft full power.
Spatten op knoppen daar jou plaat een optische detectie heeft, ook wederom onze Bosch geen last van, werkt met touch sensoren, oftewel niet optisch maar inductief, geen last van.

[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]

Op donderdag 26 februari 2026 17:51:37 schreef dokterbibber:
maar ik snap de fabrikanten wel: voor het schoonmaken en waterproofen is het natuurlijk een zegen.

Schoonmaken oké, maar serieus, wat heeft de waterdichtheid ermee te maken? De keramische kookplaat die m'n ouders als eerste hadden heeft het bijna 30 jaar uitgehouden. Daar is nooit ook maar 1 maal water overheen gegaan. Als we het over losse plaatjes hebben oké, maar voor meervoudige platen ken ik ze alleen maar met tiptoetsen of knoppenrijen direct aan de voorkant (hoek van 90 graden) of onder het aanrecht.

Op donderdag 26 februari 2026 17:51:37 schreef dokterbibber:
Neff (ook Bosch-Siemens groep) heeft wel een soort losse draaiknop die er magnetisch op zit. Vrienden hebben zo'n ding, het voegt weinig toe: je moet alsnog draaien om elke pit afzonderlijk te kiezen. Niet handig met een plaat met veel zones.

Hebben de ouders van een vriendin van mij. Kookt er wat over, moet je eerst dat ding in de richting van de plaat die je wil bedienen duwen en dom gaan draaien. En niet te snel, anders pikt de sensor het niet. Echt, wat een idioot systeem.

Op vrijdag 27 februari 2026 08:53:00 schreef dokterbibber:
Nog even een update over het nieuwe enkele inductiekookplaatje[..]

Dit plaatje gaat wel degelijk pendelen op laag vermogen, maar... doet pas vanaf ± 600W (en niet 1200W, zoals het plaatje in mijn openingspost).

Nu hier dan ook een verrassend nieuwtje over de eerder genoemde Siemens hier. Afgelopen avond werd er wat boerenkool opgebakken én werd een tweede plaat gebruikt om een eitje te bakken. Ik stond te wachten tot ik aan de beurt was en zag toen op het tablet wat hier opwek, opslag en verbruik van elektra toont het pendelen van de kookplaat. Toen de plaat van de boerenkool uit ging zag ik ineens een opvallend gedrag van de resterende ingeschakelde plaat: die pendelde wel, maar 4 pulsen op vrij hoog vermogen, wat dan vervolgens langzaam afnam in een puls of 8, waarna weer 4 pulsen op hoog vermogen volgden, waarna de pulsen weer in vermogen afnamen enzovoort.

Het was puur toeval dat ik het zag, maar normaliter staan er ook meer platen tegelijk aan en valt het dus ook veel minder op, want dan is het sowieso al een wirwar van pulsen op het scherm.

Op zaterdag 28 februari 2026 12:18:00 schreef Turbokeu:
Tja, als je enkel gietijzeren pannen gebruikt zal het zeker meevallen...

We hebben hier maar 1 gietijzeren pan, de rest is iets RVS-achtigs met de juiste bodem, de meeste pannen van de Hema geloof ik. Zeker niet de dikste bodems, maar het overkoken > rust > overkoken > rust heb ik hier nog nooit meegemaakt.
We hebben wel twee Demeyere koekenpannen en dat zijn wel zware dingen.

Analoog/staploos regelbaar

Eens, het enige wat ik mis aan de vorige kookplaten, die waren allebei traploos regelbaar, maar wel keramisch. Maar opzich heb ik heel, heel zelden het gevoel dat ik een stapje ergens tussenin wil. De huidige platen bieden 20 standen en dat is voldoende. Sinds ik inductie gewend ben, valt al het andere tegen.
Een vriendin van mij had in haar vorige woning, een kantoorpand omgebouwd naar sociale huurhokken (28 m2 als ik het me goed herinner, tegen een godsvermogen dat dan 'sociale huur' genoemd werd) een keramische kookplaat en kreeg in haar huidige woning (koop-appartement) van haar pa een keramische plaat cadeau (lees: lag op zolder bij haar ouders). Elke keer als ik bij haar kook, merk ik hoe ongelooflijk traag dat is.

En zie daar mijn reden van hartgrondige haat tegen tiptoetsbediening op een kookplaat.
En is het niet het tiptoets-idee zelf, dan wel de krankjorum-vormgeving ervan: zwart glanzend glazen front. En wat doen de fabrikanten? Die plaatsen er donkergrijze symbolen op voor de tiptoetsen. Zelfs met felle verlichting zie je niet wat je aan het doen bent. Ik vind dat echt de moord. Geef me dan maar gewoon fysieke draaiknoppen. Das met de schoonmaak even een ergernisje, maar liever dat eenmalig in de week (of hoe vaak je dat ook schoonmaakt) of zo dan dagelijks je kapot ergeren aan de onzichtbare toets-symbolen.

Op zaterdag 28 februari 2026 22:52:43 schreef weardguy:
[...]
We hebben wel twee Demeyere koekenpannen en dat zijn wel zware dingen.

Al onze kookpannen zijn Demeyere.

Geef me dan maar gewoon fysieke draaiknoppen.

Heb je gratis en zonder optie bij een gaskookplaat... ;)

Op zaterdag 28 februari 2026 18:58:42 schreef smd:
[...]
Ik ken heeeel veel mensen met een inductie kookplaat en jou genoemde punten zijn niet allen mee eens.

Niet allen nee, maar velen wel naar ik hoor in mijn omgeving.

Koken op gas is oertraag, pan met water aan de kook brengen duurt wel 8-10 min, op inductie 3-4 min, biefstuk dichtschroeien is met inductie zo gepiept, bij gas kakt temperatuur snel in. Ik heb zelf ook jarenlang op gas gekookt, dus kan het weten. ( ook op keramisch gekookt, ook k) Ik kook sneller op inductie dan op gas/ keramisch. Daarnaast is op gas koken de warmte alleen aan zijkant van de pan, bij inductie over volle bodem van pan.

Het bij jou pendelen van vermogen doet de electronica om te zorgen dat IGBT eindtrap niet te overbelast word, wellicht een ontwerp misser in jou plaat( Het is tenslotte een Indesjit bouw). Bij onze Bosch/ Siemens geen last, alles blijft full power.
Spatten op knoppen daar jou plaat een optische detectie heeft, ook wederom onze Bosch geen last van, werkt met touch sensoren, oftewel niet optisch maar inductief, geen last van.

Tja, ik heb speciaal daarvoor indertijd een topic op CO geopend voor ervaringen met deze Whirlpool kookplaat, zonder echt resultaat.
Daarom heb ik, afgaande op mijn pre-requisits en marktonderzoek, de best mogelijke kookplaat uitgezocht, wetende dat dit een pure loterij is (daarom hebben we sinds 5 jaar nog steeds geen vaatwasmachine aangeschaft, wat we niet hebben kan geen zorgen bezorgen...).

Wat betreft de touchsensoren, ik ben er quasi zeker van dat het geen optische sensoren zijn.
Met droge vingers kan ik geen tiptoets bedienen (ik moet effe aan mijn vinger likken).

Je moet met makken leren leven. Net zoals vroeger verwarmde onze centrale verwarming met radiatoren die gloeide tot een graad of 80, het leek warmer in huis. ( 20 gr op thermostaat) Nu worden de radiatoren zelden warmer dan 40 Graden doordat ketel monitort wat de stookcurve moet wezen en een meer geisoleerd huis. Ik vind gas te duur, dus zo min mogelijk gebruik van maken.. ( 1EU25 de kuub). Ik ben tevreden met onze Bosch kookplaat, enigste wat makkelijker kon was de pitselectie met 1 toucknop. Overkoken hebben wegeen last van, want we blijven er bij..
Daarom heb ik nog een antieke vaatwasser, doet zijn kunstje snel Turbokeu! En water en electra is betaalbaar

Op zondag 1 maart 2026 19:02:08 schreef smd:
Je moet met makken leren leven.

Deze expressie ken ik niet.
Verklaar?

Net zoals vroeger verwarmde onze centrale verwarming met radiatoren die gloeide tot een graad of 80, het leek warmer in huis. ( 20 gr op thermostaat) Nu worden de radiatoren zzelden warmer dan 40 Graden doordat ketel monitort wat de stookcurve moet wezen en een meer geisoleerd huis. Ik vind gas te duur, dus zo min mogelijk gebruik van maken.. ( 1EU25 de kuub).

Doe ik nog steeds (bijregelen ketelthermostaat tussen 60 en 80°, afhankelijk van de buitentemperatuur, niks intelligente ketel hier).
Gas hebben we niet, dus ook geen zorgen.

Ik ben tevreden met onze Bosch kookplaat, enigste wat makkelijker kon was de pitselectie met 1 toucknop. Overkoken hebben wegeen last van, want we blijven er bij..
Daarom heb ik nog een antieke vaatwasser, doet zijn kunstje snel Turbokeu! En water en electra is betaalbaar

God weet (en ik ben 1000% atheist) hoe erg ik gezocht heb naar de, naar mijn vereisten, ideale inductiekookplaat.
Volgens mij bestaat deze niet en zal ze ook nooit bestaan.
Blijft het feit dat koken op inductie in theorie ideaal is maar dat er in praktijk teveel compromissen en kostprijsafhankelijke beperkingen de uiteindelijke uitvoering bepalen...

Voornamelijk het feit van het beschikbaar vermogen kan ik niet mee leven.
7.4kW IS 7.4kW, niet MAX 7.4kW, en daarbij nog afhankelijk van een hoop parameters...

Daarom (heb ik onlangs nog bevestigd in een recente post) dat we totaal geen zin meer hebben om een (lang verwachte) vaatwasmachine aan te schaffen.
Als je hoort/leest over alle mogelijke tekortkomingen/problemen/levensduur hiermee blijf ik maar braafjesweg de vaat met de hand doen...

Op zaterdag 7 maart 2026 18:36:47 schreef Turbokeu:
[...]Deze expressie ken ik niet.
Verklaar?

Ideale apparatuur bestaat niet, ideale levensomstandigheden wat OA de regering, milieu etc bepaalt, bestaat niet. Hetzelfde dat ik ook makken lichamelijk heb, leer ik met alles leven. Het is wat het is. ik ben niet zo erg veel eisend.

Ik denk de laatste tijd meer aan mijn portemonnee, gas is extreem duur door al die oorlogen, dus investeer in goedkopere verwarmingsmethodes, zuiniger omgaan met gas, en ja ik kan zeggen dat het zijn vruchten langzaam begint af te werpen. daar ik eerst 3500 kuub gas verstookte , zitten we nu op een 1100, en dat moet nog lager.

Dat je geen vaatwasser heb, is een keuze in het leven. Ik heb in mijn jongere jaren een 4 jaar oude vaatwasser gescoord welke defect was, bedienings schakelaars was de duurste inverstering van destijds 125 Gulden, maar apparaat functioneert goed ondanks wat kleine reparaties er al 26 jaar (en 4 jaar in opslag gestaan) plezier van en mijn werk en dat geklooi met afwasmiddel voorspoelen, afwassen en afdrogen uit mijn handen haalt en mij tijd gunt voor andere leuke dingen, zoals op CO forum te zitten tikken. Ook dat apparaat kent makken, de deur valt snel open uit zichzelf door versleten veren, nou en, so be it!

Wellicht moet je op een ontwerp afdeling gaan werken en EEA daar verbeteren bij de Witgoed boys? Maarja, dan vind jij Turbokeu het top werken en de ander weer shitty... Het is altijd wat.

Het zelfde wat design van de goedkope kookplaatjes alhier ind it topic, is extreem goedkoop natuurlijk en kan je echt niet verwachten dat het super spul is, het staat bij mij in de categorie Yoko, Multitech, supertech TVs van destijds, geeft beeld maar niet vragen hoe..

Tja, je hebt makken en makken...

Ik heb ook een aantal makken.
Bovenste ligamenten van beide schouders compleet door (gescheurd), ik kan geen fles water of wijn opheffen, een boormachine kan ik heffen tot mijn heup.
Drinken doe ik nu met de linkerarm, eten met de linkerhand.

Drie weken geleden heb ik een zware rugoperatie ondergaan aan wervels L3/L4/L5, mijn linker beenzenuw was quasi volledig geklemd met continue helse pijnen sinds 3 jaar (en vele infiltraties) tot gevolg in het linkerbeen.
Ik kon quasi niet meer zitten, staan, stappen...
Slapen en autorijden (automaat) ging gelukkig nog redelijk.
Gaat nu al iets beter alhoewel ik nog steeds niet zonder pijnstillers kan (Tradonal).

Ik heb arthrose in beide dikke tenen (compleet vervormd) waarbij het bij sommige weersveranderingen lijkt alsof er messen door mijn tenen worden gestoken.

1.5 jaar geleden ben ik geopereerd voor cataract aan beide ogen.
Rechteroog is perfect nu (ook zonder bril), linkeroog is slechter (het 'gelige' zicht is wel verdwenen), gelukkig corrigeert mijn rechteroog (nu het dominante) mijn algemeen zicht.

Last but not least besef ik sinds een paar jaar dat ik een evenwichtsprobleem heb opgelopen, ik kan bvb. niet meer op één been staan zonder om te vallen.
Op een stoel of ladder staan kan alleen nog met begeleiding.

IK klaag niet, het kon erger (terminale/ongeneeslijke ziekte, rolstoel, blindheid, weet ik wat...).
Voor de minste klus moet ik nu vakmensen laten komen als mijn zonen niet beschikbaar zijn (financiën moeten ook volgen!), en ik heb nog honderden (reeds lang vooziene) klussen uit te voeren.

To the point...
Ben ik veeleisend?
Ja, heel mijn leven geweest (zowel voor mijn zonen als vrienden als collega's als vakmensen).
Mijn motto: Je doet iets perfect, of je doet het niet, niet ongeveer, niet half, simpel.

Wat betreft kookplaten, mijn gaskookfornuis (nu ongebruikt maar dat ik nog steeds heb) is 9kW (1.5 + 1.5 + 2.0 + 4kW branders). Ik kan dat 24/24 gebruiken met het volledige beschikbare 9kW vermogen, mijn TV in standby reageert enkel en alleen op de power toets.
Waarom kan dat niet met een inductiekookplaat (ook niet de dure!)???

Wat maakt het nu eigenlijk nodig dat de plaat op lage vermogens gaat pendelen? Wat maakt het mogelijk dat de boel wel op 50-60-70-80-90% 'snel/onmerkbaar' gepwm'd kan worden, maar niet met 25%?

Ik kook ook op inductie, met een 7,4kw vierpits plaat. En ook hier zijn de pitten continu regelbaar vanaf een bepaald punt, maar pendelen ze daaronder.

Voor het koken van pasta of rijst overigens geen bezwaar. Of het water nu 99 of 100 graden is maakt niet uit.

Niet alle pitten zijn even krachtig, het is nuttig om te kijken hoe groot welke pit is zodat je voor het sudderen of zachtjes koken de pit kan kiezen die de laagste niet-pendelstand heeft.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]

Op dinsdag 10 maart 2026 17:19:43 schreef Ledlover:
Wat maakt het nu eigenlijk nodig dat de plaat op lage vermogens gaat pendelen?

Dit was de vraag die bij mij ook nog openstaat.

Toevallig vandaag de papieren handleiding eens bekeken, en ze zetten zelfs netjes in de tabel met vermogens dat het niet continu is onder stand 4:

Vreemd genoeg vind ik deze tabel nergens zo in de online versies van de manual, alleen de papieren die ik hier heb. In de PDFs die ik online vind staat er gewoon 100W, 200W, etc. De papieren versie is eerlijker ;)

Wat ze al zeggen: Equivalent to:

Op dinsdag 10 maart 2026 17:19:43 schreef Ledlover:
[...]
Voor het koken van pasta of rijst overigens geen bezwaar. Of het water nu 99 of 100 graden is maakt niet uit.
[...]

Ja, klopt, om iets gaar te krijgen is continu borrelen helemaal niet nodig. En heel even borrelen en dan een tijdje niets kost minder energie. Dat vergeten de meeste mensen nog wel eens, of ze weten het niet. Het verschil in tijd van rauw tot gaar is zelfs bij 95 graden tov 100 graden niet groot. En koken er echt mensen alleen adhv timers? Ik denk het niet, dus die paar seconde extra is ook niet erg als je prikt of kijkt om te bepalen of het klaar is.