(Sorry dat had natuurlijk samenwerking moeten zijn)
Hallo,
Ik heb een "slimme" spannings- en stroommeetmodule (VI-module) ontwikkeld voor realtime energiemonitoring. De module combineert snelle bemonstering met digitale signaalverwerking om nauwkeurige energieanalyses te leveren voor toepassingen zoals het testen van powerbanks, het bewaken van pompen of zonne-energiesystemen. Mijn project is voor 80% afgerond en ik ben op zoek naar samenwerking.
De specificaties van de sensor zijn:
Algemeen :
Sensor: AC/DC-spannings- of stroommeting.
Isolatie: Galvanisch geïsoleerd
Voetafdruk: 18x40 mm
Interface: I2C-slave
Over/Under-waarde. Reactietijd: 5 ms of beter.
Drempelwaarde: Hoog, laag.
Alle waarden en parameters worden via I2C gelezen en geschreven.
Te meten parameters:
V/I/F Echte RMS-meting
THD door FFT
Boven Piek waarde
Onder waarde
Nuldoorgangs puls of flank signaal
Hardware en IDE:
De voorkeur gaat uit naar de ATmega Nano-controller.
IDE VSC-PIO heeft de voorkeur
Aangezien mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit het installeren van zonne-energie- en energieopslagsystemen, is het ontwikkelen van deze sensoren meer een hobby. Ik wil deze sensoren echter graag toepassen in mijn zonne-energieprojecten. Omdat tijd mijn cruciale factor is, zoek ik samenwerking om dit project af te ronden. Als u bereid bent om zelfstandig af te maken dat wat ik begonnen ben, dan ben ik bereid daarvoor te betalen. Mijn prioriteit ligt echter bij samenwerking en het optimaal benutten van dit nieuwe sensorconcept en omdat ik tevens op zoek ben naar mensen die het belangrijk en leuk vinden om hun kennis en kunde uit te wisselen en andere experts.
Laat me weten of je interesse hebt in deze samenwerking en stuur me een WA bericht
>knip< mod edit: Whatsapp link verwijderd
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (0%)]
Het forum is niet bedoeld om personeel te werven. Dat kan bij V&A.
"WA" linkjes lijken me niet verstandig.
Samenwerken in het forum kan wel natuurlijk. Daar is een forum voor bedoeld.
Ik vat ff niet wat er nou precies nog gemaakt moet worden. Is dat hardware bij software? Andersom of beide?
roadrunner84
Meep! Meep!
Dit lijkt meer op een "dit is mijn idee, ga jij het maken?" verhaal. Schakel een ingenieursbureau in, of probeer het als open HW/SW project op te zetten.
Op maandag 9 maart 2026 12:47:22 schreef GJ_:
Het forum is niet bedoeld om personeel te werven. Dat kan bij V&A."WA" linkjes lijken me niet verstandig.
Ik zie wat je bedoeld ik had dat niet in de gaten zal het volgende keer daar bij V&A plaatsen.
Het gaat om samenwerken kennis uitwisselen inplaatst alleen op je zolderkamer de wereld te verkennen. ik dacht laten we voor de verandering het eens doen in een samenwerkingsverband. Ik heb jaren alleen mijn software en hardware ontwikkeld. Ik dacht, laat ik het eens anders doen en zien of we zaken kunnen uitwisselen waar we allemaal wat aan hebben.
Op maandag 9 maart 2026 15:34:22 schreef roadrunner84:
Dit lijkt meer op een "dit is mijn idee, ga jij het maken?" verhaal. Schakel een ingenieursbureau in, of probeer het als open HW/SW project op te zetten.
Het lijkt me beter om eerst even te vragen of het een ik denk jij moet doen project is. Het is altijd gemakkelijk om eenzijdig die aanname te doen. Je bevestigt wel wat ik ervaar namelijk samenwerken is voor velen niet weggelegd, ik begrijp dat je er in ieder geval niets voor voelt. Er zijn er die daar mogelijk anders overdenken en dat probeer ik uit te vissen.
Op maandag 9 maart 2026 13:46:04 schreef harry64:
Ik vat ff niet wat er nou precies nog gemaakt moet worden. Is dat hardware bij software? Andersom of beide?
Er is een verschil tussen afmaken en klaar zijn. Onderdeel van de samenwerking is de review en feedback omtrent de hardware zoals ik die nu heb. Voor wat betreft de software ik begrijp dat jij het nodige weet van RTOS FFT RMS metingen interrupt gedreven ADC software want ik weet het wel maar ik wil weten of er mensen zijn die me hun ervaring kunnen vertellen.
Bij mij ligt de nadruk op het samenwerken van enthousiaste ingenieurs hopen dat die samenwerkingsvorm iets moois voortbrengt in de vorm van kennis overdacht en bundeling. Ik heb er voor gekozen om voor de verandering eens uit mijn zolderkamer te komen om te zien of er anderen zijn die ook zeggen laten we het eens anders aanpakken. Wie weet is het nog leuk ook
Ik hoop dat dit het een beetje verduidelijkt.
Op maandag 9 maart 2026 12:47:22 schreef GJ_:
Het forum is niet bedoeld om personeel te werven. Dat kan bij V&A."WA" linkjes lijken me niet verstandig.
Even een kort vraag je waarom zijn jullie bezorgd om WA linkjes?
De mens is een sociale aap en kan niet zonder medemensen. Het is daarom goed dat je uit je zolderkamer komt, voor wat interactie met andere geïnteresseerden, om zo de nodige ideeën en opbouwende kritiek op te doen. Helaas lopen er in de wereld nogal wat oude mopperende kerels rond (grumpy old men), die liever klagen dan dragen. En er bestaan de nodige kwaadwillenden die misbruik maken van via het www achterhaalde e-mail-adressen en whatsapp-accounts.
Uit de topic start maak ik op, dat je bezig bent met het ontwikkelen van een energie-monitor op basis van de Arduino Nano. Op dit forum zijn genoeg (nano-)deskundigen die je hard- en software gratis kunnen en willen beoordelen (reviewen), maar dan moet je het wel eerst uploaden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zet wat je nu hebt op GitHub, tenzij je er een commercieel project van wil maken.
RTOS FFT RMS metingen interrupt gedreven ADC software
Voor dat soort werk zou ik geen Tmega Nano-controller inzetten, maar eerder een RP2040 met 2 cores en MicroPython. Trek je waarschijnlijk ook veel meer ontwikkelaars mee.
Op woensdag 11 maart 2026 09:48:48 schreef Harm J Seef:
De mens is een sociale aap en kan niet zonder medemensen. Het is daarom goed dat je uit je zolderkamer komt, voor wat interactie met andere geïnteresseerden, om zo de nodige ideeën en opbouwende kritiek op te doen. Helaas lopen er in de wereld nogal wat oude mopperende kerels rond (grumpy old men), die liever klagen dan dragen. En er bestaan de nodige kwaadwillenden die misbruik maken van via het www achterhaalde e-mail-adressen en whatsapp-accounts.Uit de topic start maak ik op, dat je bezig bent met het ontwikkelen van een energie-monitor op basis van de Arduino Nano. Op dit forum zijn genoeg (nano-)deskundigen die je hard- en software gratis kunnen en willen beoordelen (reviewen), maar dan moet je het wel eerst uploaden.
Ha ha dat van die aap kun je wel zeggen. Dat advies van je ja, dat is een manier om het te doen, maar ik zoek een wat meer 1:1 verband. Ik heb inmiddels en HW ontwikkelaar die geïnteresseerd is nu nog een SW ontwikkelaar. Eeen ervaringsfeitje van mijn kant, het kan zijn dat ik overdrijf maar veel zolderkamer technici reageren als vrouwen. Je stelt ze een vraag een krijgt reacties waar je niet opzit te wachten laat staan een antwoord met een onderbouwing. Maar in ieder geval bedankt voor je tip.
De nano wordt tegenwoordig steeds meer verdrongen door een overkill aan WWW, CPU, RAM en kant-en-klare library-bestanden. Het is zeker een uitdaging om een nano geschikt te maken voor een real time solar/grid-energie-monitor die ook nog eens de juiste meetwaarden kan genereren. Het wil wel -de techniek is bekend-, want ik heb er zelf een ontwikkeld. Ik ben alleen zeer benieuwd hoe jij dat denkt te kunnen realiseren, en welke oplossingen je gebruikt.
Github is beslist geen moeten, je kunt het ook hier als bijlage posten.
Voor mij als aanhanger van open source, is Circuits On Line wat het is; een gemeenschap van gedreven vakidioten en hobbyisten. Het grote voordeel is dat de enorme bult aan kennis en ervaring je heel snel vooruit kan helpen; iets wat 1:1 niet zo snel zal gebeuren. Een nadeeltje is wel dat niet iedereen even deskundig is. Je zult dus zelf in de bijdragen moeten schiften.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb zelf een 6,5 digit powermeter ontworpen (samen met een goede vriend (RIP) en gebouwd die alle parameters (reactief en real) meet met een 26 bit ADC met losse Vref. en gekalibreerde shunts , zomaar voor de lol. Hij doet AC+DC tot 500kHz vlak. De firmware is vreselijk (ik ben geen programmeur) maar de heel uitgebreide analoge hardware doet het prima.
Je kunt ook zonder losse Vref en met de interne ADC van een nano bv wel 6,5 digits op het scherm toveren alleen hou je dan je zelf voor de gek. Dat interne gedoe met 10 bits zonder externe Vref is verre van nauwkeurig en hooguit leuk voor de hobby en ik denk dat jij het commercieel gaat toepassen (Je bedrijf mbt Solar installaties in Mexico)
Het lijkt me handiger praten als je het schema post van wat je nu hebt. Wat voor Vref en ADC gebruik je?
roadrunner84
Meep! Meep!
Op maandag 9 maart 2026 19:02:30 schreef wogoos:
[...]Het lijkt me beter om eerst even te vragen of het een ik denk jij moet doen project is. Het is altijd gemakkelijk om eenzijdig die aanname te doen.
Ja, ik heb wellicht iets teveel ingevuld.
Je bevestigt wel wat ik ervaar namelijk samenwerken is voor velen niet weggelegd, ik begrijp dat je er in ieder geval niets voor voelt. Er zijn er die daar mogelijk anders overdenken en dat probeer ik uit te vissen.
Ik denk dat je mij dan ook weer verkeerd begrpen hebt.
Zoals ik je post lees, zoek je een "business partner", immers als het gewoon voor de hobby was had je niet zo geheimzinnig (in mijn optiek) gedaan over de details.
Anderen hebben je de suggestie gedaan om je werk op GitHub te zetten (ik zou CodeBerg kiezen, GitHub heeft was AI nadelen), maar daar wil je niet aan. Dat maakt het idee van "samen aan iets leuks werken" zonder de bijsmaak van "ik ge een product maken met jouw input" wel anders, snap je?
Het zou fijn zijn als je eerst duidelijk bent over je doel: wil je een open source oplossing ontwikkelen die je eventueel als kant-en-klare oplossing ook verkoopt, of wil je een commerciële oplossing ontwikkelen waarbij ik me afvraag waarom je niet gewoon op de V&A je vraag plaatst.
Mocht je voor open source gaan, durf het dan ook aan om je code/ontwerp publiek te plaatsen, jij bent nog steeds in controle over wie welke rechten heeft over jouw project, dus het is niet zo dat Jan en alleman er vandalisme op kan plegen.
Kijk bijvoorbeeld naar de voeding ontwerp topics die op dit forum staan, daar wordt alles open en bloot gedeeld, dat zal je ook moeten doen als je tractie wilt krijgen voor waar je mee bezig bent. Beschouw het als een hobby project van jezelf waar je zo enthausiast over bent dat je alles deelt. Anderen kunnen dan hun duit in het zakje doen, wat jij al dan niet mee kan nemen.
nonius
set SCE to AUX.
[Wogoos] Je bevestigt wel wat ik ervaar namelijk samenwerken is voor velen niet weggelegd,
Met dit soort opmerkingen bevordert u het enthousiasme van mensen om met u samen te werken ook niet echt:
veel zolderkamer technici reageren als vrouwen.
Misschien eerst even een cursus 'Sociale Vaardigheden' volgen voordat u uit uw zolderkamer komt en zich in de rest van de wereld gaat begeven? Of bijv. het boekje 'How to win friends and influence people'. Hfdst 1: 'if you want to gather honey, don't kick over the beehive'
Ik heb de kennis en de belangstelling niet om u te helpen op de manier die u wilt, maar indien ik die wel zou hebben gehad zou uw stijl van communiceren (en daarnaast de vaagheid van het project; wat wordt er van iemand verwacht, wat heeft u zelf te bieden?) me direct doen afhaken.
Mogelijk klopt m'n beeld niet, maar het enige dat ik van u weet is wat ik in deze thread lees. Denk dus 3x na voor u iets schrijft, vooral als dat het indirect beledigen van een grote groep mensen op het forum is.
[Edit: probeer uw hulpverzoek eens op 'Thebackshed.com'. Een renewable energy forum, maar tegenwoordig ligt de nadruk op microcontrollers en programmeren]
Op woensdag 11 maart 2026 19:16:08 schreef wogoos:
[...]Ha ha dat van die aap kun je wel zeggen. Dat advies van je ja, dat is een manier om het te doen, maar ik zoek een wat meer 1:1 verband. Ik heb inmiddels en HW ontwikkelaar die geïnteresseerd is nu nog een SW ontwikkelaar. Eeen ervaringsfeitje van mijn kant, het kan zijn dat ik overdrijf maar veel zolderkamer technici reageren als vrouwen. Je stelt ze een vraag een krijgt reacties waar je niet opzit te wachten laat staan een antwoord met een onderbouwing. Maar in ieder geval bedankt voor je tip.
Vage vragen geven vage antwoorden. Ligt niet aan de 'zolderkamer technici' mannetjes die zouden reageren als vrouwen, maar aan dat vage 'zolderkamer manager' gebazel van jou. Succes verder met 'belangrijk doen' met opnieuw het wiel uitvinden. 
Op donderdag 12 maart 2026 09:44:19 schreef Harm J Seef:
De nano wordt tegenwoordig steeds meer verdrongen door een overkill aan WWW, CPU, RAM en kant-en-klare library-bestanden. Het is zeker een uitdaging om een nano geschikt te maken voor een real time solar/grid-energie-monitor die ook nog eens de juiste meetwaarden kan genereren. Het wil wel -de techniek is bekend-, want ik heb er zelf een ontwikkeld. Ik ben alleen zeer benieuwd hoe jij dat denkt te kunnen realiseren, en welke oplossingen je gebruikt.Github is beslist geen moeten, je kunt het ook hier als bijlage posten.
Voor mij als aanhanger van open source, is Circuits On Line wat het is; een gemeenschap van gedreven vakidioten en hobbyisten. Het grote voordeel is dat de enorme bult aan kennis en ervaring je heel snel vooruit kan helpen; iets wat 1:1 niet zo snel zal gebeuren. Een nadeeltje is wel dat niet iedereen even deskundig is. Je zult dus zelf in de bijdragen moeten schiften.
Hi Harm, leuk dat je reageerde. Ik ben het met je eens dat de Nano een dinosaurus begint te geraken in de wereld van microcontrolers des al niet te min is het een klein goedkoop moduletje dat wel degelijk het nodige kan doen. Ik heb er AC RMS metingen <1% nauwkeurig, FFT THD metingen, grid frequency en Power metingen mee gedaan. Dit kun je niet zo gemakkelijk doen met een analogRead(Ax) doen. Ik doe het met Een Algoritme dat een spanning of stroom signaal 160x sampled over een 60Hz golf. De RMS berekening wordt met realtime met ADC waarden gedaan in een ISR() 3-state machine functie. In de laatste state van de ISC worden de ADC RMS terug gerekend naar grid spanning stroom waarden. Ik sla dus geen gesamplede waarden op. Alleen de FFT slaat sample data op ik gebruik daar een 32waarden diepe sample bin voor.
De ISR zelf is net veel meer dan
ISR(ADC_vect) {
ptr2function();
if (DIE==true) { ACSR = ACSR & B11110111; DIE=false; ISRflag=false;} // IE disabled;
if (CIF==true) { ACSR = ACSR | B00010000; CIF=false; } // Clear IF COMP, Disable IE COMP
timeout=0;
}
Kortom, ik gebruik geen standaard algoritme, doe de berekeningen realtime zonder opslag van data en laat de ISR state machines all het rekenwerk realtime doen. In dat geval kan een nanootje best heel wat doen. Maar het is waar, het is wel passen en meten. Laat maar weten of je meer wilt weten dan gaan we elkaar een keer bellen en leg ik het verder uit. Ik zeg maar zo het is altijd leuker om een iemand te spreken dan te schrijven.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (0%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zonder losse (veel betere) ADC, zonder veel stabielere Vref dan de heel simpele uit een Nano, ga je nooit veel beter dan 1% worden. TRMS kun je in software nog een heel eind komen maar als je de interne ADC en geen losse Vref gebruikt blijft het een hobby oplossing.
Toen ik mijn powermeter bouwde had ik de beschikking over een nest kalibrators, 7,5 digit multimeters en een hele goede commerciële bench powermeter (dus niet zo'n inprikding) en dan kom je er snel achter dat het al snel veel minder presteert dan je dacht.
Op vrijdag 20 maart 2026 11:47:10 schreef PE9SMS:
Het is maar net welke eisen je stelt, voor de een is 1% prima, de ander gaat voor 1 ppm.
Precies, de nauwkeurigheid die je nodig hebt, hangt af van wat je uiteindelijk wilt meten met welke nauwkeurigheid. Vroeger toen ik nog klein was deed men een moord voor een meter van 1%.
Op vrijdag 20 maart 2026 08:45:29 schreef fred101:
Zonder losse (veel betere) ADC, zonder veel stabielere Vref dan de heel simpele uit een Nano, ga je nooit veel beter dan 1% worden. TRMS kun je in software nog een heel eind komen maar als je de interne ADC en geen losse Vref gebruikt blijft het een hobby oplossing.
Toen ik mijn powermeter bouwde had ik de beschikking over een nest kalibrators, 7,5 digit multimeters en een hele goede commerciële bench powermeter (dus niet zo'n inprikding) en dan kom je er snel achter dat het al snel veel minder presteert dan je dacht.
Hi fred101, leuk dat je reageert, maar wat je zegt, is een opinie zonder onderbouwing, en die onderbouwing wil ik graag weten. Dit is wat ik er van weet.
Ik beweer dat je met een 10 bits ADC welke feitelijk maar 9 bits is, omdat de Atmega een Unipolaire ADC heeft en het AC signaal gebiased is op een 2.5 Vdc spanning je wel degelijk een 1% nauwkeurigheid kunt behalen. Met de 9 bits die je overhoud, kun je wel degelijk een 1% nauwkeurigheid kunt krijgen, immers de quantizereingsfout is nog geen 0.01% .
Ik heb deze vraag aan AI gemini gesteld "ik ga een DC offset AC signaal van 60Hz 160 maal samplen over exact een periode. Ik sample met 9 bits. Ik meet de RMS waarde van dat signaal wat is de theoretisch nauwkeurigheid dat ik kan bereiken" het antwoord zal je verbazen. Of het waar is wat AI-Gemini beweerd laat ik aan jou over.
Ik hoor graag waarom die nauwkeurigheid volgens jou niet gehaald kan worden.
fred101
Golden Member
omdat de Atmega een Unipolaire ADC heeft en het AC signaal gebiased is op een 2.5 Vdc spanning je wel degelijk een 1%
Je snapt mijn hele verhaal blijkbaar niet, ik heb geen AI nodig want het heeft niks met je firmware te maken.
Edit, de nano met mega328 heeft:
Internal reference voltages of nominally 1.1V or AV CC are provided on-chip.
Wat voor Vref gebruik jij dan om 2,5V te krijgen? Toch niet een weerstanddeler van de analoge voeding (en dan hopelijk separaat van de digitale rail)
Edit2: De specs van de ADC, dan weten we waar het over gaat:
Jij gebruikt 2 kanalen maar als ik het goed begrijp is er maar 1 ADC die wordt gemultiplexed. Je meet dus niet real time stroom en spanning?
Er zijn veel meer zaken van belang. Ik begrijp dat jij die 1% gebaseerd hebt op theorie (bij volle schaal neem ik aan). ik hoop dat je ook hebt gekeken wat het bv bij 5% van de schaal is. En ik hoop niet dat je niet gemeten hebt maar AI hebt laten beredeneren wat het zou kunnen zijn.
Als je dat echt geverifieerd hebt tegen gekalibreerde instrumenten, over een bepaalde periode (normaal is 24h, 3 maanden en 1 jaar), bij diverse temperaturen, altitudes/luchtdruk verschillen en luchtvochtigheid, wat wel zo netjes is als je de apparaten gaat verkopen, en 1% gehaald wordt en voldoende is, dan is dat prima. Verder nergens over druk maken.
Maar als je 1% baseert op meten tegen bv een low budget bench of een handmultimeter op je hete zolderkamer, of alleen maar via AI, dan wordt het tijd je ook eens over de theorie van analoge electronica te buigen. Uiteindelijk meet je een analoog AC signaal. Daar komt een heleboel meer bij kijken dan firmware.
Denk aan dingen als harmonische, invloed van EM velden en EMI, inkoppeling van ongewenste signalen etc. AC meten is een stuk moeilijker dan DC. Veel moderne gewone multimeters, met hun speciale multimeter IC's, halen maar 1% en bij hogere spanningen soms maar 3% en meestal zijn dat merken die dingen opgeven als 3% zonder verdere specificatie waarbij het twijfelachtig is of ze dat echt halen. Dus als jij echt 1% haalt met een spanning direct in een nano te sturen is dat best een prestatie. In Mexico zullen de temperaturen hoger dan 25 graden zijn. 25 graden is gebruikelijk de temperatuur waarvoor men meetapparatuur en componenten specificeert.
Zoek eens op wat echt bepaald hoeveel % je haalt. De basis nauwkeurigheid kan om te beginnen nooit beter dan de interne Vref van de Atmel zijn. Dat is jouw 2,5V. Beter dan dat kun je het niet maken. Zoek op in de datasheet wat de spreiding in die 2,5V is en bij welke temperaturen etc. (voor de fabrikant van de daadwerkelijk gebruikte processor, een kloon/fake(geen idee of elke Nano kloon een echte Atmel gebruikt en of er fake Atmels zijn, (wat ik wel verwacht gezien de prijs van sommige klonen) Dat kun je compenseren door ieder uitgeleverde apparaat na te meten(kalibreren) en softwarematig te justeren (dat doet men bv met bijna alle moderne multimeters) Hoelang en onder welke condities die kalibratie klopt is een ander verhaal.
Edit volgens AI:
AI-overzicht
Yes, there is a
significant market for fake, counterfeit, or re-marked Atmel/Microchip microcontrollers, particularly the popular ATmega328P used in Arduino boards. These fakes are common on marketplaces like AliExpress, eBay, and Amazon, often appearing in "too good to be true" deals.
Types of Fake Atmel Chips:Remarked Chips: Older, cheaper, or lower-capacity chips (e.g., ATmega8) are ground down and re-stamped with the logo and part number of a more expensive chip (e.g., ATmega328P).
Clones: Functionally similar chips, such as the LGT8F328P, which may have different specifications (faster speeds, different peripherals) but are marketed as genuine ATmega328P.
Scrap/Failed Dies: Genuine chips that failed Quality Assurance (QA) testing at the factory and were improperly disposed of or stolen, then sold as new.
Multimeters gebruiken speciale meet IC's en als het beter moet dan wat het speciale IC standaard biedt of als dat niet goed genoeg is en met met dingen als ASICs aan de gang gaat zoals Fluke vaak gebruikt. Dan gebruikt men losse, betere Vrefs. En die heb je dan weer in klassen. Dus bv niet iedere LTC1027 is gelijk. Ook de mate van "aging" of inbranden genoemd speelt dan een rol.
Kijk ook naar dingen als tempco en tolerantie van je weerstanden. Vooral als je een spanningdeler of shunt gebruikt kan tempco de boel aardig beïnvloeden. Als er condensators aan/in het meet signaal zitten wordt het nog complexer. Ook de bandbreedte speelt een rol als het om zwaar vervuilde AC gaat. (ver van perfecte sinusvormige 60Hz) en dingen als instraling/afscherming en niet te vergeten ruis. Zelfs bij 1%.
Bij 1% hoef je je in ieder geval niet druk te maken over dingen als triboelectrische effecten, seebeck effect, weerstand van traces, hoe de stromen lopen door het PCB (en de EM velden rondom traces) en compensatie van het meettraject, anders wordt het nog complexer. Bedenk wel, normaal is dat % een waarde bij volle schaal +/- een aantal counts. Bij bv 10% van de schaal zal de afwijking veel hoger zijn omdat die counts absoluut zijn.
Ik weet weinig van programmeren, ik ben veel beter thuis in analoge (meet- en kalibratie-)elektronica maar 9 bit is volgens mij 512 stapjes. Dan gebruik je blijkbaar de 2,5V als Vref. (extern of afgeleid van de analoge rail. Als je ingang signaal dan 0-2,5Vdc is dan is 1 decimaal stapje ongeveer 5mV. Dus dat is dan je best haalbare interne resolutie als je 2,5Vdc meet op de ingang van de ADC. Dat is je resolutie, dat heeft verder niks met x% te maken.
Dan de prestaties. Bij 110V is 1% +/-1,1V. Dus qua spanningsmeting haal je alleen hele volts. 110V zal dan in werkelijkheid ergens tussen 108.9 en 111,1 kunnen liggen. (ideaal, alle voorgaande beïnvloeders dus als ideaal gesteld) Voor hele kleine spanningen zoals uit een stroomtrafo of over een shunt moet je dus zorgen dat de max stroom je ADC niet overstuurt maar tevens heb je genoeg resolutie nodig bij heel laag stroom verbruik. (en dat werkt door naar het berekende vermogen) Dat is een uitdaging tenzij je autoranging doet. Maar dan wordt het voor AC nog veel complexer.
Meer kan ik er niet van zeggen omdat ik niet weet welke hardware je gebruikt (de echte, daar op jouw PCB, niet de theoretische, en je niet eens een schema wil plaatsen. Componenten maken teghenwoordig meer uit dan vroeger omdat vroeger bv iedere metaalfilm weerstand van 1% dat ook echt was. Maar tegenwoordig is dat erg twijfelachtig en moet je je bron heel zorgvuldig kiezen en de componenten echt testen als je geen vaste betrouwbare bron hebt. Dus dingen als spreiding en tempco zul je dan per bestelling moeten controleren/nameten met betrouwbare apparatuur die minstens 10x beter is. Dus om 1% te kunnen meten moet je meter minimaal 1 digit meer hebben dan nodig en bij lowbudget meter minstens 2 digits meer want de laatste digit bij goede meters is alleen een indicatie.
Als je dit allemaal niet belangrijk vindt kun je beter gewoon twee analoge meters in de meterkast hangen, met een webcam die het aflezen via je telefoon mogelijk maakt. Dan haal je die 1% ook niet (die dingen zijn niet echt goed lineair), maar zonder goede analoge signaalbehandeling is de jouwe waarschijnlijk ook niet lineair) maar het is een stuk goedkoper 
Een onderdeel van het ontwerp en bouwen van een meetapparaat is kalibratie/meten/verifiëren. Mogelijk onzin als hobby is, maar zodra je het verkoopt wordt dat in mijn ogen een heel ander verhaal.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Volledig eens met wat Fred zegt.
Het lijkt allemaal zo simpel tegenwoordig: een goedkope processor, een beetje AI die code uitspuugt, en wat er uit komt ziet er op het eerste gezicht nog best netjes uit. Maar dat is precies waar het vaak misgaat.
Zodra je met gekalibreerde meetapparatuur gaat meten, kom je er ineens achter dat je “prima werkende” oplossing er gewoon flink naast zit.
En dat heeft, zoals Fred ook aangeeft maar heel beperkt met firmware te maken.
Je zit hier namelijk in de wereld van analoge meetkunde, en daar spelen een heleboel factoren mee die je niet “wegprogrammeert”:
- referentiespanning (Vref) en de spreiding daarvan
- resolutie van je ADC (bijv. 9-bit ≈ 512 stappen → ~5 mV bij 2,5 V)
- tempco en tolerantie van weerstanden (zeker bij spanningsdelers en shunts)
- ruis, EMI, instraling
- harmonischen en vervorming bij AC
- bandbreedte van je meetsysteem
- veroudering (“aging”) van componenten
En dan hebben we het nog niet eens over kalibratie:
Als je echt 1% wilt claimen, dan moet je meten:
- tegen gekalibreerde referentie-apparatuur
- over tijd (24 uur, maanden, etc.)
- bij verschillende temperaturen en omgevingscondities
Niet op een zolderkamer met een budget multimeter, en zeker niet “beredeneerd door AI”.
Wat Fred ook terecht aanstipt:
Die 1% geldt meestal bij volle schaal. Ga je naar bijvoorbeeld 10% van je meetbereik, dan wordt de fout relatief veel groter door vaste counts van je ADC.
Daarnaast zit je al fundamenteel vast aan je hardware:
- Je nauwkeurigheid kan nooit beter zijn dan je Vref
- Resolutie ≠ nauwkeurigheid
- AC meten is een stuk complexer dan DC (zeker met vervuilde signalen)
Kortom:
Wat simpel lijkt (“even meten met een Arduino en wat code”) is in werkelijkheid gewoon meet- en kalibratietechniek. En dat is een vak opzich.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Je vergeet nog een factor: Fase verschuiving van je twee metingen (als je ze niet tegelijk sampled), bij niet ohmse of non-lineare lasten (wat bijna alles is zo ongeveer tegenwoordig).
Dat kan de boel ook nog verpesten.
-edit-
En omdat je twee meetingen hebt, kan je de afwijking in je ADC verdubbelen dat snoept ook een stuk nauwkeurighed weg.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (23%)]
Roland van Leusden
Ik zou eens kijken naar de ADE9153A, een energiemeter ic, doet alles wat je wilt.
The ADE9153A does much more than provide the basic function of digitizing the AC line’s voltage and current values. Its advanced metrology engine computes key energy/power-related results, and it can calculate line voltage and current, active energy (watt hour (Wh)), fundamental reactive energy (volt-ampere-reactive hour (VARh)), apparent energy, and current and voltage RMS calculations.
The ADE9153A also includes power-quality measurements such as zero-crossing detection, line-period calculation, angle measurement, dip and swell, peak and overcurrent detection, and power factor (PF) measurements. It provides this while supporting the standards defined by regulatory agencies, such as active-energy standards (IEC 62053-21; IEC 62053-22; EN50470-3; OIML R46; and ANSI C12.20) and reactive-energy standards (IEC 62053-23 and IEC 62053-24).
En er is een nog best betaalbaar, 150€ Arduino compatible evaluatie bordje. De ADE9153A kost 7€ vanaf 10 stuks.