Beste, weet niet of ik in de juiste rubriek ben? Al een tijdje niet meer op circuit online geweest
Vraag: als vrijwilliger bij een stichting voor het helpen met mensen met dementie, ben ik op zoek naar meer gegevens over de wonderfoon, heb laatste gegevens gevonden in 2021, dus verwacht dat er in die tijd wel weer heel wat gebeurd is!
Nog effe vermelden,telefoons voor belgie,zowel met draaischijf,als met druktoetsen!Hoop dat ik meer info kan krijgen, kant en klare,bouwpakketten, alle info welkom,en liefst budjet vriendelijk
Grts
LMGTFY:
https://duckduckgo.com/?q=wonderfoon+dementie&iar=images
https://www.dementie-winkel.nl/Wonderfoon-mini-jukebox
Oh, een T65 met ingebouwde MP3 speler voor EUR 117.
https://www.wonderfoon.eu/bouwinstructie/
https://www.vtvw.nl/wp-content/uploads/2025/01/Handleiding-ombouwen-T6…
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (28%)]
Bedankt alvast voor je reactie!
Maar alles over ptt( Nederland) En heb begrepen dat hier in België toch heel andere toestellen zijn?
En budgetvriendelijk??
116 euro is voor onze vereniging echt veel hoor!
Toch bedankt en wil zeker niet ondenkbaar overkomen hoor!
Analoge lijnen zijn overal ( bijna) het zelfde.
Dat is gelukkig een standaard.
Als het in een bepaald huis is waar je dat wil gebruiken zou ik er een kleine analoge telefooncentrale voor nemen, voor een paar centen gebruikt te koop, waar meerdere toestellen aan gekoppeld kunnen worden met alleen naar elkaar bellen.
Omschrijf nog wat meer wat je wensen zijn svp.
Hier nog 2 topics die over de wonderfoon gaan:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151503#highlight=wonderfoon
https://www.circuitsonline.net/forum/view/169541#highlight=wonderfoon
nonius
set SCE to AUX.
Maar alles over ptt( Nederland) En heb begrepen dat hier in België toch heel andere toestellen zijn?
Oh? Da's nieuw voor mij. Wat is dan het verschil, extra grote druktoetsen, of draait de kiesschijf wat langzamer of zo? 
Analoge telefoons en hun werking zijn over de hele wereld gelijk - het enige verschil tussen Belgische en Nederlandse analoge telefoons is, bij mijn weten, de stekker.
On-topic: wil ook nog een keer een Wonderfoon (of eigenlijk liever: een Telejukebox) bouwen. Heb contact opgenomen met de ontwerper van de Telejukebox met de vraag of hij evt. een bouwpakket heeft, maar helaas. Het project boeit hem verder ook niet meer zo denk ik, het is te lang geleden (ik heb hetzelfde met mijn eigen projecten wanneer ze af zijn).
In principe is het afspelen van muziek over een telefoonhoorn simpel: sluit een audioversterker (evt. met 100V-trafo) aan op pen a en b van de telefoonstekker en je krijgt geluid/muziek te horen wanneer je de hoorn opneemt. MP3-spelertjes kosten niets meer, maar om de juiste microcontroller te vinden, aan te sluiten en te programmeren, dat zie ik mezelf niet doen. Heb een !@#$!@# hekel aan microcontrollers en alles eromheen.
Ik heb recent wel iets anders gebouwd: een telefoon die automatisch een liedje gaat spelen wanneer je de hoorn opneemt. En kunt met een inwendige schakelaar kiezen uit 8 verschillende nummertjes. Daar zit niets meer in dan een kleine MP3-speler en een 9V-batterij.
Mocht u ergens een leuk bouwpakket (of setje 'lastige onderdelen': mp3-speler en microcontroller) vinden, dan hoor ik het ook graag, wil eigenlijk toch nog wel eens zoiets bouwen. Maar nogmaals, de Telejukebox is gewoon een extra los kastje, terwijl je met de Wonderfoon de telefoon moet gaan ombouwen - dat laatste vind ik zonde, daarmee wordt de telefoon eigenlijk onherstelbaar veranderd.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kwam deze ook nog tegen:
https://www.whizzbizz.com/nl/gpo746-t65-rotary-dial-phone-mp3-wav-play…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 5 april 2026 21:00:22 schreef nonius:
[...]Oh? Da's nieuw voor mij. Wat is dan het verschil, extra grote druktoetsen, of draait de kiesschijf wat langzamer of zo?
Analoge telefoons en hun werking zijn over de hele wereld gelijk'
Wereldwijd waren er 4 verschillende puls/pauze verhouding:
30/70
50/50
40/60 (o.a. in Nederland)
33.3/66.6 (o.a. in Belgie)
Kiessnelheid was 10pps (100mS per puls+pauze) in zowel Nederland als Belgie.
In sommige landen zoals Japan gebruikte men ook 20pps (50mS per puls+pauze)
De impedantie verschilt per land. In Nederland was die 600 Ohm, in Duitsland bijv. 470 Ohm.
Maar die wonderfoon is toch geen telefoon meer? (en heeft dus geen telefoonlijn meer nodig)
Nu ben ik even de kluts kwijt, of ik ben de draad kwijt.
Misschien een nieuwe klos garen kopen ergens.
Die "wonderfoon" heeft heel erg weinig met telefoons te maken voor zover ik het begijp. Alleen de behuizing van een oude telefoon wordt hergebruikt om een MP3 speler (of iets dergelijks) in te bouwen.
Wat een redelijke prijs is voor een oude T65 weet ik niet. Zit ergens tussen een habbekrats op de rommelmarkt en iets waarvan je scheel gaat kijken in een antiek winkel.
Behuizingen zou je zelf kunnen maken. B.v. door een (siliconen) mal te maken van een echte telefoon, of het ding eerst in een computer te stoppen en dan door een draadje naar een 3D printer te duwen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 5 april 2026 12:16:29 schreef joe-joe:
zoek naar meer gegevens over de wonderfoon, heb laatste gegevens gevonden in 2021, dus verwacht dat er in die tijd wel weer heel wat gebeurd is!
Of het is gewoon compleet, af en stabiel? Ik weet dat dat niet hoort voor software … 
Had je de website van Janderogee al gevonden, met de telejukebox? https://janderogee.com/projects/telejukebox/telejukebox.htm
Op zijn github vind je zelfs een printontwerp en schema etc (en uiteraard de software).
(En andere grappige dingen met een draaischijf ).
Op maandag 6 april 2026 03:20:31 schreef Arco:
De impedantie verschilt per land. In Nederland was die 600 Ohm, [...]
In Nederland is (was) de impedantie 800 ohm.
Dat is al eens eerder aan de orde geweest FET.
Hoe zit dat verhaal nou ook weer, ik kan dat andere topic zo snel niet vinden.
Ik ken en weet in mijn ruim 40 jaar telefonie tijd niet anders als 600 ohm.
Alle toestellen, netlijnkaarten, lijn overdragers en impedantietrafos voor bv draadopmroep en kerktelefoon die ik ken zijn 600 ohm.
Ik vind hier een thread waarin het voorkomt (stukje doorscrollen daar).
Ja, dat is het , later is er ook nog een keer over gesproken in een topic.
Kan het zijn dat de transmissielijnen tussen de centrale etc 800 Ohm waren en naar de toestelaansluitingen wel 600?
In schema's van toestellen uit de jaren 50 is ook een weerstand van 600 ohm aanwezig die de lijn afsluit.
Als ik dit topic te ver kaap dan start ik er een nieuwe over, Ik ben gewoon heel nieuwsgierig wat er nu juist is 
Op zondag 5 april 2026 21:00:22 schreef nonius:
Hallo nonius,wat jij beschrijft in je laatste projectje lijkt me meer als genoeg! Ik heb enkele telefoons geschonken gekregen, dus ,als je me aub ,stap voor stap( sorry daarvoor, heb zelf ook niet altijd heldere momenten) zou willen helpen ,wat ik precies heb!? Eventueel op de dump ergens op zoeken om de kosten te beperken voor onze vereniging! Zouden we je heel erkentelijk zijn!
Kan ik bijvoorbeeld mijn e-mail aan je doorgeven ,zodat het gemakkelijker is om te communiceren?
Als vast bedankt, ook voor alle reed gekregen reacties waar ik misschien niet op gereageerd heb! Mijn dank is groot
Mvgr
JosOh? Da's nieuw voor mij. Wat is dan het verschil, extra grote druktoetsen, of draait de kiesschijf wat langzamer of zo?
Analoge telefoons en hun werking zijn over de hele wereld gelijk - het enige verschil tussen Belgische en Nederlandse analoge telefoons is, bij mijn weten, de stekker.
On-topic: wil ook nog een keer een Wonderfoon (of eigenlijk liever: een Telejukebox) bouwen. Heb contact opgenomen met de ontwerper van de Telejukebox met de vraag of hij evt. een bouwpakket heeft, maar helaas. Het project boeit hem verder ook niet meer zo denk ik, het is te lang geleden (ik heb hetzelfde met mijn eigen projecten wanneer ze af zijn).
In principe is het afspelen van muziek over een telefoonhoorn simpel: sluit een audioversterker (evt. met 100V-trafo) aan op pen a en b van de telefoonstekker en je krijgt geluid/muziek te horen wanneer je de hoorn opneemt. MP3-spelertjes kosten niets meer, maar om de juiste microcontroller te vinden, aan te sluiten en te programmeren, dat zie ik mezelf niet doen. Heb een !@#$!@# hekel aan microcontrollers en alles eromheen.
Ik heb recent wel iets anders gebouwd: een telefoon die automatisch een liedje gaat spelen wanneer je de hoorn opneemt. En kunt met een inwendige schakelaar kiezen uit 8 verschillende nummertjes. Daar zit niets meer in dan een kleine MP3-speler en een 9V-batterij.
[bijlage][bijlage][bijlage]
Mocht u ergens een leuk bouwpakket (of setje 'lastige onderdelen': mp3-speler en microcontroller) vinden, dan hoor ik het ook graag, wil eigenlijk toch nog wel eens zoiets bouwen. Maar nogmaals, de Telejukebox is gewoon een extra los kastje, terwijl je met de Wonderfoon de telefoon moet gaan ombouwen - dat laatste vind ik zonde, daarmee wordt de telefoon eigenlijk onherstelbaar veranderd.
Zet dat mailadres svp in je gegevens , en haal het hier weg, daar staat het veilig en niet openbaar zoals nu !
Ingelogde leden kunnen het dan alleen maar lezen.
Zo is het spam risico!
[Sorry zal het doen
Thanksquote]Op maandag 6 april 2026 13:42:24 schreef revado:
[...]
Zet dat mailadres svp in je gegevens , en haal het hier weg, daar staat het veilig en niet openbaar zoals nu !
Ingelogde leden kunnen het dan alleen maar lezen.
Zo is het spam risico![/quote]
Op maandag 6 april 2026 13:37:31 schreef joe-joe:
Verwijderd nu?
yep, weg, ik heb het ook uit mijn reply weggehaald.