Wij hebben een nieuwe wateraansluiting laten leggen.
Nu moet de waterleiding geaard worden.
Er ligt een aarding draad van de pomp die daar vroeger stond.
Kan ik eenvoudig meten of die aarding voldoet.
Ik veronderstel dat dit een vraag is?
Je kan met een ohm meter meten tussen een aarding waarvan je zeker bent en de betreffende aardingsdraad.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Was eerst een pomp op 380V.
Die leidingen zijn allemaal weg, maar die pomp was altijd al apart geaard.
Waarom weet ik niet.
Dus binnen een ander aardingspunt nemen en dan meten tussen die 2.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Nee, dat kan niet eenvoudig.
Daar is speciale meetapparatuur voor nodig.
En
als het is voor de aarding van je elektrische installatie (in een woonhuis): Deze methode van aarding mag niet. Je moet voor de E installatie een aparte aardelektrode hebben, die moet voldoen aan een maximale toelaatbare weerstand. Daar mag (MOET) je je eigen waterleiding weer aan koppelen.
Op woensdag 4 maart 2026 10:35:47 schreef kitman:
Er ligt een aarding draad van de pomp die daar vroeger stond.
De situatiebeschrijving is niet erg helder. Dient de pompbuis als aardelektrode, of komt ergens anders een aarddraad vandaan?
Deze leiding noemt de NEN1010 een beschermende vereffeningsleiding als deze tussen de waterleiding en de Hoofdaardrail staat aangesloten. Deze vereffeningsleiding kan je doormeten met een Riso (isolatieweerstand) meting. Deze isolatieweerstand moet voldoen aan bijlage 6.A van NEN1010. Hiervoor heb je de diameter van de leiding, lengte van de leiding en temperatuur nodig.
Mocht je deze gegevens hebben wil ik dit wel voor je berekenen.
Wij leveren elektrotechnische inspecties aan en dit is ook een onderdeel van de inspectie die we uitvoeren.
Modedit:
Spam geknipt
[Bericht gewijzigd door Sine op (7%)]
Er is een aparte draad als aarding, deze was vroeger aan de pomp aangesloten.
De aarding van de woning is goed en heeft niets te maken met deze aarding.
Er is ook geen aansluiting in de buurt zoals stopkontakt of licht punt.
Weet ook niet hoe ik dit duidelijker kan beschrijven.
mvdk
Golden Member
Nou, een kwestie van een ohmmeter en een rol draad.
Maak het ene uiteinde van je rol draad vast aan het aardpunt in de meterkast. Het andere uiteinde rol je uit naar het einde van die aarddraad die aan die pomp heeft gezeten, en maak je daar vast aan je ohmmeter. De ander kant van je ohmmeter aan die bewuste pomp aarddraad. Lees af of er een circuit is.
Deze handelingen geven nog géén uitsluitsel over het bestaan en de waarde van de veiligheidsaarde.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Het verhaal is erg onduidelijk.
Moet je doormeten of de aardaansluiting van de pomp goed is?
Dat zou je zelf kunnen meten met een eenvoudige universeel (Ohm) meter.
Echter die volstaat niet goed.
Je dient de weerstand te meten met een flinke stroom, denk iets van 0,1 Amp of meer.
Zelf zou je dat kunnen doen door een stroom door de aardverbinding te sturen (minimaal; 0,1 A), deze stroom te meten, de spanningsval meten, en dan even wet van Ohm toe te passen en je bent er.
Je kunt er ook speciale apparaattesters of installatietesters voor gebruiken, maar ik denk dat je die niet in huis hebt.
In NL moet de waterleiding niet geaard worden.
Wel moet de waterleiding voorzien worden van potentaalvereffening.
Op woensdag 4 maart 2026 13:48:35 schreef kitman:
Weet ook niet hoe ik dit duidelijker kan beschrijven.
Dat is niet zo moeilijk, waar zit dat andere eind van die aarddraad aan vast?
Aan 1 kant in de grond en de andere kant is nog los, maar als de aarding goed is komt die aan de waterleiding/watermeter.
mvdk
Golden Member
Als die losse draad de grond in gaat, en er is geen andere plek in huis waar hij weer tevoorschijn komt, dan is het verstandig om iemand met een daartoe geschikt meetinstrument te laten controleren of de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is.
Het lijkt mij een kortere weg om een nieuwe draad naar de meterkast te brengen, waar verondersteld mag worden dat van daaruit meer dingen in huis geaard en vereffend zijn.
Op woensdag 4 maart 2026 18:02:41 schreef kitman:
Aan 1 kant in de grond en de andere kant is nog los, maar als de aarding goed is komt die aan de waterleiding/watermeter.
Dit had eigenlijk al in de startpost moeten staan, he.
Op woensdag 4 maart 2026 12:14:52 schreef Enspect:
...Deze isolatieweerstand moet voldoen aan bijlage 6.A van NEN1010. ....
Op woensdag 4 maart 2026 15:36:19 schreef Toeternietoe:
In NL moet de waterleiding niet geaard worden...
TS zit in België
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Je pomp moet geaard worden via de elektrische installatie. Een afzonderlijke groen-gele ader in het snoer / kabel dient hiervoor gebruikt te worden.
Die aarddraad komt uit in je verdeelkast.
Bovenin je verdeelkast zit een zg aardrailtje, daar zit de aarddraad op aangesloten.
Vanaf het aardrailtje bivenin je verdeelkast gaat een (meestal ongeisoleerde) draad naar de HAR, Hoofd Aard Rail, meestal onderin je meterkast.
Vanaf deze HAR gaat een draad naar de aardpin (de grond in) die dient als aarding voor de gehele installatie.
Vanaf de HAR gaat er ook een aarddraad naar je waterleiding en je gasleiding, meestal zit dat onderin de meterkast.
Zo hoort het te zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Met dank herhaald: DE TOPICSTARTER ZIT IN BELGIE
Ik ben er al even tussenuit, het kan veranderd zijn, maar traditioneel was het zo dat een Belgische installatie een aardonderbreker omvatte. Die verbond enerzijds de aardingsrail in de zekeringenkast, en anderszijds de aardpen(nen) en de leidingen van gas,water, c.v. De enige reden van bestaan van dat ding was het vereenvoudigen van het keuringswerk.
mvdk
Golden Member
De ts zit nu met een draad die uit de grond of uit de fundering komt, en weet niet waar de onzichtbare kant aan vast zit.
Kan van alles zijn.
Om die waterleiding te vereffenen, te aarden. Trek een draad van de meterkast, of vanaf die aardingsonderbreker. Dan heb je zekerheid.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Trek een draad van de meterkast, of vanaf die aardingsonderbreker. Dan heb je zekerheid.
Mijn gedacht! Alleen is dat misschien simpeler om te zeggen dan om te doen... Edit: er is geen pomp meer, als ik het goed begrijp.
Bij nader inzien: om het echt netjes te doen zou de aarding van de pompmotor aan de ene kant van de aardscheiding moeten verbonden worden, de waterleiding zelf aan de andere kant. Beetje mierenneukerij, misschien.
Geen pomp meer.
Een draad naar de zekering kast is erg moeilijk.
Daarom dacht ik, als die aarding goed is gebruik die.
Dus dacht ik eerst eens meten of die goed is.
Die aarding is destijds door een vakman geplaatst met koperen pin.
Daar kunnen we nu niet meer bij.
Om even terug bij het begin te beginnen:
Je woont in België, dus AREI.
De aarde die je opnoemt gaat direct de grond in, en is dus niet verbonden met de hoofdaarde bij je aardonderbreker.
Deze mag je dus NIET gebruiken.
Wat je nodig hebt voor de waterleiding is een draad van tenminste 6 mm² en mogelijk meer afhankelijk van je aansluiting (staat een tabelletje van in het AREI, kan ik voor je opzoeken als je dat wil), komende van de aardonderbreker, en direct naar je waterleiding. Deze moet uit één stuk zijn.
Dat dit moeilijk is daar houdt de keurder/het AREI geen rekening mee. Succes.
Op donderdag 5 maart 2026 00:00:50 schreef kitman:
Een draad naar de zekering kast is erg moeilijk.
Daarom dacht ik, als die aarding goed is gebruik die.
Zo eenvoudig is het spijtig genoeg niet.
Bij een woning die na 1981 is gebouwd moet er een groen/gele geleider van 6mm2 vanaf het begin van de waterleiding, ergens in de nabijheid van de watermeter dus naar de bovenzijde van de aardingsscheider. Dunnere geleider en/of naar ergens anders is niet OK, ook al is dat (heel) moeilijk uit te voeren is. Die equipotentiaalgeleider zoals dat heet mag wel nog via andere verplicht te aarden dingen, gas of dergelijke passeren.
Alvast bedankt voor de info.
Woning is van 1960, maakt dat een verschil.
Bij het plaatsen van de zonnepanelen in 2012 is er een nieuwe aarding geplaatst, maar dat is aan de andere kant van de bebouwing, ongeveer 30 meter naar achter.
Er loopt wel een dikke 5 draads kabel ( 10 mm2 ) van de zonnepanelen naar de meterkast, en die is dichter bij en vanaf daar zou kunnen.
[Bericht gewijzigd door kitman op (22%)]
Op donderdag 5 maart 2026 08:54:13 schreef kitman:
Alvast bedankt voor de info.
Woning is van 1960, maakt dat een verschil.
Bij het plaatsen van de zonnepanelen in 2012 is er een nieuwe aarding geplaatst, maar dat is aan de andere kant van de bebouwing, ongeveer 30 meter naar achter.
Er loopt wel een dikke 5 draads kabel ( 10 mm2 ) van de zonnepanelen naar de meterkast, en die is dichter bij en vanaf daar zou kunnen.
Het AREI zegt in 8.2.1.3 het volgende:
In afwijking van de voorschriften van punt a.5 van onderafdeling 4.2.3.4. is het ontbreken van de hoofdequipotentiale verbinding toegelaten.
Dit geldt voor installaties van voor 1 oktober 1981. Maar omdat je al veel veranderd hebt aan je installatie weet ik niet of deze uitzondering nog geldt. De volledige installatie is immers niet meer van voor 1/10/1981.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
En nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag.
Nee, je kunt niet zelf eenvoudig meten of die draad (goed) geaard is, oftewel een voldoende lage aardverspreidingsweerstand heeft.
Om dat te meten zijn er speciale meters.
En een kleine aanvulling,
Die draad MAG (hoeft niet) je verbinden met de aarding van je elektriciteitsvoorziening van je woning.
Een waterleiding aarden, daar zijn de regels wel wat van veranderd daar de huidige huizen En uitbereiding van installaties vaak met kunststof leidingen zoals Unipor gedaan worden.koperen leidingen zijn niet meer te betalen