DeLorean CRAIG W460 autoradio werkt niet goed

De auto waar het om gaat in aanbouw. Inmiddels weer wat verder..
Zondag hopelijk eerste proefrit!

U bent er toch wel zeker van dat de donor-radio een MF heeft van 10.7MHz? (vermeld evt. merk/type van de radio).(en uiteraard gebruiken in de FM-stand)

U zou ook kunnen proberen het MF-signaal op pin 1 van het IC te injecteren (wel via een kleine condensator, zeg 47-100pF keramisch).

Als dat *wel* zou werken, dan is er iets mis met de MF-versterker tussen het punt waar u het eerst heeft ingekoppeld, en pin 1 van het IC451.

Maar is dus wel belangrijk dat het MF van de donor 10.7MHz is. Heeft u een foto van de proefopstelling? (donorradio, koppellus)

Op vrijdag 10 april 2026 22:36:14 schreef nonius:
U bent er toch wel zeker van dat de donor-radio een MF heeft van 10.7MHz? (vermeld evt. merk/type van de radio).(en uiteraard gebruiken in de FM-stand)

U zou ook kunnen proberen het MF-signaal op pin 1 van het IC te injecteren (wel via een kleine condensator, zeg 47-100pF keramisch).

Als dat *wel* zou werken, dan is er iets mis met de MF-versterker tussen het punt waar u het eerst heeft ingekoppeld, en pin 1 van het IC451.

Maar is dus wel belangrijk dat het MF van de donor 10.7MHz is. Heeft u een foto van de proefopstelling? (donorradio, koppellus)

Als ik met mijn vinger aan het eerste inkoppelpunt kom hoor ik wel een groot verschil in ruis.

Oppin 1 van IC 451 hoor ik in de verte stemmen en ruis als ik de "spoeldraad aansluit" Maar dat is ook als de andere radio uitstaat; komt meer door de lange spoeldraad; niet door de radio zelf.

[Bericht gewijzigd door Sens op (11%)]

Had je op de donor-radio eerst afgestemd op een duidelijke / sterke (muziek)zender die duidelijk / ruisvrij te horen was op de donor-radio zelf en heb je daarna de koppeling met de defecte auto radio gemaakt?

Ja, zo heb ik het gedaan.
Nu aan het proberen met een andere donor…

Blijft de zender op de donor-radio hoorbaar na het maken van de koppeling (laat de MF van de donor-radio intact).

Ja, blijft hoorbaar…

Hoeveel spanning staat er op pin 11 en op pin 14 van IC451 ?

pin 11: 8,8 V
pin 14: 0V, massa

Bij de FM band

Die spanningen zijn ok.

Hoeveel spanning staat er op de pinnen 7 en 13 van IC451 bij wel en geen koppeling met de donor-radio ?

Dus even recapituleren:

Draad om de donor-radio heen, 1 kant aan de aarde, andere kant met C-tje ertussen aan pin 1 van IC 451.

Dan meten op pin 7 en 13 ; donor aan/uit.

Klopt?

Ja. De uitkomst ben ik ook benieuwd naar. Dat gaat iets zeggen over of er signaal wordt opgepikt.

Dat de ruis toeneemt als je wat op de ingang van de MF zet, betekent in elk geval dat er iets versterkt wordt.

De vraag is of de koppeling met de andere radio niet of niet goed werkt, of dat er echt iets mis is met de mf versterker/demodulator.

Wat voor andere radio gebruik je exact? De truuk met 10,7MHz oppikken met een aantal wikkelingen er om heen werkt lang niet met alle radio's even goed namelijk. Beste is een heel oud geval, zo'n draagbare batterij radio of een buizenbak. Het moderne spul zit vaak teveel ingeblikt en geintegreerd.

Je kan eens proberen of invoeden op C451 beter werkt (pootje wat aan het filter hangt losmaken), dan zitten er nog twee mf versterkertrapjes extra tussen en is de gevoeligheid een stukje hoger.

Dat de potmeter truuk niks oplevert bevestigt in elk geval dat het probleem niet zit in de regellus met de synthesizer. Kunnen we dat afvinken voor nu.

Een draad om de donor-radio wikkelen kan niet zo bedoelt zijn.

De bedoeling is dat je in de donor-radio het signaal na het keramisch 10.7MHz filter op de donor print aftapt en dat via een kleine C aansluit op pin 1 van IC451.
Ook de massa van de donor-radio doorverbinden met de massa van de defecte auto radio.

Da's wel de betere manier ja. Maar met een oude radio werkt een draad erom heen wikkelen soms ook al. Of een oppik spoeltje in de buurt van de MF versterker houden.

Voor een directe koppeling moeten we het schema van de donor er even bij kunnen zoeken.

[Bericht gewijzigd door 90000006 op (14%)]

Ik denk dat mijn donor-radio te "nieuw" is en uit het verboden land komt bovendien! ;)

Ik ga kijken of ik een oudere kan lenen ergens...

Even een tegenvallertje...
Bij het meten raakte ik met het C-pootje ergens een verkeerd contactpuntje aan...

Weg AM Loc, waar ik zo trots op was en IC601 krijgt ook geen spanning mee.

Ik verdenk Q671.

Het goede nieuws is dat mijn nieuwe componenten-testertje vanochtend binnenkwam.
Die ga ik meteen gebruiken!

Ik ben wel even uit de lucht nu...

Meet op alle pinnen (CBE) van Q671 de spanningen.
C zal ongeveer 12V zijn.
B ongeveer 9,6V.
E zal wel 0V aangeven nu (zou ca. 9V moeten zijn in AM mode)

Da's altijd balen zoiets, maar de schade zal wel meevallen. Inderdaad Q671 overleden waarschijnlijk, zit verder niks van een kortsluit beveiliging in dat voedings circuitje dus die gaat gelijk poef bij sluiting.

Ik doe altijd een krimpkousje over de meetpennen zodat alleen het uiterste puntje bloot ligt, verkleint de kans op ongelukjes wat.

Op vrijdag 10 april 2026 22:50:17 schreef Sens:
Oppin 1 van IC 451 hoor ik in de verte stemmen en ruis als ik de "spoeldraad aansluit"

Dat lees ik nu pas en betekent dat de FM middenfrequent en alles daarna waarschijnlijk gewoon werkt. Er wordt signaal versterkt en gedemoduleerd. Dan zit de fout dus waarschijnlijk in het front end en/of in de LO.

Omdat je ook geen signaal uit de prescaler hebt, is de LO de eerste verdachte. Q432 dus. De fet ernaast (Q431) buffert het LO signaal naar de prescaler, en is van hetzelfde type als de fet die stuk bleek te zijn in de AM sectie. Wat op zich niet heel logisch is omdat het ding midden in de schakeling zat en eigenlijk niet beschadigd kan worden door externe signalen. Dus wie weet is het een slechte serie. In elk geval de moeite waard om Q431 ook even aan de tand te voelen.

Een draad om de donor-radio wikkelen kan niet zo bedoelt zijn.

Als ik wat anders bedoeld had dan zou ik wat anders geschreven hebben.

Een paar wikkelingen draad om een oude transistor portable is zoals het mij geleerd is en zoals ik het m'n hele leven deed vóór ik een RF-generator had. Zonder galvanische koppeling (met alle bijbehorende risico's op ongelukjes en schade). Werkt prima.

Vandaar ook mijn vraag aan OP om even een foto van z'n setup te posten.

Bij deze een foto van mijn zojuist opgebouwde proefopstelling. Bij gebrek aan een defecte radio even de breedbandontvanger aangesloten, afgestemd op 10.7MHz. Komt perfect mooi en helder geluid uit.

Inderdaad, op de E van Q671 meet ik 0V. De rest klopt ook.

Maar ik heb de patient gevonden; het was in elk geval Q673.
Daar had mijn mooie, nieuwe Peak niet voor nodig… ( zie foto)

Aha! Ik heb is fout gedaan denk ik!
Ik heb de defecte radio niet afgestemd op 10.7 MHz.
Kan het zijn dat het dat niet werkt?

Nee, dat hebt u niet fout gedaan :)

Uw radio kan zelfs niet op 10.7MHz afstemmen. De meeste reguliere omroepontvangers kunnen dat niet. (*)

Maar omdat ik geen zin had om een radio open te schroeven en aan het MF te gaan zitten solderen, heb ik me er met een Jantje-van-Leiden vanaf gemaakt door het op een breedbandontvanger aan te sluiten die 10.7MHz kan ontvangen. (is afstembaar van 0.1kHz-1300MHz). Het ging er hier alleen maar even om de methode met de koppellus te illustreren.

In uw geval zou u, bij draaien aan de afstemknop van de donor-radio, uit de DeLorean altijd de zender(s) horen waar de donor op afgestemd is.

[(*) beter gezegd: uw radio staat inwendig (i.e. het MF) permanent op 10.7MHz afgestemd]

De breedbandontvanger is afgestemd op 10.7Mhz en luistert (filtert en demoduleerd) derhalve alleen maar wat er op die ene frequentie hoorbaar is.
Met de draad om de oude radio pik je ook de LO frequentie in de oude radio op en die kan vele male sterker zijn dan het 10.7Mhz signaal en de FM demodulator in de defecte radio overstemmen / oversturen. Verder, als de tuner in de donor-radio is ingeblikt / afgeschermd dan zal je haast niets oppikken.

Een koppeling met een kleine C van donor naar defecte radio zal het beste werken.

Het project gaat even in de pauzestand, omdat ik 3 wk op vakantie ga. Ook leuk!

De radio is inmiddels ingebouwd in de auto, omdat deze een rally gaat rijden in de komende weken. Cassette speler werkt goed en met een speciale Blue Tooth cassette kun je bv. Spotify afspelen!

Daarna wordt de radio direct weer uitgebouwd en krijgt het project een herstart!

Alle enorm bedankt voor uw support, bemoedigende woorden, correcties, suggesties, sturing, etc…

WAT een forum!! Hulde!
Tot snel!!!!

Fijne vakantie!
Ga je mee met die rally? Lijkt mij wel heel bijzonder met die auto.