Betreffende wasmachine AEG Lavamat Protex

Ik ben (denk ik) iets te ijverig aan de slag gegaan met het poetsen van de rubber van mijn wasmachine. Ik ben niet helemaal zeker of hij wel nog op de goede positie zit. Wat kan ik doen? Ik hoop dat deze niet gedemonteerd moet worden?

Alle advies en tips zijn welkom

Hier heb je een instructie-filmpje hoe je een deurrubber moet vervangen. In jouw geval is dat niet aan de orde, maar je krijgt wel enig idee hoe dat ongeveer gaat. Volgens mij hoef je de deur er niet uit te halen, maar het werkt wel gemakkelijker.
Als je de deurrubber eruit gehaald hebt, dan kan je hem goed schoonmaken. Zelf zou ik de randen van de deurrubber insmeren met vaseline in plaats van zeep.

Lijkt dat de kraag vd rubberniet goed meer over de rand zit. Probeer hem er terug over te frutselen

Wat zou kunnen helpen:
1: doe de deurrubber vooraan los zodat je langs de buitenzijde vd rubber wat kan terug duwen.
2: Voorkant wegnemen en de rubber afnemen en terug van nul monteren.

Worst case (niet gesponsord door marcasous): voorpaneel weg nemen en nieuwe rubber zetten.

@ohl pi en EricN, alvast erg veel dank voor jullie reacties en tips.

Ik heb het vermoeden dat de veer niet meer helemaal op z’n plaats zit. De vraag is om dat te fixen, zal de rubber er waarschijnlijk helemaal af moeten? Of zie ik dat verkeerd?

@EricN, wat bedoel jij bij optie 1 met de ‘deurrubber vooraan’ en ‘buitenzijde’?

In het filmpje van ohmpi zie je dat hij eerst de nylon rubberklem verwijderd (meestal is dit een staaldraad met veer). Dan neemt hij vooraan de rubber vd rand los. Door dit te doen zie je de andere kant vd rubber. De droge kant. Van daaruit (als de veer nog goed blijkt te zitten. Deze veer zie je ook op het filmpje) kun je de rubber terug over de rand duwen ipv er langs de trommelzijde er aan te liggen trekken.

Wil je de rubber er gans af:
Op het filmpje doen ze het zonder de voorkant weg te nemen. Dit spaart zeer veel werk maar ik raad je toch aan om het te overwegen omdat met de voorzijde weg de toegang veel groter is en gezien je dit niet gewoon bent is dit toch geen overbodige luxe. Dus bediening en deurslot eerst verwijderen...

Nog een tip: werk met 2 want die lange veer is een pain in the a... . Dus 1 houdt het beginpunt vd veer vast en de andere gaat al opspannende met de rest vd veer rond.

Je trekt rubber niet zomaar uit de kunststof klem, ik zou rubber ff met afwasmiddel bij de plooien insmeren en krijg je het weer in model door te drukken en te schuiven. Lukt dat niet, moet voorplaat er af, anders kom je er niet fatsoenlijk bij helaas..

We hebben het vandaag geprobeerd. Helaas zonder resultaat. De rubber omringen door de veer is gelukt. Maar vreemd genoeg lijkt de rubber plots veel te groot. Dat kan toch niet? (Zie foto). Meermaals geprobeerd, telkens hetzelfde resultaat en een gapend gat. Hoe kan dit?

Het lijkt wel of je het manchet van de kuip los hebt getrokken.
Daar zit een spanveer omheen.
Hoeveel kracht is er op gezet?

Het (her) monteren vraagt een hoop handigheid.

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

Het is ons niet gelukt. We hebben er heel wat kracht en energie ingestoken…. Zonder resultaat. Zucht :-(

Ik zoek iemand die ons kan helpen. Vrees dat een officiële monteur duur gaat uitkomen.

[Bericht gewijzigd door Tmke op (29%)]

De manchet zit totaal verkeerd. Deze moet over de rand zitten. Je moet de spleet in de rubber open trekken en deze over de kuiprand zetten. Niet gewoon wat richting kuip duwen. De rubber zit nu met de buitenkant in de binnenkant van de rand. De rubber moet er rond zitten. Dus bekijk de rubber eerst heel goed.

Is dit niet het stuk rubber dat OVER de kraag moet?

@EricN Zou jij dit kunnen verduidelijken met aantekeningen op de foto? Dan kunnen we mss morgen nog eens proberen.

Op deze foto zie je hoe hij er oorspronkelijk op zat, ik bedoel alvorens we hem uit de kuip hebben getrokken.

Het randje met de lijnen op (zie mijn foto met rode aanduiding) zit normaal rond de kuipkraag. Buitenkant kuipkraag dus.

Denk je? Dan heeft hij altijd al fout gezeten? Hoe kan dat? Ik kan ook nergens bij AEG een foto vinden hoe hij er origineel moet opzitten. Dat zou ons ook al een veel beter beeld geven.

De groene aantekening op deze foto is toch de kuipkraag?

[Bericht gewijzigd door Tmke op (14%)]

Groen klopt. Is de kraag. Ik baseer mijn bevinding op een zeer slechte onvolledige foto. Mss moet je de rubber er af halen en wat foto's vd rubber maken. Mss dat we zo betere instructies kunnen geven?

Hierzie. De kraag moet tussen deze spleet

Ik maak morgen foto’s om zo idd een wat beter beeld te krijgen.

Erg veel dank om ons te helpen.