Ik heb de Creality Ender 3V3 besteld naar aanleiding van het topic over deze printer en zit nu te kijken voor een scanner die een knop van de lichtschakelaar van een Honda MB5 oltimer brommer kan kopieren om het daarna te printen. Iemand ervaring met zoiets? Ik weet niet of dit topic mag in dit forum anders haalt de mod hem maar weg.

Voor zover ik heb begrepen zijn 3D scanners op een "onhandige" manier niet zo nauwkeurig. Dingen die JIJ met je ogen direct ziet die vlak zijn, dat ziet zo'n scanner niet. Die heeft een kleine random afwijking op ieder punt met als gevolg dat het vlakke stuk niet vlak is.

Als je met je 3D ontwerp software wat beter bekend raakt, wordt het steeds makkelijker om het "even" na te maken.

ALS ik zo'n ding zou hebben dan zou ik denk ik het gescande ding in openscad laden en dan een "overlay" d'r overheen maken: Proberen het ding na te bouwen met openSCAD, maar met het ding dus op precies dezelfde plek in openscad zichtbaar.

"MasterMilo" heeft aardige resultaten met een 3D scanner en Onshape.
https://www.youtube.com/watch?v=COnSOzeuexQ

In een latere video zie je dat het ook echt past.

Of gebruik een telefoontje met Lidar scanner.

https://apps.apple.com/nl/app/3d-scanner-app/id1419913995 Android heeft dat helaas niet.
Free trial 7 days

Op zondag 29 maart 2026 15:33:59 schreef bprosman:
"MasterMilo" heeft aardige resultaten met een 3D scanner en Onshape.

Ik heb het nooit zo op fimpjes met dat soort 'mediageile' figuren.
Die vinden het alleen belangrijk dat ze zelf goed in beeld zijn...

Nog geen 10% van het filmpje gaat daadwerkelijk over het onderwerp en iets zinnigs... :+

+1 idd alles voor de clicks op naar de YT award en de $$$ stromen binnen. Zo'n telefoon scanner werkt goed, net nog even geprobeerd. Voor het plaatje 3D kantelen enzo, maar ik heb geen 3D printer.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

Ik heb een hele tijd geleden een 3D Scanner gehad en behalve een standbeeldje wat ik voor een klant moet kopiëren heb ik er nooit wat mee gedaan, inderdaad veel te onhandig.

Ik weet niet exact over wat voor knopje het gaat dat je wil namaken maar vaak is natekenen een hoop secuurder en sneller.

Op zondag 29 maart 2026 17:11:04 schreef bbuster:
Ik weet niet exact over wat voor knopje het gaat dat je wil namaken maar vaak is natekenen een hoop secuurder en sneller.

Hij lijkt veel op deze knop: https://www.thingiverse.com/thing:3984539

Dat is denk ik veel sneller en nauwkeuriger getekend dan gescand

Op zondag 29 maart 2026 16:57:41 schreef Arco:
[...]

Nog geen 10% van het filmpje gaat daadwerkelijk over het onderwerp en iets zinnigs... :+

Dat valt in deze wel mee, deze man leeft voor techniek, en ja, hij moet er ook van leven. Ik ken m (persoonlijk), ik weet niet of je het filmpje bekekn hebt maar er zit een aardig lesje Onshape in, en in een latere aflevering laten ze zien hoe dit geprint word en past. En ja, hij is met meerdere projecten tegelijkertijd bezig en die moeten ook aan bod komen in de dagelijkse vlog.

Op zondag 29 maart 2026 19:11:05 schreef bbuster:

Je kunt een scan als basis gebruiken (importeren) in je tekening

Op zondag 29 maart 2026 20:14:38 schreef bprosman:
[...]
Dat valt in deze wel mee, deze man leeft voor techniek, en ja, hij moet er ook van leven. Ik ken m (persoonlijk), ik weet niet of je het filmpje bekekn hebt maar er zit een aardig lesje Onshape in, en in een latere aflevering laten ze zien hoe dit geprint word en past. En ja, hij is met meerdere projecten tegelijkertijd bezig en die moeten ook aan bod komen in de dagelijkse vlog.

Maar waarom moeten ze zelf 75% van de tijd in beeld met zinloos geleuter?
Dat interesseert niemand wat, is alleen uiterst irritant...

ik heb van Creality een CR scan ferret pro 3d scanner gekocht ooit, maar wat een k%@#t ding. OF ik heb er het geduld niet voor of het is echt gewoon zooi. Ik doe er iig geen bal mee En teken het veel liever in fusion360

Ik zal eens kijken wat ik hiermee kan, met een paar kleine aanpassingen moet het kunnen passen. Dinsdag krijg ik die printer binnen dus eerst maar eens wat proberen, dat zal vast niet van een leien dakje gaan ;-)

Op zondag 29 maart 2026 23:22:00 schreef Stijnos:
ik heb van Creality een CR scan ferret pro 3d scanner gekocht ooit, maar wat een k%@#t ding. OF ik heb er het geduld niet voor of het is echt gewoon zooi. Ik doe er iig geen bal mee En teken het veel liever in fusion360

Heb een paar video's gezien van zo een scanner, sommigen zweren er bij en anderen boeken weer slechte resultaten. Sommigen scanden complete auto's en panelen er van maar spoten daar een soort van bloem (bakkers bloem) overheen, anderen plakten er stippen op.

PS: als je dat ding wilt verkopen hou ik mij aanbevolen ;-)

ik zal er nog eens een poging aan wagen, anders weet ik je te vinden.

Op zondag 29 maart 2026 18:43:15 schreef Blue Sky:
[...]

Hij lijkt veel op deze knop: https://www.thingiverse.com/thing:3984539

Pics? CMSNL heeft hem niet?
Knopjes zijn in het algemeen het kleinste probleem, het deel eronder met de contacten daarentegen.. (viertaktschuur/fourstrokebarn kun je ook nog vragen evt).

Op maandag 30 maart 2026 18:24:43 schreef Blue Sky:
[...]

Heb een paar video's gezien van zo een scanner, sommigen zweren er bij en anderen boeken weer slechte resultaten. Sommigen scanden complete auto's en panelen er van maar spoten daar een soort van bloem (bakkers bloem) overheen, anderen plakten er stippen op.

PS: als je dat ding wilt verkopen hou ik mij aanbevolen ;-)

Daar zit ook het verschil.
Bij het scannen van een hele auto krijg je inderdaad waarschijnlijk een goed resultaat aangezien je een vrij "globale" scan wil hebben.

Bij een klein knopje wil je op een tiende millimeter nauwkeurige data krijgen. De "rotzooi" die een scanner erbij scant is al 10% van je knopje terwijl dat 0.1% van een auto is.

Ik heb er eentje gehad (wel al een jaar of 3 / 4 geleden), maar ik zou er geen meer kopen. Het enige waar hij voor mij goed voor was, was het scannen van een standbeeldje waar veel detail in zat maar nauwkeurigheid niet van belang was

[repeat mode] Of een scanner met Lidar, koop bijv. een 2de hands iPhone Pro12 (of Pro Max) Die beelden kan je zo omzetten in het gewenste *.*.??? format om naar je favoriete prog te importeren. De Apple Store heeft een load aan scanners die met Lidar overweg kunnen.

//off

Op dinsdag 31 maart 2026 10:39:27 schreef pe5ocb:
Pics? CMSNL heeft hem niet?
Knopjes zijn in het algemeen het kleinste probleem, het deel eronder met de contacten daarentegen.. (viertaktschuur/fourstrokebarn kun je ook nog vragen evt).

Die hebben wel de complete unit maar niet het losse knopje. Het gaat niet alleen om dat knopje, bij ons op de brommerclub komt het regelmatig voor dat kunststof onderdelen van oldtimers kapot gaan of scheuren en dan is zo een scanner natuurlijk ideaal mits het goed werkt.

Edit: @RAAF12, ik zal eens kijken naar dat Lidar, daar heb ik wat over gelezen maar omdat ik geen iPhone heb laat je dat in eerste instantie links liggen maar mijn interesse is gewekt ;-)

Schuifmaat en Cad programma. Voor een beginner is eerder genoemd SCAD een grotere uitdaging dan bijv. FreeCad dat meer lijkt op 'conventionele' Cad software..

Hoe ziet die knop van de lichtschakelaar eruit? Met bolle vormen heb je niet veel aan een schuifmaat. Dingen als straal/radius enzo. Dan werkt een goede scanner beter om het doel te bereiken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (61%)]

Op zondag 29 maart 2026 16:57:41 schreef Arco:
[...]

Helemaal mee eens, je zit maar te wachten tot er iets zinnigs gebeurt, maar nee hoor.

Voor een beginner is eerder genoemd SCAD een grotere uitdaging dan bijv. FreeCad dat meer lijkt op 'conventionele' Cad software..

Ook voor een ouwe rot (ooit begonnen met AutoCAD 4.7 in 1989) die zichzelf werktuigbouwkundig ingenieur mag noemen en toch wel enige ervaring heeft met 2D en 3D CAD/CAM is SCAD een 'WTF?!'-ervaring. Da's erg leuk voor programmeurs, maar heb het in de praktijk in een echt bedrijf nog nooit gebruikt zien worden. Het wijkt zodanig af van wat normaal is in de CAD-wereld dat ik het ook niet snel zie aanslaan. Toch zeker niet wanneer conventionele CAD-pakketten zo intuïtief werken, dan is SCAD een grote stap terug. Net zoals AutoLISP een heel erg niche-ding was. Leuk voor programmeurs, maar in de praktijk worden tekeningen gemaakt door technisch tekenaars.

Voor het meten van bolle en holle vormen gebruik je geen schuifmaat, daar zijn voor een paar cent calibers voor te koop:

V.w.b. het filmpje - dat had ik precies een paar seconden bekeken voor ik doorspoelde naar 1/3, halverwege en 2/3. Meer van hetzelfde gewauwel van iemand die zichzelf wel heel graag ziet. Toedeledokie! Ain't no one got time for that sh!t.

Het lijkt mij niet bruikbaar als een bestaande afbeelding bijv een kromming heeft van zeg 34 graden, dan werkt een goede scanner imho beter. Filmpjes zijn ook aan mij niet besteed langer dan 10 sec view komt weinig voor. Wel vaker hier gedeeld, een filmpje van een live optreden op YT gezet wat meer dan 100.000 views heeft, up & running, zie sign-off.
Dat is een leuk werktuigje, dat kende ik niet.

Op dinsdag 31 maart 2026 18:21:12 schreef Blue Sky:
[...]

Die hebben wel de complete unit maar niet het losse knopje. Het gaat niet alleen om dat knopje, bij ons op de brommerclub komt het regelmatig voor dat kunststof onderdelen van oldtimers kapot gaan of scheuren en dan is zo een scanner natuurlijk ideaal mits het goed werkt.

Bij ons (de viertakt Honda's :)) ook, echter is het knopje het probleem niet om aan te komen, maar het deel eronder met de koperen plaatjes. Wat in het kort wil zeggen: "nieuwe" bedieningshelft. De tekening ervan heb ik al vrijwel geheel af, zonder holle bolletjes ding, zou ik ook eens moeten aanschaffen.

Met een schuifmaat kom je ver, zeker als je een intacte hebt.
Maak een carbon kopie of scan+print.
Veel is symmetrisch en "logisch", afrondingen bv halve breedte (wat in totaal dus een halve cirkel geeft), of juist een kwart.
En meet wat je kunt meten: de holling mbt bedieningshelft is relatief lastig te meten, de hoogte van 0 niveau tot het punt boven het hoogste punt (bijvoorbeeld) eenvoudiger.
Mbt ribbeltjes: probeer desnoods wat boortjes uit, maar zelfs met een guesstimate met schuifmaat kom je ver (schuifmaat instellen en vergelijken).
Bedenk: Japan werkt metrisch.
Ik was laatst bezig met een B&D werkbank, als je je dan even bedenkt dat het ding uit de UK komt krijg je stuk logischere metingen.

Het toppunt dat ik gehad heb met een usb flir: beide door elkaar, zodra je dáár achter komt klopt je model ineens perfect.