Ik heb een Siemens vaatwasser. Type SD6P1S. Met acquastop.
Serienummer: SN59M500NL/74.

Deze week stond er ineens foutcode E15 op display en de vaatwasser stopte met pompen.

Zojuist vaatwasser eruit gehaald en er lag water op de bodemplaat.

Er lag ook bruine vettige smurrie op de bodemplaat.

Is dit nog te repareren?

Hulp gewenst.

Foutcode E15 wijst idd op een lekkage,
de bodemvlotter is geactiveerd en het apparaat gaat daardoor in storing,
Of het te repareren is , is zonder diagnose te stellen weinig over te zeggen,
Ik zeg altijd, alles is te repareren, maar eerst uitzoeken of uit laten zoeken waar
de lekkage vandaan komt,
anders wordt het gissen.

Ik heb de pomp even los gemaakt en alles schoon en drooggemaakt. Vervolgens en programma even laten draaien en weer afgebroken zodat de pomp goed gebruikt wordt. Maar ik zie helemaal niets lekken...
Paar jaar geleden wel de pomp vernieuwd.

Begrijp niet goed hoe dit nu gebeurt is.

Dit komt door de afdichting van de pompentop of sump welke de bak is waar de filters inkomen . De rubber rand is in kracht verloren en gaat lekken tussen pompentop en de rand van de bekasting. Er zijn modificatie kits voor en altijd is de lekkage (permanent ) weg.

https://www.onderdeeltotaal.nl/12005744-Reparatieset-zeefhuis-Bosch-Si…

Ik heb een reparatieset voor het zeefhuis en alles los gemaakt. Ik zie alleen geen oude zitten.

Zit die er wel of kan ik zo de nieuwe bevestigen en klaar?

Op zaterdag 21 maart 2026 19:40:49 schreef smd:
Dit komt door de afdichting van de pompentop of sump welke de bak is waar de filters inkomen . De rubber rand is in kracht verloren en gaat lekken tussen pompentop en de rand van de bekasting. Er zijn modificatie kits voor en altijd is de lekkage (permanent ) weg.

https://www.onderdeeltotaal.nl/12005744-Reparatieset-zeefhuis-Bosch-Si…

Ik heb een reparatieset voor het zeefhuis en alles los gemaakt. Ik zie alleen geen oude zitten.

Zit die er wel of kan ik zo de nieuwe bevestigen en klaar?

Idd. Er is geen. Het is een extra dichting die je in de kant vd zwarte bij zet. Het is een verbeteringsset geen vervangset

Bedankt voor de reactie.

Had ik ‘m net langs de eerste pin gehaald. Wil ik het koord terug halen trek ik’m gelijk doormidden.

Ah. Oei. Was ik vergeten te vermelden. Nooit de handleiding volgen. Verwijder de grijze "pot" volledig vd vaatwas. Kuis alles proper op. Monteer dichting, monteer grijze pot(sump) terug. Tenzij het een zeoliet model is. Good luck dan...

Edit: effe gechekt. Geen zeoliet model. Oef.

Dat is wel wat kort door de bocht.
Je hoeft pomphuis helemaal niet geheel te verwijderen.
Je moet van de rechter bevestiging de 2 lipjes goed afsnijden dan wat handzeep op die 2 bevestigingen en op de nieuwe silicone afdichting dan voorzichtig met het tooltje de afdichting zoals vermeld er doorheen halen.
Eventueel pomphuis wat in drukken en heen en weer bewegen en rustig trekken.
Let wel , rand is messcherp dus handschoenen is een must.
Van de 10 keer dat ik deze set plaats sneuvelt er echt wel eens 1.
Maar het komt aan om geduld te hebben en hem er niet met geweld door heen te trekken.

Ik kom wel eens tegen dat ik bij een dichtingsverandering er al een setdichting blijkt in te zitten. Niet mooi geplaatst door een andere firma blijkt later en dus eveneens lekkende. Nogal logisch. 1: je krijgt die vuile randen vanuit jouw voorgestelde werkwijze nooit proper. 2: je hebt geen zicht of de dichting (die zo al moeilijk in de oude zwarte rubber valt) goed zit.
Dus. Dat gefrul laat ik achterwege en pak het grondig aan. Na een honderdtal dichtingen moet dat allemaal ook zo lang niet duren.

Bedankt voor jullie hulp. Vanavond de afdichting erin gekregen. Vervolgens de vaatwasser aangezet en laten draaien.

Na half uur 3 kwartier vaatwasser weer in storing met code e15…

Vooraan onderaan zit op de sokkel een metalen gevormde plaat met 2 torx20 vijsjes. Verwijder die en je kan tijdens het afwassen kijken waar er lekkage is. Er zijn nog wel meer plaatsen bij een Siemens die voor lekkage zorgen. De sumpdicht is de meest voorkomende uiteraard. Andere:
-gaatjes in de inox bodemplaat
-linkse zijkant watersysteem

In jou specifiek geval de net geplaatste sumpdichting ook in het ook houden.

[Bericht gewijzigd door EricN op (10%)]

Op zaterdag 28 maart 2026 21:01:52 schreef EricN:
Vooraan onderaan zit op de sokkel een metalen gevormde plaat met 2 torx20 vijsjes. Verwijder die en je kan tijdens het afwassen kijken waar er lekkage is. Er zijn nog wel meer plaatsen bij een Siemens die voor lekkage zorgen. De sumpdicht is de meest voorkomende uiteraard. Andere:
-gaatjes in de inox bodemplaat
-linkse zijkant watersysteem

In jou specifiek geval de net geplaatste sumpdichting ook in het ook houden.

Bedankt! Volgende week ga ik nog eens verder kijken!

IDD links lekken ze ook op de afdichtingen. Beste is vaatwasser niet ingebouwd, open dus, te laten draaien op heetste programma en lekkage op te sporen. Gek genoeg lekken ze nagenoeg niet op koudere programma's.

Op zondag 29 maart 2026 18:21:42 schreef smd:
IDD links lekken ze ook op de afdichtingen. Beste is vaatwasser niet ingebouwd, open dus, te laten draaien op heetste programma en lekkage op te sporen. Gek genoeg lekken ze nagenoeg niet op koudere programma's.

Zojuist de vaatwasser uitgebouwd en nagekeken. Aan de achterkant zie ik het lekken. Maar heb ik nu gewoon de ring niet goed bevestigd of is het wat anders?

Aanvulling ik ben benieuwd hoe ik de bodemplaat loskrijg zodat ik er beter bij kom.
Ik heb wat rond gezocht maar kan geen filmpjes of instructies hierover vinden

Verder vraag ik mij af of ik het zeefhuis verkeerd vastmaak. Wanneer je naar de foto hieronder kijk, heb ik 4 schroeven losgemaakt. Alleen de plaats die oranje zijn omcirkelt die klemmen het zeefhuis tegen de rvs bodemplaat. Maar de plaats die geel omcirkelt zijn zorgen dat de sproeiarm vastgeklemd zit. Toch?
Juist aan die kant lekt het zeefhuis.

Zie foto

Update. Zojuist waterdicht gekregen

Ik vermoed dat de ring ergens niet lekker heeft gezeten? Bodem van vaatwasser losmaken is een aardig tourtje, metalen schotjes ombuigen aan onderzijde veren verwijderen, slangen links losmaken en dan borglippen aan voorzijde links en rechts losmaken dan bak er afwrikken

Op zaterdag 4 april 2026 19:46:28 schreef smd:
Ik vermoed dat de ring ergens niet lekker heeft gezeten? Bodem van vaatwasser losmaken is een aardig tourtje, metalen schotjes ombuigen aan onderzijde veren verwijderen, slangen links losmaken en dan borglippen aan voorzijde links en rechts losmaken dan bak er afwrikken

Bedankt. Inmiddels lijkt de vaatwasser na 3 beurten nog steeds waterdicht.

Bedankt voor jullie hulp.