Op woensdag 8 april 2026 19:07:02 schreef maartenbakker:
Grappig. Als ik die site goed interpreteer heeft een volledig up to date Windows 7 minder vulnerabilities dan een idem Windows 11. Of als ik hem verkeerd interpreteer scheelt het nou ook weer niet schrikbarend. In een niet-up to date Windows 11 zitten er in elk geval meer.
En alsnog komt de meeste malware binnen via de gebruiker of de browser. De LTS versie van FIrefox die ik noemde, wordt nog steeds van veiligheidsupdates voorzien.
Dan denk ik dat je verkeerd kijkt.
Dit is een recente gepatchte win11:
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-26/product_id-…
En als je helemaal leuk wilt doen sorteer je op severity, dan heeft win7 er een bult met een score van 10, ofwel: je loopt zo naar binnen.
Helemaal mooi zijn de varianten met de labels " Known exploited - Public exploit - Used for ransomware"
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-26/product_id-…
Nee, heel mooi dat win7, vooral blijven gebruiken, en nog beter: ga er vooral mee zitten internetten 
Dan vraag je er werkelijk om.
En bedenk dat het niet alleen op dat systeem mis gaat, als je daar vervelende code op draait trap je ook een gat in je netwerk en kan dat een mooie toegangspoort zijn voor meer ellende. Daar helpt geen firewall meer aan.
Ohja, het gros voor deze kwetsbaarheden gelden ook voor alle windows versies ervoor, dus ook vooral winxp blijven gebruiken. Heel goed plan allemaal.
Ik heb hier ook wat oude software, die bij ditto oude hardware hoort, en die wilt ook op niets nieuwers draaien dan 7. Daarvoor ligt er hier een (tevens antieke / economisch waardeloze) laptop op de plank met win7 en de betreffende software er op. En dat beest krijgt echt geen toegang tot enige vorm van netwerk, laat staan internet.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik kreeg vandaag een laptop in handen van vrienden om eens na te zien... Een HP Elitebook 8530P met een Intel Core 2 Duo en 4GB ram. Ding draait op Windows 8.1 en gaan zo het internet op... Gelukkig stond er Malwarebytes op die nog ondersteuning bied. Na een scan met versie V5.5.3 gelukkig niets gevonden.
Toch even hun er op gewezen welke risico ze nemen. En nu willen ze hem niet meer gebruiken, heb een HP Elitebook gevonden online met windows 11 Pro erop, 16GB Ram en 11-de generatie CPU. Voor 470 euro een Refurbished.
Dus zo toch mensen het goede pad opgezet en ze kunnen weer wat jaartjes mee. Want als je weet wat ze vandaag allemaal kunnen, in een oogwenk is je bankrekening leeg gehaald...
Op woensdag 8 april 2026 19:48:09 schreef CrossFireX:
in een oogwenk is je bankrekening leeg gehaald...
Ook dan is de mens is de zwakste schakel.
CrossFireX
Op woensdag 8 april 2026 19:55:55 schreef Bobosje:
[...]
Ook dan is de mens is de zwakste schakel.
Niet altijd er zijn ook andere gevallen bekend en op TV geweest.
En nu installeer ik standaard de Brave Browser op elke PC. Met de shields UP en op Agressief voor trackers en Adds.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In bijna alle gevallen is het toch echt de bezitter van de PC die (op een of andere manier) interactie met de scammer heeft gehad.
(en daardoor de scam aan het rollen heeft gebracht.)
Spontane hacks van bankrekeningen e.d. zonder eerst contact zie je zelden.
CrossFireX
Dus moet je de hackers of scammers niet een handje helpen met een verouderde Windows zonder antivirus... En een oude browser zien ze graag. Je hoeft zelfs niet eens te klikken, je bent zo besmet met vuile software op je PC. Dat is wat ik bedoelde dat de mens niet altijd de zwakste schakel is, je hoeft niks te doen, en je wordt gehackt.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nu heb je het wel ook nog over "zonder antivirus".
Overigens, bankrekeningen... 2FA is iets dat je serieus moet nemen. Ik snap dan ook niet helemaal dat de meeste banken dat niet (meer) gebruiken maar dat de menselijke factor alsnog het zwakste punt is. Zijn telefoons echt zo veilig?
CrossFireX
Er is niet veel soft meer te vinden die die oude Windows versies nog ondersteund, dus ja... Malwarebytes waarschuwt je wel in het rood op het scherm, maar WIN7 doen ze niet meer.
Er was gisteren een best interessante uitzending van KASSA op TV over dit.
Op woensdag 8 april 2026 20:07:05 schreef Arco:
In bijna alle gevallen is het toch echt de bezitter van de PC .
Geef de gebruiker maar de schuld ... er zijn banners geweest die malware injecteerden, daar hoefde je niets anders voor te bezoeken dan een site waar die malafide banners op staan. En die hebben al vaker hun weg gevonden naar de grotere banner netwerken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Malvertising
"The interesting thing about infections delivered through malvertising is that it does not require any user action (like clicking) to compromise the system and it does not exploit any vulnerabilities on the website or the server it is hosted from
Spontane hacks van bankrekeningen e.d. zonder eerst contact zie je zelden.
Je bankrekening is erg moeilijk, maar dat is echt niet het enige waar je rekening mee moet houden.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
CrossFireX
Hackers proberen nu eerst zoveel mogelijk op te vissen over jou op het net, en zeker smoelenboek en social media prut helpt hun daar mee. Dan hebben ze nog slechts een kleine zet nodig om je te beroven.
Mensen zetten nu het hele leven en hun kinderen op Social Media, van geboorte tot sterven...
Die KASSA uitzending raad ik wel aan om eens te bekijken.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
Het hoe en wat maakt niet zoveel uit, en reken maar dat het gros van de "simpele" aanvallen is geautomatiseerd.
En als je dan al begint met een systeem wat meer gaten heeft dan een slechte vergiet begin je al met 1:0 achterstand.
Op woensdag 8 april 2026 20:53:01 schreef Sine:
Het hoe en wat maakt niet zoveel uit, en reken maar dat het gros van de "simpele" aanvallen is geautomatiseerd.En als je dan al begint met een systeem wat meer gaten heeft dan een slechte vergiet begin je al met 1:0 achterstand.
+1
Maar is dit ondertussen niet meer voor "kopje koffie" als topic?
CrossFireX
Ja, je mag alle ramen sluiten thuis en vergrendelen maar als je de achterdeur open laat... Net hetzelfde.
Op woensdag 8 april 2026 20:25:02 schreef Sine:
Geef de gebruiker maar de schuld ...
Jawel, een overjarig en obsolete OS blijven gebruiken op internet vind ik toch echt wel een fout van de gebruiker zelf (of zijn systeembeheerder). Maar als je CP/M gebruikt valt het vermoedelijk nog wel mee.
Ik ben zelf al zo'n 15 jaar geleden overgestapt naar Linux. Ik draai nu Mint 22.3
TS gebruikt specifieke software.
Kan die software niet draaien onder win11 als je de win 7 emulatie aanzet?
Op woensdag 8 april 2026 20:53:01 schreef Sine:
En als je dan al begint met een systeem wat meer gaten heeft dan een slechte vergiet...
Een slecht vergiet heeft nul gaten. Een heel slecht vergiet heeft één (heel groot) gat.
nonius
set SCE to AUX.
meer gaten heeft dan een slechte vergiet
Net als een visnet heeft een kapot vergiet MINDER gaten dan een onbeschadigd vergiet. En als je een kapot vergiet of visnet herstelt zitten er daarna meer gaten in!
....food for thought....
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 april 2026 16:19:26 schreef RAAF12:
[...]electron meldt niet dat ie aan het Internet hangt. Dus ga je gemakshalve van uit dat dat wél het geval is.
Toch hangt hij aan internet.
Hoe denk je dat TS anders Circuits online anders kan bereiken. zie topic. 
Op woensdag 8 april 2026 20:10:58 schreef CrossFireX:
Dus moet je de hackers of scammers niet een handje helpen met een verouderde Windows zonder antivirus... En een oude browser zien ze graag. Je hoeft zelfs niet eens te klikken, je bent zo besmet met vuile software op je PC. Dat is wat ik bedoelde dat de mens niet altijd de zwakste schakel is, je hoeft niks te doen, en je wordt gehackt.
Er is zeker nog Antivirus (AV) voor verouderde systemen zoals Windows 7 of zelfs voor Windows XP te vinden en die regelmatig een AV database update uitbrengen.
Zonder AV en Firewall moet je geen enkel systeem laten draaien dat is niet verstandig.
Als je de browser (nieuw of stokoud) runt in een sandbox dan kan er niets gebeuren. Sandbox na het browsen wissen en alle malware is verdwenen en alle systeem wijzigingen die door de malware werden veroorzaakt worden dan ook ongedaan gemaakt.
RAAF12
Golden Member
Op woensdag 8 april 2026 22:17:23 schreef revado:
Ja, precies, zie topic titel.
Roeptoeter, gewoon ff lezen wat er staat
quote electron: 'Dank voor de reactie en nee ik gebruik Windows 7 alleen als meet station'
Waarmee hij co wilt bereiken, het ding hangt dus wel degelijk aan het Internet.
Maar het probleem en de waarschuwing zijn wel duidelijk dunkt me.