Als dit zo lees, dan denk ik ook dat er een mismatch is tussen de triggerspoel en de CDI unit.
Triggerspoel moet gewoon te veel stroom leveren, waardoor deze steeds verbrand.

Ik kende het onderbreeksysteem alleen bij verder conventionele vliegwielontsteking, als module in het primaire circuit van de bobine.
Bestaat al heel lang, o.a. bij Briggs & Stratton grasmaaiers. Later(?) ook bij motorfietsen etc. De "onderbreker" reageert op de stroom (sterkte en verloop en frquentie) door die primaire kant. Simpel gezegd onderbreekt die in de buurt van de piek van de stroom. Zoek bijv. op "nova electronic ignition module". Aan zo'n NOVA heb ik ooit veel zitten meten maar die was al defect.

Op donderdag 5 maart 2026 18:34:42 schreef HD13:
Als dit zo lees, dan denk ik ook dat er een mismatch is tussen de triggerspoel en de CDI unit.

ja dus je denkt niet dat dit door de hitte kan veroorzaakt worden van de cilinder versus blokje.

Nee ik geloof niet zo in het hitte probleem daar is de spoel voor gemaakt. Maar waar een spoel niet tegen kan is teveel aan stroom.

Zelfs als die spoel daar heel erg heet zal worden en de stroom is niet erg hoog dan blijft die heel. En met heel erg heet denk dan aan 150 graden op de voetplaat van de spoelen en voordat de spoel kapot gaat moet dat 200 graden of meer zijn.

Ik denk dat het zo zit:

Dat zwarte blokje rechtsbovenaan in je foto van 4 maart 20:22 zal de opnemer zijn? Dan zit er op je as nog een magneet of zo?

Die met wit omwikkelde spoel geeft dan waarschijnlijk een hoogspanning. Die gaat naar je elektronica/CDI. Ik zie daarin weer een bult zitten, dat lijkt me de ontsteekspoel/bobine En de bobinekabel gaat daar naartoe, kan bijna niet mis. Dus die spoel op je plaat levert gewoon hoogspanning voor de CDI, ik denk zo'n 200 tot 400 volt. Ikzelf had destijds 400V, en een 1uF condensator, die 400V wekte ik op met een trafo. Die spoel van jou wordt warm wanneer er teveel stroom loopt, dat zou kunnen door je hoge toerental, daarmee hogere spanning en meer verbruik door de CDI. Misschien zit er zelfs een VDR in de CDI in als beveiliging, daar loopt dan ook stroom doorheen.

De CDI is ingegoten, ik kan geen elektronica zien?

Er is trouwens speciaal wikkeldraad voor hoge temperaturen, je zou hem kunnen herwikkelen.

En ik heb nog een idee: je wikkelt hem met hetzelfde draad als die andere spoelen, wat komt daaruit? 6V? 12V? Dan naar een trafo die optransformeert, hoeft niet veel vermogen te zijn, gewoon een kleintje. En die spanning gebruik je dan.

Nog een idee:
Je kunt hem zelfs met een trafo op de lichtspoelen laten lopen. Ik verwacht dat die CDI weinig verbuikt vergeleken met het licht. Dan maakt heel die spoel je niets meer uit. Even uitzoeken wat die spoelen aan spanning geven dan komen we daar wel uit.

[Benleentje] En met heel erg heet denk dan aan 150 graden op de voetplaat van de spoelen en voordat de spoel kapot gaat moet dat 200 graden of meer zijn.

Dit hangt heel erg af van de isolatieklasse van de gebruikte wikkeldraad. 105C kan al teveel zijn, voor klasse-A. Zelf gebruik ik uitsluitend klasse-H draad (180C).

De vraag is dus of de fabrikant de moeite heeft genomen om wat duurdere draad met een betere isolatieklasse te gebruiken....

Hele probleem hier is dat je niet weet of de set van triggerspoel en CDI unit bij elkaar horen.
Triggerspoel verbrand, kan dus ook zijn dat het door een defect aan de CDI zelf meer stroom loopt.
Gezien je topsnelheid nog onder de 40 km/hr ligt verwacht ik geen probleem met de toeren.

Kun je geen werkplaatshandleiding vinden die b.v. Ohmse waardes aangeeft waar CDI en of de triggerspoel aan moeten voldoen ?

Op zaterdag 7 maart 2026 23:22:01 schreef Hoeben:
Ik denk dat het zo zit:

Dat zwarte blokje rechtsbovenaan in je foto van 4 maart 20:22 zal de opnemer zijn? Dan zit er op je as nog een magneet of zo?

Die met wit omwikkelde spoel geeft dan waarschijnlijk een hoogspanning. Die gaat naar je elektronica/CDI. Ik zie daarin weer een bult zitten, dat lijkt me de ontsteekspoel/bobine En de bobinekabel gaat daar naartoe, kan bijna niet mis. Dus die spoel op je plaat levert gewoon hoogspanning voor de CDI, ik denk zo'n 200 tot 400 volt. Ikzelf had destijds 400V, en een 1uF condensator, die 400V wekte ik op met een trafo. Die spoel van jou wordt warm wanneer er teveel stroom loopt, dat zou kunnen door je hoge toerental, daarmee hogere spanning en meer verbruik door de CDI. Misschien zit er zelfs een VDR in de CDI in als beveiliging, daar loopt dan ook stroom doorheen.

De CDI is ingegoten, ik kan geen elektronica zien?

Er is trouwens speciaal wikkeldraad voor hoge temperaturen, je zou hem kunnen herwikkelen.

En ik heb nog een idee: je wikkelt hem met hetzelfde draad als die andere spoelen, wat komt daaruit? 6V? 12V? Dan naar een trafo die optransformeert, hoeft niet veel vermogen te zijn, gewoon een kleintje. En die spanning gebruik je dan.

Nog een idee:
Je kunt hem zelfs met een trafo op de lichtspoelen laten lopen. Ik verwacht dat die CDI weinig verbuikt vergeleken met het licht. Dan maakt heel die spoel je niets meer uit. Even uitzoeken wat die spoelen aan spanning geven dan komen we daar wel uit.

Bedankt Hier kan ik meer verder met de 6v en dan optransfotmeert naar een hogere spanning.
De spanning die de triggerspoel levert zou ik deze met een multimeter kunnen meten?
Overgens dat blokje rechts boven is waar de spoeldraden gemonteerd zitten met de gele en de zwarte is geen opnemer of zo

Op donderdag 5 maart 2026 20:04:16 schreef aobp11:
Ik kende het onderbreeksysteem alleen bij verder conventionele vliegwielontsteking, als module in het primaire circuit van de bobine.
Bestaat al heel lang, o.a. bij Briggs & Stratton grasmaaiers. Later(?) ook bij motorfietsen etc. De "onderbreker" reageert op de stroom (sterkte en verloop en frquentie) door die primaire kant. Simpel gezegd onderbreekt die in de buurt van de piek van de stroom. Zoek bijv. op "nova electronic ignition module". Aan zo'n NOVA heb ik ooit veel zitten meten maar die was al defect.

Oke Heb op You tube ook div filmpjes van deze Brigg&Stratton bekeken maar denk te komplex voor dit brommertje bedankt voor de advies!

Op https://www.myronsmopeds.com/2008/08/tomos-cdi-ignitions/ staat een interessante beschouwing over A35 en A55. De A35 heeft geen pulse coil, de A55 wel. De pulse coil reageert op een nok aan de buitenkant van het vliegwiel.
Op de A55 foto is de pulse coil duidelijk te zien, vastgezet met 2 schroeven. Maar er is zo lijkt het ook hetzelfde zwarte blokje te zien als op de foto van cederik zijn spoelstelsel. Dat zwarte blokje is misschien een hulpje voor de bedrading?

Edit: Terugbladerend zag ik dat revado ook al op deze website had gewezen.

Een dikke spoel als hoekopnemer kan niet, niet nauwkeurig. Er moet een sensor of heel klein pickupspoeltje ergens zitten. Daarom denk dat dit zwarte blokje het is. Laat anders wat detailfotos zien?

Je kunt die spanning meten als de motor loopt. Hou er rekening meer dat onbelast de spanning hoger wordt en met toerental ook. Een spanning van 6V bij vol toerental en licht uit(!) geeft een goede indicatie van de trafo. Dan heb je bij lage toeren minder spanning, dat wel, en zeker als je licht aanstaat. Maar die andere spoel heeft ook variatie met toerental.

Meet anders die spanning eens met licht uit en aan? Wie weet valt de spanningsval mee, en dan is die trafo een oplossing. Maar ook eerst even de sensor oplossen.

Dat gaat niet werken, deze motor heeft geen pickup zoals TS al aangeeft, de timing zal komen door een redelijk recht magneetveld wat over de de witte spoel valt.
Die CDI zal daar een hele korte hoogspanningspiek van maken, daar zal een thyristor of transistor ontsteking in zitten.
Ik blijf het meest logisch vinden dat de vervangen spoelenset een slechte imitatie is uit het "ome Ali land" en daarom sneuvelt.
TS, vraag eens aan wat andere leveranciers , je hebt nu de zelfde steeds.
Misschien is er wel een bedrijf wat sloop onderdelen ( origineel) levert zoals deze.
https://www.tensen-tweewielers.nl/nieuws/categorie/officieel-demontage…

Op maandag 9 maart 2026 21:54:15 schreef aobp11:
Op https://www.myronsmopeds.com/2008/08/tomos-cdi-ignitions/ staat een interessante beschouwing over A35 en A55. De A35 heeft geen pulse coil, de A55 wel. De pulse coil reageert op een nok aan de buitenkant van het vliegwiel.
Op de A55 foto is de pulse coil duidelijk te zien, vastgezet met 2 schroeven. Maar er is zo lijkt het ook hetzelfde zwarte blokje te zien als op de foto van cederik zijn spoelstelsel. Dat zwarte blokje is misschien een hulpje voor de bedrading?

Klopt...dat zwarte blokje is inderdaad een hulpje hier zitten de spoelenblok verbonden met de gele en de zwarte draad en je hebt ook bij A35/A55 kun je twee systemen laten werken met pick-up coil of zonder.

Op maandag 9 maart 2026 23:51:19 schreef Hoeben:
Een dikke spoel als hoekopnemer kan niet, niet nauwkeurig. Er moet een sensor of heel klein pickupspoeltje ergens zitten. Daarom denk dat dit zwarte blokje het is. Laat anders wat detailfotos zien?

Je kunt die spanning meten als de motor loopt. Hou er rekening meer dat onbelast de spanning hoger wordt en met toerental ook. Een spanning van 6V bij vol toerental en licht uit(!) geeft een goede indicatie van de trafo. Dan heb je bij lage toeren minder spanning, dat wel, en zeker als je licht aanstaat. Maar die andere spoel heeft ook variatie met toerental.

Meet anders die spanning eens met licht uit en aan? Wie weet valt de spanningsval mee, en dan is die trafo een oplossing. Maar ook eerst even de sensor oplossen.

De foto`s zijn van een oude verbrande spoel die ik wilde opnieuw gaan wikkelen maar hier zie je dat het zwarte blokje niets anders is dan de aansluiting van het spoelen blok.
Heb gisteren de spanning gemeten er komt bij een toerental van 150 rpm zo`n 50volt wisselspanning uit de spanning gaat wel omhoog met het toerental dit is de spanning gemeten met een multimeter en dit is zonder licht met licht blijft het het zelfde.

Op maandag 9 maart 2026 21:54:15 schreef aobp11:

Bedankt ga het eens bestuderen zeer interessant?

Op dinsdag 10 maart 2026 09:29:53 schreef cederik:
[...] Heb gisteren de spanning gemeten er komt bij een toerental van 150 rpm zo`n 50volt wisselspanning uit de spanning gaat wel omhoog met het toerental dit is de spanning gemeten met een multimeter en dit is zonder licht met licht blijft het het zelfde.

Als je wilt weten hoe hoog de CDI condensatorspanning oploopt dan heb je niets aan zo'n DMM meting. Je hebt echt een oscilloscoop nodig. Bij voorkeur een digitale die de spanning gedurende meer dan een omwenteling kan opslaan.

Op dinsdag 10 maart 2026 13:46:16 schreef aobp11:
[...]
Als je wilt weten hoe hoog de CDI condensatorspanning oploopt dan heb je niets aan zo'n DMM meting. Je hebt echt een oscilloscoop nodig. Bij voorkeur een digitale die de spanning gedurende meer dan een omwenteling kan opslaan.

Ja oke... maar een oscilloscoop die heb ik niet ik heb alleen een DMM dus is er geen andere manier om dit te meten of uit te zoeken?

Een typische CDI spaning is tussen 200 en 400V op de condensator, hangt af van de inductie van de bobine wat goed werkt. En dan een 1uF of wat meer condensator.

Op woensdag 11 maart 2026 22:06:39 schreef Hoeben:
Een typische CDI spaning is tussen 200 en 400V op de condensator, hangt af van de inductie van de bobine wat goed werkt. En dan een 1uF of wat meer condensator.

Dus de spanning van 50volt die uit de triggerspoel komt klop niet dan?

Een echte CDI laadt een condensator op. Die spanning zou wel kunnen, er kan zelfs nog een spanningsverdubbelaar in de CDI zitten, verbruik is laag. 50VAC is DC al at meer, het was gemeten bij laag toerental, en als de bobine een leuke wikkelverhouding heeft (lage inductie) zou dit ook best wel een die spanning kunnen zijn. Als signaalgever lijkt me wat veel, en dan, waar voed je dan de elektronica mee?

Maar ik snap dan niet waarom er geen sensor is. Wat als die CDI helemaal geen CDI is maar een transformator? Die timing krijg je volgens mij niet goed, zo scherp stijgt de spanning niet.

Op woensdag 11 maart 2026 22:58:54 schreef Hoeben:
Een echte CDI laadt een condensator op. Die spanning zou wel kunnen, er kan zelfs nog een spanningsverdubbelaar in de CDI zitten, verbruik is laag. 50VAC is DC al at meer, het was gemeten bij laag toerental, en als de bobine een leuke wikkelverhouding heeft (lage inductie) zou dit ook best wel een die spanning kunnen zijn. Als signaalgever lijkt me wat veel, en dan, waar voed je dan de elektronica mee?

Maar ik snap dan niet waarom er geen sensor is. Wat als die CDI helemaal geen CDI is maar een transformator? Die timing krijg je volgens mij niet goed, zo scherp stijgt de spanning niet.

Beste, Een ontsteking met sensor zijn er ook maar deze heeft dat niet.Kijk...het maakt mij nix uit als je een bv een accu van 12V moet toevoegen om het gewenste resultaat te krijgen dat de onsteking daar van moet komen geen probleem ik zal wat foto`s toevoegen zodat je duidelijk kan zien hoe de triggerspoel samen werkt met CDI samengevat je ziet op de foto`s het vliegwiel daarin zitten 4 spoelen 3 daarvan zijn de lichtspoelen in serie en een spoel is de triggerspoel met de zwarte draad die naar de CDI gaat.
Ik zal ook een foto bijvoegen met een pick-up met vliegwiel.

Op donderdag 5 maart 2026 18:34:42 schreef HD13:

Ja wat je daar zegt is wel mogelijk mismatch zelf dacht ik dat het door de hitte kwam van de cilinder.

Tip om e.e.a te testen.
Zet een schroef machine met passende dop op je vliegwielmoer.
Bougie uit cillinderkop halen maar wel contact laten houden met massa.
Let er wel dat je geen benzine toevoer hebt...
Vlotterbak leeg laten lopen.

Nu kan je met een DMM meter wel een spanning AC meten.
Kun je ook meten met CDI wel of niet aangesloten.
Bedenk wel dat je nu aan defecte spullen zit te meten.
En dat eigenlijk nog steeds niet boven water is waar de echte fout zit.

Niet toevallig bedrading of een deel van de triggerspoel dat ergens beschadigd is en sluiting maar massa ?

Op zondag 8 maart 2026 22:06:50 schreef HD13:
Hele probleem hier is dat je niet weet of de set van triggerspoel en CDI unit bij elkaar horen.
Triggerspoel verbrand, kan dus ook zijn dat het door een defect aan de CDI zelf meer stroom loopt.
Gezien je topsnelheid nog onder de 40 km/hr ligt verwacht ik geen probleem met de toeren.

Kun je geen werkplaatshandleiding vinden die b.v. Ohmse waardes aangeeft waar CDI en of de triggerspoel aan moeten voldoen ?

Nee de Ohmse waardes kan ik nergens vinden nog bij overige Tomos bromfiets handel nergens meer deze Tomos heb ik ook zo destijds gekocht en al zeer snel was die triggerspoel verbrandt kijk...zelf dacht ik dat de rijwind meer de cilinder koeler zou maken maar het is een Yongster met vrij dikke banden en wat ik dacht in dat tussen het spatbord en de cilinder een soort van tubelentie gaat ontstaan waardoor hij het blok te weinig wordt afgekoeld onder het rijden. Zal een foto toevoegen van de brommer.
Bij de blauwe Tomos zie je dat de vliegwiel behuizing behoorlijk dicht is dus geen ventielatie

Je hebt over een tomos Youngster.
Kijk hier eens:
https://agmoto.hr/wp-content/uploads/2014/08/Tomos-Youngster-full.pdf

En dan op blz 12, toch een ander type onsteking dan wat jij hebt.