Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Vanochtend hoorde ik een ratelend gebrom bij onze Liebheer GN 4635 vrieskast.
We hebben al gezocht op het internet, maar kunnen geen duidelijk antwoord vinden.
Oorzak 'mogelijk'(?) doordat de deur niet goed is gesloten is geweest ???
Wie kan er advies geven; o.a. hoe kom je bij die ventilator zonder de vriezer leeg te moeten maken?
Er zit maar 1 ding op: leeghalen en ontdooien voor 36 uur met open deur. Het is nogal een gesloop om er bij te komen. En ja, komt omdat deur op kier heeft gezeten en ijs is te ver opgehoopt
nonius
set SCE to AUX.
Mocht je evt. tijdelijk de inhoud van de diepvries een plekje moeten geven, ik heb hier nog wel wat ruimte in de vrieskist.
De ingevroren moestuinoogst van vorig jaar is ver opgegeten en de nieuwe oogst duurt nog een poosje....
(en ik beloof dat ik niets zal opeten, tenzij er bijzonder lekkere zaken in je diepvries zitten; die taart van Revado hebben jullie toevallig niet ingevroren?
)
Op zondag 8 maart 2026 21:59:03 schreef nonius:
Mocht je evt. tijdelijk de inhoud van de diepvries een plekje moeten geven, ik heb hier nog wel wat ruimte in de vrieskist.De ingevroren moestuinoogst van vorig jaar is ver opgegeten en de nieuwe oogst duurt nog een poosje....
(en ik beloof dat ik niets zal opeten, tenzij er bijzonder lekkere zaken in je diepvries zitten; die taart van Revado hebben jullie toevallig niet ingevroren?
)
Dan breng ik wel weer een nieuwe 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Heb kortgeleden gehoehoord dat volgens info op het www dat je moet wachten. Het zou zelfherstellnd zijn.
Even afwachten dus.... Zo niet, dan kan ik van je aanbod gebruik maken.
Inderdaad was de deur gekierd ondat er een la niet goed ingeschoven was. Gelukkig meekerde hij behoorlijk. Misschien toch maar eens die Internet modue aanschaffen, die je op je telefoon waarschuwt als er iets mis is. Vriezer staat namelijk in een ruimte buiten het huis.
@revado:
Taart is welkom, maar dan twee, wij lusten hier ook wat

Ik mail je nog wel.
Tidak Ada
Inderdaad is wat op internet is gevonden correct. Na ee nacht draaien is een en ander gestabiliseerd en het geluid zodaning verminderd, dat je je oor op de kast moet legen om het te horen.
@nonius, bedankt voor het aanbod, maar ik al er (voolopig) geen gebruik van hoeven maken. Ik vrees ook dat je geen m3 extra in jou vrieskist zal kunnen bergen....
Je zou eigenlijk verwachten dat er sevice-bedrijven/-jes moeten bestaan waar je je diepvries kan laten logeren.
@revado: Ik bel je nog wel.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ijsvorming door open deur of ontdooiing stuk (ntc of verwarming) . Eerst totaal ontdooien (72u deur open) en afwachten. Als terug komt, ontdooiing nakijken.
nonius
set SCE to AUX.
Ik vrees ook dat je geen m3 extra in jou vrieskist zal kunnen bergen....
Een m³ zou wel ruimte voor geweest zijn. Maar mooi dat het opgelost is.
Yup, als compressor continu draait is probleem niet opgelost! Wel voor de energie leverancier, die krijgt wat extra centen.. ik zou voor safe gaan en goed ontdooien. Ik zei minimaal 36 uur maar 72 wat EricN zegt is meer zekerheid
Tidak Ada
Bedankt, ik zal het eens checken....
Volgens de fabrikant zou het zonder moeten kunnen, tenzij ze er baat bij hebben: Snellere afschrijving of 'sponsoring' door de energie leveranciers)\.
Dat laatste lijkt me niet zinvol, omdat die immers nu al leveringsproblemen hebben 
Nope, bij hardnekkige rijovorming met dik ijs gaat het ontdooi elementje het niet redden in de korte tijd. Aan den lijve ondervonden dat mijn lieftallige partner van onze no frost kast op een kier had laten staan. Weer dicht gedaan en leek ok weer. Totdat je merkte dat kast meer en meer begon te draaien en uiteindelijk niet meer verder kwam dan-15. Grote ontdooi truuk uitgevoerd, flinke plons water kwam er uit en alles werkte weer als nieuw
Tidak Ada
Ik ga eens een meting van de stroom doen. Gewoon een lompe AC 15A paneelmeter als tester uitvoeren. Als 15 A te veel is zoek in nog wel een gevoeliger exemplaar in de bak....
Even wat druk met een mislukt project en een zieke in huis.
nonius
set SCE to AUX.
Ik vermoed dat een stroommeter weinig gaat zeggen. Je wil vooral weten hoe vaak en hoe lang de compressor draait. Een datalogger, of energiemeter, gaat meer info geven vermoed ik. Of je moet een MMO (Multi Moment Opname) doen, i.e. sampling, om een indruk van het energieverbruik te krijgen. Heb ik ooit een keer gedaan bij m'n oude diepvries en koelkast.
Mag evt. m'n Fluke-99 scopemeter lenen, die heeft een logger voor meerdere etmalen. Kwestie van met de scopeprobe de spanning te meten over een 0.1-ohm weerstand en een dagje te loggen hoe vaak/lang de vriezer inschakelt? (Heb de log-functie een paar keer gebruikt om de netspanning gedurende een etmaal te bekijken.)
Oops, vergeten, heb hier ook nog een plug-in stroomtrafo liggen (47mV/A)! Dus kunt helemaal veilig netgescheiden meten/loggen met de Scopemeter!
Tenslotte, heb hier ook nog m'n oude Ferraris-meter liggen (3-fase) die je evt. ertussen zou kunnen bedraden (moet je wel even aan iemand anders vragen hoe je hem aan moet sluiten op een verlengsnoertje - dat weet ik niet).
Ik hoor het wel als je iets kunt gebruiken. Succes & beterschap.
(ben nou toch wel nieuwsgierig geworden naar dat mislukte project.... de veldeffectmicroscoop? Of de buissokkel?)