Motor wordt aangestuurd door een snelheidsbegrenzer, en heeft altijd perfect gewerkt. Toerental instelbaar van nul tot max. Na uitzetten en terug aanzetten van de motor blijft deze steeds op laag toerental draaien. Voeding wordt aangesloten tss blauw en wit, condensator tss rood en grijs. Heb de snelheidsbegrenzer gecontroleerd en overbrugt en de motor rechtstreeks aangesloten, maar ook hier blijft hij op een laag toerental draaien. Heb de voeding ook al een aangesloten op zwart en blauw, maar ook hier geen verbetering. Heb de 0,8 condensator even vervangen door eentje van 1 micro farad, maar ook hier blijft hij op laag toerental draaien.
Motor is voorzien van een ingebouwde en zichzelf herstellende thermische beveiliging.
Motor haalt zijn max snelheid van 2800tr/min niet. Wat kan dit zijn ??

Zou het kunnen dat de condensator stuk is, en hij hierdoor op een lager toerental blijft draaien?
Een condensator van 1µF, wat 25% meer is zou ook een oorzaak kunnen zijn dat hij op een laag toerental blijft draaien. Zou te zwaar zijn en zou resulteren in een ongelijkmatig magnetisch veld. Klopt dit alstublieft ?
Waar kan ik een condensator van 0,8µF 450VAC vinden?

Je hebt een zg run condensator nodig. voor deze motor.
Hier oa te koop.
https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1913_Aanloop___Running-_C…

Met die 1U zou het ook moeten werken, maar is die 1U wel zeker goed ?
Gewoon proberen met een nieuwe met de juiste waarde.
Meestal start d emotor helemaal niet met een kapotte condensator.
Is er niets veranderd aan de bedrading, alleen uit en aan gezet of iets verplaatst?
Meer kan je niet doen zelf.

[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]

Dank U Revado om mij van antwoord te dienen. Neen er is niets veranderd. Dit is een kanaalventilator die instaat voor de afzuiging van de badkamer, maar omdat deze 's nachts te veel lawaai maakt hebben ze deze dagenlang op het minimum toerental laten draaien, en vervolgens na een paar dagen dan toch uitgeschakeld. Bij het terug opzetten is deze steeds op het laagste toerental blijven draaien. Bij het terug opzetten begint hij ook te grommen om dan uiteindelijk toch stilaan beginnen te draaien.

Dan loopt de motor of wat deze aandrijft mechanisch zwaar, lagertjes oid..

Op zondag 8 maart 2026 12:38:15 schreef Alix96:
Dank U Revado om mij van antwoord te dienen. Neen er is niets veranderd. Dit is een kanaalventilator die instaat voor de afzuiging van de badkamer, maar omdat deze 's nachts te veel lawaai maakt hebben ze deze dagenlang op het minimum toerental laten draaien, en vervolgens na een paar dagen dan toch uitgeschakeld. Bij het terug opzetten is deze steeds op het laagste toerental blijven draaien. Bij het terug opzetten begint hij ook te grommen om dan uiteindelijk toch stilaan beginnen te draaien.

Die info had beter in de openingspost kunnen staan.
De motorwikkelingen zijn dan misschien verbrand.
Een regelaar met fase aansnijding is niet altijd geschikt voor iedere motor.
Je kan die condensator nog proberen, dat is niet heel duur, maar ik vrees dat het anders over en uit voor die motor is.

Meeste motoren (zeker die met glijlagers) houden niet van lang stilstaan, dan gaat de boel vastzitten.
(zeker als houders waar de glijlagers in zitten van kunststof zijn)

Meet de weerstand tussen alle aansluitingen onderling.

ziet er uit als een china airco fanmotor. die dingen hebben wel lagers maar zijn niet de beste. zeker als dat ding 24/7 heeft gelopen vervangen dat ding. in 5 jaar zijn de lagers gaar. vaak past een goed lager niet want de as is te dun voor een goede lager. china is minder precies met asdikte.

Om het hoge toeren te krijgen, wit en zwart doorverbinden , dan krijgen zowel de hoofd als de hulpwikkeling de volle spanning.

als ik dat typeplaatje lees is er maar 1 toerental ( tenzij met motor regelaar ) de specs zijn bij 230V 50Hz en bij 230V 60Hz.

de hoofdwikkeling zit tussen blauw en zwart. staat ook boven de kroonsteen in het doosje.

En het heeft volgens TS gewerkt in de huidige situatie.
Ik denk nog steeds dat de motor om zeep is geholpen met een te laag toerental door een fase aansnijdig regelaar in plaats van zo'n welbekende trafo regelaar.

Het is ook een hele dure motor...
https://dutch.alibaba.com/product-detail/230V-50HZ-BL72-2E-A021-Single…

Minimaal 1000 stuks, dan kan-ie weer ff voort...